2014-04-18, 14:54
  #3817
Medlem
postkrans avatar
"SEVERSK, April 18. /ITAR-TASS/. Activists of the proclaimed Donetsk People's Republic took control of the town of Seversk in the Donetsk Oblast, eastern Ukraine.
Flags were changed on the administration and police buildings. Local law-enforcement authorities said they would cooperate with activists, an ITAR-TASS correspondent reported from the site"

http://en.itar-tass.com/world/728670
2014-04-18, 14:56
  #3818
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Intressant, och det binder ihop 'situation Syrien' väl med Ukraina-krisen. Kort sagt sitter Qatar (och kanske Saudi?) på jävligt mycket gas men dåliga direktförbindelser med Europa (och Turkiet). Hinder för detta är ju Syrien/Ryssland. Det ger ju att om Syrien faller kan man säkra gasförsörjning samtidigt som man neutraliserar Ryssland som geopolitisk maktfaktor i Europa

Edit. Efter en sekunds googlande hittade jag också det här, som verkar relevant för sammanhanget. http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline


Den har jag känt till länge men nu faller plötsligt alla bitar på plats. Tack för den länken i den här tråden. Uppskattar stort!
2014-04-18, 15:11
  #3819
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Om läget militärt stabiliseras så har västeuropa Ukrainas väldigt stora ekonomiska problem att ordna upp.

Jag tror inte de vill att de ska bli lugnt då blir det pinsamt usla energiläget en huvudfråga och den finns ingen lösning på annat än att betala notan till Ryssland.
2014-04-18, 16:06
  #3820
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Germany has no alternative to Russian gas
http://www.dw.de/germany-has-no-alternative-to-russian-gas/a-17574004

Du får läsa hela artikeln, inte bara rubriken. Redan i andra meningen antyds att rubriken är en överdrift. Om du dessutom kompletterar artikeln med annan information om hur tyskland producerar sin energi ska du finna att tyskland tvärtom inte alls är beroende av ryssland, beroendet är marginellt och som flera tyska företrädade förklarat är man inte alls beroende av ryssland.

Elektricitetproduktion i tyskland 2013:
https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/EconomicSectors/Energy/Production/Tables/GrossElectricityProduction.html

24% är förnybar energi (vindkraft, solkraft, etc.)
15% kärnkraft (denna andel går att öka)
47% olika former av kol (tyskland har själv stora kol-resurser, men importerar också = billigt)
10% Gas varav 38% av gasen från ryssland **
4% övrigt

** Dessa 38% av de 10% blåses i media upp som om 38% av tysk energi kom från ryssland.

Tyskland kan använda sin egen kol eller importera från andra än ryssland.

Kontentan är att ryss-beroendet stämmer helt enkelt inte. Kanske tidningarna säljer mer med artiklar som "skrämmer människor" inte vet jag. Kanske är journalister betalda/mutade för att skriva dessa. Tyska förträdare har dock gått ut och förklarat att tyskland klarar sig utan ryssland.

Germany says it could live without Russian gas
http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/
2014-04-18, 16:15
  #3821
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du får läsa hela artikeln, inte bara rubriken. Redan i andra meningen antyds att rubriken är en överdrift. Om du dessutom kompletterar artikeln med annan information om hur tyskland producerar sin energi ska du finna att tyskland tvärtom inte alls är beroende av ryssland, beroendet är marginellt och som flera tyska företrädade förklarat är man inte alls beroende av ryssland.

Elektricitetproduktion i tyskland 2013:
https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/EconomicSectors/Energy/Production/Tables/GrossElectricityProduction.html

24% är förnybar energi (vindkraft, solkraft, etc.)
15% kärnkraft (denna andel går att öka)
47% olika former av kol (tyskland har själv stora kol-resurser, men importerar också = billigt)
10% Gas varav 38% av gasen från ryssland **
4% övrigt

** Dessa 38% av de 10% blåses i media upp som om 38% av tysk energi kom från ryssland.

Tyskland kan använda sin egen kol eller importera från andra än ryssland.

Kontentan är att ryss-beroendet stämmer helt enkelt inte. Kanske tidningarna säljer mer med artiklar som "skrämmer människor" inte vet jag. Kanske är journalister betalda/mutade för att skriva dessa. Tyska förträdare har dock gått ut och förklarat att tyskland klarar sig utan ryssland.

Germany says it could live without Russian gas
http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/
Det är klart att världen klarar sig utan Ryssland. Men till vilken pris? Skulle det ha varit helt smärtfritt, skulle Ryssland redan ha isolerats, inte sant?
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-18 kl. 16:32.
2014-04-18, 16:15
  #3822
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag håller med om Ukrainas potential som en neutral stat.



Jag ska förklara vad jag menar med EU och vad detta symboliserar i den ukrainska politiken. EU skall ej ses som medlemskap i unionen i sig. EU ska mest ses som ett symboliskt värde för europeiska värderingar. Dessa värderingar sammanhänger med civilisation, modern rättsstat, demokrati, transparens. När man talar om EU-integration i Ukraina så talar man inte om att gå med i själva unionen som sådan, det är ingen aktuell politisk fråga. Det är ingen som tror att man skulle gå med i EU och problemen skulle vara lösta. Man talar snarare om att utveckla Ukraina i enlighet med de europeiska värderingarna. Om det är just sådana värderingar som präglar landets sociala, ekonomiska och politiska strukturer, så kan landet utvecklas av dess egen kraft. Ukrainarna förstår att de först och främst måste bli ett europeiska land i dessa avseenden, innan det ens kan bli aktuellt att tala om ett EU medlemskap.

Det optimala för Ukraina vore givetvis att vara neutral part men utvecklas i enlighet med demokratiska europeiska värderingar. Just det sistnämnda motsätter sig dock Ryssland. Ryssland vill inte ha ett demokratiskt och transparent Ukraina, även om landet förblir neutralt. Därför har Ukraina det olyckliga läget att de måste välja. Och just för folkets skull så framstår EU som ett bättre val, även om det inte handlar om EU vs Ryssland, utan om europeiska demokratiska värderingar, så tvingas Ukraina välja EU. Ryssland s.a.s. tvingar dem göra det valet.



Precis. Det är också anledningen till varför folket demonstrerade för associationsavtalet med EU. Man ska beakta följande faktorer. Janukovytj hade under flera år avdemokratiserat landet, korruptionen hade ökat. Samtidigt hade Ryssland kommit med sin Euroasiatiska union, med Ryssland, Vitryssland, Kazakhstan. Det fanns således risk för att Ukraina skulle dras in i ett svart håll med korrupta bananrepubliker. Associationsavtalet med EU utgjorde härmed en räddning. Ett sätt att markera att Euroasiatiska unionen är utesluten. Samtidigt ett verktyg till att EU kunde kontrollera de ukrainska makthavarna mer och sätta krav på dem.

Hade exempelvis Janukovytj utvecklat landet i demokratisk riktning, minskat korruptionen, tagit tydligt avstånd från Euroasiatiska unionen, och sedan sagt att "associationsavtalet är inte förmånligt för Ukraina", så hade vi aldrig sett dessa massiva protester. Det är inte EU i sig, utan snarare demokratiseringen/kampen mot korruption som är huvudkärnan.

Kan man säga något om hur många det är som ockuperat byggnader, gått i demonstrationer etc?

Min uppfattning är att Ryssland, tillsammans med proryska grupperingar, har försökt trigga igång en massrörelse i östra Ukraina. Alltså att få igång en resning mot Kiev syftande till en rysk intervention. Och nu har detta misslyckats. Det har blivit lite ockuperade polisstationer med några hundra ryska gummor som demonstrerar utanför, men det är också allt.

Nu backar Ryssland. Ryssland kan nämligen inte gå in och ta landområden, tätbefolkade och stora sådana, där befolkningens majoritet är fientligt inställd mot ockupationsmakten. Det kunde rentav bli gerillakrig mot ryssarna. Den ukrainska armén kan inte räknas bort heller, den kan slå tillbaka rejält så att en mycket stor insats krävs mot den - rentav fullt krig.
2014-04-18, 16:39
  #3823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du får läsa hela artikeln, inte bara rubriken. Redan i andra meningen antyds att rubriken är en överdrift. Om du dessutom kompletterar artikeln med annan information om hur tyskland producerar sin energi ska du finna att tyskland tvärtom inte alls är beroende av ryssland, beroendet är marginellt och som flera tyska företrädade förklarat är man inte alls beroende av ryssland.

Elektricitetproduktion i tyskland 2013:
https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/EconomicSectors/Energy/Production/Tables/GrossElectricityProduction.html

24% är förnybar energi (vindkraft, solkraft, etc.)
15% kärnkraft (denna andel går att öka)
47% olika former av kol (tyskland har själv stora kol-resurser, men importerar också = billigt)
10% Gas varav 38% av gasen från ryssland **
4% övrigt

** Dessa 38% av de 10% blåses i media upp som om 38% av tysk energi kom från ryssland.

Tyskland kan använda sin egen kol eller importera från andra än ryssland.

Kontentan är att ryss-beroendet stämmer helt enkelt inte. Kanske tidningarna säljer mer med artiklar som "skrämmer människor" inte vet jag. Kanske är journalister betalda/mutade för att skriva dessa. Tyska förträdare har dock gått ut och förklarat att tyskland klarar sig utan ryssland.

Germany says it could live without Russian gas
http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/

1. Felet i resonemanget från den där artikeln handlar just om den "förnyelsebara energin" - den är helt gasberoende för backup och balans system. Så den korrekta slutsatsen av artikeln är att Tyskland tidvis är till 34% energiberoende av Ryssland (avseende eletriciteten).

2. http://www.zerohedge.com/news/2014-04-09/german-vice-chancellor-warns-no-alternative-russian-gas
2014-04-18, 16:54
  #3824
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag tror du har helfel.

Det tror inte jag. För jag tycker att den här konflikten följer samma mönster som andra konflikter, t ex den på Balkan, i Afghanistan och även på andra ställen. (Jag har själv sett det på nära håll och även pratat med folk som var inblandade och som har tänkt över det i sitt nya liv i Sverige).

Det är så att det börjar med någon form av kris. Så dyker det upp ett antal mycket högljudda och aggressiva grupper som själva gör sig till talesmän för hela, eller stora delar av, befolkningen.

Men den stora massan är inte på något sätt beredd att ta till våld och vill inte ens ha några stora ändringar i vare sig statsskicket eller i samhället i övrigt. De vill bara ha lugn och ro och en sansad lösning på krisen som utlöste alltihop. Och jag får nog säga att jag är säker på att jag har rätt.
2014-04-18, 16:56
  #3825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kan man säga något om hur många det är som ockuperat byggnader, gått i demonstrationer etc?

Min uppfattning är att Ryssland, tillsammans med proryska grupperingar, har försökt trigga igång en massrörelse i östra Ukraina. Alltså att få igång en resning mot Kiev syftande till en rysk intervention. Och nu har detta misslyckats. Det har blivit lite ockuperade polisstationer med några hundra ryska gummor som demonstrerar utanför, men det är också allt.

Nu backar Ryssland. Ryssland kan nämligen inte gå in och ta landområden, tätbefolkade och stora sådana, där befolkningens majoritet är fientligt inställd mot ockupationsmakten. Det kunde rentav bli gerillakrig mot ryssarna. Den ukrainska armén kan inte räknas bort heller, den kan slå tillbaka rejält så att en mycket stor insats krävs mot den - rentav fullt krig.

Chefen för EUs underrättelsetjänst skrattar åt dig:

Citat:
There is no large Russian military presence in East Ukraine, head of EU intelligence, Commodore Georgij Alafuzoff, has said. The spy chief has dismissed multiple accusations from the West alleging Russian involvement in the unrest in the region.

In an interview with Finnish national news broadcaster, Yle, Alafuzoff said the Russian military had nothing to do with the seizing of government buildings in eastern Ukraine.

http://rt.com/news/eu-no-russian-interference-ukraine-844/

Ukrainska militärer har ju dessutom deserterat då de naturligtvis inte vill stödja den judiska kuppregimen.
2014-04-18, 17:03
  #3826
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du får läsa hela artikeln, inte bara rubriken. Redan i andra meningen antyds att rubriken är en överdrift. Om du dessutom kompletterar artikeln med annan information om hur tyskland producerar sin energi ska du finna att tyskland tvärtom inte alls är beroende av ryssland, beroendet är marginellt och som flera tyska företrädade förklarat är man inte alls beroende av ryssland.

Elektricitetproduktion i tyskland 2013:
https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/EconomicSectors/Energy/Production/Tables/GrossElectricityProduction.html

24% är förnybar energi (vindkraft, solkraft, etc.)
15% kärnkraft (denna andel går att öka)
47% olika former av kol (tyskland har själv stora kol-resurser, men importerar också = billigt)
10% Gas varav 38% av gasen från ryssland **
4% övrigt

** Dessa 38% av de 10% blåses i media upp som om 38% av tysk energi kom från ryssland.

Tyskland kan använda sin egen kol eller importera från andra än ryssland.

Kontentan är att ryss-beroendet stämmer helt enkelt inte. Kanske tidningarna säljer mer med artiklar som "skrämmer människor" inte vet jag. Kanske är journalister betalda/mutade för att skriva dessa. Tyska förträdare har dock gått ut och förklarat att tyskland klarar sig utan ryssland.

Germany says it could live without Russian gas
http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/03/17/germany-says-it-could-live-without-russian-gas/
Det där gällde produktion av elektricitet.
Lycka till.
Citat:
The most important energy supplier is Russia: It provides 38 percent of Germany's natural gas imports, 35 percent of all oil imports and 25 percent of coal imports, covering a quarter of the country's entire energy needs. There are no suitable alternatives in sight that could cover shortfalls of this magnitude.
http://www.dw.de/germany-has-no-alternative-to-russian-gas/a-17574004

edit: såg att någon länkat det redan, missade att läsa några poster.

Här är ett nyttigt dokument om tysk olja och gas från IEA.
http://www.iea.org/publications/freepublications/publication/GermanyOSS.pdf
__________________
Senast redigerad av Moretex 2014-04-18 kl. 17:17.
2014-04-18, 17:16
  #3827
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det tror inte jag. För jag tycker att den här konflikten följer samma mönster som andra konflikter, t ex den på Balkan, i Afghanistan och även på andra ställen. (Jag har själv sett det på nära håll och även pratat med folk som var inblandade och som har tänkt över det i sitt nya liv i Sverige).

Det är så att det börjar med någon form av kris. Så dyker det upp ett antal mycket högljudda och aggressiva grupper som själva gör sig till talesmän för hela, eller stora delar av, befolkningen.

Men den stora massan är inte på något sätt beredd att ta till våld och vill inte ens ha några stora ändringar i vare sig statsskicket eller i samhället i övrigt. De vill bara ha lugn och ro och en sansad lösning på krisen som utlöste alltihop. Och jag får nog säga att jag är säker på att jag har rätt.

Jag tror de flesta kan skriva under på detta inlägg, men det kan ju riktas åt båda håll i den här konflikten, att "göra sig till talesmän", även om det är välmenat. Jämför Maidan med Tahrir eller Gezi exempelvis, på alla tre ställena utgjordes demonstrationernas kärna av en grupp som var vida mer bildad, radikal, modern eller hur man nu vill kalla dem - men gav på grund av dessa egenskaper en alldeles för "modern" bild av missnöjet i stort och representerade inte folkviljan, även OM genomförandet av deras respektive idéer kanske hade varit det bästa för landet.

Absolut mest sannolikt av fd konflikthärdars utveckling i fallet Ukraina tror jag är, som flera nämnt, Bosnien-Hercegovina med "entiteten" Republika Srpska, där den senare är något mer välmående, men den bosnisk-muslimska delen mer kosmopolitisk, båda med ekonomiska problem men ändå på g.
2014-04-18, 17:20
  #3828
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kan man säga något om hur många det är som ockuperat byggnader, gått i demonstrationer etc?

Min uppfattning är att Ryssland, tillsammans med proryska grupperingar, har försökt trigga igång en massrörelse i östra Ukraina. Alltså att få igång en resning mot Kiev syftande till en rysk intervention. Och nu har detta misslyckats. Det har blivit lite ockuperade polisstationer med några hundra ryska gummor som demonstrerar utanför, men det är också allt.

Nu backar Ryssland. Ryssland kan nämligen inte gå in och ta landområden, tätbefolkade och stora sådana, där befolkningens majoritet är fientligt inställd mot ockupationsmakten. Det kunde rentav bli gerillakrig mot ryssarna. Den ukrainska armén kan inte räknas bort heller, den kan slå tillbaka rejält så att en mycket stor insats krävs mot den - rentav fullt krig.
Stämmer nog på pricken. Ryssland har inte fått någon spin-off-effekt på sina uppror i Ukraina, utan de står inför faktum att de måste avbryta på något sätt. Synd bara att de har basunerat ut propaganda om hur illa ute alla rysktalande i Ukraina är, i flera månader. De har målat in sig i ett hörn gentemot sin egen befolkning och gentemot alla nyttiga idioter här på Flashback som bara copy-pastear rysk propaganda femtielva gånger i timmen.

Befolkningen i Odessa verkar inte vara så värst pro-ryska, till exempel: https://twitter.com/carlbildt/status/456748011117633536/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag tror du har helfel.
Jaha. Varför då?

Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Chefen för EUs underrättelsetjänst skrattar åt dig:

http://rt.com/news/eu-no-russian-interference-ukraine-844/

Ukrainska militärer har ju dessutom deserterat då de naturligtvis inte vill stödja den judiska kuppregimen.
Som sagt så är ni nyttiga idioter lite vilsna nu. Kan du börja med att länka till någon annan källa för ditt påstående än Rysslands primära propagandakanal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in