2014-04-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det spelar ingen roll vilka stickvapen KJ & Co använde, vad är det för j-a trams .. Viktigare är väl att fastställa någorlunda exakt tidpunkt när mordet begicks och var det skedde - samt om VB led svårt innan man lät henne dö, avgörande för påföljden om inte annat. Jag begriper inte varför du och andra i det oändliga uppehåller er vid trivialiteter som holkjärn, stämjärn, potatisskalare och annat som går att sticka med .. Hobbysnickare ?

Så mordvapnet är betydelselöst i din värld? Trivialitet rent av.
Citera
2014-04-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ingen mordplats heller. Inga eventuella medhjälpare. Ingen dagger. Utan det var i lägenheten hon blev mördad och styckad, trots avsaknad av spår. Samt att hon blev huggen av ett skölpjärn, trots att det var ett spetsigt verktyg eller kniv enligt experten. Utsläpad gömd, lagrad i kyla, och utplacerade ben av en person, med aspberger, och som behöver hjälp av annan person för att klara av vardagen. Hjälp med påminnelser, städning, ekonomi o.s.v.

Undrar vem som är knäpp?

Det undrar jag också. Domen grundar sig på påhittade antaganden inte indicier!!
Citera
2014-04-16, 21:09
Medlem
För att göra det enkelt för alla. HD kommer aldrig att pröva målet i sin helhet. HD skapar prejudikat, slå upp om ni inte förstår ordet, och skyr bevismål. HD kan ta upp delar av mål och pröva principfrågor. Om målet skulle tas upp av HD är det för att pröva hovrättens resonemang om rubricering till dråp i avsaknad av utredning.

Personligen ser jag det som att hovrätten uppfunnit en ny rättsregel och enligt min mening är det märkligt med den lindrigare bedömningen i ett fall där gm på intet sätt bidragit till att klarlägga förloppet. Jag accepterar bedömningen men tycker ändå det är anmärkningsvärt hur man kan fällas till ansvar för att ha dödat och styckat sin kompis och får avtjäna drygt sex år för detta.
Citera
2014-04-16, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ingen mordplats heller. Inga eventuella medhjälpare. Ingen dagger. Utan det var i lägenheten hon blev mördad och styckad, trots avsaknad av spår. Samt att hon blev huggen av ett skölpjärn, trots att det var ett spetsigt verktyg eller kniv enligt experten. Utsläpad gömd, lagrad i kyla, och utplacerade ben av en person, med aspberger, och som behöver hjälp av annan person för att klara av vardagen. Hjälp med påminnelser, städning, ekonomi o.s.v.

Undrar vem som är knäpp?

Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

Han lyckades inte städa bilen så bra, han kanske skulle ringt hemhjälpen ?
Citera
2014-04-16, 21:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad tycker du om att rätten tar hänsyn till en högst eventuell affekt som ingen hävdat? Eventuellt uppsåt är ju rätt vanligt, men det här är första gången som jag sett eventuellt förmildrande omständigheter.
Det är inte självklart, nej, och frågan om hurpass mycket domstolar ska sitta och hitta på förmildrande omständigheter som den tilltalade aldrig har hävdat är kontroversiell. Å andra sidan är det ju åklagaren som ska belägga sina gärningspåståenden. I det här fallet förefaller det som om KJ:s diagnoser har spelat en stor roll, och att det här till dels har varit ett sätt att ge honom en större knäppskallerabatt än de vid det här laget rätt sedvanliga två åren vid mord.
Citera
2014-04-16, 21:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ett jättepåhittat blodantagande, till exempel...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har känslan av att dom som förutspått 18 år eller livstid verkar mest upprörda.

Att som du kritisera Hovrättspresidenten är väl ändå ett lågvattenmärke.

Touché. Det är för att de satsar all sina kort på statistik och gamla domar, inte på fallet i sig.
Då blir det kalldusch och en skamvrå de inte härdar ut.
Jag tror lagret av dumstrutar är tomt i ABOK ikväll, och att några hattar äts upp under gnisslande tänder.

Jag avskyr när man inte tittar på var fall för sig i första hand, alla styckdråp är unika.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har känslan av att dom som förutspått 18 år eller livstid verkar mest upprörda.

Att som du kritisera Hovrättspresidenten är väl ändå ett lågvattenmärke.

Nej, varför då? Jag anser att det är svammel på högsta nivå om affektskiten.
Jag bryr mig inte om att det är gud fader själv om jag är på det humöret.

Jag tycker nog man skulle kryssat honom det är bara helt fel att sätta sjuka i fängelse. Det hade varit det bästa tror jag. Man vill ju förmildra detta pga att han nästan anses som tiltad, och en med en säregen personlighet samt även upphetsad. Men då måste han ju varit i häftigt känsloförlopp från 4 -22 maj eftersom man även öppnar för en benplacering så sent.

Enligt hovrättens mening har det därför varit fullt möjligt för Kristoffer Johansson att på kort
tid förflytta sig i området och placera kroppsdelarna i det gula huset den aktuella
helgen.

Noep det här är inget annat än rabatt för en gök som egentligen borde finnas på rättspsyk.
Citera
2014-04-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Han lyckades inte städa bilen så bra, han kanske skulle ringt hemhjälpen ?

Det kan ha varit den där "hemhjälpen" som förde dit blodet!
Citera
2014-04-16, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte självklart, nej, och frågan om hurpass mycket domstolar ska sitta och hitta på förmildrande omständigheter som den tilltalade aldrig har hävdat är kontroversiell. Å andra sidan är det ju åklagaren som ska belägga sina gärningspåståenden. I det här fallet förefaller det som om KJ:s diagnoser har spelat en stor roll, och att det här till dels har varit ett sätt att ge honom en större knäppskallerabatt än de vid det här laget rätt sedvanliga två åren vid mord.

Dags för ett prejudikat om du frågar mig. Nu är jag inte ironisk, men tom. du min gode Hamilkar blir ambivalent och frågande. Det skall inte behövas, eller hur ?
Citera
2014-04-16, 21:19
Bannlyst
Citat:
Det kan ha varit den där "hemhjälpen" som förde dit blodet!

Är det utan stöd i utredningen ?
Är det orationellt och kan inte motiveras ?
Är det en spekulation ?

Om "ja" på någon av frågorna så är skuldfrågan korrekt bedömd.

Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-16 kl. 21:23.
Citera
2014-04-16, 21:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det spelar ingen roll vilka stickvapen KJ & Co använde, vad är det för j-a trams .. Viktigare är väl att fastställa någorlunda exakt tidpunkt när mordet begicks och var det skedde - samt om VB led svårt innan man lät henne dö, avgörande för påföljden om inte annat. Jag begriper inte varför du och andra i det oändliga uppehåller er vid trivialiteter som holkjärn, stämjärn, potatisskalare och annat som går att sticka med .. Hobbysnickare ?
Ja, du vet, de här mordvapenfixerade aktörerna i tråden, hoppas väl på att det ska vara
något verktyg eller redskap som commander Kristoffer absolut inte kan ha haft i sin
besittning och därför får man inte döma honom alls.
Så tror jag det ligger till.

De får väl gå och finkamma sjöarna utanför Boden och se om de kan fiska upp någon
sån där ruskig Pipe Dagger....

Jag tror det var en hemmagjord grej KJ dödade tjejen med.
Död är hon under alla omständigheter. Huggen, mördad, styckad oavsett vilket jävla
stickvapen som kom till användning.
Sen högg han visst i affekt enligt hovrättens smarta bedömning. Inget utstuderat över
mordakten således...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in