Citat:
Ursprungligen postat av
cleft
Om det nu stämmer, så är det någonting i cannabis som motverkar skadorna, för cannabisrök skadar inte lungorna.
http://healthland.time.com/2012/01/10/study-smoking-marijuana-not-linked-with-lung-damage/
Läs artikeln igen. En försämring sågs bland de som använde cannabis frekvent.
Dessutom jämför de cannabisrökare som rökte i genomsnitt 2-3 gånger i månaden med tobaksrökare som rökte i genomsnitt flera gånger varje dag.
Artikeln sammanfattar det ganska bra, tycker jag:
Citat:
Why smoking marijuana and smoking tobacco should have such different effects on the lungs is still a matter of dispute. Many researchers believe that it’s simply a matter of dose: most marijuana users smoke a few times a month, while most cigarette smokers light up multiple times a day.
Jag tycker inte att det är så jävla märkligt att mindre rök skadar mindre än mycket rök, men det kanske bara är jag...
Alla växter är för övrigt skadliga att röka. Alla växter innehåller bland annat tjära och radioaktiva ämnen. Ingenting i cannabis kan hindra varken radioaktivitet eller tjära från att ansamlas, inte ens önsketänkande.
Edit:
Ser nu att 3-Negrer-Med-Kedja redan nämnt det. (Läste inte vad han skrivit innan. Såg bara att jag hade ett citat då jag och den användaren delar citat p.g.a. en bugg på forumet). Aja, nu har ni både en undersökning som visar att det är skadligt och en förklaring till varför