2014-04-16, 10:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag gillar när det kommer tillfälliga nyheter att smaka av. Julölen ser jag alltid fram mot när vintermörkret lägger sig och där har jag några favoriter som återkommer, till exempel Midvinterblot och Hibernation ale. Påskutbudet har jag sämre koll på. Några tips från expertisen här i tråden?
Har inte smakat så många än, men Dugges Easter Brown är favoriten hittills. Dugges "vanliga" easter ale och Train stations Hoppy Bunny tycker jag var lite för vanliga, inget som sticker ut.
Citera
2014-04-16, 11:27
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Lite konstigt resonemang tycker jag. Påskölen från de intressanta bryggerierna är inte standardöl med kycklingetikett utan är verkligen en batch med specialöl. Vad bryggaren sen tycker passar till påskmat är en smakfråga, det måste ju inte följa någon exakt stil.
Personligen tycker jag att det är trevligare att själv kunna välja vilken typ av påsköl jag vill dricka, i stället för att ha en fastställd typ med snäva ramar som gäller för påsköl.
tycker inte alls mitt resonemang är konstigt.

jo, så är faktiskt fallet med vissa påsköl, en rebrand med ny etikett, jag säger inte att alla gör det, men det är vanligt förekommande.
det har hänt flera gånger tidigare när man ska mata in sitt betyg på ratebeer, då säger sidan att ölet vanligtvis går under det här namnet och är således samma produkt.
gör man en påskipa så borde man nog ha en "vanlig" ipa i sitt utbud som passar påskmat, eller rekommendera någon annan produkt.

dessutom fungerar det ju inte som så att bryggaren tänker att så här vill jag att min påsköl skall smaka, när systembolaget skickar ut sina offertförfrågningar så specar dom exakt vad de vill ha för öl under påskparoll, sedan får bryggeriet skicka in öl som motsvarar offerten, om de väljer att brygga specifikt eller plocka en produkt ur sin katalog med annan etikett är ointressant för systembolaget. dock ska den stämma med förfrågningen.

ska jag köpa påsköl så har jag ju all öl på hela bolaget att välja på, exakt så säger ju du, du vill välja just "din" öl som du tror kommer matcha maten på påskbordet och struntar då egentligen om det står t.ex. fullers london porter på eller dugges påskporter, inte sant?

har vi påskvin? nej, men det hindrar ju inte bolaget och tidningar från att rekommendera viner till påskbordet.

nope. tycker fortfarande att "påsköl" endast känns som ett sätt att kränga på (öl)obildade personer att köpa bara för sakens skull. "klart vi ska ha påsköl till påsk" öhm jaha?
Senast redigerad av brutefish 2014-04-16 kl. 11:41.
Citera
2014-04-16, 11:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tycker inte alls mitt resonemang är konstigt.

jo, så är faktiskt fallet men vissa påsköl, en rebrand med ny etikett, jag säger inte att alla gör det, men det är vanligt förekommande.
det har hänt flera gånger tidigare när man ska mata in sitt betyg på ratebeer, då säger sidan att ölet vanligtvis går under det här namnet och är således samma produkt.
gör man en påskipa så borde man nog ha en "vanlig" ipa i sitt utbud som passar påskmat, eller rekommendera någon annan produkt.

dessutom fungerar det ju inte som så att bryggaren tänker att så här vill jag att min påsköl skall smaka, när systembolaget skickar ut sina offertförfrågningar så specar dom exakt vad de vill ha för öl under påskparoll, sedan får bryggeriet skicka in öl som motsvarar offerten, om de väljer att brygga specifikt eller plocka en produkt ur sin katalog med annan etikett är ointressant för systembolaget. dock ska den stämma med förfrågningen.

ska jag köpa påsköl så har jag ju all öl på hela bolaget att välja på, exakt så säger ju du, du vill välja just "din" öl som du tror kommer matcha maten på påskbordet och struntar då egentligen om det står t.ex. fullers london porter på eller dugges påskporter, inte sant?

har vi påskvin? nej, men det hindrar ju inte bolaget och tidningar från att rekommendera viner till påskbordet.

nope. tycker fortfarande att "påsköl" endast känns som ett sätt att kränga på (öl)obildade personer att köpa bara för sakens skull. "klart vi ska ha påsköl till påsk" öhm jaha?
Vad gäller rebranding så tror jag att det till största delen är de stora bryggerierna som pysslar med det. Har du några konkreta exempel på ombrandad öl från några microbryggerier?
Är styrningarna från Systembolaget lika hårda på tillfälligt sortiment/små partier som för ordinaresortimentet? Vad jag minns så står det inget speciellt i lanseringsplanerna, men jag har inte kollat det nu.
Ja, jag skiter i om det står något med påsk på flaskan, men eftersom Systembolaget gör ett speciellt släpp för påsköl så är det väl den enda möjligheten för bryggerierna att få vara med där med lite andra brygder än de vanliga. I andra länder är det väl vanligare med sk. seasonal brews, men det har vi ju inte i Sverige. Det kanske skulle vara bättre att kalla släppet för "Våröl" i stället för "Påsköl" för att inte fokusera på bara en helg och på så sätt göra det mindre intressant att bara märka om för att sälja mer.
Citera
2014-04-16, 13:57
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad gäller rebranding så tror jag att det till största delen är de stora bryggerierna som pysslar med det. Har du några konkreta exempel på ombrandad öl från några microbryggerier?
Är styrningarna från Systembolaget lika hårda på tillfälligt sortiment/små partier som för ordinaresortimentet? Vad jag minns så står det inget speciellt i lanseringsplanerna, men jag har inte kollat det nu.
Ja, jag skiter i om det står något med påsk på flaskan, men eftersom Systembolaget gör ett speciellt släpp för påsköl så är det väl den enda möjligheten för bryggerierna att få vara med där med lite andra brygder än de vanliga. I andra länder är det väl vanligare med sk. seasonal brews, men det har vi ju inte i Sverige. Det kanske skulle vara bättre att kalla släppet för "Våröl" i stället för "Påsköl" för att inte fokusera på bara en helg och på så sätt göra det mindre intressant att bara märka om för att sälja mer.
på rak arm kommer jag naturligtvis inte på något.
om det var förra året så var det en dansk påsköl, kanske var det stronzo? vet också om en belgare.
jag minns dock att det var från mindre tillverkare, och inte jättar.

små partier är en sak, men när det gäller nyheter och ordinarie så har de en spikad lista på vad de vill ha, det gäller även påskölen. tillverkare har extremt lite att säga till om när det gäller systembolaget.
de har en lista på vad de vill ha in i sitt sortiment och du som leverantör får en spec. på vad vinet/ölet skall vara som. i många fall så finns inte produkten som de efterfrågar utan du får helt enkelt tillverka en vara som passar bolaget. vilket jag tycker är helt fel eftersom det, enligt mig, snedvrider en tillverkares produktion, den får ju inte tillverka en produkt som man vill och få den på hyllan, utan man måste anpassa sig. andra hävdar att systembolaget följer trender och därmed beställer "vad kunden vill ha".

så nej, inputen från tillverkaren gällande påskölen är minimal.
det enda sätt du kan få in en produkt på hyllan där du själv har bestämt varenda detalj är om du har flyt och bolaget efterfrågar just något sådant alt. att du går den långa vägen och blir populär för att till slut hamna på hylla efter ha harvat i BS-träsket.

man skulle väl kunna kalla det så, men vår-nyheterna släpps ju i mars, och sedan har du ju höstnyheter, i augusti/september.

visst borde man skippa påskölgrejen eftersom det tvingar producenter till sånt som kanske inte är så bra, t.ex. rebrandra bara för att ha något att erbjuda då som du säger, ha en öl som bara säljs under en extremt kort tid. jämför med julen, då julöl passar under hela november-december, ja även januari.

ja, vi saknar ju säsongsöl i sverige, påsköl skulle ju kunna vara som så, men då "behöver" det ha en viss styrning, säg som julöl, finns inget exakt typat, men det blir ändå julöl eftersom den ska smaka "juligt", antingen med julkryddning eller som en winter warmer.
Citera
2014-04-16, 14:10
Medlem
Hebrs avatar
Dricker min första Yeti imperial Stout just nu och måste medge att jag är glatt överraskad. Den är redigt mörk så den får ju guiness att framstå som vilken Falcon lager som helst i stort sätt. Skulle aldrig gissat på dess 9.5% dock. God öl.

Om någon mer kunnig har lust att rekommendera flera av den här sorten så vore jag tacksam.

Lycka till idag, djurgården!
Citera
2014-04-16, 15:04
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Den är betydligt bättre än både Guinness och Kilkenny, vilka är ganska smaklösa och tråkiga om man jämför med London Pride.

Jag kan ge dig ett annat tips om du vill testa hur en riktigt bra stout smakar, testa då Great Divides Yeti Imperial Stout.

http://www.systembolaget.se/1667
Ska definitivt testas! Har du något tips på någon ale om man gillar Newcastle och London Pride?
Citera
2014-04-16, 15:12
Medlem
Batman182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Den smakar gummi för mig, vad smakar den för dig mer än mumsigt, lite parlör tack

Av 2075 artiklar på systemet föreslår du en random tappöl från krogen som bästa öl. Kanske är det.

Jag är inte någon smakexpert på långa vägar så att beskriva sånt där lämnar jag till er tycker bara att den var bra även om det inte är den bästa jag smakat.

Angående Astral hade jag fått för mig att det va långt ifrån någon "random tappöl" men även om det är det så är det lätt en av de bästa jag druckit. Om det säger nåt om mig som öldrickare så håller jag Mikkeller Green Gold, Oppigård Thurbo DIPA och Oskar Blues Ten Fidy högt.
Citera
2014-04-16, 15:24
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Ska definitivt testas! Har du något tips på någon ale om man gillar Newcastle och London Pride?
Det beror på vad man vill ha, men några amerikanska ale som man bör ha testat är Sierra Nevada Pale ale, Dale's Pale ale och Lagunitas New Dogtown Pale ale.

Vill du dricka några goda engelska så hade jag testat Fuller's ESB, Thornbridge Jaipur och Brewdog Punk IPA.
Citera
2014-04-16, 15:37
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Dricker min första Yeti imperial Stout just nu och måste medge att jag är glatt överraskad. Den är redigt mörk så den får ju guiness att framstå som vilken Falcon lager som helst i stort sätt. Skulle aldrig gissat på dess 9.5% dock. God öl.

Om någon mer kunnig har lust att rekommendera flera av den här sorten så vore jag tacksam.

Det fetmarkerade är exakt vad jag tänkte när jag drack den för ett tag sedan. Väldigt god. Samma bryggeri gör också en som är gjord med espressobönor.
Citera
2014-04-16, 16:05
Medlem
intelones avatar
Åh vad jag saknar G´knight..

Hoppas verkligen den kommer tillbaka snart
Citera
2014-04-16, 16:14
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr

Flying Dog Gonzo.

Sierra Nevada Narwhal.

Iron Fist Velvet Glove.

Oppigårds Thurbo Stout.
Citera
2014-04-16, 16:58
Medlem
Smerchs avatar
Även om det nu mest är en marknadsföringsgrej att kalla det påsköl - finns det några att rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in