2014-04-16, 18:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Oavsett dom så skulle allmänna rättsmedvetandet påverkas i det här fallet.

Skulle han friats så skulle den stora massan av tidningsläsare hävdat att det var en rättsskandal.

Och när han döms så anser en bunt flasback- grävare att det är skandal pga de obefintliga bevisen.

Det är väl bättre att KJ inte hade dömts alls beträffande dödandet än att brottsrubriceringen mot honom är felaktig. Sett ur det perspektivet är domen inkonsekvent - och därmed felaktig.
Citera
2014-04-16, 18:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tror inte de vågade fria pga diagnoserna.
Diagnoserna är snarast deras redskap för att få ner rubriceringen till dråp.
Citera
2014-04-16, 18:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Va ..? Inte ens med stöd av RPU:n ?

Det finns väl inget som säger att man är kriminell via automatik för att man har diagnoser.
Men gemene man har nog en rädsla för det främmande. Inget som skrivs i domskäl, men ligger och gnager i bakgrunden hos dem som ska besluta. Hade han varit utan diagnoser hade han säkerligen släppts på fri fot.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-04-16 kl. 18:51.
Citera
2014-04-16, 18:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan tycka det, men det är inte så domstolen ser det. I ett mycket detaljerat och rätt skarpsinnigt resonemang klargör rätten, att den anser att det inte finns någon som helst tvivel om skuldfrågan.

Nej, han fick sänkt straff pga kombinationen av att omständigheterna kring själva dödandet är så oklara, och att han är knäpp i huvet.

I princip säger rätten följande:

Åklagaren har lyckats klargöra att KJ är gärningsman, men inte exakt hur gärningen har gått till. Argumentet för mord är väsentligen att de många huggen anger att det har varit en utdragen handling under vilken gärningsmannen borde ha kunnat besinna sig. Men eftersom vi inte vet hur det har gått till, och KJ dessutom fullt klart är ett knäppskaft som inte kan förväntas reagera som vanligt folk, så kan rätten inte utesluta att dådet har skett i affekt, och därför är att bedöma som dråp. Men betraktat såsom dråp är det ungefär så jävligt som det går. Alltså ska KJ ha tio år.
Det är inte så jag själv skulle ha resonerat, men jag har svårt att komma med några jättestarka invändningar mot resonemanget när det väl är gjort. Jag misstänker att uvudsyftet är att HovR har varit angelägen att markera att det bör få vissa konsekvenser för hur allvarligt gärningen kan bedömas när det finns såpass stora luckor i gärningsbeskrivningen som det har gjort i det här fallet.

Så det är okej med ett styckdråp? Jag undrar om du ser hur dom resonerat kring gärningen och om man då har separerat de olika momenten? Dödandet, styckande och dumpning? Affekten ska väl kvarstå i hela gärningen för dråp`? Jag har svårt att tänka mig att knäppisen inte kunde besinna sig.
Jag funderar kring rättsläkaren och att domstolen anser att rättsläkaren inte kunnat ange en tid för VBs lidande, och då är det utdragna händelseförloppet inte klarlagt?
Citera
2014-04-16, 18:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Jag får en känsla av att de väldigt gärna hade kryssat honom om de bara hade kunnat, nu visade RPU att han inte är "psykiskt störd" men likafullt helt felkopplad.

Att förvara KJ och sedan skicka ut honom i samma skick som förut känns inte som en bra ide.
Citera
2014-04-16, 18:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Varför var man i hovrätten så angelägen om att få ner rubriceringen till dråp ? Gjorde Thomas Olssons hästhandlarslutplädering så pass djupt intryck på kärringarna i HovR ..?
Citera
2014-04-16, 18:58
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Nu kan Kristoffer Johansson i godan ro ägna lite tid åt att skriva en kioskvältare om hur det VERKLIGEN gick till när Vatchareeya dödades...Kibba kommer att vara en välbeställd mördare med fett bankkonto den dag han muckar från kåken...

Maken till svammel får man leta efter! Hur skulle det gå till, menar du? Att han själv skulle vara kapabel att skriva en bok, och få ett förlag att ge ut den, kan du glömma. Jag tror inte KJ besitter en sådan talang över huvud taget. Inget förlag skulle vara villigt att ge ut en bok med titeln "Så mördade jag Vatchareyya". Ja, han skulle förstås kunna ge ut den på eget förlag, Vulkan till exempel. Men det kostar pengar som han måste ta ur egen ficka.
Under tiden på kåken får han ingen aktivitetsersättning (som han hade tidigare). Om han följer den sysselsättningsplikt som råder inom kriminalvården kommer han att tjäna fantastiska 13 kronor i timmen!
Ponera att han arbetar eller studerar åtta timmar per dag. Det ger en månadsinkomst på lite drygt 3000 kronor. Om han istället håller sig sysselsatt sex timmar om dagen, kan han kvittera ut svindlande ca 2 300 kronor i månaden.
De pengar som KJ tjänar på kåken, kommer i första hand att gå till att betala skadeståndet, en nätt summa på 160 000 riksdaler.
Fett bankkonto? Snarare utmärglat...
Citera
2014-04-16, 19:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han ni funderat på vad rätten i klartext menar med att det är brister i utredningen?

Att AN/MB ex inte undersöktes närmare?
Spaningsinsatserna?
Ett för snabbt gripandet och sedan göra vad man kan för att "bevisa" att KJ är mördare?
Ett gripande av KJ som skedde för sent?
Att man inte jobbade vidare med MBs raderade sms?
Att poliserna kallade MB för Micke?
Att man fastnade vid ett icke tänkbart mordvapen?
Bristande förhörsteknik?
Att inte ingångssåren/mordvapen analyserades mer?
Att material som man tog till vara inte analyserats tillräckligt?

Finns naturligtvis fler tänkbara brister.
Nej, inget av allt detta. Hovrätten är mycket noga - klart mer noga än vanligt - med att klargöra att de inte anser att några som helst tvivel föreligger om KJ:s skuld. De brister som de tar hänsyn till är i mindre grad att mordplatsen inte är känd, och framför allt att det inte har kunnat utredas hur dödandet har gått till.
Citera
2014-04-16, 19:00
Medlem
TKD_1337s avatar
Det är ett skämt att hovrätten får det till dråp och inte mord. Kammaråklagaren Ulrika Schönbecks kommentar är klockren:

Citat:
-Hon har fått ett stort antal knivhugg och han borde kunnat besinna sig under tiden. Rättsläkarna kom fram till att det var ett utdraget förlopp. Sedan styckade han hennes kropp, så det kan inte vara dråp. Har någon hört talas om ett styckdråp?, säger hon.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/ny-dom-for-styckmord-idag
Senast redigerad av TKD_1337 2014-04-16 kl. 19:55.
Citera
2014-04-16, 19:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så det är okej med ett styckdråp? Jag undrar om du ser hur dom resonerat kring gärningen och om man då har separerat de olika momenten? Dödandet, styckande och dumpning? Affekten ska väl kvarstå i hela gärningen för dråp`? Jag har svårt att tänka mig att knäppisen inte kunde besinna sig.
Jag funderar kring rättsläkaren och att domstolen anser att rättsläkaren inte kunnat ange en tid för VBs lidande, och då är det utdragna händelseförloppet inte klarlagt?

Får svara mig själv
Annat är inte visat i målet än att hanteringen av Vatchareeya Bangsuans kropp varit så
nära förbundet med dråpet att det får anses ingå som ett led i den gärningen. Kristoffer
Johansson ska därför inte dömas även för brott mot griftefriden

Så han va i affekt i samtliga delar alltså. Nej, då blir det knivigare att resonera om dråp-.
Ju mer jag läser ju sämre resonemang.
Citera
2014-04-16, 19:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Varför var man i hovrätten så angelägen om att få ner rubriceringen till dråp ?
Jag vet inte. Enligt MrsMagoo har ju Margareta Bergström varit med om att plocka ner mord till dråp tidigare - även om länken hon redovisade inte var till domen, utan till Bergströms utnämning som hovrättspresident, så jag har lite svårt att bedöma hur anmärkningsvärt det fall hon hänvisar till var.

Citat:
Gjorde Thomas Olssons hästhandlarslutplädering så pass djupt intryck på kärringarna i HovR ..?
Om den gjorde det, så syns det inte alls i hur domen är skriven.
Citera
2014-04-16, 19:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Får svara mig själv
Annat är inte visat i målet än att hanteringen av Vatchareeya Bangsuans kropp varit så
nära förbundet med dråpet att det får anses ingå som ett led i den gärningen. Kristoffer
Johansson ska därför inte dömas även för brott mot griftefriden

Så han va i affekt i samtliga delar alltså. Nej, då blir det knivigare att resonera om dråp-.
Ju mer jag läser ju sämre resonemang.
Nej, rätten menar inte att griftefriden skedde i affekt. Bara att den var så nära kopplad till gärningen att det inte var ett självständigt brott. Det är i sig rimligt att resonera så, och i stället väga in styckningen i påföljdsresonemanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in