2014-04-15, 17:14
Medlem
Tja..
Alltså ser man till det stora hela.
1. Cykeln har ett andrahandsvärde.
2. Det är en cykel.
3. Det är en hobby.
4. Vad kostar andra sporter att hålla på med? Hockey, fotboll etc? Bara kläder o skydd inom dessa sporter ligger ju upp emot 5000kr årligen.

Själv går jag också i funderar tankarna att köpa ny cykel till mig själv, man får ju räkna med runt 10lax för "grundsortimentet", ska man sen ha lite cykelkläder blir det tyvärr ett par tusen till..

Sen har nog folk dålig koll på vad "märkes" grejor kostar. Ska man ha en vanlig Crescent-cykel eller annat märke, en city-cykel går ju loss på 7-8000kr.

Då när jag var 14år, hade man ju skateboard för 1500spänn o en BMX för runt 3500kr tror jag. Saker kostar, om man inte ska handla billigt skit på biltema eller ICA Maxi.
Senast redigerad av FTW_Yes 2014-04-15 kl. 17:18.
Citera
2014-04-15, 17:20
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Håller med en annan talare. Det är svensk avundsjuka och om din ekonomi tillåter att du kan handla fina saker till din son så gör det.
Citera
2014-04-15, 17:20
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du är inte medveten om hur ofta barn ändrar/byter intressen gissar jag?

OnT: Jag tror du mest köpte cykeln för att kunna skryta inför dina bekanta om hur dyra saker du kan köpa till ditt barn och därmed få de med mindre ekonomiska medel känna sig underlägsna och som sämre föräldrar.

typiskt nyrikt beteende där man sedan efter att ha tryckt sitt skryt i trynet på folk börjar härja om jante hit och dit för att någon råkar tröttna på skrytet och säger till alternativt inte bryr sig så mycket som du skulle vilja.

Har grabben inte cyklat en meter och helt ny i sitt "stora" intresse duger en cykel för 4-5k förträffligt första 6-12 månaderna.

Varför i hela friden måste detta handla om att TS vill "skryta till sina bekanta". Jag skulle gjort exakt likadant som TS, OM jag känner min son/dotter och jag vet själv att ungen inte ändrar sig som vädret, så skulle jag klippt en Mtb för minst 9-10~ , ingen snack om saken! Speciellt då sonen verkar vilja tävla i mtb, det är förfan skitkul och söner i den åldern leker inte med dockor tyvärr.

~Hellre en cykel för 20pap än en rännande unge på gatorna letandes efter nästa joint För så ser det ut mer eller mindre på många ställen.

Alla är olika i den här världen, och jag ser att du är en stackars sate...
Citera
2014-04-15, 17:23
Medlem
dwgs avatar
Ska man utföra idrott så ska redskapen
va bra.
Svensk avundsjuka, fråga om deras söner spelar hockey, där går det åt mer en 9000 på bara klubbor på en säsong.
Citera
2014-04-15, 17:24
Medlem
OggeOJs avatar
Du har gjort ett reko val. Har kvar cykeln som jag fick som 12 bast och med höjd sadel duger den fan än.
Citera
2014-04-15, 17:27
Medlem
ToiletDucks avatar
Låter som prisklass alá billigaste modellen av ett seriöst märke (till fullpris). Ett bra val för instegscykel, om man ändå vill ha en bra upplevelse på cykeln. För mindre pengar pratar vi biltema-cyklar (om man inte köper begagnat) med dålig kvalité som är jobbig och meka och reparera när det behövs.

Cykel är inte dyrare är inte dyrare än någon annan "medelklassidrott", hockey, ridning osv. Be hockey-farsan som sa att 9k var dyrt att räkna efter vad sin sons hockey-målvaktsutrustning egentligen totalt sett kostade.

Ungefär liknande myt som cirkulerar att golf vore en dyr sport nuförtiden att låta sin barn hålla på med.
Citera
2014-04-15, 17:28
Medlem
noggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Själv går jag också i funderar tankarna att köpa ny cykel till mig själv, man får ju räkna med runt 10lax för "grundsortimentet", ska man sen ha lite cykelkläder blir det tyvärr ett par tusen till..

Köp cykeln begagnad och kläderna nya.
Citera
2014-04-15, 17:31
Medlem
Läskigs avatar
Helt rätt, nuförtiden det är inte alltid lätt att få ungar i den åldern att vilja satsa på en hobby som inte innebär att man sitter vid en dator 24/7.

Om man dessutom får en ordentlig utrustning på en gång är det större chans att han känner att han hänger med resten av gänget och bibehåller sitt intresse. Får han trampa runt på sibacykel han fått av dogge doggelito så lär då intresset till 100% att dö ut. Man måste våga satsa lite på barnen även om de kanske tappar intresset ibland.
Citera
2014-04-15, 17:35
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag vet inte vad en bra mountainbike kostar, men om sonen tävlar inom cykling går det ju inte bra med vilken cykel som helst. Det borde folk tänka på om de tvunget ska klaga på vad andra gör med sina pengar. Annars lägger ju föräldrar ut pengar på t ex hockeyutrustning som barnen växer ur efter någon säsong. Ridning har jag hört är väldigt dyrt. Det klagar man inte på. Folk tänker kanske att de själva köpte en cykel för en tusenlapp (ej tävlingscykel) och den har hållit bra och då förstår de inte varför någon skulle lägga 9 000.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-04-15 kl. 17:43.
Citera
2014-04-15, 17:39
Medlem
.PennyWise.s avatar
Nio tusen kronor är ett bra köp för en ordentlig mountainbike!

Nästa gång de frågar dig så säger du bara: "A penny saved is a penny earned"
Citera
2014-04-15, 17:46
Medlem
Klok förälder säger jag.. minns själv när jag var liten och önskade mig inlines för att jag ville lira streethockey. Morsan kom med nån jävla skräpvariant där det såg ut som dom hade tagit hjulen från en 3-årings leksakstraktor och bara smällt på dom på skon. Inte nog med det heller, hjulen rullade så extremt dåligt så att dom NÄSTAN bromsade av sig själva i NEFÖSCHBACKE!

Behöver jag ens säga att min karriär på inlines vart extremt kortvarig tills jag blev äldre och köpte ett eget par för egna pengar.

Vill du att ungen ska ha minsta chans att behålla intresse så investera lite pengar i bra utrustning. 9000kr för en mountainbike är inte ens så överdrivet. Bra gjort förälder säger jag.
Citera
2014-04-15, 17:48
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?

Min son fick en dator för 9 000 i julklapp. Hade mycket hellre lagt pengarna på en cykel. Nu sitter han och spelar våldsamma spel i sitt mörklagda rum och blir allt blekare, klenare och fetare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in