Citat:
Ursprungligen postat av
3.
Ja, jag minns i fikarummet när jag bjöds på min första kopp kaffe.
"Tja, det skulle väl vara trevligt? Tackar", tänkte jag.
Nu sitter jag här och röker crack, med nålstick över hela armarna och ska snart ta en överdos av MDMA, precis som alla andra kaffedrickare brukar göra.
Tråkigt att ha fastnat så djupt i knarkträskets elände.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
HAHA 2 döda av flera hundra miljoner som konsumerar cannabis.
Faan vatten vinner denna dödsstatistiken mångfalt.
Jag skrattar inte ens åt
en död. Fast det är klart, jag är seriös, empatisk och medmänsklig jag.
Citat:
Men antog det var den gamla vanliga dumpningen av smörja.
Men när det är dags att stå upp och presentera lite fakta, så springer du i väg som en liten skrämd råtta.
Fakta brukar t.ex. skolorna informera bra om. Ofta så tar de hjälp av avskräckande exempel som f.d. knarkare. De om några känner till knarkets faror. De brukar också starkt avråda från även s.k. "lätt" knark.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Varför ska vi ge dig källa för?
Du har själv ALDRIG gett någon källa.
Se ovan.
Citat:
Finns inget lätta droger som gör att man vill ta tyngre droger.
Kanske du kan presentera en källa på detta.
Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Virre87
En sanning med modifikation, det är inte cannabisen i sig som får en "sugen på tyngre droger" det är det faktum att cannabis säljs av langare som gärna vill tjäna pengar, och vad tror du dom tjänar mest på? Ett pothead eller någon fast på heroin?
Varför är då just knarklangarna bland de främsta förespråkarna för att göra giftet lagligt? I synnerhet de riktigt stora langarna och producenterna av knark.
Citat:
Med en legalisering skulle all "gateway drog" problem försvinna, då systemet skulle sälja gräset och inte skumma langare som vill ha dig fast på annat skit
Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
PotentOpponent
Först måste man förstå att förbudet inte har någon större effekt på antalet droganvändare,
Det finns många som säger det rakt motsatta.
Citat:
och därigenom inte heller på de som eventuellt kan bli sk problematiska brukare/missbrukare. Det har ca ett halvt sekel av förbudspolitik visat klart och tydligt när man jämför olika länder med deras olika inställning till narkotikapolitik.
Men för att koncentrera mig på de positiva effekterna som en legalisering skulle ha så kan du ju ta och räkna på ungefär hur många som dödas av knarklangare varje år världen över pga att dom kämpar om narkotikamarknader eller inte kan betala skulder etc.
Lägg till det alla de som dödas av polis vid ingripanden, och även poliser som dödas av dem de försöker gripa.
Det blir några tiotusentals människor varje år pga förbudet.
Glömdes de bort, de som dör av knark?
Citat:
Sen har vi den ekonomiska aspekten, och där hänvisar jag till Harvardekonomen Jeffery A Miron som har kalkylerat om samhället skulle gå i vinst eller förlust ekonomiskt om man legaliserade droger. Han har då räknat på alla de aspekter som tänkas kan, t.ex sjukvård och rehabiliteringskostnader m.m.
Han kom fram till att en legalisering skulle göra att samhället gick i vinst med enorma summor varje år, och dessutom har 500 internationellt erkända ekonomer, inklusive nobelpristagaren Milton Friedman, skrivit under på hans kalkyl.
Att polisen frigör stora resurser så att dom kan bli effektivare i att bekämpa brott mot liv, hälsa och egendom, gör ju inte heller saken sämre.
Göra brott lagliga för att poliserna ska ha mindre att göra??! Gäller det all brottslighet? Exakt samma resonemang går att tillämpa även inom andra områden. Bankrån t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaospojken
Nej, bara genom dess illegala status, som gör att användare kommer i kontakt med tyngre droger.
Det finns inge receptorer eller liknande i hjärnan som aktiveras från att röka CB, så att du vill ha tyngre droger. Blivit motbevisat med hjälp av vetenskap gång på gång.
Annars är du välkommen med att bidra med VETENSKAPLIGA BEVIS på dina påståenden.
Vilket du självklart inte kan.
Se det som jag tog upp om f.d. knarkare ovan.
Citat:
Statistiska anomalier som visar att användare av tyngre droger använde sig av Cannabis tidigare i livet bevisar inte detta, dessa människor använde självklart alkohol innan dessa tyngre droger, betyder det att alkohol fick dom att använda heroin? Självklart inte.
Finns nog inte många knarkare och alkoholister som
inte har börjat med "lättare" droger som t.ex. vanlig tobak och då vanligtvis i väldigt unga år.
Citat:
Ändrar inte det faktum att det inte finns något i CB som får dig att ta tyngre droger.
Och ja, samma personer som säljer CB säljer VÄLDIGT ofta andra droger. Kanske inte heroin, men ofta amfetamin.
Andra faktorer är ju att du tagit steget och tagit något olagligt när du använder CB, och märker då att propagandan inte var sann, därför kanske dessa tyngre droger inte heller är så farliga, tänker den unga grabben som använder det.
Just därför så ska inget knark legaliseras. Tvärt om. Vid en legalisering så skulle ex.vis ungdomar tänka just så, eftersom
ett tidigare förbjudet knark har gjorts lagligt (trots att det tidigare sades vara så farligt) så då är nog inte annat knark heller så särskilt farligt.
En farlig, oönskad och för samhället och dess medborgare dålig väg som vi
inte ska gå.
Finns inte heller någon seriös opinion och inte ens i närheten av en majoritet för legalisering av
något knark i vårt land. Inte hos media, inte bland de styrande politikerna, inte hos medelsvensson och inte några sakliga större grupper öht så det kan ni bara glömma.
Citat:
Det är nästan uteslutande någon form av psykiska problem som leder till missbruk av tunga droger, men självklart är det lättare att skylla det på CB, istället för att försöka se på problemet objektivt.
"men självklart är det lättare att skylla det på" "någon form av psykiska problem"
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaospojken
Sedan, ditt "källa" för att förbudet är skadligare för samhället än CB själv, bevisas lätt genom att titta på platser där det blivit legaliserat eller avkriminaliserat.
Ta en titt på Portugal, efter de avkriminaliserade CB samt några andra droger sjönk missbruk med 50 % på 10 år:
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/
Har läst en hel del från Portugal och de är inte alls så där odelat positiva som ni vill få det till.
Edit2:
Citat:
Ursprungligen postat av
PotentOpponent
Förbudet mot narkotika är skadligare än vad narkotikan är, både för samhället och individen.
Förstår inte hur man bara kan slänga ur sig något dylikt. Helt utan källhänvisningar givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaospojken
Alltid bra om du utvecklar lite om du ska komma med påståenden som dessa.
Dessa personer ska alltså "fatta vad de håller på med" för att 2 personer har dött av hjärtproblem?
Människor dör av hjärtproblem även när de tränar (mycket mer än 2 personer), betyder det att människor ska "fatta vad de håller på med" och sluta motionera?
Ingen tar ett uttalande som detta seriöst.
Inte enbart p.g.a. tragiska dödsfall.
Sedan så är jag betydligt mer seriös än större delen av knarlegaliseringsivrarna i drogforumet. Det räcker inte att säga "ööhh, släpp knarket fritt. Det är ofarligt" om ni ska få ens
någon med er. Som jag skrev ovan så har ni en
enorm majoritet emot er.