2014-04-15, 22:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Hade de faktiskt varit nöjda så hade det inte varit ett problem. Dock är de flesta inte det, vilket framgår ganska fort då många spelar lotto i hopp om drömvinsten. Det gör man bara om man inte fattar sig på sannolikheter och dessutom är missnöjd med ens ekonomiska situation.

Påstå inte saker du inte rationellt kan backa upp.

Jag utgår ifrån en realistisk världsbild där majoriteten inte fått sitt "drömjobb" och att de flesta hellst skulle slippa arbetet bara de kunde.
Nja, man kan spela Lotto eller som i mitt fall vara med i en liten "spelklubb" på jobbet för att det är lite roligt. Sannolikheten att vi ska vinna mer än vi spelar för är väldigt liten och sannolikheten att vi ska vinna större pengar är ännu mindre. Man är dock inte med där för att bli ekonomiskt oberoende utan för lite spänning och för att det är kul om det någon gång ramlar in lite pengar.
Citera
2014-04-15, 23:10
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Härligt mannen! Frihet från pengaproblem är verklig frihet.

Lite likadan person som Celeno antar jag? Har själv också tänkt ta ut tidig "pension" och bli rentier så fort jag fått ihop kapitalet, lär bli vid 40-års ålder om jag lever ett "vanligt" liv. Man vet ju aldrig vad som händer på vägen .

Så sant så.

Nej jag skulle inte definiera mig som Celeno. Jag sparar bara cirka 55% av min disponibla inkomst i jämförelse med hans 70% + ? Tack vare en högre inkomst än honom har jag råd att leva gott också.

Visst hade jag kunnat spara mer och påskynda processen. Men jag känner att min nuvarande plan gör mig tillfredsställd.
Citera
2014-04-16, 03:55
Medlem
Citat:
Det gör mig snarare till en smart fan. Vissa kan inte hålla i sina pengar (du), andra kan ha roligt och spara som rejält samtidigt. Du köper bilar/hus/båtar/märkeskläder för en kort lyckoboost och lite "skrytande" för grannen ...

Om man ändå hade så gott med deg

Jag är en minimalist av rang, och äger förutom kökstillbehör, madrass och annat livsnödvändigt inte mer grejer än att skiten får plats i en resväska. Datorn är från 2009, mobilen fick jag genom farsan som genom arbetet fick en ny, så det skulle inte förvåna mig om jag har färre prylar än dig, men ändock rinner det iväg en hel del stålar på andra grejer (blivit en del resor och lite för mycket tatueringar, vilket inte är gratis).

Citat:
Ditt svammel om "du kanske dör imorgon" är extremt anti-intellektuellt, fundera själv på vad du precis sade. Borde inte du sälja allt du har och knarka/supa/knulla lite horor idag kväll då, DU KAN JU VARA DÖD IMORGON? Nej, jag oroar mig inte för det jag inte kan något åt. Extremt liten chans för att jag dör före jag kan njuta fullt ut av friheten som pengar ger mig, oerhört stor chans att jag får leva som en kyrkråtta vid äldre dagar om jag ej investerar något. Valet är tämligen enkelt.

Du framhäver dig själv som en störande "YOLO"-unge med dina ogenomtänkta resonemang och påhopp, väx upp.

Bra, jag går inte miste om mycket om du ej vill associera dig med mig ändå. Kan inte se att du skulle vara särskilt intressant samtalspartner/vän om du verkligen inte har bättre argument mot sparande än "du kan ju dö imorgon". Din bristande verklighetsuppfattning/ignorans skiner igenom ditt inlägg.

Nu förstår jag att du är en korkad snoris som antagligen är yngre än mig, men oavsett din ålder så har du mindre kött på benen, det märks ju direkt. Det är en astronomisk skillnad på "DU KAN JU DÖ IMORGON" och "du kan dö inom 20 jävla år" - ska du slänga dig med halmdockor så får du försöka bättre, och om du inte inser det så lär din stress och pengahets utgöra ditt minsta problem i livet.
Citera
2014-04-16, 10:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du påstår att man börjar bry sig mindre om vad andra tycker ju äldre man blir? Bland alla vuxna jag känner så blir folk snarare dummare och mer "keeping up with the Jonese`s" för varje år de åldras. Vad tror du smycken, överprisade kläder/bilar/hus/vadsomhelst existerar? För att människor är korkade djur som blir belåtna när andra avundas dem (även om det bara är illusioner).
Hur många vuxna känner du?

Bara för att man har det du räknar upp så behöver det inte betyda att man vill imponera på andra. Jag tror faktisk helt enkelt att majoriteten köper dessa saker för att man behöver det. Inte för att imponera på andra.

Bil och hus har mest med att göra hur man vill leva själv. Tex har jag inte en ny bil för att imponera på andra utan för att jag mer uppskattar att köra en nyare bil. Det är lite roligare tillvaro än att sitta i en gammal bil helt enkelt. Det är också tryggare om det skulle ske en olycka. Hus har jag för att jag behöver utrymmet och jag anser det livskvalité att alla rum jag har fyller ett syfte. Det har ingenting med att jag vill imponera på andra. Så ser det i varje fall också ut för alla jag känner som skaffar hus.

Smycken kan helt enkelt ses som en investering eftersom de knappast blir värdelösa med tiden utan rentav kan stiga i värde. "Överprisade kläder" är ett luddigt begrepp då jag inte riktigt förstår vad du menar. Jag tror de flesta som köper dyra kläder mer är ute efter kvalité än just märke. Märke är nog något som är viktigare när man är ung.
Senast redigerad av Conception 2014-04-16 kl. 10:57.
Citera
2014-04-16, 12:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Om man ändå hade så gott med deg

Jag är en minimalist av rang, och äger förutom kökstillbehör, madrass och annat livsnödvändigt inte mer grejer än att skiten får plats i en resväska. Datorn är från 2009, mobilen fick jag genom farsan som genom arbetet fick en ny, så det skulle inte förvåna mig om jag har färre prylar än dig, men ändock rinner det iväg en hel del stålar på andra grejer (blivit en del resor och lite för mycket tatueringar, vilket inte är gratis).

Nu förstår jag att du är en korkad snoris som antagligen är yngre än mig, men oavsett din ålder så har du mindre kött på benen, det märks ju direkt. Det är en astronomisk skillnad på "DU KAN JU DÖ IMORGON" och "du kan dö inom 20 jävla år" - ska du slänga dig med halmdockor så får du försöka bättre, och om du inte inser det så lär din stress och pengahets utgöra ditt minsta problem i livet.
Det är ingen halmdocka. Det är ingen skillnad på "du kan dö imorgon" och "du kan dö om 20 år", det är bara idioter som går omkring och oroar sig för döden (som är det enda verkligt oundvikliga) och planerar livet efter det.
Citera
2014-04-16, 12:23
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur många vuxna känner du?

Bara för att man har det du räknar upp så behöver det inte betyda att man vill imponera på andra. Jag tror faktisk helt enkelt att majoriteten köper dessa saker för att man behöver det. Inte för att imponera på andra.

Bil och hus har mest med att göra hur man vill leva själv. Tex har jag inte en ny bil för att imponera på andra utan för att jag mer uppskattar att köra en nyare bil. Det är lite roligare tillvaro än att sitta i en gammal bil helt enkelt. Det är också tryggare om det skulle ske en olycka. Hus har jag för att jag behöver utrymmet och jag anser det livskvalité att alla rum jag har fyller ett syfte. Det har ingenting med att jag vill imponera på andra. Så ser det i varje fall också ut för alla jag känner som skaffar hus.

Smycken kan helt enkelt ses som en investering eftersom de knappast blir värdelösa med tiden utan rentav kan stiga i värde. "Överprisade kläder" är ett luddigt begrepp då jag inte riktigt förstår vad du menar. Jag tror de flesta som köper dyra kläder mer är ute efter kvalité än just märke. Märke är nog något som är viktigare när man är ung.
Dyra bilar/båtar/märkeskläder/elektronik är inte något man BEHÖVER. Detta slösar nästan varje familj sina pengar på.

Statistiken talar för min fördel, svenskar (och finnar) är skuldsatta över öronen, något bekräftelsebehov måste de ju ha då.

Nej, smycken stiger inte i värde om det är vanliga smycken (det är inte många som köper antika smycken). Köp en diamantring för 50000kr så är den värd 10000 om du säljer den.

Det är värdemetaller i större mängd (guld/silver i bullion-form eller i myntform) som KAN öka i värde sålänge som spekulationsbubblan växer (då dessa metaller är precis lika värdelösa som stenar i diket, det industriella behovet matchar inte det inflaterade priset som de har).

Hade människor varit ute efter kvalitè så hade de inte köpt Gant-skjortor/PRL-skjortor för 1000kr, de hade köpt en skräddarsydd skjorta som fås för samma pris (finns t.o.m. skräddarsydda skjortor för 500kr på nätet med MYCKET bättre kvalitet än PRL/Gant/valfritt stort märke) men till mycket högre kvalitè.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-04-16 kl. 12:24. Anledning: edit
Citera
2014-04-16, 13:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Dyra bilar/båtar/märkeskläder/elektronik är inte något man BEHÖVER. Detta slösar nästan varje familj sina pengar på.
Om man anser att det är en hobby som elektronik och båtar är så det ju någon som höjer ens livskvalitet. Varför skulle man då inte behöva det? Dyr bil, vad pratar du om för bilar då? Bil är för många en nödvändighet. Det finns nya bilar som inte behöver kosta alltför mycket.

Citat:
Statistiken talar för min fördel, svenskar (och finnar) är skuldsatta över öronen, något bekräftelsebehov måste de ju ha då.
Skuldsatta över öronen på vad? 75% av alla svenskar har lån som understiger 700 000kr och då är det som absolut vanligast att lånen endast är på bostaden. Det är väl inget konstigt då många hellre väljer att bo bra under större delen av sitt liv än bara på slutet. Då är man tvungen att låna pengar då arbeta ihop till värdet på ett hus tar ganska så lång tid. Glöm även inte att väldigt många svenskar har studielån. Något som få kommer undan. Anser du det också skuldsätta sig över öronen om man gör det som student?

Citat:
Det är värdemetaller i större mängd (guld/silver i bullion-form eller i myntform) som KAN öka i värde sålänge som spekulationsbubblan växer (då dessa metaller är precis lika värdelösa som stenar i diket, det industriella behovet matchar inte det inflaterade priset som de har).
Varför skulle inte även guld/silver/diamanter i mindre mängd öka? Sen påstår jag egentligen bara att smycken inte blir värdelöst efter några år som tex elektronik.

Citat:
Hade människor varit ute efter kvalitè så hade de inte köpt Gant-skjortor/PRL-skjortor för 1000kr, de hade köpt en skräddarsydd skjorta som fås för samma pris (finns t.o.m. skräddarsydda skjortor för 500kr på nätet med MYCKET bättre kvalitet än PRL/Gant/valfritt stort märke) men till mycket högre kvalitè.
Jag vet ärligt talat inte många vuxna som köper Gant-skjortor för 1000kr styck. De enda som gör det är de som har råd att göra det. De flesta jag vet handlar på Dressman. Speciellt då "medelsvensson".
Citera
2014-04-16, 13:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om man anser att det är en hobby som elektronik och båtar är så det ju någon som höjer ens livskvalitet. Varför skulle man då inte behöva det? Dyr bil, vad pratar du om för bilar då? Bil är för många en nödvändighet. Det finns nya bilar som inte behöver kosta alltför mycket.

Skuldsatta över öronen på vad? 75% av alla svenskar har lån som understiger 700 000kr och då är det som absolut vanligast att lånen endast är på bostaden. Det är väl inget konstigt då många hellre väljer att bo bra under större delen av sitt liv än bara på slutet. Då är man tvungen att låna pengar då arbeta ihop till värdet på ett hus tar ganska så lång tid. Glöm även inte att väldigt många svenskar har studielån. Något som få kommer undan. Anser du det också skuldsätta sig över öronen om man gör det som student?

Varför skulle inte även guld/silver/diamanter i mindre mängd öka? Sen påstår jag egentligen bara att smycken inte blir värdelöst efter några år som tex elektronik.

Jag vet ärligt talat inte många vuxna som köper Gant-skjortor för 1000kr styck. De enda som gör det är de som har råd att göra det. De flesta jag vet handlar på Dressman. Speciellt då "medelsvensson".
"Dyr bil" är en relativ term, orkar inte gå in på det. Ja, gillar du dyr elektronik så kan du givetvis inte lägga undan de pengarna.

Nettoförmögenhet på 60tkr, det är skit det. Italienare har 3x mera nettoförmögenhet trots att landet är i ekonomisk svacka. Kineser sparar nästan 50% av sin lön, svenskar är totalt kassa på det (kolla upp valfri studie om hur man ser på pengar i olika delar av världen). Man tror att välfärdssamhället rättar alla misstag man gör och tar hand om en på ålderdomens höst och därför slösas alla pengar. Inte en bra inställning.

För att guld/silver/diamanter inte används så mycket i industri att nuvarande priser skulle vara rättfärdigade. Diamanter i industri är konstgjorda (mycket hårdare än naturliga diamanter), guld används minimalt inom elektronik och silver används nästan inte till något vettigt. Om elektronik: tja, en iPhone kan kosta 6tkr som ny och i många fall får du fortfarande 60-70% av priset efter 1-2 år. Samma sak kan inte sägas för smycken, men detta är ju ett speciellt exempel också.
Citera
2014-04-16, 13:22
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
anonym.hedeonist och conception - vad är det ni diskuterar egentligen i klarspråk? Vad argumenterar ni för och emot? Är lite lost.
Citera
2014-04-16, 13:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
anonym.hedeonist och conception - vad är det ni diskuterar egentligen i klarspråk? Vad argumenterar ni för och emot? Är lite lost.
Vi har olika synvinklar på vad som är något man "behöver" och vad som är överflöd samt varför människor slösar sina pengar. Jag tror att de gör det p.g.a bekräftelsebehov och tomhet, han tror att de gör det p.g.a. att de verkligen blir lyckliga i längden av det.
Citera
2014-04-16, 13:32
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Vi har olika synvinklar på vad som är något man "behöver" och vad som är överflöd samt varför människor slösar sina pengar. Jag tror att de gör det p.g.a bekräftelsebehov och tomhet, han tror att de gör det p.g.a. att de verkligen blir lyckliga i längden av det.
"To make life simple, you need to know the difference between what you need and what you want. All too often, people become preoccupied with what they want. A “want” mentality has no end."

Det enda du behöver är mat, vatten, transport och tak över huvudet.
Citera
2014-04-16, 13:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura

Det undrar jag också ibland.

Men jag tror det grundar sig i att Anonym.Hedonist är 19år, bor hos sin mamma och pappa och tror sig veta allt om hur vuxenlivet fungerar fast han inte är där än. För honom är vuxenlivet enormt enkelt bara man har allting planerat. Det är väl egentligen pudelns kärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in