2014-04-16, 09:48
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag jagade själv för att komma upp till en T10 tank nyligen, men efter ett litet snack med några av dom mer erfarna spelarna i klanen så beslutade jag att hänga kvar från t8 och nedåt ett tag till. Dom tyckte att det är ingen större idé att ge sig på T9-10 innan man sopat ihop i alla fall 10k matcher, man kommer ändå inte ha så roligt bland dessa tiers i alla fall.
Bättre då att harva bland t5-8 tills man har riktigt bra grepp om dom och spelet innan man kliver vidare uppåt.
Så jag ligger fortfarande med T8 som högsta tier.

Problemet med tier10 är att du kan misslyckas din väg upp, varvid vi har spelare med 44% win rate där samt spelare som campar på grund av repair cost. Tier10 matcher är ofta mer avvaktande och misstag straffas hårt.
Däremot missar du en viktig poäng med att inte spela tier10, du lär dig inte hur andra tier10 tanks funkar och var weakpoints är. Som alltid i spelet, spela i en pluton. För att bli bättre gäller det att konstant utmana dig själv.
Att harva i lägre tier gör dig inte till en bättre spelare.
Citera
2014-04-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Problemet med tier10 är att du kan misslyckas din väg upp, varvid vi har spelare med 44% win rate där samt spelare som campar på grund av repair cost. Tier10 matcher är ofta mer avvaktande och misstag straffas hårt.
Däremot missar du en viktig poäng med att inte spela tier10, du lär dig inte hur andra tier10 tanks funkar och var weakpoints är. Som alltid i spelet, spela i en pluton. För att bli bättre gäller det att konstant utmana dig själv.
Att harva i lägre tier gör dig inte till en bättre spelare.

för att inte påtala det uppenbara, du möter troligen redan nu en del tier 10, troligen många tier 9... Varför ligga i botten eller mitten och ge dig själv onödigt handikapp då du kan spela på samma tier som dem du möter?
Citera
2014-04-16, 10:11
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
för att inte påtala det uppenbara, du möter troligen redan nu en del tier 10, troligen många tier 9... Varför ligga i botten eller mitten och ge dig själv onödigt handikapp då du kan spela på samma tier som dem du möter?

Antar du menar till Grishnac.
I tier 10 är du alltid top tier, vilket innebär att du alltid är en viktig kugge i laget.
Det är dock inte alla som är riktigt bekväma med det och verkar tycka att det är bättre att någon annan tar ansvaret.
Jag gillar tier10, annorlunda spelsätt än lägre tier, men kör bara det i pluton (jag kör nästan bara pluton ändå). En koordinerad tier10 pluton är trevlig eftersom man alltid är top tier och man är alltid relevant.
Citera
2014-04-16, 10:16
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

T10 måter jag redan nu ja, weakspots tränar vi på i klasser i klanen så där får man lära sig en hel del - förmodligen snabbare än genom att harva på fältet i "trial&error".
Klanen jag är med i är riktad mot spelare som siktar på att lära sig mer och vi har riktigt duktiga "guider" som anordnar klasser där man kan graduera sig för att lära sig olika tekniker och med tiden bli bättre, dom lägre tiers är lättare att hantera, oftast lite snabbare och lättare att manövrera. Därför är det bättre att lära sig grunderna ordentligt i mellansegmentet för att senare finputsa när man kliver uppåt.
Det är min filosofi och dom jag diskuterat med i klanen håller med, pluton kör vi förstås en hel del eftersom vi är ganska många i den här klanen.
Citera
2014-04-16, 10:19
Medlem
Salorms avatar
Citat:
T10 måter jag redan nu ja, weakspots tränar vi på i klasser i klanen så där får man lära sig en hel del - förmodligen snabbare än genom att harva på fältet i "trial&error".
Klanen jag är med i är riktad mot spelare som siktar på att lära sig mer och vi har riktigt duktiga "guider" som anordnar klasser där man kan graduera sig för att lära sig olika tekniker och med tiden bli bättre, dom lägre tiers är lättare att hantera, oftast lite snabbare och lättare att manövrera. Därför är det bättre att lära sig grunderna ordentligt i mellansegmentet för att senare finputsa när man kliver uppåt.
Det är min filosofi och dom jag diskuterat med i klanen håller med, pluton kör vi förstås en hel del eftersom vi är ganska många i den här klanen.

Vad är det för klan? På EU? Tränar ni vinkling och liknande från kanter för att få bästa armor och liknande?
Tycker det låter som en bra klan.
Citera
2014-04-16, 10:19
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Antar du menar till Grishnac.
I tier 10 är du alltid top tier, vilket innebär att du alltid är en viktig kugge i laget.
Det är dock inte alla som är riktigt bekväma med det och verkar tycka att det är bättre att någon annan tar ansvaret.
Jag gillar tier10, annorlunda spelsätt än lägre tier, men kör bara det i pluton (jag kör nästan bara pluton ändå). En koordinerad tier10 pluton är trevlig eftersom man alltid är top tier och man är alltid relevant.

Man kan ju vända på det också och säga att som top tier får du ju inte samma utmaning som om du är t.ex T8 mot T10, du får anstränga dig mer och verkligen använda weakspots för att göra någon skada. Du MÅSTE använda kartan för att se vad dom andra gör eftersom du själv inte kan trycka på och hålla en flank t.ex.
OM du vill bli bättre så funkar ju kanske T8 bättre när du oftare måste tänka på vad sjutton du gör medans T10 är lite mer förlåtande där du faktiskt kan hålla en flank om du nu råkade braka iväg ensam åt ett håll och dom andra tog tåget på andra flanken.
Citera
2014-04-16, 10:23
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vad är det för klan? På EU? Tränar ni vinkling och liknande från kanter för att få bästa armor och liknande?
Tycker det låter som en bra klan.

Vi har klasser i det mesta, först är det BASIC i det ingår själva dynamiken och spelets funktioner, hur man positionerar sig för skydd, vinklar för att bounca skott, hittar weakspots e.t.c

Sedan har man högre svårigheter där det ingår strategiska klasser, mapguides och sådant.

I tillägg till att själva klanen går ut på att lära dom som inte är lika erfarna som du själv. Vilket innebär att alla klanmedlemmar som har runt 30k matcher i bältet är väldigt trevliga och villiga att lära ut det dom kan. Det är alltid någon som ställer upp för pluton med något du önskar lära dig mer om.
Då kör vi förstås Teamspeak också så att man kan kommunicera ordentligt.

Jo det är en väldigt trevlig klan och ett bra ställe att börja på.
Citera
2014-04-16, 10:49
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Man kan ju vända på det också och säga att som top tier får du ju inte samma utmaning som om du är t.ex T8 mot T10, du får anstränga dig mer och verkligen använda weakspots för att göra någon skada.

Även i tier10 har du inte autopen på allting du möter såvida du inte spammar guld.

Citat:
Du MÅSTE använda kartan för att se vad dom andra gör eftersom du själv inte kan trycka på och hålla en flank t.ex.

Så du gör inte redan detta i nuläget?
Det enda, och jag menar verkligen det enda, som behövs för att vara topp10% i det här spelet är att kunna trycka vänster mus knapp, förflytta din tank och läsa av kartan.

Citat:
OM du vill bli bättre så funkar ju kanske T8 bättre när du oftare måste tänka på vad sjutton du gör medans T10 är lite mer förlåtande där du faktiskt kan hålla en flank om du nu råkade braka iväg ensam åt ett håll och dom andra tog tåget på andra flanken.

T10 är inte mer förlåtande, långt ifrån. En Tier10 har ca 2000 i HP vilket är 3 träffar från en TD, och TDs är inte något som saknas i högre tier. I tier10 är du dessutom topptier, vilket innebär att du än mer måste fundera på vad du gör. Tier10 tanks är långtifrån osårbara.
Citera
2014-04-16, 11:56
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Även i tier10 har du inte autopen på allting du möter såvida du inte spammar guld.

Sant, men det är betydligt fler som du pennar utan problem än om du är T8 då du måste skjuta weakspots i princip allt.....

Citat:
Så du gör inte redan detta i nuläget?
Det enda, och jag menar verkligen det enda, som behövs för att vara topp10% i det här spelet är att kunna trycka vänster mus knapp, förflytta din tank och läsa av kartan.

Där håller jag inte riktigt med, det gäller att veta weakspots på motståndartanksen, veta vilka motdrag som är bäst beroende på vad fienden gör, veta när det är lämpligt att avancera eller när du bör avvakta o.s.v.....erfarenhet som kommer efter mycket nötande.
Men självklart försöker jag hålla ett öga på kartan även nu, men jag måste erkänna att när jag får en del att göra så tappar jag lätt fokus på den, något som måste tränas in.

Citat:
T10 är inte mer förlåtande, långt ifrån. En Tier10 har ca 2000 i HP vilket är 3 träffar från en TD, och TDs är inte något som saknas i högre tier. I tier10 är du dessutom topptier, vilket innebär att du än mer måste fundera på vad du gör. Tier10 tanks är långtifrån osårbara.

Visst är det så, men min T8 heavy är en oneshot för en T95 t.ex så lite mer förlåtande blir det ju.
Citera
2014-04-16, 12:02
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Sant, men det är betydligt fler som du pennar utan problem än om du är T8 då du måste skjuta weakspots i princip allt.....

Där håller jag inte riktigt med, det gäller att veta weakspots på motståndartanksen, veta vilka motdrag som är bäst beroende på vad fienden gör, veta när det är lämpligt att avancera eller när du bör avvakta o.s.v.....erfarenhet som kommer efter mycket nötande.
Men självklart försöker jag hålla ett öga på kartan även nu, men jag måste erkänna att när jag får en del att göra så tappar jag lätt fokus på den, något som måste tränas in.

Visst är det så, men min T8 heavy är en oneshot för en T95 t.ex så lite mer förlåtande blir det ju.

T95 gör väl inte mer än 750dmg eller så? Du har en väldigt lam T8 Heavy
Jag anser att man bör ha kört tior och som Cardiac sa så är de absolut inte förlåtande.
Javisst, jag kan hålla dödens väg på den där jävla stadskartan med min JagdPZ E100 ensam, men om fienden är lite smart (vilket de facto vissa är, tro det eller ej) så avancerar dom snabbt som satan efter att mitt första skott landat. Jag spelade den banan i förrgår och tog ut en Maus och nästan en VK7201 eller vafan den heter, men sen var jag flankad och man är inte direkt känd som ett fartvidunder så då tog dom mig, men jag vet hur man vinklar så Mausen studsade samtliga guldskott på mig. Men det är inte det, man bör kunna tior helt enkelt..

Fan vad jag raljerar, sorry.
Citera
2014-04-16, 13:43
Medlem
Så, börjar nu seriöst fundera på att hitta en ny klan, nån med rekommendationer? Sitter på 2k/2.5k recent WN8, som jag tror jag utan större problem kan få upp till minst 2.8k när jag slutar spela stock tanks/T28. Har tappat intresset för att köra CW på extremt regelbunden basis, men tycker att det kan vara kul ibland. Föredrar helst att en större del av klanen är bättre än mig så jag har anledning att fortsätta utvecklas, och då helst inte spelare med 3000 matcher i T18/Hellcat (hej Unica).

Snackade lite med S3AL igår, och det känns lockande även om jag inte riktigt vet om jag kommer nå upp till dom kraven. Fick svaret att så länge jag håller 3k DPG i T10 mediums så är det lugnt, så jag får väl skaffa mig en 140/E-50M och börja jobba på det.

BC och 62A ligger på typ 2.4k nu men det är mycket CW/TC i de siffrorna. Är rätt stolt över mina 2.8k i min IS-4a, den enda 10a jag köpt nyligen så jag hoppas att det är ett tecken på att jag blir bättre.
Senast redigerad av Weekends 2014-04-16 kl. 13:54.
Citera
2014-04-16, 14:05
Medlem
xyklopfs avatar
Sitter och funderar på vad är en "noob" egentligen? Är det en som bara spelat 10-100 matcher? 1000 matcher? En som har få eller inga kills i en match? Hittar inget riktigt svar på den här frågan, så kanske ni vet svaret.

Blev nämligen kallad "stupid noob" av en "medspelare" i chatten innan spelet gick ner för service .

Körde TD, låg och lura på kommande fiender (vilket är en TD´s uppgift eller?). Slog ut två och avbröt två försök att cappa vår bas. Stora delar av laget gick åt omgående i en självmordsrush från starten av matchen. Eftersom jag och några till inte var med om det och överlevde blev vi genast kallade "noobs", "cowards", "morons" och liknande i chatten av de andra.
Vet att det handlar om troll/nätmobbare/dåliga medspelare som inte kan spelet, men ändå, "Noob"? För att jag gör det spelet går ut på?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in