2014-04-16, 12:02
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Intressant, så om det upptäcks någon motsägelse i säg operadteorin så går det ut någon slags larm till alla matematiker världen runt som får avbryta sin verksamhet? Hur är det organiserat?
Ja vi tillåter inte ett system med motsägelser. Inget konstigt med det. Vi kan inte tillåta en axiomatisk teori som säger att 1+1 = 3. Varför har du svårt att förstå detta? Nu börjar jag bli intresserad av ditt intellekt på en psykologisk nivå. Om du nu tror att en matematik tillåts med motsägelser så skulle jag vilja diskutera detta på fler perspektiv än bara matematik.

Citat:
Att matematik skulle vara "lika påhittat som schack" är en åsikt, och ingenting som går att "notera".
Nej det är ingen åsikt. Matematik är en filosofi och alla filosofier är skapade av människan, d.v.s. påhitt. Varför är det svårt för dig att förstå det?

Citat:
Eftersom du utger dig för att vara gymnasielärare inom matematik så är det kanske nödvändig konsumentupplysning att informera om att det du framför som självklarheter i själva verket är högst omdebatterade åsikter.
Har jag påstått något annat? Eller var insuinuerar du om? Att du inte förstår vad jag talar om betyder bara att du inte förstår. Och det är ju inte mitt fel att du inte förstår vad jag skriver.

Citat:
I ditt tänkta klassrum (om du nu verkligen är gymnasielärare i matematik, något jag tycker verkar otroligt) så är de stackars eleverna alltså helt utlämnade åt dina idiosynkrasier?
Vad får dig att dra slutsatsen att jag handlar likadant här som jag gör i klassrummet?

Citat:
Eller håller du dig till andragradsekvationerna där och lämnar de matematikfilosofiska spekulationerna till flashback?
Som sagt, jag undervisar inte i matematikfilosofi. Det finns ingen sådan kurs i gymnasiet, vilket får mig att undra ännu mer varför du ens började debattera detta. Men det förstår du nog inte själv heller, människan är ju trots allt dum i huvudet, såväl du som jag. Men det är ju inte mitt fel att du har fel.

Var det något mer du ville diskutera när jag ändå har dig på tråden?
Senast redigerad av BengtZz 2014-04-16 kl. 12:09.
Citera
2014-04-16, 12:06
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Jag får instämma i att man bör skilja på åsikter och "så är det"-attityd, vilket inte bengtzz verkar så införstådd med.
Jag är fullt kapabel att veta vad som är åsikt och vad som är fakta (men som alla människor har jag fel ibland). Att ni inte vet skillnaden mellan åsikt och fakta kan inte jag hjälpa, jag kan inte stå till svars för att ni inte klarar av att läsa det jag skriver och resultera i en förståelse. Det är helt enkelt inte mitt fel att du har fel och/eller läsförståelse som sviker ditt intellekt.

Jag kan däremot stå still svars för att vara arrogant, dryg och motbjudande i mina debatter. Vilket är något som bara flashback tillåter, såväl på internet som utanför internet, därför är detta forum så härligt. Dels lär man sig extremt mycket, speciellt när man har fel, och dels är det rätt kul att vinna debatter när man har varit kaxig.

Man fiskar ju trots allt lite efter att folk skall gå "all in" så att förnedringen om att motbevisa mig blir så stor som möjligt. Forumet består ju trots allt av trådar.
Senast redigerad av BengtZz 2014-04-16 kl. 12:13.
Citera
2014-04-16, 12:19
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
1/3 är väl oxå människans påfund? Och 5 eller 17? Siffror finns väl inte utan människan?
gooza har fel och larvar sig, men varken 1/3 eller 5 eller 17 är människans påfund. Eller, just att skriva det som så är ju påhittat av människan. Men att någonting kan vara en tredjedel av något annat, eller att man kan ha 5 apelsiner på ett bord, är ju inte påhittat av människan.

(förutom att vad som är en apelsin eller inte är påhittat av oss... men du vet vad jag menar)
Citera
2014-04-16, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jag är fullt kapabel att veta vad som är åsikt och vad som är fakta (men som alla människor har jag fel ibland). Att ni inte vet skillnaden mellan åsikt och fakta kan inte jag hjälpa, jag kan inte stå till svars för att ni inte klarar av att läsa det jag skriver och resultera i en förståelse. Det är helt enkelt inte mitt fel att du har fel och/eller läsförståelse som sviker ditt intellekt.

Jag kan däremot stå still svars för att vara arrogant, dryg och motbjudande i mina debatter. Vilket är något som bara flashback tillåter, såväl på internet som utanför internet, därför är detta forum så härligt. Dels lär man sig extremt mycket, speciellt när man har fel, och dels är det rätt kul att vinna debatter när man har varit kaxig.

Man fiskar ju trots allt lite efter att folk skall gå "all in" så att förnedringen om att motbevisa mig blir så stor som möjligt. Forumet består ju trots allt av trådar.
Du verkar ju lite vrickad...
Citera
2014-04-16, 12:38
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Du verkar ju lite vrickad...
Debattera istället för att förolämpa.
Citera
2014-04-16, 12:40
Bannlyst
Citat:
Debattera istället för att förolämpa.
Ok, är du lika hånfull mot dina elever? Detta är ju ganska relevant för tråden, eftersom den handlar om varför folk inte lär sig matte.
Citera
2014-04-16, 12:42
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ok, är du lika hånfull mot dina elever?
Nej absolut inte, jag kan repetera igen vad jag skrev i ett annat inlägg precis ovanför ditt.
Citat:
Vad får dig att dra slutsatsen att jag handlar likadant här som jag gör i klassrummet?

Citat:
Detta är ju ganska relevant för tråden, eftersom den handlar om varför folk inte lär sig matte.
Ja det är relevant, men frågan är varför du tror att jag gör det.

Likväl, debattera istället för att förolämpa. Vad är det du vill debattera?
Citera
2014-04-16, 12:44
Bannlyst
Citat:
Nej absolut inte, jag kan repetera igen vad jag skrev i ett annat inlägg precis ovanför ditt.

Ja det är relevant, men frågan är varför du tror att jag gör det.

Likväl, debattera istället för att förolämpa. Vad är det du vill debattera?
Så du hånar dom i smyg, du ser ner på dom men du visar det inte?
Citera
2014-04-16, 12:51
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Så du hånar dom i smyg, du ser ner på dom men du visar det inte?
Nej jag hånar inga elever, jag ser inte ner på några elever. Varför tror du att jag hånar elever och ser ner på elever? Bara för att jag är motbjudande och dryg på flashback betyder det inte att jag är det utanför flashback, däremot är jag arrogant utanför flashback men också väldigt ärlig.

Jag skulle aldrig inte stå för det jag tycker och skulle aldrig vända kappan efter vinden. Och om jag såg ner på elever skulle jag aldrig välja att bli lärare.

För övrigt, varför sitter jag här och förklarar anklagelser? Skall vi inte debattera? Varför anklagar du mig i min lärarroll? Dessutom helt utan grunder. Vad är det du vill åt egentligen? Förstår inte.

Hälsningar, BengtZz
Senast redigerad av BengtZz 2014-04-16 kl. 12:54.
Citera
2014-04-16, 12:54
Bannlyst
Citat:
Nej jag hånar inga elever, jag ser inte ner på några elever. Varför tror du att jag hånar elever och ser ner på elever? Bara för att jag är motbjudande och arrogant på flashback betyder det inte att jag är det utanför flashback, likväl är jag arrogant utanför flashback men också ärlig.

Jag skulle aldrig inte stå för det jag tycker och skulle aldrig vända kappan efter vinden. Och om jag såg ner på elever skulle jag aldrig välja att bli lärare.

För övrigt, varför sitter jag här och förklarar anklagelser? Skall vi inte debattera? Varför anklagar du mig i min lärarroll? Dessutom helt utan grunder. Vad är det du vill åt egentligen? Förstår inte.

Hälsningar, BengtZz
Jag tycker bara det är konstigt att en lärare resonerar som du, jag menar du har väl hört talas om platonism?
Citera
2014-04-16, 13:00
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag tycker bara det är konstigt att en lärare resonerar som du
Fast vad du tycker är konstigt spelar ju ingen roll för hur saker och ting egentligen är. Eller hur? Jag tycker det är konstigt att elektronen i en väteatom är i hela universum samtidigt, tills dess att man mäter den. Men vad jag tycker är konstigt är irrelevant för vad som är sant.

Många barn tycker det är konstigt att 5-7 = -2. De flesta tänker att det är 0 eller 2. För vi alla har tyckt att negativa tal är konstiga och svåra att förstå sig på.

Citat:
jag menar du har väl hört talas om platonism?
Ja självklart har jag det. Hade ju inte kunnat bilda mig en uppfattning genom att i alla fall vara allmänbildad om de vanligaste matematikfilosofierna.

Är du fortfarande av uppfattningen att jag har svårt att skilja på åsikter och fakta?
Citera
2014-04-16, 13:01
Bannlyst
Citat:
Fast vad du tycker är konstigt spelar ju ingen roll för hur saker och ting egentligen är. Eller hur? Jag tycker det är konstigt att elektronen i en väteatom är i hela universum samtidigt, tills dess att man mäter den. Men vad jag tycker är konstigt är irrelevant för vad som är sant.

Många barn tycker det är konstigt att 5-7 = -2. De flesta tänker att det är 0 eller 2. För vi alla har tyckt att negativa tal är konstiga och svåra att förstå sig på.

Ja självklart har jag det. Hade ju inte kunnat bilda mig en uppfattning genom att i alla fall vara allmänbildad om de vanligaste matematikfilosofierna.

Är du fortfarande av uppfattningen att jag har svårt att skilja på åsikter och fakta?
Som sagt, då återstår ju bara att du är korkad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in