2014-04-17, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Det värsta som kan hända är att han får återfall och börjar döda djur igen. Ännu värre så kanske han dödar människor. Har du riktig otur så kanske han tom dödar dig eller någon du känner. Men vore ju lugnt för enligt dig så kattdödande och bus samma sak Vill du ta på dig ansvaret om han "busar" efter att ha blivit friskförklarad och släppt fri? Du kanske vill att Norge ska göra samma sak med Breivik.
För det första; jämför inte Ander med Breivik, du framstå bara som en jävla idiot då. För det andra så har snubben suttit fem jävla år på en rättspsykiatrisk avdelning, hur många år krävs för att bli friskförklarad enligt dina villkor? Jag säger inte att vi ska släppa lös honom och aldrig mer blicka tillbaka på fallet Ander. Jag menar bara att ge honom en chans att komma ut i samhället, skaffa en lägenhet, något jävla skitjobb någonstans och återgå till en normal tillvaro. Men i det här så kan man ju ha regelbundna uppföljningar, kontaktpersoner som kommer två gånger i veckan och kollar hur han sköter sig.

Joel Ander får gärna försöka mörda mig, eller någon annan för den delen också. Jag bryr mig inte så jävla mycket egentligen. Jag vet bara det att vi lägger enorma pengar på alla dessa jävla idioter, pengar som skulle kunna gå till någonting bättre. Han har som sagt suttit i fem år, ge honom en jävla chans till att komma in i samhället igen. För fortsätter vi hålla honom tyglad så kommer han fortsätta kosta pengar den dagen han kommer ut, för då är det ingen jävel som kommer vilja anställa honom.

- Jaha, vad har du gjort de senaste 25 åren då?
- Uhm, suttit på en rättpsykiatrisk avdelning dömd för djurplågeri.

Kom igen för fan, tänk rationellt.
Citera
2014-04-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
För det första; jämför inte Ander med Breivik, du framstå bara som en jävla idiot då. För det andra så har snubben suttit fem jävla år på en rättspsykiatrisk avdelning, hur många år krävs för att bli friskförklarad enligt dina villkor? Jag säger inte att vi ska släppa lös honom och aldrig mer blicka tillbaka på fallet Ander. Jag menar bara att ge honom en chans att komma ut i samhället, skaffa en lägenhet, något jävla skitjobb någonstans och återgå till en normal tillvaro. Men i det här så kan man ju ha regelbundna uppföljningar, kontaktpersoner som kommer två gånger i veckan och kollar hur han sköter sig.

Du är inte så smart va? Tror du att psykisk sjukdom per automatik försvinner med tiden?
Citera
2014-04-17, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okbert
Du är inte så smart va? Tror du att psykisk sjukdom per automatik försvinner med tiden?
Snarare du som inte förstår vad jag säger. Men ja, psykisk sjukdom kan arbetas bort och du kan återgå till en normal tillvaro.

Eller tror du det bara finns EN sjukdom i det facket? Om Joel i ett läkarutlåtande har fått en psykopatisk diagnos så är han fortfarande inte ett hopplöst fall.
Citera
2014-04-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Snarare du som inte förstår vad jag säger. Men ja, psykisk sjukdom kan arbetas bort och du kan återgå till en normal tillvaro.

Eller tror du det bara finns EN sjukdom i det facket? Om Joel i ett läkarutlåtande har fått en psykopatisk diagnos så är han fortfarande inte ett hopplöst fall.

Visst är det så att psykisk sjukdom kan "arbetas bort" men om så inte skett efter fem år, ska han ändå släppas ut i samhället? Även om läkare bedömer att det finns risk för återfall?
Citera
2014-04-18, 04:41
Medlem
TheQues avatar
Joel Ander har inte riktigt släppt Flashback än, han var senast inloggad 2014-01-01

Någon som har backup av bilden/bilderna (?) på breven han skrev? Länken i TS fungerar inte för mig.
Citera
2014-04-18, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okbert
Visst är det så att psykisk sjukdom kan "arbetas bort" men om så inte skett efter fem år, ska han ändå släppas ut i samhället? Även om läkare bedömer att det finns risk för återfall?
Men finns det risk för återfall? Även om det nu finns det, så kan man bevaka personen på ett annat sätt men ändå ge den chansen till att komma ut i livet igen. Jag vill se Joel Ander plåga djur lika lite som du, förstå mig inte fel, men vad fan. En sluten jävla avdelning på någon ort någonstans i mellansverige. Är han inte frisk efter fem år så blir han inte det efter tio år och då kan vi lika gärna avliva fanskapet.
Citera
2014-04-24, 23:58
Medlem
Ni kan vara lugna. Han kommer knappast att skrivas ut än på ett bra tag. Det är mest en myt att rättspsyk skulle ha svängdörrar.
Citera
2014-04-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Om du har autism, asperger eller liknande kan du ha brist på empati, men ändå vara väldigt vass i t.ex. matte, fysik etc. beroende på specialintresse. Dock blir dessa sällan bra på språk då de saknar normala människors behov av social samvaro och kommunikation; de förstår således inte behovet av ett bra vardagsspråk.
Nej, du har fel. Jag har själv fått diagnosen atypisk autism som vuxen och jag är bra på språk. Enligt tester hos psykolog ligger jag långt över genomsnittet på språkområdet. Men jag är långsammare än dom flesta andra.
Citera
2014-05-03, 08:18
Medlem
Han kommer att mörda inom en snar framtid! Det enda botemedlet för honom är en kula i huvudet!!
Det han är går inte att bota! Det spelar ingen roll hur länge han sitter på psyk!
Bara att hoppas att nån "glömmer" bromsa när han går över gatan för det är det enda botemedlet för en sån som han
Citera
2014-05-03, 12:58
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbtxx
Han kommer att mörda inom en snar framtid! Det enda botemedlet för honom är en kula i huvudet!!
Det han är går inte att bota! Det spelar ingen roll hur länge han sitter på psyk!
Bara att hoppas att nån "glömmer" bromsa när han går över gatan för det är det enda botemedlet för en sån som han
Det är det som är det fina med rättspsykiatrisk vård. De kan ha honom inlåst ända tills han trillar av pinn av sig själv om de anser att det behövs.
Citera
2014-05-15, 22:13
Medlem
Personligen så tycker jag att folk ska låta Lerumsgrabben vara nu. Det har gått 5 år, och killen blev dömd för brotten, med ett fett skadestånd på köpet och brännmärkning för en lång tid framöver. Hade han dömts till fängelse så hade han kunnat få 3 år eller nåt, varav han hade suttit av 2/3 av tiden om han hade skött sig väl. Jag tror inte det hade gjort allmänheten mer belåtna än att killen fick rättspsykiatrisk vård, där han torde sitta inne bra mycket längre än om han hade fått fängelse.

Med det menar jag inte att han ska skrivas ut helt ännu, om han nu fortfarande har saker att arbeta med angående sin psykiska hälsa samt om det föreligger en signifikant risk för återfall i grov brottslighet.

Det som stör mig är att folk inte verkar ha något bättre för sig än att snoka reda på varenda liten dom från hans förhandlingar avseende fortsatt vård. Vad som händer för honom och hur det går för honom inne på rättspsyk angår inte folk som inte ens känner honom, eller som inte ansvarar för hans vård.

Jag håller med om att hans brott var avskyvärda, och det var tur att samhället ingrep. Han åkte in, han blev berövad sin frihet och sina rättigheter. Den rättsliga processen verkar ha skett "by the book". Alla hatare, hycklare, djurrättsaktivister och machosnubbar kan vara nöjda med det. Har de inget bättre och mer konstruktivt att lägga sin tid på som typ studier, fester eller hobbys? Det finns inget mer för dessa människor att få ut av fallet med Ander. Lagen hade sin verkan. Det är dags att gå vidare.

Vad får folk ut idag av att snoka i killens liv, att diskutera hans potentiella framtid eller att dra sina kritikkänsliga slutsatser om när, var, hur i allt vad beträffar Ander? Är det alltifrån fascination till avreagering av latent ilska eller beror det på människors rädsla? Jag tror att anledningen till att civilpersoner i samhället vill ha koll på snubben är för att de är rädda, rädda för att han kommer ut igen och börjar om på nytt eller går vidare till människor. Men låt läkarna, skötarna och förvaltningsrätten oroa sig över det. Annars så kan folk lika gärna börja oroa sig för när varenda mördare, våldtäktsman eller pedofil släpps ut.
Citera
2014-05-25, 08:06
Medlem
epost72s avatar
På begäran via PM postas domen på nytt.
B 1771-09
brevet
Senast redigerad av epost72 2014-05-25 kl. 08:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in