2014-04-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Alltså hur funkar det med väntetiderna egentligen? På hemsidan står ju att det är en beräkning av hur länge majoriteten av de som får sina beslut nu har väntat eller? Statistik typ?
Det säger ju inte så mycket egentligen och det kan ju ändras rätt snabbt.
När vi ansökte för ca ett årsen var t.ex den beräknade väntetiden 7 mån för pappersansökningar, så den har ju stegrat rätt rejält den borde kunna dyka också hoppas man.
Det är ju dags för en uppdatering av väntetiderna nu i April, någon som kommer ihåg ca datum de uppdaterade sist?

De uppdaterar var tredje månad, sista uppdateringen var 30 januari, så sista april borde det komma en ny. Dessvärre har de sagt, mellan raderna, när jag ringt dem att det lutar åt att bli ännu längre väntetider, suck.
När vi ansökte var väntetiden 7 mån via web, vilket känns deprimerande att tänka på då vi nu väntat i 8,5 månader och inte fått nån handläggare ännu
Citera
2014-04-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
De uppdaterar var tredje månad, sista uppdateringen var 30 januari, så sista april borde det komma en ny. Dessvärre har de sagt, mellan raderna, när jag ringt dem att det lutar åt att bli ännu längre väntetider, suck.
När vi ansökte var väntetiden 7 mån via web, vilket känns deprimerande att tänka på då vi nu väntat i 8,5 månader och inte fått nån handläggare ännu

Kollade hemsidan nu och längst ner står det:
Väntetiderna uppdateras var tredje månad och ändrades senast 2014-04-01

Uppdateras de bara en gång per tredje månad så ligger dom i alla fall kvar på samma.
Vi får väl vänta ut April och se antar jag.
Citera
2014-04-13, 13:28
Medlem
mulash44s avatar
yaaah det kommer blir ännu långre tid det kan jag lova dej,,,,jag har väntat 10 månader nu
Citera
2014-04-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulash44
yaaah det kommer blir ännu långre tid det kan jag lova dej,,,,jag har väntat 10 månader nu

Har ni pappersansökan eller webb?
Vi är många som väntar, jag och min man har väntat i nästan ett år, och ska man gå efter den beräknade väntetiden har vi väl 4-5månader kvar tills det händer något.
Tyvärr är det ju så väntetiderna ser ut just nu och har man inte rätt till förtur så finns det inte så mycket att göra.

Har upptäckt att MIG har statistik på sin hemsida som uppdateras en gång i månaden.
01/03 hade 2636 personer beviljats tut för nyetablerad anknytning. 01/04 är det 4122 personer.
Det går ju framåt i alla fall. Någon som vet hur många kontor de har som arbetar med dessa ansökningar?
Citera
2014-04-14, 15:18
Medlem
mulash44s avatar
Vi Har Pappersansökan.
Citera
2014-04-16, 13:23
Medlem
I Måndags passerade vi våra 6 månader.
Skulle vara kul att höra en liten status uppdatering på hur långt komna ni är, vart befinner ni er i processen?

som sagt har vi väntat 6 månader och 2 dagar sedan vår webbansökan.

med vänlig hälsning
Citera
2014-04-16, 14:19
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Skulle vara kul att höra en liten status uppdatering på hur långt komna ni är, vart befinner ni er i processen?

med vänlig hälsning

Min kille skickade in sin webansökan för ungefär en månad sedan, han gjorde intervjun förra torsdagen. Så nu väntar vi på att den ska skickas till Sverige som jag fattar de.
Men de lär ju inte hända mycket innan helgen så tänkte ringa och kolla läget på måndag.
Min kille är från nya zealand.

Är de för övrigt någon som har kolla på när man ska kunna kolla sin ansökan på nätet?
För oss står de bara att de inte tagits några beslut senaste 28dagarna och att den inte är registrerad som inkommen?
Men jag har ju fått ett nummer?
Syns de bara efter att de fått informationen från intervjun eller vad?
Citera
2014-04-16, 15:51
Medlem
Gifte mig med min flickvän som är från Nicaragua i September förra året.
Så här såg våran UT-process ut:

2013.09-10 - Översätter samtliga dokument från spanska till engelska.
2013.11.01 - Vi skickar in webbansökan.
2014.01.14 - Min fru åker till ambassaden i Guatemala för intervju.
(Jag är på besök över jul/nyår varpå hennes mage börjar att växa )
2014.02.06 - Vi begär förtur pga graviditet.
2014.03.20 - Förtur beviljad, ärendet hamnar i Örebro. (Närmaste tillståndsenhet)
2014.04.04 - Beslut taget, 2 års UT beviljat.

Citat:
Urspungligen postat av lisasjdin
Är de för övrigt någon som har kolla på när man ska kunna kolla sin ansökan på nätet?
För oss står de bara att de inte tagits några beslut senaste 28dagarna och att den inte är registrerad som inkommen?
Men jag har ju fått ett nummer?
Syns de bara efter att de fått informationen från intervjun eller vad?

Fick samma svar som dig tills beslutet var taget så denna funktion var inte allt för hjälpsam...
Se dock till att du inte fyller i kontrollnumret när du söker utan ärendenumret som du får ringa deras kundtjänst och fråga om.

Hoppas nån hade nytta / glädje av att läsa detta.

Lycka till med era ansökningar!
Citera
2014-04-16, 16:22
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revit

2014.03.20 - Förtur beviljad, ärendet hamnar i Örebro. (Närmaste tillståndsenhet)

Fick samma svar som dig tills beslutet var taget så denna funktion var inte allt för hjälpsam...
Se dock till att du inte fyller i kontrollnumret när du söker utan ärendenumret som du får ringa deras kundtjänst och fråga om.

Grattis!!!

Skönt att höra att de gick fort för er. Hoppas vi har samma tur, även om jag inte är gravid :P

Jo precis använder ärendenummer, men får inte upp någon info iaf. Men kanske de blir ändring på de då de skickat informationen från Australien/nya zealand
Citera
2014-04-16, 17:21
Medlem
purpleladys avatar
Citat:

med vänlig hälsning

vi har väntat i 3 månader & 3 veckor.

webbansökan 28 december
intervju 5 februari

GHANA
Citera
2014-04-17, 08:32
Medlem
Citat:

med vänlig hälsning

Min pojkvän och jag har väntat i 8 månader och 22 dagar.
Webbansökan 2013-07-15, intervju 2013-08-23, Serbien.
Citera
2014-04-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revit

Ja verkligen det är alltid kul att få höra!
Lycka till med allt verkligen!! Håller tummarna för resten utav oss Ler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in