2014-04-18, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men de vinster Putin gjort i östra Ukraina med just beväpande grupper kan han ju knappast vilja ge upp mot att exemepelvis högra sektorn ska avväpnas. Vad är det Putin får för alla rådhus, myndighetsbyggnader, polisstationer etc han erövrat i östra Ukraina? Han har ju haft fri lejd hittills. Något haltar i den här beskrivningen...

Själv tycker jag också att det är konstigt om Putin har gått med på detta så som det har beskrivits. Eller så är det så att han har något på lur...
2014-04-18, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast Västeuropa kan klara ett handelskrig med Ryssland, inte utan problem, men vi kommer däremot inte att gå under. Den nuvarande regimen i Ryssland kommer dock att gå under. USA skulle, överhuvudtaget inte bli påverkad i någon nämnvärd omfattning.

Visst kan Ryssland vända sig till Kina för sin energiexport. Men dels så kommer det att ta tid att bygga ut den nödvändiga infrastrukturen och dels så kommer man inte att få speciellt mycket betalt av kineserna vid kraftigt sänkta olje- och gaspriser.

Glöm inte bort att Ryssland är en ganska liten ekonomi, med ett nominellt BNP som blott är fyra gånger större än lilla Sveriges.

Men varför vill du ha krig och konflikt? Är det bra? Gillar du svält, barn utan mat, barn och gamla som dör av svält? Gillar du sånt? Är du en normal människa som man ska se på som en ok snubbe?
2014-04-18, 02:16
Medlem
Citat:
Men de vinster Putin gjort i östra Ukraina med just beväpande grupper kan han ju knappast vilja ge upp mot att exemepelvis högra sektorn ska avväpnas. Vad är det Putin får för alla rådhus, myndighetsbyggnader, polisstationer etc han erövrat i östra Ukraina? Han har ju haft fri lejd hittills. Något haltar i den här beskrivningen...

Om man betraktar det ur Rysslands synvinkel så försvagar man Kiev regimens stöd bland vissa grupper om de måste avväpna Högra Sektorn och också inleda samtal om en federation. Misslyckas man med avväpningen så framstår regeringen som svag och ställer Ryssland i bättre dager.
Avtalet gäller ju även diskriminering av folkgrupper grundat på etnicitet,religion och språk. Så det är ganska enkelt att finna uttalanden från båda sidor som "kränker" någon grupp.

Samtidigt finns ju alltid hotet om att stödja grupper i östra Ukraina kvar även om man tillfälligt ger upp byggnader.

Sedan vet ju ingen med säkerhet vilken kontroll Moskva respektive Kiev har över sina stödtrupper.
2014-04-18, 02:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det tycks som att han inte "har" några rådhus motsvarande kvar snart; Ukraina har satt igång en fullskalig operation verkar det som. Bland annat skall man ha tagit Kramatorsk, men uppgifterna är knapphändiga.
Du var ju själv av åsikten igår att Ukraina var oförmöget att försvara sig självt. Den där "fullskaliga operationen" var mycket blek igår. Visst - jag kan ha missat om de varit mer framgångsrika idag. Men fortfarande torde beskrivningen vara att Putin och de proryska separatisterna har mycket momentum och stort inflytande i de östra oblasterna. Håller du inte med om att det är rimligare att tro att man man på något vis köpt Putin givet att det är sant att ryssarna genuint är av åsikten att ockuperade byggnader ska lämnas tillbaka samt att de proryska militanta ska avväpnas?

Edit:
Jag ska tillägga att jag är glad över dagens överenskommelse. Den indikerar att risken för invasion och mer blodig väpnad konflikt har minskat. Troligtvis är det de västlängtande ukrainarna som har fått betala i en uppgörelse som vi ännu ej sett hela vidden av.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-18 kl. 02:31.
2014-04-18, 02:36
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Du var ju själv av åsikten igår att Ukraina var oförmöget att försvara sig självt. Den där "fullskaliga operationen" var mycket blek igår. Visst - jag kan ha missat om de varit mer framgångsrika idag. Men fortfarande torde beskrivningen vara att Putin och de proryska separatisterna har mycket momentum och stort inflytande i de östra oblasterna. Håller du inte med om att det är rimligare att tro att man man på något vis köpt Putin givet att det är sant att ryssarna genuint är av åsikten att ockuperade byggnader ska lämnas tillbaka samt att de proryska militanta ska avväpnas?

Jag tror det finns många lager här. Dels vet vi att man i många östukrainska städer i dag har genomfört pro-ukrainska demonstrationer skyddade av polis, och det visar återigen på att bilden inte är entydig när det kommer till lojaliteter. Dessutom vet vi inte hur mycket av det momentum (med erövrade tanks) som speglar verkligheten, och hur mycket som är ren propaganda. Anmärkningsvärt är dock att Kiev tycks starta antiterroristoperationer kvällen efter avtalet, om detta visar sig stämma vet vi att avtalet inte är vatten värt.

Sedan detta med Ryssland, vi vet lika litet om deras motiv bakom deras prat om att rebellerna ska ge sig. Än tycks man dock inte från Moskvas sida gett några sådana besked, så jag antar vi får vänta och se.
2014-04-18, 03:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tror det finns många lager här. Dels vet vi att man i många östukrainska städer i dag har genomfört pro-ukrainska demonstrationer skyddade av polis, och det visar återigen på att bilden inte är entydig när det kommer till lojaliteter. Dessutom vet vi inte hur mycket av det momentum (med erövrade tanks) som speglar verkligheten, och hur mycket som är ren propaganda. Anmärkningsvärt är dock att Kiev tycks starta antiterroristoperationer kvällen efter avtalet, om detta visar sig stämma vet vi att avtalet inte är vatten värt.

Sedan detta med Ryssland, vi vet lika litet om deras motiv bakom deras prat om att rebellerna ska ge sig. Än tycks man dock inte från Moskvas sida gett några sådana besked, så jag antar vi får vänta och se.
Det är Lavrov som gett besked enligt RT:

“Among the steps that have to be taken are: the disarmament of all the illegal armed groups, and the return of all the occupied administrative buildings,” Lavrov told journalists at the Thursday briefing.

http://rt.com/news/geneva-document-ukraine-deescalation-224/

... så visst måste man beskriva det som att det är Moskva som gett detta besked.

Om det är en åsikt de kommer stå fast vid är en annan sak. Vi minns hur Putin ljög och blånekade till att det var rysk militär som tog kontrollen över ukrainska befästningar på Krim. Det är ganska lätt för Ryssarna att säga de sa idag och samtidigt låta det fortsätta. De kan senare t ex säga: vi har ingen kontroll över självförsvarsstyrkor.

Grattis tiill moderatorposten förresten. Glädjande att du åttagit dig det uppdraget. Och jag hoppas du kommer fortsätta debattera ymnigt.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-18 kl. 03:50.
2014-04-18, 04:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vad tror du han ville ha då, land? Nej han ville ha ett rundare ukraina som inte gör gränsen till ryssland till en mur. Han vill att de ska vända sig västerut utan att för den skull vända sig ifrån öster.
Jag ser det som enda sunda lösningen. Att vissa element ockuperar och stör ordningen är ett stickspår med nyttan att dra ner byxorna på kievregimen och få dem att vakna och börja agera vuxet.
2014-04-18, 04:56
Medlem
Citat:
Bra poäng. Men de kan ju knappast avse Kiev-regimen. Om det var dem man avsåg så hade man väl uttryckt det explicit. Ryssarna brukar ju tala klarspråk. Jänkarna däremot vrider och vänder ofta på orden så att de ska passa i en skenbar politik.

De som begått de värsta brotten skulle inte få någon amnesti, som jag förstått det. Där finns då de som mördade 100 personer under Kiev-revolutionen, ett brott som ännu inte har utretts av kuppmakarna.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/enighet-pa-krismote-om-att-separatister-ska-avvapnas/
Senast redigerad av Seisma 2014-04-18 kl. 04:59.
2014-04-18, 07:23
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
De som begått de värsta brotten skulle inte få någon amnesti, som jag förstått det. Där finns då de som mördade 100 personer under Kiev-revolutionen, ett brott som ännu inte har utretts av kuppmakarna.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/enighet-pa-krismote-om-att-separatister-ska-avvapnas/
Naturligtvis inte utrett eftersom det var kuppmakarna som gjorde det. Kom ihåg att polis och (vänster och liberala) demonstranter sköts med samma vapen. Samma taktik som i Syrien, Libyen, Egypten. Jag tror den avsedda taktiken var att inte skjuta polis alls men krypskyten kunde inte motstå. Svoboda hatar många av grupperna som deltog i Maidan men aldrig kom till regeringsmakten — en verklig kupp alltså.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-04-18 kl. 07:26.
2014-04-18, 07:33
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag tror att mina kunskaper inom ämnet är något högre än dina, jag har 18 års erfarenhet från prehospital akutsjukvård och du har inte det.

Nu kan man bortse från det för vilken idiot som helst ser att videon är fejk.
Enligt din erfarenhet blöder ett sår på aorta lika mycket som på halspulsådern? Hallå! Dessutom kan ju snittet på halsen vara enbart en punktering av ådran. Efter ett tag avtar blödningen naturligtvis.
2014-04-18, 08:52
Medlem
fridaynightouts avatar
Ryska "fredliga demonstranter" som tog över parlamentsbyggnden på Krim den 27:e februari.

https://www.youtube.com/watch?v=ztuHuSw_4zw&feature=youtu.be

Det rör sig om spetsnazförbandet 45:e Luftburna, som är ett elitförband.

Enligt uppgift är det samma förband som nu har del i ockupationen av myndighetsbyggnader i östra Ukraina. Myndighetsbyggnaderna i Slovjansk var övertagna av just detta förband.

https://www.kyivpost.com/content/ukraine/turchynov-anti-terrorist-operation-has-begun-in-northern-donetsk-343563.html
2014-04-18, 09:13
Medlem
Germany has no alternative to Russian gas
http://www.dw.de/germany-has-no-alternative-to-russian-gas/a-17574004

Ukraine is holding about 10 suspected Russian intelligence agents: state security
http://www.reuters.com/article/2014/04/17/us-ukraine-crisis-russians-idUSBREA3G0H820140417

Flier calling on Donetsk Jews to register now widely seen as fake
http://www.haaretz.com/mobile/.premium-1.586174?v=EF0D3C50561D7DD48BD998A357ACC3E6

McConnell rips Obama foreign policy, would send arms to Ukrainian army
http://www.miamiherald.com/2014/04/17/4065161/mcconnell-rips-obama-foreign-policy.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in