2014-04-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bevisvärdering.

I detta fall. Bedömdes det som svagt.
Citera
2014-04-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det låter ju nästan som om Kristoffer blivit frikänd idag. Som du uttrycker dig.
Men hur duktig och energisk stjärnadvokaten än var så slutade det ändå med att
hans unga klient förblev häktad och nu snart ska närmare syna insidan på en av
landets anstalter.

Det bräckliga grundverk som ÅK byggde upp blir ju inte starkare av denna dom, snarast devalveras den.
Citera
2014-04-17, 01:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Riktigt intressant

Sen är jag väldigt nyfiken på vad Thomas Olsson som försvarare har att säga när han smält denna karamell.
Åklagarnas syn har vi ju hört.

Olsson säger nog ingenting som riskerar att skada sitt renommé som försvarare. Mycket försiktiga kommentarer skulle jag gissa - med korsade fingrar.
Citera
2014-04-17, 01:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag har inte tidigare läst en dom där man konstaterar direkt uppsåt och sedan dömer för dråp. Någon annan?
Den måste vara unik i sitt slag.
Undrar just om man var vid riktigt nykter kaluver när man kom fram till detta ytterst
märkliga beslut.

Senast redigerad av Grandioso 2014-04-17 kl. 01:33.
Citera
2014-04-17, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I detta fall. Bedömdes det som svagt.
Nej. Det. Gjorde. Det. Inte! Hovrätten konstaterar i ansvarsdelen att det inte bara är ställt utom allt rimligt tvivel att KJ dödade VB, utan också att han hade ett direkt uppsåt. Det är verkligen inte svagt. HR anser att åklagaren inte visat att han är tillräckligt frisk för att döma för mord. Tveksamheten finns altså i påföljdsdelen endast.
Citera
2014-04-17, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den måste vara unik i sitt slag.
Undrar just om man var vid riktigt nykter kaluver när man kom fram till detta ytterst
märkliga beslut.

Jag tror att man visste EXAKT vilket domslut man fattade.
Citera
2014-04-17, 01:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag har inte tidigare läst en dom där man konstaterar direkt uppsåt och sedan dömer för dråp. Någon annan?

Nej, det har nog ingen. Den här domen är som klippt och skuren att förevisa som ett varnande exempel för jurister som tänkt sig åklagar- eller domarbanan efter juristutbildningen ..
Citera
2014-04-17, 01:40
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Mycket konstig dom. Min enda slutsats är att detta är ett resultat av tomas olssons geni, Sveriges i särklass bästa försvarsadvokat.

Nja, det tror jag dock inte på. Hans svammel efteråt tyder på att han ville ha ett frikännande, så är han inte allt för korkad ska han vara nöjd och absolut inte överklaga. Gränserna för mord och dråp ser ut att vara hårfina nämligen. Jag tycker inte han är skickligare än någon annan direkt.
Ännu en svammelhög bara som snackar om sånt som inte finns eller som är så långsökt så man undrar om han vet om röven sitter fram eller bak.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-17 kl. 01:43.
Citera
2014-04-17, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det har nog ingen. Den här domen är som klippt och skuren att förevisa som ett varnande exempel för jurister som tänkt sig åklagar- eller domarbanan efter juristutbildningen ..

Till skillnad från dig tycker jag detta är något att juriststudenter kan få ha som seminarieuppgift att klura kring.

Nyttigt tror jag.

EDIT. Har dom den stora lyckan att studera vid Umeå Universitet, kan som inte haft en bättre föreläsare.
Senast redigerad av Remark 2014-04-17 kl. 01:55.
Citera
2014-04-17, 01:57
Medlem
Citat:
Nej. Det. Gjorde. Det. Inte! Hovrätten konstaterar i ansvarsdelen att det inte bara är ställt utom allt rimligt tvivel att KJ dödade VB, utan också att han hade ett direkt uppsåt. Det är verkligen inte svagt. HR anser att åklagaren inte visat att han är tillräckligt frisk för att döma för mord. Tveksamheten finns altså i påföljdsdelen endast.

Är det värkligen juristernas avdelning å avgöra hur sjuk han är/inte är.
Citera
2014-04-17, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, men den allmänna opinionen krävde en fällande dom. Så HR kom på den här halvmesyren.

Om jag fattat det rätt (nej orkade faktiskt inte tröska igenom svamlet i tråden) så anser även HR att det är ställt utom tvivel att KJ högg ihjäl VB och sen styckade kroppen.

Detta utan att man är 100% säker på vilket vapen som använts, man har inte hittat något vapen, man har fortfarande ingen mordplats och man verkar inte heller ha nån form av sammanhållen händelsekedja.

Oavsett om det var KJ som tog livet av henne och styckade kroppen så kommer det här fallet gå till historien
Citera
2014-04-17, 02:01
Medlem
Hur tolkade man det vattenfyllda skyttevärnet? där två hundar markerade och att även vattnet därifrån markerades? Vad jag förstod så markerade hundarna i ett el två "fönster" och en även på nån "bänk" inne i värnet. Samt att vattnet som pumpades därifrån , även det, markerades. Hur besvarades detta av utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in