2014-04-15, 21:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Helt klart en icke-diskussion. Telefonen skiftar ofta mellan 2G och 3G även när den ligger helt stilla, inomhus såväl som utomhus. Detta helt oberoende av avstånd till masten.

Detta har inte enbart att göra med avstånd eller signalstyrka, utan minst lika mycket att göra med basstationens kapacitet, konfiguration och momentana belastning. Att VBs mobil skiftade mellan 2G och 3G saknar helt betydelse och bevisvärde.
Varför bryts aldrig KJ:s telefonsignal?
Citera
2014-04-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det KAN vara så enkelt att den har en gynnsammare placering, t.ex. ligger i ett fönster riktat mot basstationen, och att VB har sin i fickan eller exempelvis går in i "fel" rum.

MEN vad man måste ha i åtanke är att det är så många olika faktorer att beakta, och inte bara den faktor lekmän syftar på. (Avstånd, signalstyrka) Alla andra faktorer tillsammans medför att ett byte från 2G till 3G eller tvärtom (eller inte byte) inte på något sätt går att bygga ett resonemang eller en bevisning på.
Citera
2014-04-15, 21:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Nog måste du väl förstå att telefoner är olika. De har olika bra antenner, olika bra sändare och mottagare. Och dessutom kan de vara placerad på olika ställen i lägenheten.

Sen vet jag att jag läst tidigare i tråden att telefoner kan koppla ner till 2G beroende på belastning i nätet också. Men jag vet inte om den uppgiften stämmer.
Citera
2014-04-15, 21:19
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ja, KJ är i samma bostad utan att hans signal störs. Dessutom ligger lägenheten så nära masten att det knappast kan vara någon fara att röra sig i lägenheten.

Nära? Du skrev ju det var en halv kilometer till masten precis?
Citera
2014-04-15, 21:21
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Nog måste du väl förstå att telefoner är olika. De har olika bra antenner, olika bra sändare och mottagare. Och dessutom kan de vara placerad på olika ställen i lägenheten.

Sen vet jag att jag läst tidigare i tråden att telefoner kan koppla ner till 2G beroende på belastning i nätet också. Men jag vet inte om den uppgiften stämmer.

Hela denna semidiskussion är ointressant, då det redan avfärdats som utan relevans för utredningen. Det var väl något Aftonbladet-löp eller liknande om det här med Edge och 3G-växlingen. Det tog skrup på många konspiratoriker här i tråden.
Citera
2014-04-15, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Det KAN vara så enkelt att den har en gynnsammare placering, t.ex. ligger i ett fönster riktat mot basstationen, och att VB har sin i fickan eller exempelvis går in i "fel" rum.

MEN vad man måste ha i åtanke är att det är så många olika faktorer att beakta, och inte bara den faktor lekmän syftar på. (Avstånd, signalstyrka) Alla andra faktorer tillsammans medför att ett byte från 2G till 3G eller tvärtom (eller inte byte) inte på något sätt går att bygga ett resonemang eller en bevisning på.

Citat:
Ursprungligen postat av Clavell

Medge att det är mer som talar för att VB:s telefon var ute i rörelse än kvar i lägenheten, även om ingetdera går att bevisa.
Citera
2014-04-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Nära? Du skrev ju det var en halv kilometer till masten precis?

Det är fullt möjligt att en telefon kan gå från 3G till 2G i ett hus som har en mast/basstation uppe på taket....av anledningar jag tidigare har nämnt.

Enligt mig saknar denna diskussion nästan helt relevans eftersom VBs mobils uppträdande kan bero på så många olika saker.
Citera
2014-04-15, 21:29
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Medge att det är mer som talar för att VB:s telefon var ute i rörelse än kvar i lägenheten, även om ingetdera går att bevisa.

Nejdå, troligare den var på ett och samma ställe. Om den beter sig som mina telefoner gör.
Citera
2014-04-15, 21:31
Medlem
Citat:

För att kunna börja tänka i de banorna måste loggar från basstationen / RNC analyseras för det exakta tillfället, vilket inte har gjorts i utredningen. Eller?

Du kan ha rätt, men återigen, variablerna är alltför många för att det ska kunna gå att föra ett resonemang vidare. Som sagt, det händer otroligt ofta att en telefon byter nät utan att röra sig ur fläcken.
Citera
2014-04-15, 21:32
Medlem
I indiciemål föreligger det väl rekvisit om att GM skall ha varit på mordplatsen, haft möjlighet att utföra brottet och att annan GM kan uteslutas för fällande dom? Är det här ett indiciemål, blodbesudlingar till trots, och är kriterierna i så fall uppfyllda?

Vad mig anbelangar skiter jag högaktligen i om det blir Bastiljen eller Bodsvedjan för KJ. I sunda förnuftets regi är han redan dömd.

Jämför; https://lagen.nu/dom/rh/1998:88
Citera
2014-04-15, 21:34
Bannlyst
Citat:

Ja självklart, annars var din "promenad" förgäves. Man kan till och med säga att den visade INGENTING.
Citera
2014-04-15, 21:41
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Nej det tycker jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in