2014-04-16, 15:19
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En av tidernas största matematiker, David Hilbert, löste i början(!) av sin karriär ett matematiskt problem som gäckat matematikerna i decennier. Den moderna formuleringen av Hilberts bassats, som den nu kallas, är förledande enkel: En polynomring över en noethersk ring är själv en noethersk ring. Men på den tiden hade man inte den överblick över problemet som Hilbert tillförde, utan man försökte bevisa olika specialfall utan att lyckas. Men hans bevis godtogs först inte; man menade att det hade en religiös prägel. Kända matematiker kunde inte förstå hans bevis, som byggde på transcendent induktion om jag inte mins fel.

Så det där med bevis är inte så lätt.
Det du beskriver här är ett exempel av människa vilken upptar logisk tankeföring, det görs genom att upprätta förtroende för den verklighet som är, inte den illusion som är _ ÄVEN om nturligtvis fälten mellan logiska konklusioner i sig lämnar utrymme för ett myller av ytterligare vinklar och skikt i luftrummet.. bildligt kan också sägas att människans tankeflöde kan gå systematiskt men också avvika det systematiska, för att just stanna upp i mellanrummen att omvandla vad sinnena berättar, eller de avspeglingar som träffar synnapserna att skynda sig att berätta för ryggmärgen hur det ska fördelas... det har NOLL med gud att göra , däremot känslan/upplevelsen att någonting fantastiskt och också oerhört vackert är "i görningen".. det blir en slags fantomupplevelse att något.. viar vägen.. men det är faktiskt synkronisering el. synnergisk effekt av bl.a självmedvetenhet och medvetenhet om att du inte ensamt skapar... vattnet är med i formandet av liv... minsta vindpust... redan en blick.. kan försätta tankeflödet i annan riktning att föra impulserna till samoredning som till slut blir nya upptäckter, så som vi idag står på de gamlas upptäckter, också självklart kommet ur romantiska ideal. .. så jadå, enbart ambitionen är en drivkraft utlöst via instinkt attraktion att det inte riktigt går att frigöra sig andras fördomar, hur mycket man än vill... men att acceptera det över en kam, är en annan diskussion.

Romantik är alltså viktigt, så jag förstår dig, ett ideal för annan är inte alltid samstämmigt med hårddata-harvande, sant. Det svåra kan vara att förstå vad som är fabulerat i enbart vinstsyfte att permanenta förtryck, vad som syftar till det öppensinniga.. som inte alls behöver vara sexuellt, bara för att religionerna är så fixerade vid det svartvita... i tron att man via hot tror sig ens ha skapat mannualer för att förstå etik, genom att söndermala ord ännu mer än de redan är malda fram.

Jag tror inte att bönen har den kraft man genomgående påstått, tyvärr.. det finns mycket vackert i bönerna, viljorna är masodonta, men de har alltså inte den potens man hävdar.
Citera
2014-04-16, 17:08
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, att du inte har en aning om vad "bevis" är märks tyvärr tydligt.

Okej och bajs smakar gott. Mitt bajs är extra härligt, du borde smaka.

Citat:
Stackars retoriker, skall vi nu ha tramset om att ateism är en tro .... igen?

Jaså? Har jag hävdat det, att ateism är en tro? Det hade jag ingen aning om att jag gjort. Men vänta! Det hade jag inte!

Så, varför ljuger du?

Citat:
"detta normativa träsk" är en tämligen stringent vetendskaplig procedur för att kunne ange sannolikheter.

Förklara hur det har koppling till det jag skrev.

Citat:
Det är du som demonstrerar okunskap om vetenskapteori och allmän epistemologi/merafysik/logik.

På vilket sätt då?
Citat:
Japp, om man tydligt markerar skillnaden mellan "faith" och "facts".

??
Citera
2014-04-16, 17:09
Medlem
Engelskas avatar
Citat:
Den kategori av forumdeltagare du själv tillhör.

På vilket sätt tillhör jag "skolastiska retoriker"? Vad är en skolastisk retoriker i Bogomils värld?
Citera
2014-04-16, 17:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Falsk analogi. Hemmasnickrade mentala övninger har intet med "bevis" att göra i ett vetenskapligt/epistemisk/metafysisk/logisk sammanhang.
Det är inte en falsk analogi och om du vill kalla det för hemmasnickrad mental övning att ta bort objektivskyddet innan man skådar upp mot himlen så säger det väl en del om "Bogomils värld".

Men bevis har jag. D.v.s har jag fått.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-04-16 kl. 18:00.
Citera
2014-04-16, 19:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Att han inte ger sig tillkänna, då finns nämligen inte diskussionen.
Skulle Gud indikera sin existens idag kommer all tid gå åt till just existensfrågan, inte hans bud.

Märklig replik på ursprungsfrågan.
Rätt svar borde väl vara tvärtom: Att han ger sig tillkänna.

Åtminstone enligt miljarder människor på detta jordklot.
Citera
2014-04-17, 06:17
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Nej då, det är inte fel tråd! Inte som TS är formulerad. Vissa av oss har fått bevis för att det finns större makt än människans och om vi skriver om detta så är det inte OT.

Om du inte kan redovisa dessa bevis så att en utomstående förstår är det inga bevis du kan argumentera med i ryggen. Om man måste tro på en sanning för att den skall vara sann är den inte nödvändigtvis annat än falsk.

Citat:
När jag var ateist så tyckte jag att pratet om Gud var smörja, vilket det nog också var ibland. När jag växte upp förstod jag hur lite jag visste och blev agnostiker. Redan som agnostiker blev jag mottaglig för bevis för människotankarnas litenhet: jag började fundera på skillnaden mellan att vara en del av en miljö och att vara en reflekterande men bristfällig varelse med känslor och egen vilja som kunde erfara miljön och andra varelser - som jag utgick ifrån var ungefär som mig.

Människotankarnas litenhet? Har du upplevt några gudatankar att jämföra med eller vad svamlas det om?

Citat:
Inte ens denna första utveckling bort från den urbota (antagligen genetiskt styrda) självhävdelsen kan återupprepas eller åskådliggöras med experiment eller teorier. Men när man väl släpper in lite ljus i sitt mörker så påbörjas en utveckling till det bättre. Och vår litenhet uppenbarar sig allt tydligare.

Du kan använda svåra ord bäst du vill men så länge ditt budskap med de svåra orden inte betyder någonting vet jag inte varför du ens skriver. Ljus? Menar du gud nu?

Citat:
Ingenting är lätt att bevisa. Även om du kopierar ett matematiskt bevis från Wikipedia så kan man förneka att beviset är korrekt. Särskilt som anonym på Flashback. Då måste du komma dragande med mänskliga auktoriteter och blanda in förklenande retorik - utan att bevisa något annat än att du är en stor idiot. Plötsligt handlar beviset om konsensus och gräl...

Mycket är lätt att bevisa om man inte envist måste dra det till nästa steg varje gång du har ett bevis eller ett dilemma du inte klarar av. Jag kan bevisa förbannat mycket saker för dig. Det vet du också.

Citat:
En av tidernas största matematiker, David Hilbert, löste i början(!) av sin karriär ett matematiskt problem som gäckat matematikerna i decennier. Den moderna formuleringen av Hilberts bassats, som den nu kallas, är förledande enkel: En polynomring över en noethersk ring är själv en noethersk ring. Men på den tiden hade man inte den överblick över problemet som Hilbert tillförde, utan man försökte bevisa olika specialfall utan att lyckas. Men hans bevis godtogs först inte; man menade att det hade en religiös prägel. Kända matematiker kunde inte förstå hans bevis, som byggde på transcendent induktion om jag inte mins fel.

Så det där med bevis är inte så lätt.

Jo, det kan det absolut vara.

Så som jag upplevt det ifrån dig är att du inte kan bevisa guds existens för någon som inte "känt sanningen". Jag behöver inte tro på en omänsklig varelse för att för dig bevisa att jag flyter i saltvatten. Jag behöver inte dra in tidernas största matematiker för att bevisa för dig hur stora delar av hur vi reagerar på olika situationer här i livet. Det finns bevis precis överallt för fantastiskt mycket. Det enda som gapar efter några reella bevis är gud. Hade det funnits något som styrkte det du tror dig veta (gud, ljus, allt blev bättre osv osv) hade du inte svamlat runt som du håller på just nu.
Citera
2014-04-17, 06:19
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Det är inte en falsk analogi och om du vill kalla det för hemmasnickrad mental övning att ta bort objektivskyddet innan man skådar upp mot himlen så säger det väl en del om "Bogomils värld".

Men bevis har jag. D.v.s har jag fått.

Klottra ner för mig vad för bevis det är. Jag vill ha något konkret av dig. Det enda jag sett hittills är svammel.

"Jag vet att gud finns tack vare de bevis jag har vilka är...." <- fortsätt meningen.
Citera
2014-04-17, 09:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Klottra ner för mig vad för bevis det är. Jag vill ha något konkret av dig. Det enda jag sett hittills är svammel.

"Jag vet att gud finns tack vare de bevis jag har vilka är...." <- fortsätt meningen.
Du får inga bevis av mig, men jag fortsätter gärna att kommunicera med användare som höjer sig till en nivå över den nivå som programmet 'Eliza' manifesterar.
Citera
2014-04-17, 10:09
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Du får inga bevis av mig, men jag fortsätter gärna att kommunicera med användare som höjer sig till en nivå över den nivå som programmet 'Eliza' manifesterar.

Det brukar låta så när det kommer till kritan. Du har inga bevis.
Citera
2014-04-17, 10:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
du har inga bevis, du kör det äldsta tricket med knutna handen och vilken hand är nu den äkta vilken hand ska man rata.. svartvitt utifrån din egen föreställning ask-me-about-myself..

att du har bevis för ditt liv under dina omständigheter, är verkligen för tjugotusende gången, inte bevis ÄVEN om du menar att poltergeist "händer" och att "happenings" skulle vara bevis.. det är faktiskt skrattretande att försöka via grafer och hollywoodtrixeri... få det till "gud existerar" : jag tror du är en hyckelspelare och manegekrattare. När du inte kämpar med de svåra lidelserna.. i IT-världen.. där trollerierna har t.o.m vingar och susar iväg.. jo, det är ypperliga tider och ett ovanligt gynnsamt läge att åtminstonde nu, passa på medan tid är, att med DENNAS tekniken.. i alla fall, pumpa ut och frekvent mangla HUR gud egentligen, uppenbarar sig

men.. arkeologer håller tyvärr inte med, senast jag fluktade. inte ens wall-street håller med.

knappast ens påven och teresia m.fl m.fl själv, fick gno, ingen gud som kom och budskapade sig för hennes våldtäkter med systrarna i internerad panik, att beordra vad och hur man tjänar gud och varför samaritsystem blev så nej.-. inte lukrativt väl? - åh den gode gud?
Senast redigerad av BlackJewel 2014-04-17 kl. 10:38.
Citera
2014-04-17, 13:33
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naknaindianen
Är inte det gud då? En högre livsform som för oss verkar omnipotent och har skapat oss och universum, är i vår mening samma sak som en gud.

När jag tänker på ordet "gud" så tänker jag på någon som har massa magiska krafter och sånt löjligt trams.
Om du kallar en högre livsform som skapat oss med hjälp av riktigt avancerad teknik för gudar, så kan jag hålla med dig.
Citera
2014-04-17, 18:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Utan förtroende fungerar inget bevis. David Hilbert, som jag skrev om tidigare, hade redan visat att han var en ovanligt duktig matematiker, men när han viftade med sitt trollspö och levererade ett enkelt bevis för ett teorem som generaliserade frågeställningar som andra matematiker jobbat med i åratal så kunde man inte tro honom. Detta trots att matematiska bevis anses vara verklig hårdvaluta.

Jag kan inte bevisa att Gud finns för människor som inte vill tro det och inte vill att andra ska tro det. Det är nästan som att försöka övertyga 'Eliza' och något och ständigt få samma standardsvar. Jag har inte makt att visa något om Gud för dem som absolut inte vill tro och de som har den makten vill inte ge dem bevis.

Men det finns andra användare med liknande erfarenheter och vi förstår säkert varandra någotsånär när vi skriver hur Gud visat sin existens för oss och Flashback är inte bara för tvivlare.

Om man inte förstår sig på matematik så förstår man sig inte på matematiska bevis och om man inte förstår Guds budskap så ser man inga bevis för Guds existens.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-04-17 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in