2014-04-02, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
Ni som nu fått svar. När ni pratar om väntetid är de från Intervjun eller från de att ni skickad in ansökan?
Min pojkvän ha precis fått mail om att boka tid för intervju, ska bli spännande att se hur länge han måste vänta....

Vi har inte fått svar än men vi räknar väntetiden fr.o.m intervjun eftersom det är efter intervjun som ansökan registreras som inkommen. Enligt någon på MIGs kundtjänst i alla fall.
Citera
2014-04-02, 09:40
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Vi har inte fått svar än men vi räknar väntetiden fr.o.m intervjun eftersom det är efter intervjun som ansökan registreras som inkommen. Enligt någon på MIGs kundtjänst i alla fall.

jaha okay!
Ja min pojkvän fick tid för intervju nästa torsdags, vilket enligt mig var förvånansvärt snabbt.
Så för väl hoppas att tiden efter inte blir lång heller!
Citera
2014-04-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ixney

Det låter konstigt att de sagt så?! Vi har inte fått beslut, men vår ansökan räknas hos MIG som registrerad 13-07-25, alltså från det vi sökte via webben, inte från intervjun, då han var på intervju 13-08-23. Detta har de både bekräftat skriftligen i mail, (när man frågat efter annat, så har de i sina copy-paste svar skrivit "er ansökan finns registrerad den 130725...") samt att de sagt det i telefon på kundtjänsten.

Eftersom vissa får vänta i flera månader innan intervju och andra ganska omgående blir kallade vore det ännu mera orättvist om man räknade från intervjun.
Citera
2014-04-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Det låter konstigt att de sagt så?! Vi har inte fått beslut, men vår ansökan räknas hos MIG som registrerad 13-07-25, alltså från det vi sökte via webben, inte från intervjun, då han var på intervju 13-08-23. Detta har de både bekräftat skriftligen i mail, (när man frågat efter annat, så har de i sina copy-paste svar skrivit "er ansökan finns registrerad den 130725...") samt att de sagt det i telefon på kundtjänsten.

Eftersom vissa får vänta i flera månader innan intervju och andra ganska omgående blir kallade vore det ännu mera orättvist om man räknade från intervjun.

Ok ja det var konstigt. När jag har frågat har dom sagt samma datum som han var på intervju.
Vi har pappersansökan så det kanske är olika då.
Haha skönt att det inte bara är jag som får copy-paste svar i alla fall
Citera
2014-04-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Idag fick vi beskedet om att min flickvän får komma till Sverige, 10 månader efter ansökan.
Nu behöver vi bara vänta ett par veckor till på att uppehållstillståndet kommer fram till ambassaden.

Stort grattis, är glad för eran skull. Jag väntar fortfarande på att min fru ska få komma hit, det har gått lite mer än 6 månader nu
Citera
2014-04-03, 10:56
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Stort grattis, är glad för eran skull. Jag väntar fortfarande på att min fru ska få komma hit, det har gått lite mer än 6 månader nu
Tack så mycket, det värmer!
Jag hoppas och tror att tiden kommer minskas framöver.
Tydligen började de med ett nytt system för några månader sedan, så väntetiden på det gamla systemet lär ju bli kortare tycker man.
Citera
2014-04-05, 06:54
Medlem
Jag och min kinesiska sambo ska gifta oss snart och vi har bott tillsammans i drygt 1 år i Kina. Efter vi gift oss har vi också tänkt att fixa uppehållstillstånd till Sverige. Vilka dokument bör vi bifoga förutom standard? Vill öka chansen så mycket att få uppehållstillstånd, är grymt orolig över att det skulle bli ett avslag även fast det inte är ett skenäktenskap. Vet inte hur hårda dem är. Vi har pratat med vår lokala PSB i Kina också och det är möjligt för mig att stanna ytterligare 1 år i Kina efter vi gift oss, men då tänkte jag fråga er om jag kan stanna i Kina tills dess att hon fått uppehållstillstånd, eller måste jag återvända till Sverige därefter? Och till sist, ni som gift er med kinesiskor, hur länge har ni fått vänta på uppehållstillståndet? Tack på förhand för alla svar.
Citera
2014-04-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Jag och min kinesiska sambo ska gifta oss snart och vi har bott tillsammans i drygt 1 år i Kina. Efter vi gift oss har vi också tänkt att fixa uppehållstillstånd till Sverige. Vilka dokument bör vi bifoga förutom standard? Vill öka chansen så mycket att få uppehållstillstånd, är grymt orolig över att det skulle bli ett avslag även fast det inte är ett skenäktenskap. Vet inte hur hårda dem är. Vi har pratat med vår lokala PSB i Kina också och det är möjligt för mig att stanna ytterligare 1 år i Kina efter vi gift oss, men då tänkte jag fråga er om jag kan stanna i Kina tills dess att hon fått uppehållstillstånd, eller måste jag återvända till Sverige därefter? Och till sist, ni som gift er med kinesiskor, hur länge har ni fått vänta på uppehållstillståndet? Tack på förhand för alla svar.

Hej, vi bifogade endast det som de bad om, dvs bild på pass samt intyg om att hon är ogift (tillsammans med översättning till engelska gjord av en översättningsbyrå, sammanfogade till en PDF), och sedan efter att vi fått ett mail med en länk så kunde vi bifoga fem st foton av oss tillsammans. Jag tror att det är en nackdel att på intervjun ha med sig andra dokument än original på de man bifogat i ansökan. Jag hade sparat en massa telefonloggar för att kunna visa daglig kontakt, men det behövdes inget sådant.

Om du bor tillsammans med henne i två år och har papper som bevisar det så bör hon kunna få permanent uppehållstillstånd direkt istället för ett tidsbegränsat.

Om ni gör en "bra" ansökan (vi skrev rätt utförligt men inte överdrivet långdraget), bifogar de dokument som de vill ha och hon inte uppför sig konstigt på intervjun så lär det inte vara några problem. Jag tror också att det kan vara en god idé att registrera äktenskapet här i Sverige innan ni skickar in ansökan.
Citera
2014-04-09, 09:04
Medlem
Hej på er!
Jag försöker verkligen vara tålmodig och positiv.
Min kollegas sons fru fick sina papper idag efter exakt 6 månader, (från Afghanistan)
Så de är överlyckliga. Då tänkte lilla jag att det kanske kan bli så för oss med haha...
men idag fick jag detta svar.
detta mail utav en hanläggare men som tydligen inte är vår handläggare fast jag tyckte hon i början sa att hon skulle kolla våra papper när det var dags?
Hursomhelst...jag fick hennes nr när vi råkade fylla i fel stad för intervjun. Hon korrigerade det åt oss.
Jag frågade henne hur lång tid det är kvar och hur semestertiderna påverkar tiden.
nu ska jag skärpa mig på riktigt och bara tänka 11 månader!

Hej ,

Som det står på vår hemsida www.migrationsverket.se under fliken väntetider så är väntetiderna

just nu ca 11 månader för E-ansökningar från ansökningsdatum (13-10-14).

Vi försöker givetvis hålla dessa tider så gott vi kan och handläggarna jobbar på så fort dom kan.

Men som det ser ut just nu så kan man inte räkna med kortare väntetid än 11 månader.

Citera
2014-04-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Hej på er!
Jag försöker verkligen vara tålmodig och positiv.
Min kollegas sons fru fick sina papper idag efter exakt 6 månader, (från Afghanistan)
Så de är överlyckliga. Då tänkte lilla jag att det kanske kan bli så för oss med haha...
men idag fick jag detta svar.
detta mail utav en hanläggare men som tydligen inte är vår handläggare fast jag tyckte hon i början sa att hon skulle kolla våra papper när det var dags?
Hursomhelst...jag fick hennes nr när vi råkade fylla i fel stad för intervjun. Hon korrigerade det åt oss.
Jag frågade henne hur lång tid det är kvar och hur semestertiderna påverkar tiden.
nu ska jag skärpa mig på riktigt och bara tänka 11 månader!

Hej ,

Som det står på vår hemsida www.migrationsverket.se under fliken väntetider så är väntetiderna

just nu ca 11 månader för E-ansökningar från ansökningsdatum (13-10-14).

Vi försöker givetvis hålla dessa tider så gott vi kan och handläggarna jobbar på så fort dom kan.

Men som det ser ut just nu så kan man inte räkna med kortare väntetid än 11 månader.

Du är inte ensam, försöker också vara tålmodig och tänka positivt, men det är svårt.
Har ställt in mig på att min flickvän missar sommaren och att vi ska vara glada om hon är tillbaka innan jul, känns sjukt att tänka så, men är väl bara att gilla läget, tyvärr. Är ju meningslöst att försöka kontakta kundtjänst/teamledare, får ju bara massa negativa svar som gör en nedstämd och ledsen.
Citera
2014-04-09, 16:10
Medlem
Ja precis man får bara hålla ut.

Fick ett nytt svar precis när jag läste vad du skrev

Hej,

Tack för ditt mejl.

Väntetiden räknas från den dag ansökan är registrerad, lämnat in på ambassaden eller ansökan via webben. Väntetiderna idag är mellan 11 och 16 månader.

haha som du säger man blir bara mer nedstämd...
Hoppas du med får hem din tjej snart...under tiden får man väl fördriva tiden så gott man kan.
Citera
2014-04-09, 21:47
Medlem
Alltså hur funkar det med väntetiderna egentligen? På hemsidan står ju att det är en beräkning av hur länge majoriteten av de som får sina beslut nu har väntat eller? Statistik typ?
Det säger ju inte så mycket egentligen och det kan ju ändras rätt snabbt.
När vi ansökte för ca ett årsen var t.ex den beräknade väntetiden 7 mån för pappersansökningar, så den har ju stegrat rätt rejält den borde kunna dyka också hoppas man.
Det är ju dags för en uppdatering av väntetiderna nu i April, någon som kommer ihåg ca datum de uppdaterade sist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in