2014-04-15, 23:12
Medlem
Att lägga pengar på sina barn är den absolut bästa investering man kan göra som förälder. Helt rätt gjort av dig och folk som inte håller med gör det antingen pga att de har väldigt dåligt med pengar själva och därför ser hur man skulle kunna använda pengarna bättre (mat, kläder, hyra etc) eller också är de snåla idioter som inte fattar att sätta sina barns uppväxt och utveckling före sina egna intressen och nöjen.
Citera
2014-04-15, 23:30
Medlem
Ja de m tycker väl de onödigt men han kommer ju ha cykel i antal år+ att han ska motionscykla med de och då kan man ju inte ha nått jäkla skräp.
Citera
2014-04-15, 23:33
Medlem
schnaasens avatar
Finns nog inget värre än folk som enbart ser en stor summa pengar i det hela, resten är oviktigt. Som sagt så är 9k för en vettig mtb ingenting, bra grejer kostar pengar.
Citera
2014-04-16, 00:36
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag köpte min cykel för 9000 någonting och jag har haft den snart i 5 år, däremot har jag lagt ut säkert 10.000 på service och reparationer på cykeln under årens gång då jag cyklar ganska mycket, så frågan är ju om man lika gärna skulle kunna köpa en Biltema cykel för 1200 kr och cykla tills den går sönder och sen köpa en ny, sen en ny när den gått sönder etc.
Men 9000 för en cykel till en tonårong (förmodar jag?) känns ganska overkill ändå, tonåringar kan vara ganska dåliga på att låsa cykeln så den lär säkert bli stulen.

Du lägger ut 2000 spänn om året på service och reparationer!? Helvete vad du blir blåst, din cykelverkstad måste älska dig
Citera
2014-04-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Wallah om pojken vill ha den cykeln så varför inte. Men då måste du fan vara rik. Ingen normal person går och köper en cykel till sin unge för 9 pap.

Varför inte?
När jag var liten fick jag ny cykel, efter åren 3 crossar en ny moped.
Det är inte andras val vad du ska ge till dina barn.
Citera
2014-04-16, 02:08
Medlem
-Mackan-s avatar
När jag fylde 13 så fick jag möjligheten att välja en cykel för ca 5 000kr att ha för framtiden. Jag valde att lägga till lite pengar själv och köpa mig en lite "ordentligare" cykel för pengarna och den höll efter reparationer för drygt 3 000 i tre år för dirt/mtb cykling.
När jag väl skaffat mig ett tillfälligt jobb (telefonförsäljare) köpte jag mig en ny och valde att inte snåla lika hårt och det var det bästa valet jag gjort!
Servicekostnader = nya slangar om jag får punka! Kosta på i början så kostar det mindre i längden!
Även om jag nu 3 år in ser att lite delar behöver bytas och så är det totalt värt att sattsa lite mera pengar på cykeln i början för att hålla kostnader nere och grabben din nöjd!
Stödj din grabb i cyklandet och visa lite intresse så kanske du ser att han som jag skiter i moppen och cyklar istället!

Helt klart bara andra som tror Biltemas cyklar duger för allt fast det bara är skräp som går att åka på plan mark och i perfekta förhållanden! Bra val och ta ingen skit för det!
Citera
2014-04-16, 02:24
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usblaster123
Varför inte?
När jag var liten fick jag ny cykel, efter åren 3 crossar en ny moped.
Det är inte andras val vad du ska ge till dina barn.

Att folk reagerar är nog för att personer har olika ekonomiska förutsättningar. Man inser inte att andra människor kanske faktiskt har råd att spendera dessa pengar på sina barn utan man utgår från sin egen ekonomi.
Dina föräldrar bör ha det rätt bra ställt men andra som lever ensamstående eller arbetslösa kanske har förutsättningarna till det och då är det klart de reagerar eftersom de får höra summor som för dom är astronomiska.

Sen är det faktiskt bra att vara lite sparsamma mot sina kids, eller i alla fall ha en gedigen uppfostrings ide så man inte råkar uppfostra en bortskämd snorunge för att man gärna lättar på plånboken för sina barn.

Men till TS så har du råd så är det absolut inget fel i det. Har din son intresset så är det klart att han ska ha en redig cykel i den åldern. Jag förstår faktiskt inte ens varför folk skulle reagera.

Alla som har sysslar med någon materialidrott vet att BRA utrustning kostar en slant. Allt från pingis till motorcross och det är ju som du själv sa, som folk i tråden instämde och som jag även håller med.

Satsa på bra skit från början så slipper man problem senare.
Citera
2014-04-16, 07:46
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Ja men det handlar inte om den gamla klassikern att döva sitt eget samvete då?
Det är ju en av anledningarna att folk lägger mer pengar på julklappar för var år som går. Dom försöker helt enkelt döva sitt eget samvete för dom spenderar så lite tid med barnen.

Möjligheten finns men jag resonerar inte så när jag köper, jag reflekterar dock över det efter..
Citera
2014-04-16, 07:48
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Jag fyller 19 snart och fick en dyr mountainbike när jag var i 12-årsåldern. Jag använder den än idag. Helt klart en bra investering.

Kul! Det är så jag hoppas framtiden för denna cykel blir!
Senast redigerad av citymormor 2014-04-16 kl. 07:59.
Citera
2014-04-16, 07:57
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Självklart är 9k för en bra cykel inte galet mycket. Bor du i en sketen avbefolkningszon där bidrag är den största inkomstkällan, ts?

Edit: det var inte menat som ett påhopp, så tolka det inte som det.

Inget påhopp alls! Relevant frågeställning. Hade jag bott i en riktigt rik kommun hade ingen brytt sig, snarare tyckt det var en budget.
Jag bor med min familj en kommun med 30+ k invånare, hög invandring och tyvärr många bidragstagare. Många fabriker har slagit igen de sista 10 åren men några nya mindre har poppat upp, löneläget är inte speciellt bra och konkurrensen om jobben hård.
Arbetarklassen är för lat för att orka pendla till Stockholm som ligger inom pendlingsavstånd.

Jag tjänar betydligt mer än mina kollegor då jag har gjort karriär etc, jobbat på en högre nivå centralt inom företaget men tar det betydligt lugnare numera och spenderar mer tid med familjen sedan flera år tillbaka. Den relativt höga lönen har jag dock behållit :evilgrin3.

Min årslön ligger på ca 470 000, kollegor ligger runt 360 000
Citera
2014-04-16, 08:01
Medlem
Kasperskys avatar
Det är inget dåligt köp, du är bara en bra pappa som ger din son en ordentlig cykel. Dem andra är väl helt enkelt jävligt avundsjuka.
Citera
2014-04-16, 09:20
Medlem
Thuriazs avatar
Du kan hälsa dina avundsjuka att om du istället köper biltemahojar för 2000 kr st så hinner din son att förbruka tillräckligt många cyklar/delar att värdet överstiger hans nuvarande cykel så länge ni vårdar den väl, för då kommer den att hålla mycket lång tid. Och vill han utvecklas som cyklist och kunna arbeta bra i skogen kommer han definitivt lyckas så mycket bättre på den än en lågbudgethoj! Vem fan åker novemberkåsan med en moped liksom? Smakar det så kostar det. Du gjorde ett bra köp!

Fyfan vad avis jag blir nu! Tänk om en annan fått något sånt för den summan i den åldern! Oj oj vilken toppencyklist jag hade blivit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in