Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Denna punkt har jag dock fortfarande inte förstått - hur är det ens tekniskt möjligt att en demokratiskt framröstad regering kan röstas bort med överväldigande majoritet? Även om du är "pro-Maidan" måste du förstå att det låter konstigt? Röstade regeringen också ner sig själv, och i så fall, varför då? Om inte mitt minne sviker mig helt, gavs för det mesta i media någon diffus förklaring om att ledamöterna i regeringspartiet flytt för att de kände sig hotade? Jag får i alla fall inte ihop det.
Är ju trots allt parlamentet som utser regeringen.
Sammansättningen i parlamentet är samma som den var innan revolutionen, d.v.s. det är ett folkvalt parlament som med överväldigande majoritet bestämt att byta ut regeringen. Vad deras bevekelsegrunder är kan man ingenting annat än spekulera. Möjligen fick de dåligt samvete och svek Janukovytj, möjligen blev de rädda. Men beslutet framstår som rationellt då Janukovytj och hans regering bidrog till mord på demonstranter och total kaos i landet. Att därmed få bort Janukovytj och regeringen framstår därmed som ett rationellt val istället för att ta risken att destabilisera landet ytterligare och orsaka mer blodbad.
För Jatsenyuks kandidatur som premiärminister röstade 371 personer, en klar majoritet.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=4021
313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=3986
Här ser man precis hur omröstningen gick till och vilka som var närvarande och röstade för vad. Som du själv kan se så fick både omröstningarna (sammansättning av den nya regeringen och Yatsenyuk som premiärminister)
mer absoluta röster av Janukovytj Regionernas Parti än det fick av Tymoshenkos oppositionella parti Batkyvschina.
Du ser att 28 st. inte var närvarande från Regionernas Parti (vilket är 21,8% av totala antalet partimedlemmar i parlamentet). För jämförelsens skull så kan det påpekas att det saknades 21,4% från Klytjkos oppositionella parti UDAR.
Även om vi antar att representanter från Regionernas Parti hindrades att gå in och rösta, och om vi antar att alla de skulle ha röstat emot regeringssammansättningen, då skulle vi fortfarande ha samma resultat, d.v.s. 313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster. Så ja, även i dessa fall skulle alltså den nya regeringen godkänts. Teorin kräver dock många om. Dels bör vi få några grunder eller indicium på att de inte tilläts rösta, dels så är det väldigt långsökt att alla dessa skulle rösta emot. Men ja, även i dessa fall så skulle vi som sagt uppnått en konstitutionell majoritet.
Samtliga dessa grunder har jag presenterat tidigare på denna tråd. Men som sagt så biter det inte på vissa individer. Två poster senare kommer det fortfarande skrikas om "kupp".
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
(Min egen åsikt är kortfattat att Ukraina, som landet sett ut sedan 1991, inte bör tillhöra något maktblock alls utan tvärtom skulle må bäst av att fungera som brygga likt Turkiet, samt att man borde väntat till ordinarie val med att rösta bort Janukovitj - men samtidigt är min åsikt också att Ryssland agerat fullständigt galet efter maktskiftet.)
Delar din uppfattning i Ukrainas potential som en neutral stat.
Beträffande Janukovytj är jag dock tveksam. Det finns mycket som talar för att det aldrig skulle bli något demokratiskt val. Herr Janukovytj plundrade landet och kränkte mänskliga rättigheter. Olaga frihetsberövanden, misshandel, tortyr, mord, nedstängning av fri media m.m. Janukovytj hade helt enkelt gått för långt. Jag tror att han hade chans att sitta till nästa val även efter den första brutala polisiära övervåldet mot fredliga studenter. Han hade kunnat påbörja en utredning om polisiär övervåld och se till att de skyldiga ställs till svars. Det gjorde han dock inte, utan istället grävde han sin egen grav med varje demokratividrig fortsatt åtgärd han företag.