Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Beroende på vilket axiom man väljer får man ju olika geometrier. Att de skulle finnas samtidigt leder ju omedelbart till motsägelse i systemet.
Jag menar snarare med avseende på vad man tycker är naturligt. Om den ena är naturlig, är den andra också det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Naturligt för vem, för den som författar axiomet naturligtvis. Om vi bodde i ett universum där två apelsiner som läggs bredvid varann resulterar i tre apelsiner så skulle vi ha axiom som gör att addition skulle definieras så att
Om någon tycker att alla axiom är naturliga, är då alla axiom naturliga? Ser du naturlighetsprincipen som problematisk om den utgår från tyckandet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Men nu lever vi i detta universum där saker fungerar som dom gör här, så svaret blir som ovan, naturligt för den person som författar axiomet. Det antyder ju att platonismen är felaktig eftersom axiom är då är subjektiva hittepå. Men å andra sidan ter ju sig naturliga saker som naturliga för att dom är en del av den verklighet som faktiskt existerar.
Jag håller med dig angående platonismen, men likväl ser jag ingen poäng i att sätta en begränsning att man måste uppleva ett axiom naturligt för att välja det eller för att det skall vara meningsfullt. Det kanske till och med måste vara onaturligt för att vara just meningsfullt, eller i alla fall ge något intressant som man tidigare inte visste.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Man kan självklart välja axiom som verkar helt icke-naturliga, och det görs ju dessutom rätt ofta, det har jag ju redan sagt. Men de grundläggande axiomen i matematiken (och i fysiken! förutom viss fysik...) har alla någon sorts verklighetsförankring bakom sig.
Parallellaxiomet för hyperbolisk geometri har ju ingen verklighetsförankring bakom sig, i alla fall inte när den valdes. Den fick ju det senare, men det är en annan femma. Helt enkelt valdes ett icke verklighetsförankrat axiom för att man kunde. Inte för att verkligheten tog sig en sådan skepnad eller för att man tyckte det var naturligt, utan helt enkelt för att man kunde.
Det visade sig dock i efterhand vara någonting naturligt, men det var först efteråt.
Förstår du min kritik mot naturligheten?
För övrigt en intressant diskussion!

Gillar det starkt.