• 3
  • 4
2014-04-17, 10:03
Medlem
Skulle TS kanske hellre föredra att man köper till exempel kinesiskt kött, som man slaktat djur på de mest tänkbara barbariska sätt för att få fram? Du kanske tycker att den svenska köttindustrin ska gå in konkurs? "Främlingsfientlig" är en jävla halmdocka.
Citera
2014-04-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Skulle TS kanske hellre föredra att man köper till exempel kinesiskt kött, som man slaktat djur på de mest tänkbara barbariska sätt för att få fram? Du kanske tycker att den svenska köttindustrin ska gå in konkurs? "Främlingsfientlig" är en jävla halmdocka.
Och var i köttdisken finner man kinesiskt kött? Nej just det. Iförsig skulle jag inte bry mig, jag har inget emot gåslever (foie gras) osv, jag skiter i hur dom har mått när dom levt.

Men det jag talar om är kött från moderna europeiska länder som har nästan samma standard som Sverige har, dvs rätt kasst i allmänhet med några få undantag. Bevis finns på www.ettlivsomgris.se. Märket "Svenskt Kött" är bara en falsk trygghet för de som bryr sig om hur djur mår och behandlas, en trygghet som finns totalt motbevisad på hemsidan jag länkade till.
Senast redigerad av vaultkeeper 2014-04-17 kl. 13:06.
Citera
2014-04-17, 19:28
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Detta är inte något skämt. Jag har inte blivit hjärntvättat av "svenskhatet", däremot verkar du och andra konsumenter ha blivit hjärntvättade av utlandshatet. Djurhållning i allmänhet är rätt kass, både i Sverige och andra länder, vilket jag inte bryr mig något särskilt om då jag inte är någon direkt djurvän.

De folk jag är emot är de som tror att Sverige automatiskt är bättre än andra, vilket det finns starka bevis emot på hemsidan ettlivsomgris.se som iförsig är en djurrättssida, men bilderna och filmerna är utan tvekan äkta.

nä ät vilket jävla kött du vill då om du inte bryr dig om djuren, så kan de som gör det äta svenskt ekologiskt kött. för mig handlar det inte bara om att bry sig om djuren, utan även att jag tycker det är rätt äckligt att äta kött från djur som ätit skräp till foder, levt i avföring och är fullproppade med antibiotika
Citera
2014-04-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
nä ät vilket jävla kött du vill då om du inte bryr dig om djuren, så kan de som gör det äta svenskt ekologiskt kött. för mig handlar det inte bara om att bry sig om djuren, utan även att jag tycker det är rätt äckligt att äta kött från djur som ätit skräp till foder, levt i avföring och är fullproppade med antibiotika
Och bara för att det är "utländskt" så betyder det automatiskt att djuren ätit skräp, levt i avföring och är fullproppade med antibiotika? Fårlandet Nya Zeeland till exempel har världens bästa får och lammkött, och Brasilien och Argentina har nötkött av högsta kvalité. Inget fel med nötkött från Iowa, USA heller, som finns då och då på många ICA-butiker.
Citera
2014-04-17, 21:11
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Och bara för att det är "utländskt" så betyder det automatiskt att djuren ätit skräp, levt i avföring och är fullproppade med antibiotika? Fårlandet Nya Zeeland till exempel har världens bästa får och lammkött, och Brasilien och Argentina har nötkött av högsta kvalité. Inget fel med nötkött från Iowa, USA heller, som finns då och då på många ICA-butiker.

Men det är ingen som säger att svenskt alltid är bättre! Det finns många aspekter till varför man väljer att köpa svenskt kött. Själv gör jag det för att jag litar på att djuren har haft det bra (KRAV, eko), jag vill stödja lokala bönder och i förlängningen vårt lands ekonomi, det är trevligt att kunna besöka de ställen där djuren växer upp, jag kan lita på att köttet är säkert eftersom vi har väldigt stränga livsmedelslagar och jag tycker även att det är viktigt att ett land är självförsörjande på mat och vill uppmuntra det genom mina köp.

Enligt din argumentation borde du egentligen inte bry dig alls om varifrån köttet kommer eftersom svenskt ska vara likställt med allt annat, men nu är du ju helt rabiat anti-svenskt. Hur går det ihop?
Citera
2014-04-18, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta

Enligt din argumentation borde du egentligen inte bry dig alls om varifrån köttet kommer eftersom svenskt ska vara likställt med allt annat, men nu är du ju helt rabiat anti-svenskt. Hur går det ihop?
Det är mest sättet som svenskt kött marknadsför sig på som jag stör mig på, eller rättare sagt blir förbannad av. När det är svenskt, så är det väldigt ofta uppenbart, med speciella etiketter, ovanligt stora bokstäver, stor svensk flagga osv, vilket är nationalistisk marknadsföring, som signalerar "nähädu, det här är minsann SVENSKT kött, inget utländskt skit här inte". Medans kött från andra länder är oftast märkta på ett normalt och rätt så diskret sätt.

Svenskarna verkar tillochmed tycka att ursprungsland är viktigare än vilket företag som producerat det. Det är på grund av svenskars efterfrågan på svenskt kött hit och dit, och rädsla för utlandet och det okända, en slags gruppmentalighet, som svenska köttproducenter valt att marknadsföra sig på det här nationalistiska, vidriga sättet. Den här formen av marknadsföring har ökat de senaste 3 åren, och jag hatar det.

För jag har då aldrig sett tyskt kött i köttdisken på ICA där man stort stoltserar sig med att det här in minsann echte deutsche schweinefleisch färgat i tyska flaggans färger, med stora bokstäver där man stolt förklarar att köttet är minsann en äkta tysk fläskfilé.

Den dagen producenter av svenskt kött väljer att marknadsföra sig lika diskret som kött från andra länder, med normala små bokstäver, utan några löjliga speciellt etiketter, sigill osv, utan reklam som stoltserar sig i att det är svenskt, så kommer jag vara betydligt mer öppen till att köpa det precis som om det vore från vilket annat land som helst. Svenskt ska vara likställt med resten av världen, ingenting ska skilja, vi är inte överlägsna resten av världen

Och som jag sagt innan, om det nu verkligen är så att Sverige har världens hårdaste djurskyddslag, världens bästa djurhållning och världens bästa livsmedelskontroll, borde det då inte vara en enormt stor efterfrågan på svenskt kött runt om i världen av ja du vet den typen av folk som är besatta av etiska produkter hit och dit, vilket det finns miljoner av.

Men veterligen är det bara i Sverige som vårt kött hyllas på det här sättet. Aldrig har jag sett svenskt kött i en butik utomlands (utom möjligtvis Norge), inte ens i butiker som inriktar sig på etiska produkter.

Jag vill hävda att de här löjliga, nationalistiska påståendena om världens bästa, världens hårdaste osv är ren lögn, vilket finns bevisat på www.ettlivsomgris.se, undercover på en stor del av Sveriges köttgårdar, runt om hela landet. Djurhållning i Sverige och andra industrialiserade västländer är kass i allmänhet, inte för att jag bryr mig, men fakta är fakta och bildbevis är bildbevis.
Senast redigerad av vaultkeeper 2014-04-18 kl. 06:20.
Citera
2014-04-18, 13:49
Medlem
Shintas avatar
Citat:
massa text

Bara för att man pushar på svenskt betyder inte att utländskt är skit. Men du kan inte ärligt säga att det inte är mer problem med en del utländska djurprodukter än med våra egna. Hur ofta rapporteras det om salmonella i svenskt köttfärs? Vi kan äta våra ägg råa utan att vara oroliga för att bli sjuka, så är det inte i större delen av världen. Anledningen till att våra produkter inte ofta säljs till andra länder är bland annat för att de är dyrare än den inhemska, av självklara anledningar som ökade kostnader för kontroller och djurskydd.

Det kommer aldrig hända att svenskt kött presenteras i diskarna på lika villkor som importerat även om djuren behandlats exakt likadant, så du kan sluta posta den där grislänken. De enda gångerna det händer är om landet ifråga anses ha en särdeles unik och överlag bättre produkt än vad vi själva kan åstadkomma. Ett exempel är amerikanska köttbitar, eftersom många är av uppfattningen att de minsann är experter på att grilla och borde därför kunna sitt grillkött. Det finns nyzeeländskt lamm med löften om att dessa små kreatur har levt på de gröna ängarna som finns i "Sagan om ringen". Det här undantaget gäller inte för danskt fläsk eller tyskt/brittiskt nötkött som inte har några fördelar jämte den svenska motsvarigheten

Det kallas ekonomiskt mervärde och människor är beredda att betala mer för något som gynnar den egna marknaden och det är ett helt naturligt beteende hos de allra flesta. Sedan finns det självklart inhemskt kött i respektive land som är ekologiskt och etiskt och det finns därför ingen anledning för dem att importera svenskt, oavsett om vi hade haft världens bästa djurskydd eller inte.

Och du verkar aldrig ha varit utomlands och tittat i någon av deras köttdiskar för det ser exakt likadant ut där. Fransmännen är några av de mest fanatiska när det gäller franska produkter, allt från ost till kyckling. Engelsmännen älskar fortfarande sina egna biffar bäst, trots att de en gång drabbades hårdast av galna kosjukan och fortfarande idag måste vara jättenoga med att genomsteka allt pga en förhöjd risk av bland annat salmonella.
Citera
2014-04-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Anledningen till att våra produkter inte ofta säljs till andra länder är bland annat för att de är dyrare än den inhemska, av självklara anledningar som ökade kostnader för kontroller och djurskydd.
Men folk som är ute efter "etiska produkter" är ofta beredda att betala en slant mer för sådana produkter, ändå så är det mer eller mindre bara i Sverige som det hyllas. Därför vill jag hävda att ryktet är överdrivet, annars skulle det finnas en rätt som omfattande efterfrågning på svenskt kött bland etiska konsumenter runt om i världen.
Citera
2014-04-19, 00:37
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Men folk som är ute efter "etiska produkter" är ofta beredda att betala en slant mer för sådana produkter, ändå så är det mer eller mindre bara i Sverige som det hyllas. Därför vill jag hävda att ryktet är överdrivet, annars skulle det finnas en rätt som omfattande efterfrågning på svenskt kött bland etiska konsumenter runt om i världen.

Om du hade brytt dig om att läsa hela mitt inlägg hade du sett att jag tar upp just det.

Citat:
Sedan finns det självklart inhemskt kött i respektive land som är ekologiskt och etiskt och det finns därför ingen anledning för dem att importera svenskt, oavsett om vi hade haft världens bästa djurskydd eller inte.

Det är inte alls bara i Sverige som etiska/ekologiska produkter "hyllas" utan efterfrågan och den inhemska produktionen växer i många länder, både i och utanför Europa.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in