Citat:
Ursprungligen postat av
Shinta
Enligt din argumentation borde du egentligen inte bry dig alls om varifrån köttet kommer eftersom svenskt ska vara likställt med allt annat, men nu är du ju helt rabiat anti-svenskt. Hur går det ihop?
Det är mest
sättet som svenskt kött marknadsför sig på som jag stör mig på, eller rättare sagt blir förbannad av. När det är svenskt, så är det väldigt ofta uppenbart, med speciella etiketter, ovanligt stora bokstäver, stor svensk flagga osv, vilket är nationalistisk marknadsföring, som signalerar
"nähädu, det här är minsann SVENSKT kött, inget utländskt skit här inte". Medans kött från andra länder är oftast märkta på ett normalt och rätt så diskret sätt.
Svenskarna verkar tillochmed tycka att ursprungsland är viktigare än vilket företag som producerat det. Det är på grund av svenskars efterfrågan på svenskt kött hit och dit, och rädsla för utlandet och det okända, en slags gruppmentalighet, som svenska köttproducenter valt att marknadsföra sig på det här nationalistiska, vidriga sättet. Den här formen av marknadsföring har ökat de senaste 3 åren, och jag hatar det.
För jag har då aldrig sett tyskt kött i köttdisken på ICA där man stort stoltserar sig med att det här in minsann echte deutsche schweinefleisch färgat i tyska flaggans färger, med stora bokstäver där man stolt förklarar att köttet är minsann en äkta tysk fläskfilé.
Den dagen producenter av svenskt kött väljer att marknadsföra sig
lika diskret som kött från andra länder, med normala små bokstäver,
utan några löjliga speciellt etiketter, sigill osv,
utan reklam som stoltserar sig i att det är svenskt, så kommer jag vara betydligt mer öppen till att köpa det precis som om det vore från vilket annat land som helst. Svenskt ska vara likställt med resten av världen, ingenting ska skilja, vi är inte överlägsna resten av världen
Och som jag sagt innan, om det nu verkligen är så att Sverige har världens hårdaste djurskyddslag, världens bästa djurhållning och världens bästa livsmedelskontroll,
borde det då inte vara en enormt stor efterfrågan på svenskt kött runt om i världen av ja du vet den typen av folk som är besatta av etiska produkter hit och dit, vilket det finns miljoner av.
Men veterligen är det bara i Sverige som vårt kött hyllas på det här sättet. Aldrig har jag sett svenskt kött i en butik utomlands (utom möjligtvis Norge), inte ens i butiker som inriktar sig på etiska produkter.
Jag vill hävda att de här löjliga, nationalistiska påståendena om världens bästa, världens hårdaste osv är
ren lögn, vilket finns bevisat på
www.ettlivsomgris.se, undercover på en stor del av Sveriges köttgårdar, runt om hela landet. Djurhållning i Sverige och andra industrialiserade västländer är kass i allmänhet, inte för att jag bryr mig, men fakta är fakta och bildbevis är bildbevis.