Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Återstår att förhandla med rebellerna. Vilket jag innerligt hoppas att de gör. Men jag tvivlar på att regimen har den politiska kraft som behövs för det.

Förhandla? Förhandla om vad? Det finns ett klart mål med det hela och det målet är ju tydligt koordinerat från Ryssland. Det är inga människor som går ut och protesterar och har krav och önskar att få till dialog, så som det var på Majdan. Nej. Det här är ockupanter som agerar med direkt stöd från Ryssland. Det är knappt 20 % som är intresserade av att förenas med Ryssland.
Att det sen finns lokalbefolkning som är för en federalisering är en annan sak. Dock så skulle dessa knappast ens lyfta denna fråga om ryssarna inte hade organiserat allt.
Så hur beredvilliga Kiev än var att samarbeta och föra dialog (vilket de också har varit), så kommer det inte kunna lösa sig på det sättet. Ockupanterna har inga krav, de har ett mål, och de skiter fullständigt i Kievs åsikter här.
Här står det rätt bra beskrivet vilka det är som ligger bakom allt inom själva organisationen. Ryska styrkor, lokala betalda alkisar och kriminella, samt delar av den korrupta Janukovytj-regimen som försöker hålla sig kvar. Sen har de visserligen stöd från lokalbefolkningen som tittat för mycket på rysk TV och saknar kamrat Lenin. Men de som organiserar allting och ställer till med oreda är knappast dessa vanliga sovjetnostalgiska lokalbor.
Citat:
The battle line is less “Russian” vs. “Ukrainian”–it’s criminal corruption vs. hope for law and order.
The mayors in all those small towns like Slaviansk are people from the Party of Regions, they are making deals with the “terrorists” to come in to their towns and occupy administrative buildings. Think about it–the mayors are leading the attacks against their own buildings.
Yes, Russian spetsnaz are involved but the other layer is the huge network of criminal corruption trying to save itself or at least gain leverage. That’s why it is important not to see this just as “Russian vs. Ukrainian”–that is only one dimension and doesn’t capture the complexity of what is going on. One way to look at this is that this is the extension of the Maidan to the East. It’s the great front in the battle against criminal corruption.
What happened in Zaporizhzhia was instructive, the “pro-Russian” protesters turned out to be mostly members of a local criminal gang, paid to stir up trouble. People came out by the thousands to surround them. It’s no secret that people are organizing and arming themselves in the East in pro-Ukrainian partisan groups.
http://euromaidanpr.com/2014/04/16/battle-line-is-less-russian-vs-ukrainian-its-criminal-corruption-vs-hope-for-law-and-order/