Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Vad gäller rebranding så tror jag att det till största delen är de stora bryggerierna som pysslar med det. Har du några konkreta exempel på ombrandad öl från några microbryggerier?
Är styrningarna från Systembolaget lika hårda på tillfälligt sortiment/små partier som för ordinaresortimentet? Vad jag minns så står det inget speciellt i lanseringsplanerna, men jag har inte kollat det nu.
Ja, jag skiter i om det står något med påsk på flaskan, men eftersom Systembolaget gör ett speciellt släpp för påsköl så är det väl den enda möjligheten för bryggerierna att få vara med där med lite andra brygder än de vanliga. I andra länder är det väl vanligare med sk. seasonal brews, men det har vi ju inte i Sverige. Det kanske skulle vara bättre att kalla släppet för "Våröl" i stället för "Påsköl" för att inte fokusera på bara en helg och på så sätt göra det mindre intressant att bara märka om för att sälja mer.
på rak arm kommer jag naturligtvis inte på något.
om det var förra året så var det en dansk påsköl, kanske var det stronzo? vet också om en belgare.
jag minns dock att det var från mindre tillverkare, och inte jättar.
små partier är en sak, men när det gäller nyheter och ordinarie så har de en spikad lista på vad de vill ha, det gäller även påskölen. tillverkare har extremt lite att säga till om när det gäller systembolaget.
de har en lista på vad de vill ha in i sitt sortiment och du som leverantör får en spec. på vad vinet/ölet skall vara som. i många fall så finns inte produkten som de efterfrågar utan du får helt enkelt tillverka en vara som passar bolaget. vilket jag tycker är helt fel eftersom det, enligt mig, snedvrider en tillverkares produktion, den får ju inte tillverka en produkt som man vill och få den på hyllan, utan man måste anpassa sig. andra hävdar att systembolaget följer trender och därmed beställer "vad kunden vill ha".
så nej, inputen från tillverkaren gällande påskölen är minimal.
det enda sätt du kan få in en produkt på hyllan där du själv har bestämt varenda detalj är om du har flyt och bolaget efterfrågar just något sådant alt. att du går den långa vägen och blir populär för att till slut hamna på hylla efter ha harvat i BS-träsket.
man skulle väl kunna kalla det så, men vår-nyheterna släpps ju i mars, och sedan har du ju höstnyheter, i augusti/september.
visst borde man skippa påskölgrejen eftersom det tvingar producenter till sånt som kanske inte är så bra, t.ex. rebrandra bara för att ha något att erbjuda då som du säger, ha en öl som bara säljs under en extremt kort tid. jämför med julen, då julöl passar under hela november-december, ja även januari.
ja, vi saknar ju säsongsöl i sverige, påsköl skulle ju kunna vara som så, men då "behöver" det ha en viss styrning, säg som julöl, finns inget exakt typat, men det blir ändå julöl eftersom den ska smaka "juligt", antingen med julkryddning eller som en winter warmer.