Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-16, 21:36
  #1
Medlem
Är väldigt förbannad över att många svenskar säger att man ska köpa svenskt kött och bojkotta allt utländskt. Detta har bland annat den vidriga butiken ICA Norrköp i Norrtälje gjort, och är därav en främlingsfientlig butik, självklart med "djurvälfärd" som "orsak", som om Sverige vore bättre än resten av världen, som om Sverige vore världens bästa land...

Därför har jag bestämt mig för att under 1 månad, inklusive påsken, enbart köpa utländskt kött i protest mot svensk köttnationalismen. Kommer även köpa enbart utländsk mjölk, ägg, fisk, smör, grönsaker och frukter, ifall utländskt alternativ finns. Det jag retar mig mest på är just marknadsföringen av svenskt kött. Det är ofta stora svenska flaggor och de blågula färgerna på paketen, "svenskt kött" skrivet med stora och tydliga bokstäver. Jag rent av äcklas av det. Kommer hädanefter försöka undvika produkter som har den välkända etiketten "Svenskt Kött" då det är en av de värsta organisationerna som främjar den här typen av nationalism och främlingsfientlighet. Rasistiska handlingar av ICA Norrköp i Norrtälje och Tempo Tullporten i Härnösand hyllades av denna främlingsfientliga organisation. Jag skulle inte fälla en tår om något extremt otrevligt hände med någon av dessa 2 butiker.

Exempel på svensk nationalistisk propaganda av den vidriga, främlingsfientliga butiken ICA Norrköp:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...70683783_n.jpg

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...59961566_n.jpg


Den hetska stämningen mot utländskt kött i social media påminner närmast om Tyskland under 30talet. Ofta är det inte bara köttprodukterna som kritiseras, utan även ursprungsländerna i helhet, vilket i mina ögon är rasistiskt och främlingsfientligt. Själv anser jag att man borde slopa märkningen av vilket ursprungsland kött har, så att främlingsfientliga svenskar inte kan använda det till sin fördel. Då vi lever i ett enat Europa idag, ska det istället stå något i stil med "europeiskt nötkött" eller "europeisk fläskfilé", så att folk inte får veta vilket land det kommer ifrån. Borde vara lag på det. Ska inte spela någon roll vilket land en produkt kommer ifrån.

Jag avskyr och äcklas as allt vad svensk nationalism, stolthet och patriotism heter. Jag anser att alla länder är lika värda. Sverige är inte bättre än andra.

Förstår att det här troligtvis är en enmanskamp då djurvälfärd och kärleken och stoltheten till sitt land och dess industrier är något som förmodligen ligger nära de flesta svenskars hjärta. Även om det som visas i media är för det mesta halvsanningar och ibland ren propaganda, där ingenting nämns om hur svensk djurhållning egentligen är.

Jag är för övrigt etnisk svensk ifall någon undrar, och jag har övervägt att lämna Sverige vilket tyvärr för tillfället inte är möjligt.

Bevis för att svensk djurhållning inte är bättre än andra länders:
http://www.ettlivsomgris.se/
__________________
Senast redigerad av vaultkeeper 2014-04-16 kl. 21:54.
Citera
2014-04-16, 21:44
  #2
Medlem
8xxSeriess avatar
Du är ju en jävla idiot. Främsta anledningen är Svensk djurhållning kontra djurhållning i andra länder.

Utöver det så har Svenska bönder redan svårt, för de ska konkurrera på en marknad med aktörer som inte har samma spelregler. Hade du haft något sunt förnuft hade du kanske kunnat räkna ut vad det har för följder för en hel industri i Sverige, om det fortgår utan att någon skulle bry sig.

Citat:
Jag avskyr och äcklas as allt vad svensk nationalism, stolthet och patriotism heter. Jag anser att alla länder är lika värda. Sverige är inte bättre än andra.
Inget annat land i världen kan mäta sig med Sverige. Öppna ögonen din snedvridna sorgliga människa.
__________________
Senast redigerad av 8xxSeries 2014-04-16 kl. 21:47.
Citera
2014-04-16, 21:45
  #3
Medlem
svart-rullstols avatar
Är du på riktigt?
Jag köper enbart svenskt kött för att det ger mig iallafall någon form utav garanti för att djuren har haft det hyfsat i sitt liv. Jag känner många köttbönder som säljer sitt kött till de lokala matvaruaffärerna. Dessutom tänker jag inte betala för den extra massa utsläpp som hitfraktat kött bidrar med.

Får väl tillägga då att jag antagligen är mer etnisk svensk än vad du är och tycker att du gärna får lämna landet så att genomsnittsiqt här ökar.
Citera
2014-04-16, 21:46
  #4
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Närproducerad ekologisk mat inklusive kött är stort inte bara i Sverige och när TS hamnar utomlands kommer vederbörande att upptäcka det.
Citera
2014-04-16, 21:47
  #5
Medlem
i-can-flys avatar
Gå inte på det här trollet snälla människor antingen är det ett troll eller en utvecklingsstörd människa i vilket fall som helst borde vi ignorera och inte håna .
Citera
2014-04-16, 21:47
  #6
Medlem
bl-gr-ns avatar
Är tvingad till svenska produkter men finns det varor från EU-fria länder, så köper jag det.
Letar med ljus och lyckta efter socker som inte Dansucker eller annat EU-skit.

Köper hellre produkter odlat/tillverkat utanför EU än svenska(eurosnusk) produkter.
Citera
2014-04-16, 21:49
  #7
Medlem
PremiumBananass avatar
antar/hoppas detta är någon slags sarkasm. eller kan man verkligen vara så hjärntvättad så att svenskhatet är så stort att det övergår i propaganda FÖR dålig djurhållning och djurplågeri...
Citera
2014-04-16, 21:49
  #8
Medlem
ElSilencios avatar
TS, samma propaganda i alla länder om de inhemska varorna. I vissa länder går folk på det, i andra inte.

Det har med landets ekonomi att göra, att inte först försöka köpa "lokalt" skadar i förlängningen arbetsmarknaden.

Jag har bott lite överallt och har tagit med mig lite favoriter från lite varstans.

Nötkött köper jag argentinskt om jag kan, salami rumänskt, ost lokalt, kaffe afrikanskt, tea från ceylon och pepperkakor och havreflarn svenskt.

Osv. Men så saknar jag den nationalistiska genen
Citera
2014-04-16, 21:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Du är ju en jävla idiot. Främsta anledningen är Svensk djurhållning kontra djurhållning i andra länder.

Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Är du på riktigt?
Jag köper enbart svenskt kött för att det ger mig iallafall någon form utav garanti för att djuren har haft det hyfsat i sitt liv.
Då har ni köpt den svenska propagandan. Bildbevis och videobevis här:
http://www.ettlivsomgris.se/

De främlingsfientliga svenska interesseorganisationerna, speciellt den som heter "Svenskt Kött" vill få det att se ut som att Sverige är väldens bästa land. Att kött kommer från detta jävla självgoda landet är absolut ingen garanti för att djuren haft det bra eller ens någorlunda bra.

Jag är etnisk svensk född i Blekinge ur en svensk släkt, något jag verkligen skäms över när jag ser köttnationalismen i social media.
Citera
2014-04-16, 22:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
antar/hoppas detta är någon slags sarkasm. eller kan man verkligen vara så hjärntvättad så att svenskhatet är så stort att det övergår i propaganda FÖR dålig djurhållning och djurplågeri...
Detta är inte något skämt. Jag har inte blivit hjärntvättat av "svenskhatet", däremot verkar du och andra konsumenter ha blivit hjärntvättade av utlandshatet. Djurhållning i allmänhet är rätt kass, både i Sverige och andra länder, vilket jag inte bryr mig något särskilt om då jag inte är någon direkt djurvän.

De folk jag är emot är de som tror att Sverige automatiskt är bättre än andra, vilket det finns starka bevis emot på hemsidan ettlivsomgris.se som iförsig är en djurrättssida, men bilderna och filmerna är utan tvekan äkta.
Citera
2014-04-16, 22:05
  #11
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Detta är inte något skämt. Jag har inte blivit hjärntvättat av "svenskhatet", däremot verkar du och andra konsumenter ha blivit hjärntvättade av utlandshatet. Djurhållning i allmänhet är rätt kass, både i Sverige och andra länder, vilket jag inte bryr mig något särskilt om då jag inte är någon direkt djurvän.

De folk jag är emot är de som tror att Sverige automatiskt är bättre än andra, vilket det finns starka bevis emot på hemsidan ettlivsomgris.se som iförsig är en djurrättssida, men bilderna och filmerna är utan tvekan äkta.


Närproducerat gör man reklam för i alla länder och i miljöhänseende är det vettigt då man undviker långa transporter. Så, även om du inte tror att svensk djurhållning är bättre så bör man köpa svenskt kött i Sverige och franskt kött i Frankrike osv.
Citera
2014-04-16, 22:16
  #12
Medlem
Du får börja med att slå i ordboken på ordet "rasism/rasist" och dess betydelse, innan du yttrar sådan smörja.

Att du vill skapa debatt är tydligt, för ingen kan vara såhär korkad.

Att prioritera svenskt kött är ju givetvis för att vi ställer ett högre djurskydd samt att det gynnar den svenska marknaden och svenska bönder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback