2014-04-16, 15:23
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det spelar ingen roll hur ofta man har förklarat det, hur många gånger man har presenterat sakliga grunder (exempelvis röstningsförfarandet där man avsatte regeringen och där samtliga partier var närvarande och röstade med överväldigande majoritet,

Denna punkt har jag dock fortfarande inte förstått - hur är det ens tekniskt möjligt att en demokratiskt framröstad regering kan röstas bort med överväldigande majoritet? Även om du är "pro-Maidan" måste du förstå att det låter konstigt? Röstade regeringen också ner sig själv, och i så fall, varför då? Om inte mitt minne sviker mig helt, gavs för det mesta i media någon diffus förklaring om att ledamöterna i regeringspartiet flytt för att de kände sig hotade? Jag får i alla fall inte ihop det.

(Min egen åsikt är kortfattat att Ukraina, som landet sett ut sedan 1991, inte bör tillhöra något maktblock alls utan tvärtom skulle må bäst av att fungera som brygga likt Turkiet, samt att man borde väntat till ordinarie val med att rösta bort Janukovitj - men samtidigt är min åsikt också att Ryssland agerat fullständigt galet efter maktskiftet.)
2014-04-16, 15:27
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75

Men du har ju noll koll. Självklart var det en våldsam kupp. Dagen efter överenskommelsen om nyval så togs parlamentet och övriga officiella byggnader med storm.

Lögn. Källa?
Citat:

Man misshandlade ledamöter som tyckte fel och fördrev dessa så att man skulle få igenom en majoritet för "sin" regering som innehåller EN STOR ANDEL extremister och NOLL representation från östra Ukraina. Allt detta övervakades av beväpnade nazister INNE I och UTANFÖR parlamentet då polis och övrig ordningsmakt drivits iväg.

Lögn. Källa?

Vet du vad skillnaden mellan propaganda och informationsspridande är? Skillnaden mellan propaganda och informationsspridning ligger främst i syftet. Om informationen är saklig och bygger på verifierbara källor, så handlar det om informationsspridning. Sedan kan man givetvis ta en subjektiv ställning till den slutsatsen man får utifrån de grunder man har framför sig (d.v.s. utifrån informationen). Men huvudsaken är ändå att man förmedlar saklig information. Och ja, jag hyser sympatier för Majdan-rörelsen, då jag beundrar deras frihetsvilja och kampen för det goda.

Vad som utmärker propaganda är dock syftet att i första hand påverka åhörarna, själva sakligheten och verifierbarheten av informationen hamnar i skymundan. Den kan vara helt ogrundad, ofullständig och falsk, huvudsaken är att den förmedlar pathos.

I de fall jag förmedlat subjektiva slutsatser i denna tråd, så har det alltid grundats på saklig information och verifierbara källor. Det innebär att jag gett läsaren möjligheten att ta del av sakliga grunder och informationen och därmed bilda sig en egen subjektiv uppfattning. Att däremot skriva "statskupp, nazister, fascister" femtio gånger om dagen utan att presentera några som helst grunder är propaganda. I detta fall ges inte läsaren någon möjlighet att ta del av sakliga grunder och bilda sin egen uppfattning, utan påtvingas direkt själva subjektiva slutsatsen.

Förstår du skillnaden? Det du gör kallas propaganda. Du försöker påverka läsaren utan att ge läsaren möjlighet att ta en självständig slutsats.
2014-04-16, 15:28
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Men är du dum i huvet? Titta på vilka som sitter i regeringen till att börja med. Har jag rätt eller har jag fel? Dina punkter kan du stoppa upp i röven. Berätta istället vilka som sitter i regeringen. Har jag rätt eller fel?

Där har vi den argumentationen. Bra nivå på tråden.

Ska du presentera dina grunder eller inte? Kan du inte göra det så är det bäst att du håller truten, vi är föga intresserade att lyssna på dina lögner och personliga åsikter. Det är oschysst mot samtliga läsare av denna tråd.
2014-04-16, 15:30
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Jag har skrivit flera gånger i denna tråd att man bör belägga sina påståenden med konkreta sakliga grunder. Jag har flera gånger bett er att presentera grunderna enligt punklistan nedan. Ingen här har gjort det. Ingen har lyckats presentera grunderna för sina påståenden. Det enda ni gör är att försöka sälja er subjektiva slutsats till läsaren, men ni erbjuder inte läsaren någon möjlighet att själv ta del av grunderna och bilda sig sin egen uppfattning. Att på detta sätt försöka påverka opinionen kallas propaganda.

Dessa punkter utgör grunden i dina slutsatser och uppfattningar. Jag vill att du eller någon annan här nu en gång för alla presenterar dessa grunder för oss. Lyckas du göra det, så är du välkommen att fortsätta tala om "nazister/fascister som tagit makten med våld". Men lyckas du inte göra det, så har du inga grunder för de slutsatser du framför. Då betyder det att du ägnar dig åt konspirationsteorier eller lögner. Och i dessa fall vill jag be dig att sluta smutsa ner denna tråd för oss som vill fortsätta att prata om saker som faktiskt finns i verkligheten. Tack

För att dina slutsatser ska anses vara gällande så bör du kunna presentera följande grunder.

Jag vill inte ha några länkar till wikipedia eller andra artiklar, jag ber dig att punkt för punkt besvara min förfrågan med egna ord. Givetvis ska du belägga din argumentation med källor, men det räcker inte att bara posta källor.

Så antingen presenterar du grunderna för oss och därmed legitimerar din slutsats. Eller så erkänner du helt enkelt att dina slutsatser är helt grundlösa, d.v.s. det är dina personliga tycken, gissningar, intuitioner, lögner, propaganda, konspirationsteorier etc etc. Med andra ord, ingenting som har faktisk och bevisbar förankring i verkligheten. Och i sådana fall vill jag be dig att sluta skriva dessa dumheter, då de drar ner på nivån i denna tråd. Tack.

Detta är tramsigt. Jag har flera gånger förklarat för dig sambanden mellan den dokumenterade våldsanvändningen före och efter kuppen, de skilda nazistiska rörelserna som äger kuppen, deras dokumenterade anti-semitism och även hat mot andra etniciteter eller nationers folk och även kopplingen till USA och CIA.

Men det är lönlöst av den enkla anledningen att du saknar logiskt tänkande, inte har förmåga att begripa samband. Därför kommer varje medlem som diskuterar med dig att möta samma autistiska svar från dig. Inget ont om autister, jag är själv autistisk, men det får finnas nån slags gräns för tunnelseendet om man skall kunna föra en rationell diskussion.
2014-04-16, 15:31
Medlem
Det sorgliga är att Kiev fullständigt struntat i att nå ut till östra Ukraina politiskt och väljer istället att ta till hotmetoder

Uppenbarligen har regeringen i Kiev fascistiska och nazistiska inslag (t.ex. Svoboda). Men att påstå att alla nationaldemokrater i Kiev är "fascister" är lika fel som att säga att alla proteströrelser i sydöstra Ukraina är "separatister". I min mening, är problemet att den nya makten i Kiev är etno-nationalistisk, dvs. strävar efter att "ukrainisera" landet (skapa en titulerande nation etc.), något som inte uppskattas av ryssar och ryskspråkiga (som är en del av den ryska nationen).
2014-04-16, 15:39
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Ska produktionsfallet i östukraina bromsas behövs investeringar och moderniseringar. Att produktionen faller kan du t.ex. se här:
http://ukrstat.org/en/operativ/operativ2013/pr/ipp/ipp_e/ipp_e13.htm

Investeringar i ny modern industri lär troligtvis i framtidens ukraina ske i västra ukraina nära gränsen till EU, där export till EU är det centrala. Handel med EU är det som kommer driva välståndet i ukraina i framtiden.

Fast det tar en väldig tid att ändra industriella strukturer, och moderniseringen hade redan börjat i de relativt kunskapsintensiva regionerna kring Kiev, Charkiv och vissa andra ställen i östra Ukraina. Ukrainas stolthet Antonov hade börjat få allt mer ordning på verksamheten, med allt fler certifieringar giltiga i väst, och hade definitivt mått bäst av att få fortsätta växa organiskt. I ett frihandelsavtal med EU/väst finns en stor risk att jättar som Airbus/Boeing fullständigt kör över lilla Antonov, och snart har inte Ukraina någon juvel kvar längre.

Vidare ser jag inte heller förutsättningarna för en så kraftigt ökad handel med EU - sådana här strukturer är mycket trögrörliga och har mer att göra med var konsumenter bor än vem som bestämmer var. Östra Ukraina är till stor del starkt för att det ligger nära Rysslands kärnland vid Volga, medan västra Ukraina är relativt svagt för att det ligger nära EUs östra utmarker - alla EU-regioner som gränsar till Ukraina är ovanligt fattiga, vilket inte har att göra med närheten till Ukraina, utan avståndet till övriga EU. Och västra Ukraina skulle få ett ännu längre avstånd dit. Oavsett vilken ideologi man har måste man försöka tänka rationellt på vilka man ska sälja vad till, varför det är en bra idé och hur idén ska genomföras.

Se på Sverige, ett otroligt "globalt" land jämförelsevis, men vilka är våra största handelspartners? Tyskland, Norge, Storbritannien, Finland, Danmark, Nederländerna, Frankrike, Belgien...och ändå är det 25 år sedan järnridån började rämna!
2014-04-16, 15:40
Medlem
KungGurras avatar
Vad roligt det är att se hur journalister desperat ropar att KGB har agenter på flashback när det i själva verket är vanliga människor som insett hur jävla äckliga våra "ledare" är och hur dom sköter våran politik med förljugna ord. Fantastiskt att dessa faller likt fritt fall och ingenting, inte ens deras egna infantila försök att smutskasta Sanningen, fungerar längre.

Väst kanske kan prova börja rädda sina egna länder? Det är iofs försent redan här men snart kommer revolutionen hit. Carl Bildt blir första man på plankan, tätt efter kommer ni andra horungar som ljugit och lekt politiska härskare på falska grunder.

Syrien blev en bra introduktion men Ukraina blir nog början på uppvaknandet för den mindre insatta massan vilken falsk människosyn dessa personer har. Att stödja Nazism eller Facism kommer ALDRIG vara okej men dessa opinionsbildare har blundat för detta, vi ser vilka dessa är och kommer förevigt brännmärka dom djävlarna. Snart brinner babylon ner.

---

Hur lång tid tror vi att regimen i Kiev hinner sitta innan dom måste fly mobben? Det kanske bara är Sionister som bor kring trakterna där men man sympatiserar hos dom som lever där men insett hur marionetterna redan reat ut landet.
Senast redigerad av KungGurra 2014-04-16 kl. 15:45.
2014-04-16, 15:45
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Denna punkt har jag dock fortfarande inte förstått - hur är det ens tekniskt möjligt att en demokratiskt framröstad regering kan röstas bort med överväldigande majoritet? Även om du är "pro-Maidan" måste du förstå att det låter konstigt? Röstade regeringen också ner sig själv, och i så fall, varför då? Om inte mitt minne sviker mig helt, gavs för det mesta i media någon diffus förklaring om att ledamöterna i regeringspartiet flytt för att de kände sig hotade? Jag får i alla fall inte ihop det.

Är ju trots allt parlamentet som utser regeringen.
Sammansättningen i parlamentet är samma som den var innan revolutionen, d.v.s. det är ett folkvalt parlament som med överväldigande majoritet bestämt att byta ut regeringen. Vad deras bevekelsegrunder är kan man ingenting annat än spekulera. Möjligen fick de dåligt samvete och svek Janukovytj, möjligen blev de rädda. Men beslutet framstår som rationellt då Janukovytj och hans regering bidrog till mord på demonstranter och total kaos i landet. Att därmed få bort Janukovytj och regeringen framstår därmed som ett rationellt val istället för att ta risken att destabilisera landet ytterligare och orsaka mer blodbad.

För Jatsenyuks kandidatur som premiärminister röstade 371 personer, en klar majoritet.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=4021

313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster.
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/radan_gs09/ns_golos?g_id=3986

Här ser man precis hur omröstningen gick till och vilka som var närvarande och röstade för vad. Som du själv kan se så fick både omröstningarna (sammansättning av den nya regeringen och Yatsenyuk som premiärminister) mer absoluta röster av Janukovytj Regionernas Parti än det fick av Tymoshenkos oppositionella parti Batkyvschina.

Du ser att 28 st. inte var närvarande från Regionernas Parti (vilket är 21,8% av totala antalet partimedlemmar i parlamentet). För jämförelsens skull så kan det påpekas att det saknades 21,4% från Klytjkos oppositionella parti UDAR.

Även om vi antar att representanter från Regionernas Parti hindrades att gå in och rösta, och om vi antar att alla de skulle ha röstat emot regeringssammansättningen, då skulle vi fortfarande ha samma resultat, d.v.s. 313 röster för den nya regeringen, vilket vida överstiger den konstitutionella majoriteten i Ukraina på 300 röster. Så ja, även i dessa fall skulle alltså den nya regeringen godkänts. Teorin kräver dock många om. Dels bör vi få några grunder eller indicium på att de inte tilläts rösta, dels så är det väldigt långsökt att alla dessa skulle rösta emot. Men ja, även i dessa fall så skulle vi som sagt uppnått en konstitutionell majoritet.

Samtliga dessa grunder har jag presenterat tidigare på denna tråd. Men som sagt så biter det inte på vissa individer. Två poster senare kommer det fortfarande skrikas om "kupp".

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
(Min egen åsikt är kortfattat att Ukraina, som landet sett ut sedan 1991, inte bör tillhöra något maktblock alls utan tvärtom skulle må bäst av att fungera som brygga likt Turkiet, samt att man borde väntat till ordinarie val med att rösta bort Janukovitj - men samtidigt är min åsikt också att Ryssland agerat fullständigt galet efter maktskiftet.)

Delar din uppfattning i Ukrainas potential som en neutral stat.

Beträffande Janukovytj är jag dock tveksam. Det finns mycket som talar för att det aldrig skulle bli något demokratiskt val. Herr Janukovytj plundrade landet och kränkte mänskliga rättigheter. Olaga frihetsberövanden, misshandel, tortyr, mord, nedstängning av fri media m.m. Janukovytj hade helt enkelt gått för långt. Jag tror att han hade chans att sitta till nästa val även efter den första brutala polisiära övervåldet mot fredliga studenter. Han hade kunnat påbörja en utredning om polisiär övervåld och se till att de skyldiga ställs till svars. Det gjorde han dock inte, utan istället grävde han sin egen grav med varje demokratividrig fortsatt åtgärd han företag.
2014-04-16, 15:46
Medlem
joppes avatar
Citat:
Där har vi den argumentationen. Bra nivå på tråden.

Ska du presentera dina grunder eller inte? Kan du inte göra det så är det bäst att du håller truten, vi är föga intresserade att lyssna på dina lögner och personliga åsikter. Det är oschysst mot samtliga läsare av denna tråd.

Jag vill också gärna veta varför du anser att Svoboda inte sitter i regeringen.

Vad Svobodas politik är, vet alla som har lite vett. Annars finns deras partiprogram på deras hemsida.
2014-04-16, 15:47
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Men det är lönlöst av den enkla anledningen att du saknar logiskt tänkande, inte har förmåga att begripa samband. Därför kommer varje medlem som diskuterar med dig att möta samma autistiska svar från dig. Inget ont om autister, jag är själv autistisk, men det får finnas nån slags gräns för tunnelseendet om man skall kunna föra en rationell diskussion.

Presentera de grunder jag bad att få presenterade så kan vi snacka. I övrigt är jag inte intresserad av dina fantasier.
2014-04-16, 15:49
Medlem
postkrans avatar
Idag förklarades tydligen Odessa som Odessa Republik, någon som har mer info eller har det tagits upp redan?
2014-04-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Armén känner inte för att skjuta på civila. Tror inte du heller hade varit sugen på att gå runt och döda folk utan någon bra anledning om du var dom.

Jag vet inte om jag skulle kalla en person med en ak47 som precis tagit över ett polishus/ kommunalbyggnad eller liknande för "civil". Om jag skulle ta över regeringskansliet eller en flygplats med automatvapen inte fan skulle folk kalla mig för en stackars oskyldig civil.

De som tagit kontroll över polisstationerna är terrorister som försöker skapa oroligheter. Man ska komma ihåg att majoriteten av befolkningen vill inte tillhöra ryssland.

Är det så att det finns någon ukrainsk ryssrunkare som vill blir rysk så har ju den personen alla möjligheter till att flytta till ryssland. Hur skulle det se ut om jag vill bli greek, skulle jag ta över min kommun då och säga att nu tillhör den här kommunen grekland.
Senast redigerad av getz 2014-04-16 kl. 15:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in