2014-04-16, 09:44
Medlem
C8H11Ns avatar
Bättre en cykel för 9000 än en iphone med tillhörande abonnemang för 6000. Fyfan. Skit i vad andra tycker så länge du gör sunda val.

Skäm inte bort honom bara, se till att han är tacksam för vad han får då det där är en rätt bekostad gåva. Har nog inte ens fått något värt en tredjedel ens i present i min ungdom.
Citera
2014-04-16, 09:55
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Varför i hela friden måste detta handla om att TS vill "skryta till sina bekanta". Jag skulle gjort exakt likadant som TS, OM jag känner min son/dotter och jag vet själv att ungen inte ändrar sig som vädret, så skulle jag klippt en Mtb för minst 9-10~ , ingen snack om saken! Speciellt då sonen verkar vilja tävla i mtb, det är förfan skitkul och söner i den åldern leker inte med dockor tyvärr.

~Hellre en cykel för 20pap än en rännande unge på gatorna letandes efter nästa joint För så ser det ut mer eller mindre på många ställen.

Alla är olika i den här världen, och jag ser att du är en stackars sate...

Men kan du inte vara lite mer raljant är du snäll

Jag har flera ggr skrivit att jag inte har några som helst problem med att man lägger de pengarna på en bra pryl till sitt barn (jag är som sagt själv uppväxt som hockeyspelare och mina föräldrar har spenderat MYCKET pengar och TID på mig). Det jag tyckte var att man behöver inte köpa fetaste cykeln innan grabben ens har gjort EN träning.

Du snackar om att han vill tävla och grejer, ja det kanske han vill ohc kanske kommer att göra men innan han ens har gjort EN träning kanske man ska vara lite återhållsam??

Men visst har man inga problem med att den kanske står och dammar efter två timmars användning så är det ju fine...har varit tydlig mot TS att jag inte har något som helst emot hans val jag framställer bar vad jag själv skulle gjort i samma situation.

Och nej jag är inte en stackars sate, jag har som sagt växt upp med att få mycket mer än mina vänner och jag har inga som helst problem att ge mina framtida barn ett bra materielt liv då både jag och sambo har bra inkomster.
Citera
2014-04-16, 10:19
Medlem
Jag har full förståelse för om din unges kompisar blir avundsjuka, men att dina bekanta verkar bli det...

Skulle inte förvåna mig om samma bekanta tycker synd om en familj som röker upp 15-20kkr per år, köper ny tv för 15kkr på avbetalning och sen klagar över att inte ha råd med semester.
Citera
2014-04-16, 10:21
Medlem
Pungen-s avatar
Köp en MTB för 4-5k så kommer pojken inte tycka det är kul.

Det minsta du bör lägga ut är 9k. Det är en bra och nyttig hobby men se till att engagera dig du med, barn behöver inte bara dyra grejer, de behöver tid och kärlek med.

9k är ingenting idag! Som så många sagt så är det inte en dyr hobby, fan tom skateboard är extremt mycket dyrare!

Om han tröttnar så finns det en ganska bra andrahandsmarknad på riktiga cyklar.
Citera
2014-04-16, 10:59
Medlem
Klart grabben ska få en fin cyckel!
Citera
2014-04-16, 11:17
Medlem
Smulhamsterns avatar
Bara 9000? Är ungen adopterad eller?
Citera
2014-04-16, 12:45
Medlem
mckillahs avatar
När jag började me hockey som 12 åring la min farsa knappt ner några cash på mig och min idrott, han kom inte i tid när han skulle köra mig till träningen mm. Slutade med att jag la ner hela grejen och idag är jag 28 år fd missbrukare och letar arbete medans jag går på bidrag.

Så att lägga ner både tid och pengar på sina barn är nog en bra investering för hans framtid.
Citera
2014-04-16, 13:00
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Bara 9000? Är ungen adopterad eller?

Ja jävlar vad jag skrattar just nu, oavsett om du var allvarlig eller inte så väljer jag att tolka detta komiskt!
Citera
2014-04-16, 13:05
Medlem
nakkimakkaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Bättre en cykel för 9000 än en iphone med tillhörande abonnemang för 6000. Fyfan. Skit i vad andra tycker så länge du gör sunda val.

Skäm inte bort honom bara, se till att han är tacksam för vad han får då det där är en rätt bekostad gåva. Har nog inte ens fått något värt en tredjedel ens i present i min ungdom.

Kunde fan inte ha sagt det bättre själv!
Citera
2014-04-16, 13:07
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckillah
När jag började me hockey som 12 åring la min farsa knappt ner några cash på mig och min idrott, han kom inte i tid när han skulle köra mig till träningen mm. Slutade med att jag la ner hela grejen och idag är jag 28 år fd missbrukare och letar arbete medans jag går på bidrag.

Så att lägga ner både tid och pengar på sina barn är nog en bra investering för hans framtid.
Vem vet vad du hade kunnat åstadkomma om du bara hade fått en dyr cykel av farsan? Kanske hade du blivit Sveriges första president eller nästa Hugh Hefner, det kan vi aldrig veta. Det enda vi vet säkert är att de flesta fel i livet bär föräldrarna skulden för, även långt efter att man själv fyllt 18.

Kanske ungar läser här och får idéer om hur man bäst pressar sina föräldrar dit de själva vill. "Ge mig en Aprilia när jag fyller år annars hamnar jag på plattan när jag är 25!"
Citera
2014-04-16, 13:08
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du snackar om att han vill tävla och grejer, ja det kanske han vill ohc kanske kommer att göra men innan han ens har gjort EN träning kanske man ska vara lite återhållsam??

Stämmer, han har inte varit med på en enda träning, det kloka hade varit att vi lånat en cykel och resonerat om det är något att satsa på.
Till saken hör även att grabben har ett musikintresse, vi har haft svårt att hitta en idrott som inte krockar med musiken. Nu har vi hittat det och dessutom något han med största sannolikhet gillar, han har cyklat en hel del BMX (kostade 5 papp) på fritiden med kompisar, den investeringen föll väl ut.
Citera
2014-04-16, 13:14
Medlem
LiLWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

Är väl egentligen bara det jag reagerar på. Du vet väl att ditt barn växer och därför kan växa ur sin cykel inom 1-2 år? I bästa av fall så växer barnet inte så mycket under den närmsta tiden och får ett ryck sen, men som sagt, 9000 kronor är ganska mycket för något man växer ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in