”Roberth Nordh diskuterar bevisvärdering i teori och praktik. Han framhåller nödvändigheten av en strukturerad bevisvärdering för att domstolen inte ska hamna i en ren gissningslek. Samtidigt anser han att inte någon av de etablerade teoretiska modellerna går att tillämpa fullt ut i praktiken.”
(…)
”I dömandet ägnar domstolarna mest tid åt bevisvärdering.”
(…)
”För att skapa bästa förutsättningar för en så säker och tillförlitlig bevisprövning som möjligt menar jag att bevisvärderingen måste delas upp i två steg.
Det första ledet består i att bedöma styrkor och svagheter i bevisningens enskildheter, det vill säga att värdera vart och ett av de bevisfakta som talar för och mot bevistemat.
Nästa steg är att väga samman samtlig bevisning och bestämma resultatet av bevisvärderingen i förhållande till det uppställda beviskravet. Det handlar då både om att bedöma den samlade effekten av bevisning som talar i samma riktning och om att väga tyngden av bevisning som talar i olika riktning mot varandra.
Den slutliga och avgörande frågan är hur den säkerhet om bevistemats existens eller icke existens som sammanvägningen resulterar i relaterar till beviskravet.
(…)
Källa:
http://www.dagensjuridik.se/2013/09/det-mest-betydelsefulla-verktyget-vid-bevisvardering ;
Åklagarnas gärningspåstående;
DOM LULEÅ TINGSRÄTT
DOM B 1300-13 2014-01-22
De båda åklagarna , som angett att CS (VB:s mor, min anm), J-E Similä (VB:s styvfar, min anm) och dödsboet efter VB är målsägande,
har yrkat ansvar på KJ för mord enligt 3 kap 1 § brottsbalken
med följande gärningsbeskrivning:
KJ har dödat VB
genom att med knivliknande föremål
sticka eller hugga VB i hjärta och lungor med inre och yttre förblödning och luftinträde till lungsäckarna som följd.
Det hände den 4-5 maj 2013 inom Bodens kommun.
- KJ har obehörigen skadat och skymfligen behandlat liket efter VB.
Han har avlägsnat hennes ben och händer.
Han har i sin personbil transporterat henne
och därefter placerat hennes kvarlevor dels i skogen,
dels i ett hus i området vid Mjösjöberget och Gammelängsberget inom Bodens kommun.
Det hände under tiden den 4-22 maj 2013
inom Bodens kommun.
KJ begick gärningen med uppsåt.
Källa: DOM B 1300-13 LULEÅ TINGSRÄTT 2014-01-22 S 11
Ur domen;
Luleå tingsrätt har hållit huvudförhandling i målet den 31 oktober, den 6-8 november 2013, den 8 november, den 11-12 november och den 15 november 2013. I beslut den 18 november 2013 har tingsrätten funnit att det föreligger övertygande bevisning för att KJ gjort sig skyldig till åtalad gärning
Källa: DOM B 1300-13 LULEÅ TINGSRÄTT 2014-01-22 S 11
Fakta om Boden
Här bor drygt 27 500 personer.
Kommunens yta är ca 4 600 km².
Källa:
http://www.upplevboden.nu/turistbyraan/fakta-om-boden/
En viktig aspekt av gärningspåståendet är tid- och platsangivelsens betydelse för den tilltalades möjlighet att försvara sig mot anklagelsen. (…) ”Ju mer oprecis och vittomfattande tid- och platsbestämningen är, desto svårare är det typiskt sett för den tilltalade att föra motbevisning.”
Den tilltalades svårigheter att försvara sig mot oprecisa tid- och platsangivelser ska beaktas inom ramen för bevisprövningen.
Källa: Nordh, Roberth, Praktisk process II. Processens ram i brottmål. Om gärningsbegreppet, ändring och justering av åtal m. m. (2012). S 30.
Jag tycker att de finns alltför stora svagheter i bevismaterialet. Jag tror att fel person - Vatchareeyas vän/ex 22-årige KJ - är dömd för styckmordet på Vatchareeya. Jag tror att han är oskyldig. Jag menar att det föreligger rimligt tvivel och möjlig alternativ motiverad gärningsman/-kvinna, främst Vatchareeyas gifta älskare/karatelärare som inte är tillräckligt utredd.