2014-04-16, 16:20
Medlem
MBoudines avatar
Analogt med hovrättens resonemang i övrigt hade man lika gott kunnat fria Kristoffer även för dödandet av Vatchareeya, och nöjt sig med att fälla honom enbart för griftefridsbrott. En mer felaktig dom har sällan om någonsin skrivits i en högre rättsinstans i Sverige. Makalöst ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-16 kl. 16:25.
Citera
2014-04-16, 16:24
Medlem
Imthisnices avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18732797.ab
Live

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361
Ljudklipp.
Senast redigerad av Imthisnice 2014-04-16 kl. 16:47.
Citera
2014-04-16, 16:25
Medlem
MrFolds avatar
Märkligt... ska bli intressant att läsa domen.

Dumt att spekulera eg. innan man tagit närmre del av domskälen, men: Jag tror inte att det handlar om någon slags "discount" för svagheten i bevisningen rent allmänt. Däremot tror jag att man kan ha påverkats av bristen på direkt bevisning för själva mordet: Uppenbarligen är rätten övertygad om att Kristoffer inte bara transporterade och styckade kroppen, utan att det bara kan förklaras med att han först hade tagit livet av offret. Men de besväras av bristen på detaljbevisning utöver offrets skador. Och så väljer man att frammana en bild av en dåre som "flippade" och i ett mycket snabbt förlopp högg mot offret besinningslöst både framifrån och bakifrån och bestämmer sig för att man inte kan utesluta att den bilden kan vara sann. Och då blir det dråp.

Problemet är att ett sånt resonemang känns som möjligt att tillämpa på vart och vartannat mord där det inte finns en bevisad planering bakom.
Citera
2014-04-16, 16:28
Medlem
Blondinss avatar
Sedärja.

Man kan alltså mörda, stycka och gömma undan en kropp i Sverige och endast få 10 år för det.
GG Sverige..
Citera
2014-04-16, 16:31
Moderator
OYs avatar
Sveriges första styckdräpare, KJ från Boden är historisk, haha.

Man vet inte vad som har hänt, precis vad jag har sagt ett bra tag, trots det vet man att det är KJ som höll i mordvapnet.

EDIT;Domstolen verkar ha kompromissat, visste inte vilket ben man skulle stå på.
Senast redigerad av OY 2014-04-16 kl. 16:34.
Citera
2014-04-16, 16:34
Medlem
Brain-Levels avatar
Det skulle inte förvåna mig om han hänger sig i cellen.
Citera
2014-04-16, 16:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det som saknas är bevis som binder KJ till händelserna han åtalats för. Hitta bevis att döma efter, annars lär vi få många KJ, TQ bl a.

Vi kommer att få se många "VB-fall" i framtiden, hovrättsdomen bäddar för detta. Framtidens mördare kommer precis som KJ & Co att lägga ner oändlig möda på att begå det perfekta mordet där inga bevis finns. Antagligen finns inspirationskällan på internet .. Inget slarv, tillgång till en skicklig advokat - och saken är klar.
Citera
2014-04-16, 16:40
Bannlyst
Jag är inte den som normalt ropar på HD, ärligt talat tror jag aldrig att jag gjort det tidigare. Men om detta stämmer, finns det i vart fall inget prejudikat på det tidigare:
Citat:
Högsta domstolen har i rättsfallet NJA 2013 s. 376
utförligt redogjort för riktlinjer vid straffvärdebedömning av uppsåtligt dödande och då
konstaterat att det finns anledning att betrakta straffskalorna för mord och dråp som en
enhet,
. Om detta stämmer borde brottet dråp försvinna, vilket skulle vara en praxisändring som heter duga. Om detta inte stämmer är det en så grov missuppfattning av bajonettmordet (som jag har rätt bra koll på, och som ingen tidigare tagit till intäkt för strafflindring) att det bör vara domvilla-borderline.
Jag är tämligen säker att riksåklagaren kommer att överklaga, men statistiken talar ju kraftigt för att den kommer att avslås.
Citera
2014-04-16, 16:42
Medlem
ME077s avatar
Som sagt, vilken jä-la rättsskandal detta fall är från början till slut.

Inkompetens, fiffel och prestige är ledorden för "utredningen".

Svart på vitt: "Mot bakgrund av bristerna i utredningen menar hovrätten att gärningen i stället är att bedöma som ett dråp - och att Kristoffer Johansson ska få ett mildare straff."
Citera
2014-04-16, 16:46
Medlem
Grudaxs avatar
Skall man vara lite petig så är det ju ganska vanligt med styckning vid just dråp.

Nån som tappar humöret på fyllan eller på droger, klappar ihjäl fyllepolaren hemma i bostaden, och bestämmer sig för att det bästa nog är att kapa upp kroppen för att klara sig.

Så kan det ha varit i det här fallet också, och rättslakarutlåtandet ger inget säkert svar på huruvida förloppet varit utdraget eller inte. Gjorde han det? Ja, det anses bevisat. Planerat? Man vet inte. Kunde han ha besinnat sig? Man vet inte.

Då är det dråp som gäller. Tyvärr får jag säga, för jag är personligen övertygad om att KJ är en otäck jävel som borde spärras in betydligt längre än 2/3 av 10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sveriges första styckdräpare, KJ från Boden är historisk, haha.

Man vet inte vad som har hänt, precis vad jag har sagt ett bra tag, trots det vet man att det är KJ som höll i mordvapnet.

EDIT;Domstolen verkar ha kompromissat, visste inte vilket ben man skulle stå på.
Citera
2014-04-16, 16:49
Medlem
Önska någon att hänga sig i sin cell är inte speciellt snällt! Allt är en enda tragedi, där både offer,
utövare och övriga drabbas. Och detta på ett mycket negativt sätt. Finns inget positivt
kommet ur denna händelse. Bara losers i slutänden!
Citera
2014-04-16, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Dråp 10 år

http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Tio-ars-fangelse-for-drap-pa-en-20-arig-kvinna-i-Boden/

Där ser man, helt rätt. Sen får man väl se ifall KJ tycker detsamma, troligtvis inte
eftersom han ser sig som oskyldig. Förmodligen blir det fler arbetstimmar för Olsson,
som säkert är nöjd med att sänkt åren och brottsrubriceringen, men vad gör det
eftersom det är KJ som skall känna sig förnöjsam.
Massi däremot måste vara den som är mest besviken, vilket nederlag för henne och för att inte tala om VB:s familj som hon representerade. Fy fan det kan inte vara roligt för Massi nu att kontakta familjen och berätta om fiaskot.
Förmodligen uttalar sig Massi snart i media och via dom beskriver familjens förtvivlan istället
för att rannsaka sig själv.
Undrar vad Massi gett familjen Bangsuan för falska illusioner, hon kan väl ändå inte
själv trott på livstid och rekordskadestånd med en så bristfällig utredning att man
behövde blanda in döda hundar, diarreer och försvunna duschdraperin.

Nu skall jag leta domen, förmodligen har någon vänlig själ redan lagt ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in