Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Oavsett hur det gått till att de bepansrade fordonen togs över av de proryska så är händelsen mycket intressant och talande för Kievs oförmåga att återta kontrollen. Förutsättningarna för att återta kontrollen med kraft, om de nu skulle våga riskera det, verkar saknas. Vad ska Kiev göra nu?
Skita i Donetsk och Luhansk, erbjuda asyl till ukrainare, bygga en mur runt hela landet, gå med i EU.
Sen är det bara att vänta tills Krim, Donetsk och Luhansk knackar på dörren och ber att få komma tillbaka.
Nej, men skämt åsido. Situationen är väldigt svår. Som jag skrev igår så är det ur ekonomisk synpunkt bättre för Ukraina att ge upp Donetsk och Luhansk. Det är ändå inga intäktsbringande regioner. Visserligen finns det finns det fina industrier där som är viktiga för att utveckla ekonomin. Dessa industrier är dock i händerna på oligarker och dess frukter tillkommer knappast staten. Att nationalisera egendom tror jag inte heller är någon realistisk idé (även om jag själv personligen tycker att privatiseringen av oligarkernas egendom borde utredas och i förekommande fall nationaliseras). Dessvärre verkar det som att inga politiska krafter ser det som en seriös fråga.
Vidare så skulle Ukraina bli av med en valkrets som historiskt sett alltid röstat på korrupta skurkar och övriga idioter. Landet skulle få en mer homogen politisk tillvaro och således kunna utvecklas i den europeiska riktningen.
Enda problemet med att ge upp Donetsk och Luhansk är att Ukraina då skulle svika sina människor där. Det är trots allt en minoritet på 20% som vill till Ryssland. Resterande befolkningen vill faktiskt tillhöra Ukraina (även om de är pro-ryska i identiteten). Det kommer inte på fråga att ge upp landmassor och svika sina egna människor. En stat som gör så förlorar i respekt och anseende.