2014-04-18, 12:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag har förklarat tusentals gånger här vad Majdan egentligen handlade om. Jag har t.o.m. skickat dessa små dokumentärfilmer som på ett enkelt och övergripande sätt visar vilka som har styrt Ukraina de senaste åren och vilka Majdan kämpade mot. Detta har knappast något med USA/NATO/EU att göra. Sådana funderingar tyder bara på att man inte har en aning om vad Ukraina är och inte visste någonting om landet innan krisen.

Jag tror generellt inte på "initiering" av oroligheter och protester, som är en populär förklaring till all maktväxling här på Flashback. Jag tror alltså inte att USA/EU/väst "startade" Maidan. Däremot förekommer ju vid snart sagt alla inbördes protester att diverse parter utifrån blandar sig i på ena eller andra sidan om det passar deras syften. I synnerhet som den inbördes konflikten, i detta fall Maidan, gäller förhållandet till utomstående maktblock, i detta fall EU och Ryssland. Då *kommer* maktblocken blanda sig i på något sätt, säkert som amen i kyrkan. Så Maidan kanske är fritt från utländskt inflytande i sig, men maktskiftet och konflikten i stort är det inte. Jag ser t.ex. inte hur Janukovitj hade fallit utan politisk/diplomatisk inblandning från väst, eller hur demonstranterna hade fått vara kvar så länge på Maidan (jag pratar nu om tiden före prickskyttarna). Jag är tämligen säker på att standardlösningen även i västländer hade varit att rensa torget helt med övervåld senast efter några veckor.
(Och Rysslands inverkan fanns ju uppenbarligen med redan från början på Janukovitj-sidan.)
2014-04-18, 12:48
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Frenkel
Om du lyssnar på videon så kontextualiserar han lidandet. Han sätter in det i ett sammanhang, både geografiskt som historiskt. Detta sammanhang går längre tillbaks än Stalintiden.
Du missar poängen. Allt tal om lidande är en förtext.

Putins blick mot Ukraina är trefaldig: dels handlar intresset om den ryska identiteten i Rus', dels om att befästa en geopolitisk intressesfär, dels om att den ryska tullunionen inte är värd sitt namn utan Kievs deltagande.

Skippa tramset.
2014-04-18, 12:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Frenkel
De ryska flaggorna i Sloviansk byts ut mot flaggor från ”People’s militia Donbass”, vilket säger en del om hur man ser på läget.

https://www.youtube.com/watch?v=tzMJpnia-a0
https://en.wikipedia.org/wiki/Donbass_People%27s_Militia
Börjar likna en federativ stat...

Hur man tänkt hantera läget som det är idag med avskedade poliser, militärer och andra fattar jag inte. Vem skall ta över fallna baser när de idag befolkas av dessetörer? Min gissning är att det kommer bli stilje i landet och att alla kommer sitta och se på vad andra sidan gör. Att avväpna de miliser Högra sektorn byggt (velat bygga upp?) känns inte vidare troligt och att avväpna i öst kan bli lite svårt när det är delar av Ukrainas armé som bytt sida.

Tror det kan bli lite jobbigt att omsätta det som avtalats Geneve och hur tänker man då gå vidare?
2014-04-18, 12:57
Medlem
[quote=mattep74|48431824]
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma

Vad händer med Rysslands ekonomi om Tyskland slutar köpa gas? Finns väl knappast några gasledningar klara att starta leverera till Kina över en natt?

Att Donets judar skulle registreras antog jag var del av propagandaspelet från Kiev redan när jag hörde det första gången

Du ställer frågan helt fel. Ryssland är enormt rikt land och klarar sig utan Tysklands euros ett tag.

Tyskland klarar sig inte utan Rysk gas. Kanske nu under sommaren men annars blir det kallt i de tyska hushållen,skolorna och sjukhusen och industrin får inte energi samt enkla transporter blir mycket dyrare då de måste importera olja från muslimska upprorsländerna i nordafrika.

Tyskland är Europas motor, om ekonomin där försvagas följer direkt hela EU med neråt.
2014-04-18, 12:59
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror generellt inte på "initiering" av oroligheter och protester, som är en populär förklaring till all maktväxling här på Flashback. Jag tror alltså inte att USA/EU/väst "startade" Maidan. Däremot förekommer ju vid snart sagt alla inbördes protester att diverse parter utifrån blandar sig i på ena eller andra sidan om det passar deras syften. I synnerhet som den inbördes konflikten, i detta fall Maidan, gäller förhållandet till utomstående maktblock, i detta fall EU och Ryssland. Då *kommer* maktblocken blanda sig i på något sätt, säkert som amen i kyrkan. Så Maidan kanske är fritt från utländskt inflytande i sig, men maktskiftet och konflikten i stort är det inte. Jag ser t.ex. inte hur Janukovitj hade fallit utan politisk/diplomatisk inblandning från väst, eller hur demonstranterna hade fått vara kvar så länge på Maidan (jag pratar nu om tiden före prickskyttarna). Jag är tämligen säker på att standardlösningen även i västländer hade varit att rensa torget helt med övervåld senast efter några veckor.
(Och Rysslands inverkan fanns ju uppenbarligen med redan från början på Janukovitj-sidan.)

Men även om man intar denna ståndpunkt och således ser det som ett geopolitiskt maktspel mellan Väst och Ryssland, så måste man fortfarande lägga lite fokus på kärnan av konflikten, d.v.s. Ukraina. Bilda sig en uppfattning om landets historia, kultur, näringsliv, politik etc. Bara på detta sätt kommer man förstå att Ukraina styrts av grovt kriminella och korrupta klaner. Revolutionen handlade om att bli av med dessa klaner. Ja, integrationen med Väst ses här som en lösning, ja jag förstår att Ryssland i dessa fall vill hindra Ukraina att integreras med Väst, och att konflikten övergår i något mer geopolitiskt. Men fortfarande så måste man beakta Ukrainas situation. Integrationen med Väst handlar för Ukraina om en demokratiseringsprocess, om att bilda en transparent rättsstat. De intressen som Ryssland försvarar i Ukraina är ju kriminella grupperingar som exploaterat folket och plundrat landet.

Så även om man överlag är en USA-hatare, så får man ändå visa någon förmåga på objektivt tänkande. Vad vill det ukrainska folket? Vad är deras största problem? Hur ska man lösa detta problem? Här framstår det tydligt att Ukrainas största problem är korruption och korrupt styre. En europeisk integration utgör härmed en möjlig lösning på dessa problem, och i längden ett bättre leverne för det ukrainska folket. De intressen Ryssland representerar hänger tätt ihop med de gamla kriminella krafter som styrt och plundrat Ukraina i många år.

Så hur tjurskallig man än är, och hur mycket man än hatar USA och älskar Ryssland, så framstår det, rent objektivt, i just denna konkreta situation, att Väst utgör ett bättre alternativ för det ukrainska folket. Hade Ryssland kämpat för ett demokratiskt och fritt Ukraina, så hade diskussionen varit helt annorlunda, men nu är så inte fallet. Jag kan därför inte förstå hur folk här kan leka djävulens advokat och försvara Ryssland när de bevisligen stöttar kriminella fraktioner i Ukraina som har plundrat det ukrainska folket. Den enda slutsatsen jag kan dra är att man hatar USA/älskar Ryssland så pass mycket att man skiter i det ukrainska folket, huvudsaken är att man vinner sin geopolitiska dragkamp och får lite personlig tillfredsställelse. Att folket sen får leva under korrupt träldom, det bryr man sig inte om.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-18 kl. 13:03.
2014-04-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
För att det är komplett nonsens och presenterat utan att Putin kontextualiserar lidandet.

Ukrainas stora lidande är tvåfaldigt: dels användes dess soldater för att strida för Stalin mot Hitler, allteftersom dess land blev föremål för brända jordens taktik, dels blev Ukrainas kulaker (självägande bönder) föremål för Stalins "kollektivisering".

Sammantaget utrotades 14 miljoner ukrainare på grund av Putins förebild Stalin, så Putins "förståelse för deras lidande" är i bästa fall en ironisk passus.

Kom ihåg att Stalin kom efter Lenin som kom till makten efter bolsjevikrevolutionen år 1917 och som sedermera kom att kallas för sovjetunionens kommunistparti. Några år senare exporterades detta onda kommunistiska väsen till Kina och Mao. Bolsjevikkåren på den tiden kallades allmänt av dåtiden för den judiska kåren. Frågan är då vilket ont väsen var det som utrotade 14 miljoner ukrainare? Naturligtvis är inte Stalin Putins favorit, som ledare för Ryssland måste han naturligtvis vara diplomatisk och försiktig med sina uttalanden. Han vet mycket väl vilka som låg bakom denna utrotning. När muren föll år 1989 så tappade dessa bolsjeviker kontrollen över forna sovjetunionen och nu står detta onda väsen och knackar på dörren i Kiev igen och hotar med inbördeskrig.
2014-04-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Men de kan ju ha köpt sin utrustning på den lokala marknaden, och träningen kan de ha fått genom att kolla på valfri hollywoodfilm med specialförband. Smarta demonstranter.

1. Snarare är det inte ett luftburet förband som ses på videon. Eftersom de luftburnaförbanden samt spetnaz producerat en hel del youtube-material så kan man ju helt enkelt jämföra videorna och då direkt dra slutsatsen att det inte är vare sig luftburna förband eller spetznaz, vilka ha en diametralt högre nivå än vad som visas i filmerna från Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av birgett
undrar vem står bakom alla sk "färg revolutioner" i fattiga WTländer.
att USA EU och de andra sitter vid samma bord med fascistiska kuppmakarna som självutnämnde sig tilll "utrikesmister" är redan örfil till demokrati.
och att halva befolkningen vill inte lyda den självutnämnda junta.
För många här är det ofattbart att folk inte vill gå in i EU (många svenskar emot EU,många har ångrat att de röstade ja,, eller leva som WTamerikaner,,så hjärndöda de är Den så kallade civiliserade världen (arisk ras?)borde skämmas för detta.

1. Man kan ju undra varför de inte kan sköta sina demokratier och val som i normala länder, dvs. varför det ska skrivas under och bindas för all framtid efter första bästa folkmissnöje?, varför kan de inte bara ha lite frihandel och anpassa sådant där efter årets tycke istället?

2. Du kan ju själv ställa dig frågan varför de där länderna är sådana bananrepubliker och inte nationalstater?

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Tänkte skriva om detta idag men ni hann före...

Den Rysk-Tyska gasledningen kan ses som förstörd, finns ingen chans att USA kommer låta Tyskland och EU stå utanför den här krisen. EU har varit på tok för passiva och vill att USA kör solo, försvinner gasledningen tvingas EU engagera sig i Ukraina för att som minst säkra gasleveranserna. Kiev har redan hotat med att spränga gasledningen vilket knappast roat Merkel och vad passar inte då bättre än att man blåser gasledningen? Givetvis kommer Carl Bildt, DN, Bernard_Law och alla andra att jubla när detta sker. Jag tror att EU's (främst Tysklands) relation till USA prövas hårt i den här konflikten, frågan är hur man skall tvinga in Tyskland i ett samarbete med USA. Idag finns ingen infrastruktur i USA för att exportera stora mängder gas till EU och den måste byggas upp, till detta kommer gasen att kosta minst 30% mer än den Ryska. NATO i all ära men det känns inte vidare troligt att Tyska industrin kommer bli så glada över detta.

Håll ögonen öppna för gasläckor och annat i sommar. Zionisterna fattar vad som sker om EU klarar av att hantera Ukraina utan att dra på sig stora kostnader och köper de Rysk gas kommer USA snart att vara en lokal företelese på den Amerikanska kontinenten.

För er som inte fattar så passar dessa skepp in på vilka man skulle behöva för att spränga gasledningen, att hitta en roll för dessa i ett försvar av Östersjön är svårt att se.

1. Det enda som kommer att inträffa då är förstås att Tyskarna kommer att begära omstart av Vattenfalls & Nuons kol & kärnkraftsverksamheter. Eller med andra ord "Kaaaching, kaaachiiing, rassel, rassel" för moder Svea.

2. Den enda rationella anledningen till att göra så för Kiev regimen är för att försöka framtvinga en lösning innan det blir vinter, då det Ryska gasbolaget kommer att ha reell, kännbar makt, ifall de inte betalat räkningen förstås. Med lösning så avses förstås bunkring, förgasning av kol och olja samt naturmaterial, plast, nyöppning av Polska, amerikanska, baltiska, Tyska schiffrar osv. osv.

Citat:
Börjar likna en federativ stat...

Hur man tänkt hantera läget som det är idag med avskedade poliser, militärer och andra fattar jag inte. Vem skall ta över fallna baser när de idag befolkas av dessetörer? Min gissning är att det kommer bli stilje i landet och att alla kommer sitta och se på vad andra sidan gör. Att avväpna de miliser Högra sektorn byggt (velat bygga upp?) känns inte vidare troligt och att avväpna i öst kan bli lite svårt när det är delar av Ukrainas armé som bytt sida.

Tror det kan bli lite jobbigt att omsätta det som avtalats Geneve och hur tänker man då gå vidare?

1. I praktiken så kommer de väl att försöka skapa sin egen stat, eller en autonom del av Ukraina just nu. Men visst är det svårt att bedöma vad som är en legitim polisstyrka eller militärstyrka eller vaktstyrka i sammanhanget. Ifall borgmästaren eller motsvarande delar ut sheriffarmband och ställer sig som ansvarig för saken och sköter saken enligt gängse standard så torde det ju vara som så att det vore ett föredömligt exempel i avsaknaden av andra möjligheter?
2014-04-18, 13:11
Medlem
[quote=fetjävel|48433176]
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ursprungligen postat av Seisma

Vad händer med Rysslands ekonomi om Tyskland slutar köpa gas? Finns väl knappast några gasledningar klara att starta leverera till Kina över en natt?

Att Donets judar skulle registreras antog jag var del av propagandaspelet från Kiev redan när jag hörde det första gången

Du ställer frågan helt fel. Ryssland är enormt rikt land och klarar sig utan Tysklands euros ett tag.

Tyskland klarar sig inte utan Rysk gas. Kanske nu under sommaren men annars blir det kallt i de tyska hushållen,skolorna och sjukhusen och industrin får inte energi samt enkla transporter blir mycket dyrare då de måste importera olja från muslimska upprorsländerna i nordafrika.

Tyskland är Europas motor, om ekonomin där försvagas följer direkt hela EU med neråt.

Jag vet inte var du klistrat detta ifrån, för jag känner inte igen att jag skrivit det.
2014-04-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
De som är mot Majdan-rörelsen här på Flashback verkar ha noll koll på vilka ukrainare egentligen hade att göra med. Ingen normal människa som är insatt i Ukrainas moderna politik kan vara mot Majdan.

Jag tror du missförstår allt. ALLA är väl emot korruption och jag tror ALLA vet innerst inne att i starten var maidan-rörelsen sund och är väl det fortfarande till stora delar. Men de som har makten i Ukraina efter statskuppen är inte de sunda värderingarna utan det är Svoboda med 4 och högra sektorn med 3 personer bland de mest inflytelserika positionerna i och kring låtsasregeringen i Kiev.

Måste jag tala om för dig att denna konstellation kommer att bryta samman? Tex verkar stora delar av militären ogilla att styras av nazisterna som sitter i försvarsrådet.... Hur i helvete kunde dom hamna där?
2014-04-18, 13:16
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Tänkte skriva om detta idag men ni hann före...

Den Rysk-Tyska gasledningen kan ses som förstörd, finns ingen chans att USA kommer låta Tyskland och EU stå utanför den här krisen. EU har varit på tok för passiva och vill att USA kör solo, försvinner gasledningen tvingas EU engagera sig i Ukraina för att som minst säkra gasleveranserna. Kiev har redan hotat med att spränga gasledningen vilket knappast roat Merkel och vad passar inte då bättre än att man blåser gasledningen? Givetvis kommer Carl Bildt, DN, Bernard_Law och alla andra att jubla när detta sker. Jag tror att EU's (främst Tysklands) relation till USA prövas hårt i den här konflikten, frågan är hur man skall tvinga in Tyskland i ett samarbete med USA. Idag finns ingen infrastruktur i USA för att exportera stora mängder gas till EU och den måste byggas upp, till detta kommer gasen att kosta minst 30% mer än den Ryska. NATO i all ära men det känns inte vidare troligt att Tyska industrin kommer bli så glada över detta.

Håll ögonen öppna för gasläckor och annat i sommar. Zionisterna fattar vad som sker om EU klarar av att hantera Ukraina utan att dra på sig stora kostnader och köper de Rysk gas kommer USA snart att vara en lokal företelese på den Amerikanska kontinenten.

För er som inte fattar så passar dessa skepp in på vilka man skulle behöva för att spränga gasledningen, att hitta en roll för dessa i ett försvar av Östersjön är svårt att se.

Sen var det kanske inte så smart att att börja stänga ned kärnkraften i Tyskland. Miljöpartiet i Tyskland är kanske lierade med Putin? Ukrainakrisen syftar nog till att driva bort Tyskland från USA och göra dem beroende av rysk gas.

Coincidence? I think not...
2014-04-18, 13:21
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Jag tror du missförstår allt. ALLA är väl emot korruption och jag tror ALLA vet innerst inne att i starten var maidan-rörelsen sund och är väl det fortfarande till stora delar. Men de som har makten i Ukraina efter statskuppen är inte de sunda värderingarna utan det är Svoboda med 4 och högra sektorn med 3 personer bland de mest inflytelserika positionerna i och kring låtsasregeringen i Kiev.

Måste jag tala om för dig att denna konstellation kommer att bryta samman? Tex verkar stora delar av militären ogilla att styras av nazisterna som sitter i försvarsrådet.... Hur i helvete kunde dom hamna där?

Högra Sektor har knappast några poster i regeringen.

Och det är inga nazister i regeringen. Det är en bred sammansättning med alla möjliga partier, representanter från minoriteter, rysktalande m.m. Nazistkonceptet är ju exakt det ryssarna försöker framställa det som. Allt för att svartmåla revolutionen och det goda syftet. Tror du Putin är intresserad av att ett kulturellt närstående grannland gör en revolution och blir av med korruptionen? Bildar en demokratisk, transparent välfärdsstat? Vilka idéer kommer det ge det ryska folket? Det är Putins mardröm. Självklart ska frihetsrörelser svartmålas med bästa möjliga medel. Givetvis finns det inga nazister i Ukrainas regering. Även om det finns krafter med tvivelaktigt förflutet, så är det något ukrainarna själva får lösa internt, som Sverige exempelvis gör med SD. Svoboda har vare sig någon större maktposition i Ukraina, och desto mindre har de nazistisk agenda. Dessutom är de en interimsregering i väntan på nyval.

Du kan läsa mitt inlägg där jag lite mer utförligt behandlar frågan: (FB) Situationen i Ukraina just nu.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-18 kl. 13:25.
2014-04-18, 13:21
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det enda som kommer att inträffa då är förstås att Tyskarna kommer att begära omstart av Vattenfalls & Nuons kol & kärnkraftsverksamheter. Eller med andra ord "Kaaaching, kaaachiiing, rassel, rassel" för moder Svea.

2. Den enda rationella anledningen till att göra så för Kiev regimen är för att försöka framtvinga en lösning innan det blir vinter, då det Ryska gasbolaget kommer att ha reell, kännbar makt, ifall de inte betalat räkningen förstås. Med lösning så avses förstås bunkring, förgasning av kol och olja samt naturmaterial, plast, nyöppning av Polska, amerikanska, baltiska, Tyska schiffrar osv. osv.

1 (3). I praktiken så kommer de väl att försöka skapa sin egen stat, eller en autonom del av Ukraina just nu. Men visst är det svårt att bedöma vad som är en legitim polisstyrka eller militärstyrka eller vaktstyrka i sammanhanget. Ifall borgmästaren eller motsvarande delar ut sheriffarmband och ställer sig som ansvarig för saken och sköter saken enligt gängse standard så torde det ju vara som så att det vore ett föredömligt exempel i avsaknaden av andra möjligheter?
1. Finns väl inte nog med kol inom EU? Polen har väl i sagt att det snart är slut och vem skall man då importera från. Att Sverige skulle vinna på detta ser jag inte riktigt, medlemskapet i EU förbjuder prioriteringar vilket är anledningen till att vi får betala dyrt för svensk vattenkraft. Energi-infrastrukturen står väl under EU's kontroll via diverse suspekta dekret?

2. Kommer inte att ske. Ryssarna vill endast tvinga in en garant i affären, stänger de av gasen tappar de allt stöd de har i Ukraina och de får finna sig i att man kommer sno gas, därför vill man dra in EU för att få stopp på detta. Många missar att både Ryssland och USA vill ha in EU i konflikten men av olika anledningar.

3. Saken är den att man sparkat hela förband och hur skall detta Geneve-avtal hantera dessa? Är tanken att väst fyller på med sit folk, det lär knappast tillåtas så frågan är om de kommer att återanställas eller kommer man lämna öst utan en militär försvars kapacitet; jag menar inte att Ukrainska armén har en chans mot den Ryska men principen...

Att Kiev idag arbetar utan en konstitution har både för och nackdelar för dem. De kan göra lite vad de vill men har inget att luta sig mot när de skall ge order vilket är varför armén ordervägrat. Jag har inte läst något om en ny konstitution och funderar på om man har tid att skriva och förankra en sådan. Att man kan rösta igenom en ny konstitution i Kiev står klart men kommer någon (främst i öst) att bry sig de minsta? Hur kommer man hantera dagens läge i den nya konstitutionen, eller har man tänkt att bara köra på och hoppas att Ryssland viker sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in