2014-04-18, 13:26
  #3805
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Sen var det kanske inte så smart att att börja stänga ned kärnkraften i Tyskland. Miljöpartiet i Tyskland är kanske lierade med Putin? Ukrainakrisen syftar nog till att driva bort Tyskland från USA och göra dem beroende av rysk gas.

Coincidence? I think not...

Har garanterat inget samband. Tyskland har trots gott förhållande till Ryssland satsat rejält på att ha enorma reservlager med högtryckslagrad gas under marken i Brandenburg, detta sedan ett antal år.

Dessutom är en stor majoritet av tyskarna, inte bara miljöpartister, extremt skeptiska till allt som har med strålning att göra. En talande jämförelse är att man hos tandläkaren i Sverige kan bli röntgad utan att det ens finns en misstanke om att något är fel, medan man i Tyskland inte blir röntgad förrän det finns risk för typ rotfyllning.

Att sedan miljöpartiets Ströbele troligen blev indirekt inbjuden av ryska underrättelsetjänsten när han träffade Snowden är en annan sak, men någon koppling mellan Ryssland och tysk kärnkraftsavveckling kan jag inte se.
2014-04-18, 13:27
  #3806
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
1. Finns väl inte nog med kol inom EU? Polen har väl i sagt att det snart är slut och vem skall man då importera från. Att Sverige skulle vinna på detta ser jag inte riktigt, medlemskapet i EU förbjuder prioriteringar vilket är anledningen till att vi får betala dyrt för svensk vattenkraft. Energi-infrastrukturen står väl under EU's kontroll via diverse suspekta dekret?

2. Kommer inte att ske. Ryssarna vill endast tvinga in en garant i affären, stänger de av gasen tappar de allt stöd de har i Ukraina och de får finna sig i att man kommer sno gas, därför vill man dra in EU för att få stopp på detta. Många missar att både Ryssland och USA vill ha in EU i konflikten men av olika anledningar.

3. Saken är den att man sparkat hela förband och hur skall detta Geneve-avtal hantera dessa? Är tanken att väst fyller på med sit folk, det lär knappast tillåtas så frågan är om de kommer att återanställas eller kommer man lämna öst utan en militär försvars kapacitet; jag menar inte att Ukrainska armén har en chans mot den Ryska men principen...

Att Kiev idag arbetar utan en konstitution har både för och nackdelar för dem. De kan göra lite vad de vill men har inget att luta sig mot när de skall ge order vilket är varför armén ordervägrat. Jag har inte läst något om en ny konstitution och funderar på om man har tid att skriva och förankra en sådan. Att man kan rösta igenom en ny konstitution i Kiev står klart men kommer någon (främst i öst) att bry sig de minsta? Hur kommer man hantera dagens läge i den nya konstitutionen, eller har man tänkt att bara köra på och hoppas att Ryssland viker sig?

Man har återvänt till 2004 års konstitution. Visste inte du om det?

http://en.interfax.com.ua/news/general/191727.html
2014-04-18, 13:29
  #3807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Men även om man intar denna ståndpunkt och således ser det som ett geopolitiskt maktspel mellan Väst och Ryssland, så måste man fortfarande lägga lite fokus på kärnan av konflikten, d.v.s. Ukraina. Bilda sig en uppfattning om landets historia, kultur, näringsliv, politik etc. Bara på detta sätt kommer man förstå att Ukraina styrts av grovt kriminella och korrupta klaner. Revolutionen handlade om att bli av med dessa klaner. Ja, integrationen med Väst ses här som en lösning, ja jag förstår att Ryssland i dessa fall vill hindra Ukraina att integreras med Väst, och att konflikten övergår i något mer geopolitiskt. Men fortfarande så måste man beakta Ukrainas situation. Integrationen med Väst handlar för Ukraina om en demokratiseringsprocess, om att bilda en transparent rättsstat. De intressen som Ryssland försvarar i Ukraina är ju kriminella grupperingar som exploaterat folket och plundrat landet.

Så även om man överlag är en USA-hatare, så får man ändå visa någon förmåga på objektivt tänkande. Vad vill det ukrainska folket? Vad är deras största problem? Hur ska man lösa detta problem? Här framstår det tydligt att Ukrainas största problem är korruption och korrupt styre. En europeisk integration utgör härmed en möjlig lösning på dessa problem, och i längden ett bättre leverne för det ukrainska folket. De intressen Ryssland representerar hänger tätt ihop med de gamla kriminella krafter som styrt och plundrat Ukraina i många år.

Så hur tjurskallig man än är, och hur mycket man än hatar USA och älskar Ryssland, så framstår det, rent objektivt, i just denna konkreta situation, att Väst utgör ett bättre alternativ för det ukrainska folket. Hade Ryssland kämpat för ett demokratiskt och fritt Ukraina, så hade diskussionen varit helt annorlunda, men nu är så inte fallet. Jag kan därför inte förstå hur folk här kan leka djävulens advokat och försvara Ryssland när de bevisligen stöttar kriminella fraktioner i Ukraina som har plundrat det ukrainska folket. Den enda slutsatsen jag kan dra är att man hatar USA/älskar Ryssland så pass mycket att man skiter i det ukrainska folket, huvudsaken är att man vinner sin geopolitiska dragkamp och får lite personlig tillfredsställelse. Att folket sen får leva under korrupt träldom, det bryr man sig inte om.

När började vår egen krigsherre Carl Bildt bry sig om andra länders grovt kriminella och korrupta klaner om det inte just handlar om egen vinning och som alla vet har han lyckats avancera till att bli en springgutt för andra krigsherrar som endast kämpar för att kunna bevara sitt. Även du har blivit talespersonen till detta bibliska odjur med de sju hornen ser jag mellan raderna.
2014-04-18, 13:33
  #3808
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Sen var det kanske inte så smart att att börja stänga ned kärnkraften i Tyskland. Miljöpartiet i Tyskland är kanske lierade med Putin? Ukrainakrisen syftar nog till att driva bort Tyskland från USA och göra dem beroende av rysk gas.

Coincidence? I think not...
Tror Tyskland gjort rätt som stängt ner kärnkraften, det finns idag bränsle men inte nog för hela världen, fullt möjligt att det kommer gå på halvfart till man börjar bryta igen. Har för mig att det enda land som investerar och förklarat att de skall bryta Uran för världsmarknaden är något land i Afrika, hurvida de kommit igång vet jag inget om. Ukrainakrisen har en hel del i sig och jag ser den som en förlägning på Syrien-konflikten där zionismen förlorat stort, i praktiken är arabhalvön förlorad och då återstår endast Ukraina om man vill kunna utpressa EU.

Som läget ser ut verkar USA vilja sälja gas till Tyskland, en gas som inte exporteras idag och hur man tänkt få igång exporten snabbt vet jag inget om. USA har en hel del projekt för att säkra energi men inga för att exportera. Frecking är ett bra exempel där man sagt att det är för den egna markanden och tar-sand projektet i Kanada är för USA och till viss del Mexiko. Problemet är att Ryssland förr eller senare kommer att sluta exportera energi (iaf till dagens priser) så att göra sig beroende av dem är knappast klokt. Dvs man har ingen plan som är realistisk för att lösa problemet på sikt och läget i Ukraina med hot om att spränga gasledningar och annat trams hjälper knappast.

Beroende på ur det spelar ut sig i Ukraina kan EU slå sig fria från sitt USA beroende. Det enda intresse jag tror man har i Ukraina är gasledningarna vilket man skulle kunna lösa på sikt med ytterliga rör på Östersjöns botten.
2014-04-18, 13:33
  #3809
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
När började vår egen krigsherre Carl Bildt bry sig om andra länders grovt kriminella och korrupta klaner om det inte just handlar om egen vinning och som alla vet har han lyckats avancera till att bli en springgutt för andra krigsherrar som endast kämpar för att kunna bevara sitt. Även du har blivit talespersonen till detta bibliska odjur med de sju hornen ser jag mellan raderna.

Kan du inte för en gångs skull släppa dina politiska tankar om Carl Bildt/USA/NATO etc och försöka se objektivt på situationen och vad som gynnar Ukraina och det ukrainska folket i den konkreta situationen?

Det blir väldigt fel när man ger sig på att göra en bedömning med på förhand färgad inställning.
2014-04-18, 13:36
  #3810
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Man har återvänt till 2004 års konstitution. Visste inte du om det?

http://en.interfax.com.ua/news/general/191727.html
Det sade man väl de första dagarna? Saken är bara den att man inte brytt sig nämnvärt och kommit med suspekta uttalanden som går emot denna konstitution. Dvs ingen bryr sig om detta då Kiev inte gör det och det finns ingen konstitution i dagsläget. Att anta en ny konstitution kräver att folket får säga sitt, i öst är man inte lika passiv mot att folk pillar i grundlagen som i Sverige.
2014-04-18, 13:37
  #3811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
1. Finns väl inte nog med kol inom EU? Polen har väl i sagt att det snart är slut och vem skall man då importera från. Att Sverige skulle vinna på detta ser jag inte riktigt, medlemskapet i EU förbjuder prioriteringar vilket är anledningen till att vi får betala dyrt för svensk vattenkraft. Energi-infrastrukturen står väl under EU's kontroll via diverse suspekta dekret?

2. Kommer inte att ske. Ryssarna vill endast tvinga in en garant i affären, stänger de av gasen tappar de allt stöd de har i Ukraina och de får finna sig i att man kommer sno gas, därför vill man dra in EU för att få stopp på detta. Många missar att både Ryssland och USA vill ha in EU i konflikten men av olika anledningar.

1. Det där är förstås mest akademiskt bös, i termer av att "eftersom vi vill svamla om miljön så låtsas vi att det inte finns kol". Världskartan för bevisade kolreserver ser ju annars ut så här http://www.mapsofworld.com/business/industries/coal-energy/world-coal-deposits.html men då beror den mest på att många Europeiska länder avregistrerat sina kolreserver, tex. Sverige. Givetvis kan man hitta kartor över kolreserverna ändå, men man måste söka mer specifikt på fyndens art tex. i Sverige alunschiffer.

2. Nöden har ingen lag vet ju alla, givetvis kommer de att tillåta det mesta ifall det inte finns någon gas, detta särskilt ifall det sker som ett resultat av terrorism eller krigshandlingar. Givetvis är det Sverige, eller åtminstone vattenfall samt fransoserna & polackerna som kommer att tjäna pengar på att kolkraften och kärnkraften samt substitut blir nödvändiga och legala igen. I förlängningen även amerikanarna ifall de helt enkelt väljer att betala de $1-$2 per handlingsenhet som det kostar att skeppa gas från USA istället för att ta den genom pipelines från Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
3. Saken är den att man sparkat hela förband och hur skall detta Geneve-avtal hantera dessa? Är tanken att väst fyller på med sit folk, det lär knappast tillåtas så frågan är om de kommer att återanställas eller kommer man lämna öst utan en militär försvars kapacitet; jag menar inte att Ukrainska armén har en chans mot den Ryska men principen...

Att Kiev idag arbetar utan en konstitution har både för och nackdelar för dem. De kan göra lite vad de vill men har inget att luta sig mot när de skall ge order vilket är varför armén ordervägrat. Jag har inte läst något om en ny konstitution och funderar på om man har tid att skriva och förankra en sådan. Att man kan rösta igenom en ny konstitution i Kiev står klart men kommer någon (främst i öst) att bry sig de minsta? Hur kommer man hantera dagens läge i den nya konstitutionen, eller har man tänkt att bara köra på och hoppas att Ryssland viker sig?

1. Kontentan av det hela är väl att 'nationalgardet' om 60k militärer aldrig kommer att kunna övervaka eller kontrollera Ukrainas yta. I övrigt så skrev de ju själva i DN att de var intresserade av kontrakt så då är ju problemet förhållandevis enkelt att lösa.

2. Konstitutionen blir nog ett resultat av fina genomförda val i maj, innan dess kan de inte anses som "allomfattande".
2014-04-18, 14:00
  #3812
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Så även om man överlag är en USA-hatare, så får man ändå visa någon förmåga på objektivt tänkande. Vad vill det ukrainska folket? Vad är deras största problem? Hur ska man lösa detta problem? Här framstår det tydligt att Ukrainas största problem är korruption och korrupt styre. En europeisk integration utgör härmed en möjlig lösning på dessa problem, och i längden ett bättre leverne för det ukrainska folket. De intressen Ryssland representerar hänger tätt ihop med de gamla kriminella krafter som styrt och plundrat Ukraina i många år.

Det geopolitiska hatet finns definitivt på båda sidor i den här konflikten, och dominerar definitivt tråden på båda sidor också. Det är absolut inget som är begränsat till ena sidan. Det är bara att kolla inläggshistoriken hos de som debatterar här för att se om de verkligen har ett genuint intresse av Ukraina, jag gissar på att max 5 % har det.
Jag tycker frågorna du ställer i det jag citerat är riktigt intressanta och håller med om att korruptionen troligen är huvudproblemet. Men jag tror inte korruptionen (enbart) kan skyllas på ryskt inflytande, eftersom den är ännu större i Ukraina vad jag har sett. Att EU-länder har mindre korruption måste inte innebära att ett närmande till EU i sig minskar problemet. Se på Italien som är ett av grundarländerna (1957) och fortfarande har omfattande korruptionsproblem*. Korruption är nog dessvärre ett problem som måste bekämpas inifrån, och måste få ta lång tid. Det EU kan göra är väl att ställa krav på företag och myndigheter man förhandlar med, men huvudförändringen måste komma från det ukrainska *folket*, genom att man vägrar betala mutor. Men det är nog lättare sagt än gjort.

Jag ser hur som helst potential och möjligheter för Ukraina, men alla möjligheter jag ser förutsätter ett land som antingen varken är lierat med EU eller Ryssland/öst - eller med båda. Som jag tror jag skrev igår, en stad som Odessa, som kanske är lite orolig nu, är samtidigt ett sådant ställe som har enorm potential om det styrs rätt. Det som nu är ett problem, den demografiska blandningen, blir då en tillgång.

*Tillägg: Vill man vara lite optimistisk, kan man säga att korruptionen inte nödvändigtvis är ett hinder för välstånd och ett modernt samhälle. Italien och t.ex. Japan eller Sydkorea har korruptionsproblem, men det är kanske inte det första man tänker på ändå, utan ländernas välstånd och konkurrenskraft.
__________________
Senast redigerad av Savoy 2014-04-18 kl. 14:04.
2014-04-18, 14:01
  #3813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Kan du inte för en gångs skull släppa dina politiska tankar om Carl Bildt/USA/NATO etc och försöka se objektivt på situationen och vad som gynnar Ukraina och det ukrainska folket i den konkreta situationen?

Det blir väldigt fel när man ger sig på att göra en bedömning med på förhand färgad inställning.

Det är just där som problemet med "proletariatets demokratiska diktatur" är och det är när utländska makter blandar sig i andra länders inre angelägenheter som nu Carl Bildt,USA/Nato gör. Hur kan utländska makter veta vad som gynnar bäst det ukrainska folket. Vad är dessa makter rädda för att förlora av egna fördelar eftersom de blandar sig i. Kan man då fortfarande tala om vad som gynnar det ukrainska folket? Handlar det inte mera om kolonialpolitik och det vet väl alla vad det handlar om eftersom västs välfärd just "blomstrar" och existerar pga. just den politikens metod av utsugning. Vad händer när en elakartad tumör inte längre kan livnära sig på de omgivande cellerna?
2014-04-18, 14:15
  #3814
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag ser hur som helst potential och möjligheter för Ukraina, men alla möjligheter jag ser förutsätter ett land som antingen varken är lierat med EU eller Ryssland/öst - eller med båda. Som jag tror jag skrev igår, en stad som Odessa, som kanske är lite orolig nu, är samtidigt ett sådant ställe som har enorm potential om det styrs rätt. Det som nu är ett problem, den demografiska blandningen, blir då en tillgång.

Jag håller med om Ukrainas potential som en neutral stat.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tycker frågorna du ställer i det jag citerat är riktigt intressanta och håller med om att korruptionen troligen är huvudproblemet. Men jag tror inte korruptionen (enbart) kan skyllas på ryskt inflytande, eftersom den är ännu större i Ukraina vad jag har sett. Att EU-länder har mindre korruption måste inte innebära att ett närmande till EU i sig minskar problemet. Se på Italien som är ett av grundarländerna (1957) och fortfarande har omfattande korruptionsproblem. Korruption är nog dessvärre ett problem som måste bekämpas inifrån, och måste få ta lång tid.

Jag ska förklara vad jag menar med EU och vad detta symboliserar i den ukrainska politiken. EU skall ej ses som medlemskap i unionen i sig. EU ska mest ses som ett symboliskt värde för europeiska värderingar. Dessa värderingar sammanhänger med civilisation, modern rättsstat, demokrati, transparens. När man talar om EU-integration i Ukraina så talar man inte om att gå med i själva unionen som sådan, det är ingen aktuell politisk fråga. Det är ingen som tror att man skulle gå med i EU och problemen skulle vara lösta. Man talar snarare om att utveckla Ukraina i enlighet med de europeiska värderingarna. Om det är just sådana värderingar som präglar landets sociala, ekonomiska och politiska strukturer, så kan landet utvecklas av dess egen kraft. Ukrainarna förstår att de först och främst måste bli ett europeiska land i dessa avseenden, innan det ens kan bli aktuellt att tala om ett EU medlemskap.

Det optimala för Ukraina vore givetvis att vara neutral part men utvecklas i enlighet med demokratiska europeiska värderingar. Just det sistnämnda motsätter sig dock Ryssland. Ryssland vill inte ha ett demokratiskt och transparent Ukraina, även om landet förblir neutralt. Därför har Ukraina det olyckliga läget att de måste välja. Och just för folkets skull så framstår EU som ett bättre val, även om det inte handlar om EU vs Ryssland, utan om europeiska demokratiska värderingar, så tvingas Ukraina välja EU. Ryssland s.a.s. tvingar dem göra det valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det EU kan göra är väl att ställa krav på företag och myndigheter man förhandlar med, men huvudförändringen måste komma från det ukrainska *folket*, genom att man vägrar betala mutor. Men det är nog lättare sagt än gjort.

Precis. Det är också anledningen till varför folket demonstrerade för associationsavtalet med EU. Man ska beakta följande faktorer. Janukovytj hade under flera år avdemokratiserat landet, korruptionen hade ökat. Samtidigt hade Ryssland kommit med sin Euroasiatiska union, med Ryssland, Vitryssland, Kazakhstan. Det fanns således risk för att Ukraina skulle dras in i ett svart håll med korrupta bananrepubliker. Associationsavtalet med EU utgjorde härmed en räddning. Ett sätt att markera att Euroasiatiska unionen är utesluten. Samtidigt ett verktyg till att EU kunde kontrollera de ukrainska makthavarna mer och sätta krav på dem.

Hade exempelvis Janukovytj utvecklat landet i demokratisk riktning, minskat korruptionen, tagit tydligt avstånd från Euroasiatiska unionen, och sedan sagt att "associationsavtalet är inte förmånligt för Ukraina", så hade vi aldrig sett dessa massiva protester. Det är inte EU i sig, utan snarare demokratiseringen/kampen mot korruption som är huvudkärnan.
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-18 kl. 14:27.
2014-04-18, 14:38
  #3815
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag håller med om Ukrainas potential som en neutral stat.



Jag ska förklara vad jag menar med EU och vad detta symboliserar i den ukrainska politiken. EU skall ej ses som medlemskap i unionen i sig. EU ska mest ses som ett symboliskt värde för europeiska värderingar. Dessa värderingar sammanhänger med civilisation, modern rättsstat, demokrati, transparens. När man talar om EU-integration i Ukraina så talar man inte om att gå med i själva unionen som sådan, det är ingen aktuell politisk fråga. Det är ingen som tror att man skulle gå med i EU och problemen skulle vara lösta. Man talar snarare om att utveckla Ukraina i enlighet med de europeiska värderingarna. Om det är just sådana värderingar som präglar landets sociala, ekonomiska och politiska strukturer, så kan landet utvecklas av dess egen kraft. Ukrainarna förstår att de först och främst måste bli ett europeiska land i dessa avseenden, innan det ens kan bli aktuellt att tala om ett EU medlemskap.

Det optimala för Ukraina vore givetvis att vara neutral part men utvecklas i enlighet med demokratiska europeiska värderingar. Just det sistnämnda motsätter sig dock Ryssland. Ryssland vill inte ha ett demokratiskt och transparent Ukraina, även om landet förblir neutralt. Därför har Ukraina det olyckliga läget att de måste välja. Och just för folkets skull så framstår EU som ett bättre val, även om det inte handlar om EU vs Ryssland, utan om europeiska demokratiska värderingar, så tvingas Ukraina välja EU. Ryssland s.a.s. tvingar dem göra det valet.



Precis. Det är också anledningen till varför folket demonstrerade för associationsavtalet med EU. Man ska beakta följande faktorer. Janukovytj hade under flera år avdemokratiserat landet, korruptionen hade ökat. Samtidigt hade Ryssland kommit med sin Euroasiatiska union, med Ryssland, Vitryssland, Kazakhstan. Det fanns således risk för att Ukraina skulle dras in i ett svart håll med korrupta bananrepubliker. Associationsavtalet med EU utgjorde härmed en räddning. Ett sätt att markera att Euroasiatiska unionen är utesluten. Samtidigt ett verktyg till att EU kunde kontrollera de ukrainska makthavarna mer och sätta krav på dem.

Hade exempelvis Janukovytj utvecklat landet i demokratisk riktning, minskat korruptionen, tagit tydligt avstånd från Euroasiatiska unionen, och sedan sagt att "associationsavtalet är inte förmånligt för Ukraina", så hade vi aldrig sett dessa massiva protester. Det är inte EU i sig, utan snarare demokratiseringen/kampen mot korruption som är huvudkärnan.

Vad skiljer den så kallade demokratin som vi har inom EU från Ryssland

Folket inom EU har väl inget att säga till om
2014-04-18, 14:48
  #3816
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Tänkte skriva om detta idag men ni hann före...

Den Rysk-Tyska gasledningen kan ses som förstörd, finns ingen chans att USA kommer låta Tyskland och EU stå utanför den här krisen. EU har varit på tok för passiva och vill att USA kör solo, försvinner gasledningen tvingas EU engagera sig i Ukraina för att som minst säkra gasleveranserna. Kiev har redan hotat med att spränga gasledningen vilket knappast roat Merkel och vad passar inte då bättre än att man blåser gasledningen? Givetvis kommer Carl Bildt, DN, Bernard_Law och alla andra att jubla när detta sker. Jag tror att EU's (främst Tysklands) relation till USA prövas hårt i den här konflikten, frågan är hur man skall tvinga in Tyskland i ett samarbete med USA. Idag finns ingen infrastruktur i USA för att exportera stora mängder gas till EU och den måste byggas upp, till detta kommer gasen att kosta minst 30% mer än den Ryska. NATO i all ära men det känns inte vidare troligt att Tyska industrin kommer bli så glada över detta.

Håll ögonen öppna för gasläckor och annat i sommar. Zionisterna fattar vad som sker om EU klarar av att hantera Ukraina utan att dra på sig stora kostnader och köper de Rysk gas kommer USA snart att vara en lokal företelese på den Amerikanska kontinenten.

För er som inte fattar så passar dessa skepp in på vilka man skulle behöva för att spränga gasledningen, att hitta en roll för dessa i ett försvar av Östersjön är svårt att se.

Intressant, och det binder ihop 'situation Syrien' väl med Ukraina-krisen. Kort sagt sitter Qatar (och kanske Saudi?) på jävligt mycket gas men dåliga direktförbindelser med Europa (och Turkiet). Hinder för detta är ju Syrien/Ryssland. Det ger ju att om Syrien faller kan man säkra gasförsörjning samtidigt som man neutraliserar Ryssland som geopolitisk maktfaktor i Europa

Edit. Efter en sekunds googlande hittade jag också det här, som verkar relevant för sammanhanget. http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline
__________________
Senast redigerad av LifLi 2014-04-18 kl. 14:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in