2014-04-16, 13:29
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Du vet väl att ditt barn växer och därför kan växa ur sin cykel inom 1-2 år? I bästa av fall så växer barnet inte så mycket under den närmsta tiden och får ett ryck sen, men som sagt, 9000 kronor är ganska mycket för något man växer ur.

Han har nått en sådan storlek så att detta inte blir ett problem, eller njaa den är nog i största laget just nu men hanterbar, har ändå varit kunnig personal med bedömt ramstorlek samt tum. Han kommer kunna ha denna som vuxen om han inte får ett jävla ryck i växten.
Citera
2014-04-16, 13:39
Medlem
mckillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Vem vet vad du hade kunnat åstadkomma om du bara hade fått en dyr cykel av farsan? Kanske hade du blivit Sveriges första president eller nästa Hugh Hefner, det kan vi aldrig veta. Det enda vi vet säkert är att de flesta fel i livet bär föräldrarna skulden för, även långt efter att man själv fyllt 18.

Kanske ungar läser här och får idéer om hur man bäst pressar sina föräldrar dit de själva vill. "Ge mig en Aprilia när jag fyller år annars hamnar jag på plattan när jag är 25!"

Nej det handlade inte främst om pengar så mycket som engagemang, min far var en alkholiserad gammal "moodsare" som bara rökte hasch och söp samtidigt som han levde "svensson" liv med villa fru och 3 barn, själv har jag nu varit drogfri i 21 veckor och har nog landat ett jobb som snickare.

Vet ju att min pappa ville väl men drogerna kom i första hand och han dolde såpass snyggt så jag inte m,ärkte nåt förens jag själv blev runt 18. Det jag vill komma fram till är att det aldrig kan vara negativt att lägga ner tid &pengar på sin avkomma och det ska göras i ordningen tid & pengar.
Citera
2014-04-16, 13:56
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Har man det gott ställt ekonomiskt så är det väl skitsamma. Men är du vanlig knegare så kan man ju tycka att det är i överkant. Dagens ungar är ju så jävla curlade redan som det är. Man behöver inte ge upp sitt eget liv bara för att de ska ha märkesprylar till allting.
Även om man har pengar är det farligt att skämma bort ungarna.
Citera
2014-04-16, 14:04
Medlem
Hoppas han fortsätrer med cyklandet, isåfall var det ett jättebra köp. Säg åt dom andra att sköta sitt eget.
Citera
2014-04-16, 14:06
Medlem
buffalos avatar
De som surar är väl såna som köper cykel på Biltema för 2990:- och skruvar ihop den hemma utan att veta vad de gör.

Inget att bry sig om med andra ord.
Senast redigerad av buffalo 2014-04-16 kl. 14:13.
Citera
2014-04-16, 14:11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

Dom är avundsjuka. Jag pyntade 17 000:- för en cykel som motsvarar mina krav. Priset garanterar att jag blir nöjd att den håller och håller länge. Ska man vara med och tävla kan då få pynta upp till 50 000:- och kanske ha 2 3 olika hojar.

De avundsjuka idioter du har runt dig måste du hantera smart. Ljug alltid, skryt om hur billig du komer över dina prylar. Då mår dom bättre och du slipper få skit.
Citera
2014-04-16, 14:53
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dom är avundsjuka. Jag pyntade 17 000:- för en cykel som motsvarar mina krav. Priset garanterar att jag blir nöjd att den håller och håller länge. Ska man vara med och tävla kan då få pynta upp till 50 000:- och kanske ha 2 3 olika hojar.

De avundsjuka idioter du har runt dig måste du hantera smart. Ljug alltid, skryt om hur billig du komer över dina prylar. Då mår dom bättre och du slipper få skit.

Är du 14 och ska snart göra ditt första träningspass på cykel?

Om inte är det väl högst orelevant vad din cykel kostar?

min landsvägshoj kostar också runt 20 men det hör ju knappast hit då jag är vuxen, fast jobb och betalar den själv samt vet att jag kommer använda den.

Helt meningslöst att jämföra med vad vuxna initierade som tävlar betalar för sina hojar. Är ju som att förklara att en folkracebil för 35.000 är billigt för F1 bilarna kan ju kosta flera miljoner..
Citera
2014-04-16, 15:13
Medlem
Skit i vad de avundsjuka/snåla/klagande jävlarna tycker. Det är skit samma för dem vad du lägger dina pengar på, och det är skit samma för dig vad andra tycker om vad du lägger dina pengar på.
Citera
2014-04-16, 19:49
Medlem
budadis avatar
Bara avundsjuka. En lite dyrare cykel håller dessutom bra mycket längre än en skräphoj för 2-3k. När jag var kring 12 fick jag en lite dyrare cykel, tror den gick på runt 8000kr. Den piskades flitigt, cyklade säkert 15 mil/v med den första året. Den hängde med (hel) i 5år, ytterligare 3år ganska sliten. Nu är den i princip död och har stått ett par år, men jag har kvar den än
Citera
2014-04-16, 21:47
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

9000 kr låter som en vettig summa att lägga på en MTB om man ska ha den till träning, de som tycker det är mycket har ingen koll på det här med cyklar. Kan tänka mig att det är samma personer som kan bränna 3 lax på en krogkväll!
Citera
2014-04-16, 23:01
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det jag tyckte var att man behöver inte köpa fetaste cykeln innan grabben ens har gjort EN träning.

Och nej jag är inte en stackars sate, jag har som sagt växt upp med att få mycket mer än mina vänner och jag har inga som helst problem att ge mina framtida barn ett bra materielt liv då både jag och sambo har bra inkomster.

Jag ska be om ursäkt nu faktiskt, beklagar mitt 'lilla' utbrott. Jag förstår fullständigt vad du menar med att man kanske inte behöver handla en feeet cykel när pojkvaskern inte tagit än endaste träning. Så jag tar tillbaka mitt utbrott mot dig och hoppas du godkänner ursäkten hehe.

Hoppas grabben cyklar för fulla muggar i ett par år!
Citera
2014-04-17, 02:01
Medlem
DRD4s avatar
MAN vafan! 9 lax på en fjortonåring är väl inget? bor du på nått kommunistiskt kollektiv?

När jag var 15 så fick väldigt många moppar för 16-17 lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in