Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Jag ser hur som helst potential och möjligheter för Ukraina, men alla möjligheter jag ser förutsätter ett land som antingen varken är lierat med EU eller Ryssland/öst - eller med båda. Som jag tror jag skrev igår, en stad som Odessa, som kanske är lite orolig nu, är samtidigt ett sådant ställe som har enorm potential om det styrs rätt. Det som nu är ett problem, den demografiska blandningen, blir då en tillgång.
Jag håller med om Ukrainas potential som en neutral stat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Jag tycker frågorna du ställer i det jag citerat är riktigt intressanta och håller med om att korruptionen troligen är huvudproblemet. Men jag tror inte korruptionen (enbart) kan skyllas på ryskt inflytande, eftersom den är ännu större i Ukraina vad jag har sett. Att EU-länder har mindre korruption måste inte innebära att ett närmande till EU i sig minskar problemet. Se på Italien som är ett av grundarländerna (1957) och fortfarande har omfattande korruptionsproblem. Korruption är nog dessvärre ett problem som måste bekämpas inifrån, och måste få ta lång tid.
Jag ska förklara vad jag menar med EU och vad detta symboliserar i den ukrainska politiken. EU skall ej ses som medlemskap i unionen i sig. EU ska mest ses som ett symboliskt värde för
europeiska värderingar. Dessa värderingar sammanhänger med civilisation, modern rättsstat, demokrati, transparens. När man talar om EU-integration i Ukraina så talar man inte om att gå med i själva unionen som sådan, det är ingen aktuell politisk fråga. Det är ingen som tror att man skulle gå med i EU och problemen skulle vara lösta. Man talar snarare om att utveckla Ukraina i enlighet med de europeiska värderingarna. Om det är just sådana värderingar som präglar landets sociala, ekonomiska och politiska strukturer, så kan landet utvecklas av dess
egen kraft. Ukrainarna förstår att de först och främst måste bli ett europeiska land i dessa avseenden, innan det ens kan bli aktuellt att tala om ett EU medlemskap.
Det optimala för Ukraina vore givetvis att vara neutral part men utvecklas i enlighet med demokratiska europeiska värderingar. Just det sistnämnda motsätter sig dock Ryssland. Ryssland vill inte ha ett demokratiskt och transparent Ukraina, även om landet förblir neutralt. Därför har Ukraina det olyckliga läget att de måste välja. Och just för folkets skull så framstår EU som ett bättre val, även om det inte handlar om EU vs Ryssland, utan om europeiska demokratiska värderingar, så tvingas Ukraina välja EU. Ryssland s.a.s. tvingar dem göra det valet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Det EU kan göra är väl att ställa krav på företag och myndigheter man förhandlar med, men huvudförändringen måste komma från det ukrainska *folket*, genom att man vägrar betala mutor. Men det är nog lättare sagt än gjort.
Precis. Det är också anledningen till varför folket demonstrerade för associationsavtalet med EU. Man ska beakta följande faktorer. Janukovytj hade under flera år avdemokratiserat landet, korruptionen hade ökat. Samtidigt hade Ryssland kommit med sin Euroasiatiska union, med Ryssland, Vitryssland, Kazakhstan. Det fanns således risk för att Ukraina skulle dras in i ett svart håll med korrupta bananrepubliker. Associationsavtalet med EU utgjorde härmed en räddning. Ett sätt att markera att Euroasiatiska unionen är utesluten. Samtidigt ett verktyg till att EU kunde kontrollera de ukrainska makthavarna mer och sätta krav på dem.
Hade exempelvis Janukovytj utvecklat landet i demokratisk riktning, minskat korruptionen, tagit tydligt avstånd från Euroasiatiska unionen, och sedan sagt att "associationsavtalet är inte förmånligt för Ukraina", så hade vi aldrig sett dessa massiva protester. Det är inte EU i sig, utan snarare demokratiseringen/kampen mot korruption som är huvudkärnan.