Citat:
Ursprungligen postat av
JAM
Aha!
Så du menar att det finns krav från regeringen och riksdagen att folk ska köra runt med Audi-bilar. Eller krav på att vissa grupper i samhället måste äga ericsson aktier? För då förstår jag, för det är ju samma sak. Då. Ju. Som du kanske förstår, är det en viss skillnad på när ord som "krav", "måsten" och liknande finns med i en mer tvingande form.
Hur gjorde du när du hittade på krav från regeringen om att äga Audi-bilar?
Det jag pekar på är att det inte blir kö för att köpa varor när marknadspriser råder. Ta någon mer "populär" aktie som GOOG. Naturligtvis ingen kö. Går hur bra som helst att köpa på sig. Ni måste väl själva inse hur stolligt det är med köer när priset kan anpassas.
Citat:
Ursprungligen postat av
JAM
Det råder bostadsbrist. Denna brist ökar genom att vissa grupper premieras in på en marknad där det redan finns ett intresse sedan tidigare. Men jag förstår att det inte är lätt att se. Att dra en liknelse med Audi-bilar är intressant, men ganska svår att jämföra med då det, såvitt jag vet, ännu inte finns ett "skrik" efter just detta märke.
Men det kommer kanske. Och då får vi hoppas att det produceras fler bilar. Audi då, alltså.
Audi A6 är vad jag förstår en bil som många gärna vill äga. Trots det finns naturligtvis massor med begagnade Audi A6 till salu. Varför skulle det inte finnas? Folk vill byta bil ibland precis som att folk vill byta bostad ibland. Att en vara blir populär innebär bara att priset stiger.
Och är priset högt så tillverkas det fler.
Alla har inte betalningsviljan eller betalningsförmågan till att skaffa en A6. Då kanske man skaffar en billigare bil som betalviljan räcker till. Och det kan man göra. Det finns ett stort utbud av begagnade bilar. Man kan skaffa en omgående.
Så med marknadspriser på hyresrätter skulle folk komma över en hyresrätt omgående. Och det skulle byggas fler hyresrätter där förutsättningarna finns.
Nu utnyttjas bara en mindre del av alla bygglov kunde vi läsa häromdagen. 11% i Lund var det om jag kommer ihåg rätt.
Men av någon anledning verkar flera av er vara starka motståndare till att kunna få er ett förstahandskontrakt omgående. Och att det byggs mer hyresrätter. Något som en fri prissättning skulle ordna.
Vet ni själva varför ni är motståndare till det som ni efterfrågar?