2014-04-16, 15:54
  #3277
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Svoboda har 4 ministerposter. Högra sektorn eller till dessa närstående har 3 poster + att riksåklagaren som är en mycket viktig post i Ukraina också är en extremist. Fattar du nu varför inte militären vill lyda nazisterna? Denna fördelning åstadkom man genom att spöa upp och jaga iväg de parlamentsledamötet som inte röstade "rätt" eftersom ordningsmakten var upplöst och extremisterna utanför och i parlamentet härjade fritt, medan de inbjudna imponerade kompisarna från nazistiska svenskarnas parti såg på. Detta är FAKTA och det är inte den "demokrati" du påstår utan det är en statskupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75

Men du har ju noll koll. Självklart var det en våldsam kupp. Dagen efter överenskommelsen om nyval så togs parlamentet och övriga officiella byggnader med storm. Man misshandlade ledamöter som tyckte fel och fördrev dessa så att man skulle få igenom en majoritet för "sin" regering som innehåller EN STOR ANDEL extremister och NOLL representation från östra Ukraina. Allt detta övervakades av beväpnade nazister INNE I och UTANFÖR parlamentet då polis och övrig ordningsmakt drivits iväg. Omedelbart tyckte Carl Bildt att detta var mycket bra, trots överenskommelsen några dagar tidigare som EU ställt sig bakom. Det är ju lyteskomik. Går det att vara med köpt av CIA ?



Ja synd att ni är så många som inte vill inse hur det gick till och hur det fortfarande går till i Kiev. Och då ser man också att militären inte tycker om att ledas av nazister.
Precis! Det är detta västerländska media hela tiden tiger om när de skall förklara händelserna i Ukraina. Det centrala skummas förbi i en eller två meningar om att presidenten flydde och parlamentet valde ny regering. Vilka som hade kontroll över parlamentet och parlamentsledamöternas liv och väl tigs det om.
2014-04-16, 16:01
  #3278
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Jag vill också gärna veta varför du anser att Svoboda inte sitter i regeringen.

Vad Svobodas politik är, vet alla som har lite vett. Annars finns deras partiprogram på deras hemsida.

Ukrainas regering har en bred sammansättning, med flera politiska krafter representerade, inklusive representanter från östra Ukraina och minoritetsgrupper. Svoboda har 15 % i denna regering och fick 10 % i senaste parlamentsvalet. Regeringen är framröstad med överväldigande majoritet i det folkvalda parlamentet (där alltså Janukovytj parti också röstade på att tilldela Svoboda platser i regeringen).

Ja, Svoboda är ett populistiskt nationalistiskt parti. Ja, de har skelett i garderoben, ja de har representanter som tidigare gjort olämpliga uttalanden. Dessa faktorer kan dock sägas om de flesta nationalistiska partier i Europa, även SD. Svoboda har, precis som övriga nationalistiska partier i Europa, efter att de blivit valda till parlamentet, gjort mycket för att bli av med sitt förflutna. Ledare för Svoboda har träffat representanter för judiska och muslimska minoriteter m.m. Det finns ingenting i Svobodas partiprogram eller deras officiella uttalanden som tyder på nazism eller fascism. Dessutom har Svoboda inget stort inflytande på den ukrainska politiken, och som det ser ut nu, så kommer de knappast klara spärren vid nästa parlamentsval. De nationalistiska partierna i Nederländerna och Österrike är både mer extrema i sina officiella ställningstaganden och har dessutom mer makt än Svoboda. Alla eventuella frågetecken som finns med Svoboda är något Ukraina får lösa internet, precis som Sverige gör med SD. Som det ser ut nu så kommer dock Svoboda inte vara med i nästa parlament, men SD kommer ha mer makt, så ni får själva dra slutsatsen där.

Enda anledningen till att Svoboda fått så mycket uppmärksamhet är Rysslands strävanden att skifta fokus från de riktiga problemen och legitimera sina insatser i Ukraina.
2014-04-16, 16:04
  #3279
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Denna punkt har jag dock fortfarande inte förstått - hur är det ens tekniskt möjligt att en demokratiskt framröstad regering kan röstas bort med överväldigande majoritet? Även om du är "pro-Maidan" måste du förstå att det låter konstigt? Röstade regeringen också ner sig själv, och i så fall, varför då? Om inte mitt minne sviker mig helt, gavs för det mesta i media någon diffus förklaring om att ledamöterna i regeringspartiet flytt för att de kände sig hotade? Jag får i alla fall inte ihop det.

(Min egen åsikt är kortfattat att Ukraina, som landet sett ut sedan 1991, inte bör tillhöra något maktblock alls utan tvärtom skulle må bäst av att fungera som brygga likt Turkiet, samt att man borde väntat till ordinarie val med att rösta bort Janukovitj - men samtidigt är min åsikt också att Ryssland agerat fullständigt galet efter maktskiftet.)
Det fattades över 100 ledamöter vid omröstningen. Parlamentet varf inte beslutsmässigt enligt konstitutionen, som man ändå brutit mot på varenda punkt. Det vet Fredag, men han framhärdar ändå
2014-04-16, 16:05
  #3280
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Idag förklarades tydligen Odessa som Odessa Republik, någon som har mer info eller har det tagits upp redan?
Nej, det var något nytt! Det vore verkligen intressant om någon vet något mer.
2014-04-16, 16:12
  #3281
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ukrainas regering har en bred sammansättning, med flera politiska krafter representerade, inklusive representanter från östra Ukraina och minoritetsgrupper. Svoboda har 15 % i denna regering och fick 10 % i senaste parlamentsvalet. Regeringen är framröstad med överväldigande majoritet i det folkvalda parlamentet (där alltså Janukovytj parti också röstade på att tilldela Svoboda platser i regeringen).

Ja, Svoboda är ett populistiskt nationalistiskt parti. Ja, de har skelett i garderoben, ja de har representanter som tidigare gjort olämpliga uttalanden. Dessa faktorer kan dock sägas om de flesta nationalistiska partier i Europa, även SD. Svoboda har, precis som övriga nationalistiska partier i Europa, efter att de blivit valda till parlamentet, gjort mycket för att bli av med sitt förflutna. Ledare för Svoboda har träffat representanter för judiska och muslimska minoriteter m.m. Det finns ingenting i Svobodas partiprogram eller deras officiella uttalanden som tyder på nazism eller fascism. Dessutom har Svoboda inget stort inflytande på den ukrainska politiken, och som det ser ut nu, så kommer de knappast klara spärren vid nästa parlamentsval. De nationalistiska partierna i Nederländerna och Österrike är både mer extrema i sina officiella ställningstaganden och har dessutom mer makt än Svoboda. Alla eventuella frågetecken som finns med Svoboda är något Ukraina får lösa internet, precis som Sverige gör med SD. Som det ser ut nu så kommer dock Svoboda inte vara med i nästa parlament, men SD kommer ha mer makt, så ni får själva dra slutsatsen där.

Enda anledningen till att Svoboda fått så mycket uppmärksamhet är Rysslands strävanden att skifta fokus från de riktiga problemen och legitimera sina insatser i Ukraina.

Ok. Min tur att komma med en lista med punkter:

*Du ger mig rätt i att Svoboda sitter i regeringen?

*Du säger att 4 ministerposter inte ger stort inflytande på landets politik. Är det dessa ministrars oförmåga att påverka landets politik, eller betyder 4 ministerposter i en ukrainsk regering ingenting när det kommer till att påverka landets politik.

*Anser du at regeringen, överhuvudtaget har något stort inflytande på landets politik.

*Du jämnför SD med Svoboda. Hur många ministerposter har SD?

*Är det acceptabelt att ett parti som inte kan klara spärrgränsen i dagsläget, ges 4 ministerposter?

*När du talar om Svobodas 'förflutna' räknar du så även det som hände ved revolutionen/kuppen i Kiev, som en del av deras förflutna?

*Anser du att det är Ryssland som har gett Svoboda 4 ministerposter?

*Anser du att det är Ryssland som ligger bakom Svobodas förflutna, Tidigare partinamn, tidigare partisymbol, Joseph Goebbels Institutet, uttalanden och uppförande av centrala politiker i Svoboda?

*Anser du att den sittande regering i Ukraina kan handla fel, eller är det alltid Ryssland/Putin som är orsaken om något går fel?
2014-04-16, 16:15
  #3282
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nej, det var något nytt! Det vore verkligen intressant om någon vet något mer.

Det är propaganda. Det finns en stor proteströrelse i Odessa, men ingen från den som har utropat någon självständig republik. Googla så hittar du källor.

När konflikten kommer till Odessa, kommer det att vara mycket allvarligare än att någon utropar självständighet. Som någon annan skrev, kommer det vara mycket blod och hat när Kiev förlorar Odessa.
2014-04-16, 16:18
  #3283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Är ju trots allt parlamentet som utser regeringen.
Sammansättningen i parlamentet är samma som den var innan revolutionen, d.v.s. det är ett folkvalt parlament som med överväldigande majoritet bestämt att byta ut regeringen. Vad deras bevekelsegrunder är kan man ingenting annat än spekulera. Möjligen fick de dåligt samvete och svek Janukovytj, möjligen blev de rädda. Men beslutet framstår som rationellt då Janukovytj och hans regering bidrog till mord på demonstranter och total kaos i landet. Att därmed få bort Janukovytj och regeringen framstår därmed som ett rationellt val istället för att ta risken att destabilisera landet ytterligare och orsaka mer blodbad.

För Jatsenyuks kandidatur som premiärminister röstade 371 personer, en klar majoritet.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=4021

313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=3986

Här ser man precis hur omröstningen gick till och vilka som var närvarande och röstade för vad. Som du själv kan se så fick både omröstningarna (sammansättning av den nya regeringen och Yatsenyuk som premiärminister) mer absoluta röster av Janukovytj Regionernas Parti än det fick av Tymoshenkos oppositionella parti Batkyvschina.

Du ser att 28 st. inte var närvarande från Regionernas Parti (vilket är 21,8% av totala antalet partimedlemmar i parlamentet). För jämförelsens skull så kan det påpekas att det saknades 21,4% från Klytjkos oppositionella parti UDAR.

Även om vi antar att representanter från Regionernas Parti hindrades att gå in och rösta, och om vi antar att alla de skulle ha röstat emot regeringssammansättningen, då skulle vi fortfarande ha samma resultat, d.v.s. 313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster. Så ja, även i dessa fall skulle alltså den nya regeringen godkänts. Teorin kräver dock många om. Dels bör vi få några grunder eller indicium på att de inte tilläts rösta, dels så är det väldigt långsökt att alla dessa skulle rösta emot. Men ja, även i dessa fall så skulle vi som sagt uppnått en konstitutionell majoritet.

Samtliga dessa grunder har jag presenterat tidigare på denna tråd. Men som sagt så biter det inte på vissa individer. Två poster senare kommer det fortfarande skrikas om "kupp".
Är det verkligen rimligt att Kommunistpartiet och Regionernas parti röstar för en regering som inte representerar dem? 371 röster för och endast 1 emot? Det är sovjetiska siffror.

Jag tror du blandar ihop två saker: Regeringen kanske är mer eller mindre legitim. Turtjynov är inte. Presidenten och regeringen är skilda subjekt. Presidenten väljs i ett presidentval. Presidenten är dessutom överbefälhavare (vilket är aktuellt med tanke på oroligheterna i öst). Janukovytj impeachment gick aldrig igenom. Den fick aldrig 3/4 av rösterna som krävdes. Därför bröt Turtjynovs tillsättning mot konstitutionen, dvs. en statskupp ägde rum.

Notera att man direkt efteråt löste upp den konstitutionella domstolen:

http://www.ccu.gov.ua/ru/publish/article/239302
http://www.icj.org/ukraine-dismissal-and-criminal-prosecution-of-judges-undermine-independence-of-the-judiciary/

Om inte det är en statskupp vet jag inte vad är...

P.S Kan också tilläggas att oppositionen bröt mot övrenskommelsen med Janukovytj den 21 februari http://www.auswaertiges-amt.de/cae/servlet/contentblob/671350/publicationFile/190051/140221-UKR_Erklaerung.pdf
2014-04-16, 16:35
  #3284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det fattades över 100 ledamöter vid omröstningen. Parlamentet varf inte beslutsmässigt enligt konstitutionen, som man ändå brutit mot på varenda punkt. Det vet Fredag, men han framhärdar ändå

Okej så detta betyder att regering president och de som bestämmer nu är inte tillsatta på laglig väg?
2014-04-16, 16:36
  #3285
Medlem
Tyskland vill förhålla sig neutrala. 49% är pro putin.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svart-for-merkel-tackla-putinanhangare/

Svårt för EU bedriva politik när rikaste landet med störst och bäst tränad land arme är för putin och vill hålla Tyskland neutralt.
2014-04-16, 16:44
  #3286
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Okej så detta betyder att regering president och de som bestämmer nu är inte tillsatta på laglig väg?
Man satte landets konstitution ur spel, vilket sedan kunde användas på Krim, där man genomförde en ensidig omröstning, som också bröt mot konstitionen (som inte längre fanss)
2014-04-16, 16:47
  #3287
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Okej så detta betyder att regering president och de som bestämmer nu är inte tillsatta på laglig väg?

Beror på vem du frågar. Frågar du den ukrainska lagen, så är den nuvarande regering og president inte tillsatta på laglig väg.
Frågar du ryssarna, kommer de att säga det samma.

Frågar du USA, EU och den ukrainska regeringen, kommer de att svara att Putin försöker ta över ukraina, att han är galen och att snart kommer 3:e världskriget att bryta ut.
2014-04-16, 16:52
  #3288
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Du ger mig rätt i att Svoboda sitter i regeringen?

Ja, de har 3 ministerposter.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Du säger att 4 ministerposter inte ger stort inflytande på landets politik. Är det dessa ministrars oförmåga att påverka landets politik, eller betyder 4 ministerposter i en ukrainsk regering ingenting när det kommer till att påverka landets politik.

Det är svårt att tala om de facto påverkan inom ukrainsk politik. Att diverse oligarker och övriga fulingar styr politiken och har egna grupper av parlamentsledamöter som för fram deras agenda, det är ingen frågan om saken. Men vi lämnar denna fråga.

De jure ger inte dessa 3 ministerposter något större inflytande. Jordbruksminister, ekologiminister, och vice premiär ministern. Det finns dock två vice premiärministerposter, varav ena innehas av Svoboda och den andra av en judisk ledamot.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Anser du at regeringen, överhuvudtaget har något stort inflytande på landets politik.

Om konstitutionen de facto funkar, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Du jämnför SD med Svoboda. Hur många ministerposter har SD?
Hur många röster fick SD?
Kolla dock på Fremskrittspartiet i Norge.
Det är upp till parlamentet att komma fram med en regeringssammansättning.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Är det acceptabelt att ett parti som inte kan klara spärrgränsen i dagsläget, ges 4 ministerposter?
Det är acceptabelt att landets högsta beslutande organ, parlamentet, väljer regeringssammansättningen. De representerar folket.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*När du talar om Svobodas 'förflutna' räknar du så även det som hände ved revolutionen/kuppen i Kiev, som en del av deras förflutna?
Nej. Då talar jag bl.a. om deras tidigare politiska ställningstaganden och uttalanden av enskilda ledamöter.
Under revolutionen var Svoboda knappast någon drivande kraft, även om de självklart tog en del av den precis som övriga partier. Flera gånger buades de ut och någon gång misshandlades de även av övriga demonstranter som inte tillät dem komma upp på scen och tala. Demonstranterna ville inte ha någon politisk reklam.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Anser du att det är Ryssland som har gett Svoboda 4 ministerposter?
?

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
*Anser du att den sittande regering i Ukraina kan handla fel, eller är det alltid Ryssland/Putin som är orsaken om något går fel?

Vilken fin retorisk fråga. Självklart kan de handla fel. Jag har dock inte sett dem gå över gränsen eller på något sätt åsidosätta några folkliga intressen vid det här laget.

Jag är egentligen väldigt trött på all snack om Svoboda, då det får oproportionerligt mycket fokus. Ett litet skitparti som på denna forum och i vissa media (i synnerhet ryska) målas upp som den största frågan i Ukrainas historia. Men jag svarar av allmänt hyfs.

Svoboda är inga nazister/fascister. Ja, de har skelett i garderoben och vissa ledamöter som gjort ytterst olämpliga uttalanden. Man måste dock beakta det faktum att de gjort mycket för att sudda bort det dåliga varumärket. Inte minst genom sina samarbeten med minoriteter i Ukraina m.m. De har inte heller något nationalsocialistiskt i sin officiella agenda eller de lagförslag de har fört fram de senaste 2 åren. Vidare så har Svoboda en del duktiga representanter med hög akademisk utbildning och erfarenhet med arbete inom statliga och privata institutioner, det är med andra ord inga WT-huliganer. Så även om du nu tycker att de för närvarande har mycket makt, så ser jag ingen "nazistisk" fara med att sådana personer innehar ett par poster i regeringen. Nej, jag är ingen fan av Svoboda, då jag anser att Ukraina är i behov av mer professionella politiska krafter och inte populister, men man ska fortfarande vara rättvis i sina bedömningar, några nazister är de inte, någon större makt har de inte heller. Dessutom är detta en interimsregering som så småningom kommer att bytas ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in