2014-04-16, 16:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Självklart kan kommunen tilldela mark, godkänna bygglov och ordna finansiering till byggen om man vill. Allt beror på politiska beslut. Om vi får en regering som vill subventionera nya hyreslägenheter så är problemet löst.
För vilka pengar "ordnar man finansieringen"? Dessa pengar finns inte och skulle de eventuellt finnas hade något annat ännu mer viktigt fått stryka på foten. Allt för att du ska bo billigt... Rättvisa? Knappast... Det är du som är egoisten här i tråden, som vill att andra ska betala för ditt uppehälle.

Kommunerna ska inte slösa med invånarnas pengar och har självfallet ett egenintresse av att hålla priserna uppe på marken.

Citat:
De här argumenten har varit uppe tidigare, och ligger lite på sandlådenivå. Vem som helst kan inte bygga flerfamiljshus, det är bara tramsigt att föreslå sådant.
Det byggs hyreslägenheter, men inte mer än att efterfrågan är högre än tillgången. Och bara i sådana områden där man kan ta ut en rejäl hyra.

Nej det är inte på sandlådenivå. För skulle du få för dig att testa att bygga "billiga hyresrätter", skulle du upptäcka att det är ekonomiskt omöjligt att göra så.

Kalkylerna måste gå ihop, annars är ingen intresserad av att bygga. Att det bara byggs i vissa områden beror på att folk kan betala för sig där.
Citera
2014-04-16, 17:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För vilka pengar "ordnar man finansieringen"? Dessa pengar finns inte och skulle de eventuellt finnas hade något annat ännu mer viktigt fått stryka på foten. Allt för att du ska bo billigt... Rättvisa? Knappast... Det är du som är egoisten här i tråden, som vill att andra ska betala för ditt uppehälle.
Det är klart att kommunen kan avdela pengar till bostadsbyggandet. Att främja kommunalt bostadsbyggande gynnar alla på ett eller annat sätt, och är inte särskilt egoistiskt. Inte mer egoistiskt än att bygga vägar, skolor eller sjukhus.

Citat:
Kommunerna ska inte slösa med invånarnas pengar och har självfallet ett egenintresse av att hålla priserna uppe på marken.
Att ordna bostäder till kommunens invånare kan inte betraktas som slöseri med invånarnas pengar. Vari skulle kommunens intresse att hålla uppe markpriserna bestå?
Citat:
Nej det är inte på sandlådenivå. För skulle du få för dig att testa att bygga "billiga hyresrätter", skulle du upptäcka att det är ekonomiskt omöjligt att göra så.

Kalkylerna måste gå ihop, annars är ingen intresserad av att bygga. Att det bara byggs i vissa områden beror på att folk kan betala för sig där.
Du vill inte inse att det inte går att jämföra kommunal verksamhet med vad enskilda privat personer kan åstadkomma, såna resonemang är bara till för att vara vilseledande. Kommunalverksamhet behöver inte gå med vinst, om inte politiska beslut tvingar den att göra det. Och däri ligger problemet med borgerliga regeringar och kommunstyrelser.
Citera
2014-04-16, 18:27
Medlem
JAMs avatar
Många som tycker att de har lösningar på problemet. Jag har det inte. Men jag känner att jag vill ifrågasättta politikerna som vill låta invandringen öka av diverse olika anlednignar (humanitärt, arbetsmarknadsmässigt, för att "lösa" frågan om Sveriges äldre som blir allt fler) när det inte finns bostäder till alla, inte ens de i landet redan.

Rent spontant känner jag att om man vill göra så, så får man se till att resurserna finns. Annars får man banne mig hålla käften. Jag kan inte gnälla över att jag har ont i mina fötter om jag hela tiden går runt med för trånga skor. Det är inte skomakarens fel. Eller Sverigedemokraternas.

Ja, klart att inte invandringen är hela problemet. Men jag känner att diskussionen om "humanitär hjälp" samtidigt som folk befarar sig över att "- Men oj, har de ingenstans att bo?!" känns direkt underlig. Instinktivt känner jag att vi skulle strypa denna tillförsel av... "arbetskraft" eller vad ni nu vill kalla det, även om de i majoriteten av fallen inte kommer att jobba på flera år... och ge andra chansen att bygga upp landet.
Citera
2014-04-16, 18:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Många som tycker att de har lösningar på problemet. Jag har det inte. Men jag känner att jag vill ifrågasättta politikerna som vill låta invandringen öka av diverse olika anlednignar (humanitärt, arbetsmarknadsmässigt, för att "lösa" frågan om Sveriges äldre som blir allt fler) när det inte finns bostäder till alla, inte ens de i landet redan.
Tror att våra politiker ser Sverige som ett pyramidspel, det krävs en ständigt ökande befolkning för att hålla uppe efterfrågan på varor och tjänster. Gärna också en ständigt ökande tillgång på billig invandrad arbetskraft, för att få bukt med de besvärliga "bortskämda" svenska arbetarna. Eftersom vi själva inte förökar oss tillräckligt fort måste befolkningsökningen ske med invandring.
Citera
2014-04-16, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
De finns tillgängliga till marknadspris. Det som hyresgästerna är beredda att betala.

Vid marknadsprissättning skulle du således omgående kunna skaffa dig ett förstahandskontrakt för en lägenhet med en hyra som du är beredd att betala och din ekonomi tillåter. Det kanske inte räcker till den mest attraktiva lägenheten, lika lite som till en strandvilla i Edsviken med egen brygga.

Nej, nu råder köekonomi för hyresrätter. Det jag beskriver är om det råder fri prissättning.

I dagens verklighet har vi reglerad prissättning och då är också hyresmarknaden icke-fungerande.
Det jag beskriver är som sagt situationen när man tar bort regleringen.

Hur man hanterar asylanter är en annan fråga. Men att betala hyra i de mest populära områden för bidragstagare är knappast optimal användning av skattemedel. Och det är knappast optimalt för assimilering av asylanter heller. Men det är som sagt en annan fråga.

Observera att vid marknadsprissättning finns ingen kö längre. Ingen kan alltså gå före.

Observera också att vid marknadsprissättning kommer det att byggas nya bostäder i takt med att direktavkastningen av hyresfastigheterna blir tillräcklig. Men med förbehållet att där det redan är byggt, där är det också byggt. Det blir inga fler hyreshus i Gamla stan.
Men kommer att bygga där det går att bygga. Och är hyresnivåerna där låga då blir det inget byggt.

Att folk inte vill ha oönskade saker utanför fönstret gäller en stor majoritet. Folk kollar området innan de flyttar in. Och efter man gjort det så vill man inte vara med om försämringar.

Fast det här är liksom problemet. Ni yrar om hyresreglering medans ni inte förstår hur verkligheten fungerar. Det spelar ingen roll om vi har fri prissättning eller inte, asylanter går ALLTID före i kön. Eftersom beståndet är litet, det byggs få hyresrätter och det väller in horder med asylsökare+anhöriga, så är systemet ur funktion.
Citera
2014-04-16, 18:45
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Tror att våra politiker ser Sverige som ett pyramidspel, det krävs en ständigt ökande befolkning för att hålla uppe efterfrågan på varor och tjänster. Gärna också en ständigt ökande tillgång på billig invandrad arbetskraft, för att få bukt med de besvärliga "bortskämda" svenska arbetarna. Eftersom vi själva inte förökar oss tillräckligt fort måste befolkningsökningen ske med invandring.
Ja, jo, jag har också en del diverse tankar om detta. Men likväl så går det inte ihop när man tittar på det man har, det som behövs kontra det man gör åt det.
Citera
2014-04-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Fast det här är liksom problemet. Ni yrar om hyresreglering medans ni inte förstår hur verkligheten fungerar. Det spelar ingen roll om vi har fri prissättning eller inte, asylanter går ALLTID före i kön. Eftersom beståndet är litet, det byggs få hyresrätter och det väller in horder med asylsökare+anhöriga, så är systemet ur funktion.
Hm, visst har jag pekat på att med borttagen prisreglering på hyror så existerar inte längre någon kö.
Hur kan då, som du upprepar hela tiden, någon gå före i kön?
Hur menar du att någon kan gå före i en icke-existerande kö?

Förstår du inte att då finns ingen kö längre?

------------------------------------
EDIT: och att det inte byggs hyresrätter har jag väl förklarat skälet till. Med bruksvärdeshyror vill ingen betala för byggande.

Titta på Tammer, vill han betala för byggande av hyresrätter? Nej, han krumbuktar sig så gott han kan.

Men tar man bort prisregleringen på hyror då kommer det att byggas där det går att bygga och där direktavkastningen på bygget gör att man går runt.
Senast redigerad av Gromph 2014-04-16 kl. 20:18.
Citera
2014-04-16, 20:33
Medlem
Citat:
Självklart kan kommunen tilldela mark, godkänna bygglov och ordna finansiering till byggen om man vill. Allt beror på politiska beslut. Om vi får en regering som vill subventionera nya hyreslägenheter så är problemet löst.
Varken kommunen eller staten har ekonomi för att skänka till de som ska bo i nya fina hyreslägenheter. Återstår då att plundra folket och ge till de privilegierade personerna.

Men som jag pekat på är det extremt orättvist att de i hyresrätt ska ha en boendekostnad som är så mycket lägre än de som bor i bostadsrätt. Det skäliga är faktiskt att det är dyrare i hyresrätt.

Men det här duckar du för. Är det viktigt för dig att kämpa för ökande orättvisor i samhället?

Citat:
De här argumenten har varit uppe tidigare, och ligger lite på sandlådenivå. Vem som helst kan inte bygga flerfamiljshus, det är bara tramsigt att föreslå sådant.
Det byggs hyreslägenheter, men inte mer än att efterfrågan är högre än tillgången. Och bara i sådana områden där man kan ta ut en rejäl hyra.
Det är tvärtom synnerligen relevant att ta upp. För det visar att det är så eländig lönsamhet i att bygga nya hyresbostäder att ingen vill göra det.

Folk som du som skriker efter att det ska byggas mer bostäder har 0 och intet intresse av att se till att det blir gjort. Ni gormar över att någon annan ska göra det (åt er). Men varför ska någon annan göra det om ni inte vill göra det själva?

Att ni inte skulle kunna göra det är rent nys. Det går alldeles utmärkt för er att samla ihop pengar till byggen av hyreshus. Desto fler ni är desto mer får ni ihop. De av er som är lite mer driftiga och duglig sköter verksamheten och ni andra betalar.

Men skon klämmer någonstans. Viljan att själv betala saknas. Eller hur?
Citera
2014-04-16, 20:36
Medlem
JAMs avatar
Citat:

Jag tycker att frågan är något mer komplicerad än så. En kö är inte alltid en kö på det sättet att någon står och väntar på en bostad. Ibland sätts boende ur spel pga. asylsökande "bara för att det är det mest rätta att göra" så att säga.

Detta är otroligt vanligt och sätter hela systemet på en kant som är svår att hantera, orättvis för väldigt många och faktiskt rent ut sagt korkad.

Ett exempel: http://www.skanskan.se/article/20130307/KAVLINGE/703079874/1087/-/kkb-maste-frigora-lagenheter
Citera
2014-04-16, 20:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Hm, visst har jag pekat på att med borttagen prisreglering på hyror så existerar inte längre någon kö.

Och höjer vi priset på systembolaget med 1000% finns ingen kö där heller, toppen.
Sen höjer vi trängselavgiften med 1000% så finns inga bilköer längre, hurra.
Sen är det bara att fortsätta inom andra områden. Sätt priset så högt att bara de rikaste tio procenten av befolkningen har råd, så slipper de köa till allting.

Har du hört tals om ransoneringstiden under krigsåren i Sverige? Då rådde brist på matvaror, bensin, tobak, kaffe mm. Hade man låtit marknadskrafterna råda hade bara de rikaste haft råd, så för att alla skulle få något att äta infördes ransonering. Tänk på samma sätt när det gäller hyror.
Vid bristsituationer kan man inte låta marknadskrafterna styra, utan då måste marknaden regleras.
Citera
2014-04-16, 20:50
Bannlyst
Citat:

------------------------------------
EDIT: och att det inte byggs hyresrätter har jag väl förklarat skälet till. Med bruksvärdeshyror vill ingen betala för byggande.

Titta på Tammer, vill han betala för byggande av hyresrätter? Nej, han krumbuktar sig så gott han kan.

Men tar man bort prisregleringen på hyror då kommer det att byggas där det går att bygga och där direktavkastningen på bygget gör att man går runt.

Det kommer att finnas en kö så länge bostäderna inte räcker tilla alla. Tar man in fler personer i landet än vad det finns bostäder, så räcker de inte till. Det här är 3:ans matematik och det första man lär sig om tillgång och efterfrågan i gymnasiets företagsekonomi.

Asylsökarna kommer inte att försvinna och det kommer inte på kort sikt finnas fler lägenheter lediga. Det byggs för lite för att det ska göra någon skillnad.

Jag vet vad ni marknadsliberaler tror kommer ske: Fler bor i kollektiv och fler kommer flytta till en lya de har råd med. Men det stämmer inte. Det som kommer ske är att de lediga lägenheterna befolkas av flyktingar, som återigen går före i kön, eftersom staten betalar vilken hyra som helst åt dem.

Det spelar ingen roll om svensken tvingas bo åtta pers i en tvåa, beståndet kommer inte räcka till en dräglig vardag.
Citera
2014-04-16, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Jag tycker att frågan är något mer komplicerad än så. En kö är inte alltid en kö på det sättet att någon står och väntar på en bostad. Ibland sätts boende ur spel pga. asylsökande "bara för att det är det mest rätta att göra" så att säga.

Detta är otroligt vanligt och sätter hela systemet på en kant som är svår att hantera, orättvis för väldigt många och faktiskt rent ut sagt korkad.

Ett exempel: http://www.skanskan.se/article/20130307/KAVLINGE/703079874/1087/-/kkb-maste-frigora-lagenheter

Exakt! Systemet funkar inte pga. att marknaden är duperad och inte fri på det sättet som liberalerna tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in