2014-04-14, 20:03
Medlem
Känns för det första som ett rätt dyrt hus även om Lund väl ligger relativt högt i prisnivå. Och fy i helvete vilken usel inredningsstil. Damm i trädgården, marmorgolv, "relaxavdelning", men värst av allt steninfattningarna på väggen. Ser ut som en interiör från en pizzeria.

http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?guid=3E4B9O9EM6FG5GT9&typ=CMVilla&s kin=MagntornLindwall
Citera
2014-04-14, 21:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Känns för det första som ett rätt dyrt hus även om Lund väl ligger relativt högt i prisnivå. Och fy i helvete vilken usel inredningsstil. Damm i trädgården, marmorgolv, "relaxavdelning", men värst av allt steninfattningarna på väggen. Ser ut som en interiör från en pizzeria.

http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?guid=3E4B9O9EM6FG5GT9&typ=CMVilla&s kin=MagntornLindwall

Där finns så mycket... T ex det grova låtsasmurade valvet på det högblanka stengolvet.

Med deras smak blir det nog värre ju mer budget de har att förverkliga sina idéer...

Men i grunden var det ett gulligt monopolhus i tegel - om man tänker bort uterummet och altanen.
Senast redigerad av TigerKid 2014-04-14 kl. 22:14.
Citera
2014-04-15, 01:33
Medlem
Skidaddles avatar
Intressant form av bungalow:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-rya-rydeback-katslosa-helsingborgs-kommun-bredakersvagen-7-6132649

Med flyglar. Garageflygel och poolflygel. Till nåt som ser ut som en ganska ordinär 80-tals bungalow. Jag är väldigt fascinerad, eftersom aspirationerna krockar så hårt mot stilen. Ja, jag fattar att man vill lyxa till det, men dom skulle lika gärna kunna förgylla sina korgstolar. Det blir inte mer bling bling för det, liksom. Huset är supersymmetriskt uppbyggt, dock till en stil som jag bara kan kalla för 80-tals vulgär. Och med nåt så ovanligt som en foajé. Ett sovrum, ett gästrum, samt en separat gästlägenhet.
Citera
2014-04-15, 07:14
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-rya-rydeback-katslosa-helsingborgs-kommun-bredakersvagen-7-6132649

Med flyglar. Garageflygel och poolflygel. Till nåt som ser ut som en ganska ordinär 80-tals bungalow. Jag är väldigt fascinerad, eftersom aspirationerna krockar så hårt mot stilen. Ja, jag fattar att man vill lyxa till det, men dom skulle lika gärna kunna förgylla sina korgstolar. Det blir inte mer bling bling för det, liksom. Huset är supersymmetriskt uppbyggt, dock till en stil som jag bara kan kalla för 80-tals vulgär. Och med nåt så ovanligt som en foajé. Ett sovrum, ett gästrum, samt en separat gästlägenhet.
Jag tycker många ytor verkar onödigt stora. Är det t ex alltid bättre med så stort kök som möjligt? Har du mycket tomma ytor blir snarare omysigt och längre avstånd mellan arbetsytor, bord och förvaring. Vad ska man använda den stora hallen till? Ta in sin ponny? Många barnvagnar? Det blir ändå inte den pampiga känslan som i slott och herrgårdar. Det känns som att de resonerat att ju större desto bättre utan att tänka på hur ytan ska användas.
Citera
2014-04-15, 08:23
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Det var en salig blandning av fritidshus, allmoge, Gabbeh, Burma-teak, Ikea, spyfärgad klinker samt rotting. Ett obemedlat skrytbygge helt utan färdriktning.
Citera
2014-04-15, 11:47
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ett obemedlat skrytbygge helt utan färdriktning.
Ja, jag undrar om det där är vad som händer när västgötaknallarna stadgar sig och köper hus. Fast det där ligger ju i skåne och inte i knallebygden...
Citera
2014-04-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag tycker många ytor verkar onödigt stora. Är det t ex alltid bättre med så stort kök som möjligt? Har du mycket tomma ytor blir snarare omysigt och längre avstånd mellan arbetsytor, bord och förvaring. Vad ska man använda den stora hallen till? Ta in sin ponny? Många barnvagnar? Det blir ändå inte den pampiga känslan som i slott och herrgårdar. Det känns som att de resonerat att ju större desto bättre utan att tänka på hur ytan ska användas.

Exakt vad jag tänkte när jag såg bilderna. Stort och omysigt kök som trots all sin yta ändå bara går att ställa bord och stolar mitt i rummet. Det går liksom inte att utnyttja ytan genom att ställa bordet lite mer till vänster, eller lite mer till höger, då blir det bara ett tomrum kvar. Ett bord för 10 pers hade kanske fyllt upp ytan så det såg "mer möblerat ut" En köksö hade varit mer funktionellt men frågan är om den hade rymts utan att ta bort vissa skåp.

Det kändes som att den som står och lagar mat vänder sig bort från rummet och så funkar ju de flesta kök men här fick jag den känslan så tydligt. Det påminner om när folk möblerar vardagsrum så där osvenskt med sofforna på rad efter rummets alla väggar och det blir en öppen yta i mitten.
Det för mig osökt in på -varför står deras hörnsoffa intryckt i hörnet när det finns plats för att dra ut den lite från väggen. Bara en 40-50cm utdraget från bägge väggar hade varit snyggare möblering.

Jag avskyr furutaken, klart att de kan ge färg och viss värme till vita rum, men de "sänker takhöjden" och här där det är hög takhöjd så kunde de väl istället poängterat det med snyggare tak. Jag vet att smaken är som baken och att de antagligen är supernöjda själva med sitt tak, men det var ett stort minus för mig.

Vita väggar överallt i princip. Jag tycker det är mycket snyggt i vissa miljöer, beror kanske mer på vilka möbler och vilka ytor man har, men här kändes det blaskigt och fantasilöst.
Citera
2014-04-15, 14:09
Medlem
Skidaddles avatar
Intressant arkitektur på kedjehus i Örnsköldsvik. Det står inte vem arkitekten är, men jag skulle gissa på en såndär inflyttad östeuropeisk arkitekt som säkert jobbade som stadsarkitekt. Ungefär som den där Endel Öunapuu som har dykt upp några gånger tidigare. Får lite institutionsvibbar, det ser lite ut som ett landsortsbibliotek byggt på 70-talet. Är det nån som är insatt på Örnsköldsvik? Arkitektoniskt sett är det där ett högkvalitativt arbete, även om jag inte kan hålla med om alla detaljlösningar. Väldigt intressant planlösning.

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-9rum-centralt-ornskoldsviks-kommun-skogsgatan-12-6145245
Senast redigerad av Skidaddle 2014-04-15 kl. 14:12.
Citera
2014-04-15, 14:43
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Intressant arkitektur på kedjehus i Örnsköldsvik. Det står inte vem arkitekten är, men jag skulle gissa på en såndär inflyttad östeuropeisk arkitekt som säkert jobbade som stadsarkitekt. Ungefär som den där Endel Öunapuu som har dykt upp några gånger tidigare. Får lite institutionsvibbar, det ser lite ut som ett landsortsbibliotek byggt på 70-talet. Är det nån som är insatt på Örnsköldsvik? Arkitektoniskt sett är det där ett högkvalitativt arbete, även om jag inte kan hålla med om alla detaljlösningar. Väldigt intressant planlösning.

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-9rum-centralt-ornskoldsviks-kommun-skogsgatan-12-6145245
Kul med ett i stort sett orört 60-talshus. Institutionskänslan förstärks verkligen av den tidstypiska möbleringen.

Lite mer påkostad 60-talsarkitektur finns här: http://w4.objektdata.se/pregen/924/OBJ22998_1306294924/Hemnet.htm
Gillar verkligen de husen, det enda som göra att det känns lite omodernt idag är att det bara finns ett badrum.
Citera
2014-04-15, 14:48
Medlem
Citat:

Ja det var ett stort litet hus det där. Håller med i din beskrivning, ett intressant hus men materialval ger en avsaknad av hemtrevnad och mysfaktor....institutionskänslan är påtaglig i många rum.
Citera
2014-04-15, 14:57
Medlem
ischs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Kul med ett i stort sett orört 60-talshus. Institutionskänslan förstärks verkligen av den tidstypiska möbleringen.

Lite mer påkostad 60-talsarkitektur finns här: http://w4.objektdata.se/pregen/924/OBJ22998_1306294924/Hemnet.htm
Gillar verkligen de husen, det enda som göra att det känns lite omodernt idag är att det bara finns ett badrum.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja det var ett stort litet hus det där. Håller med i din beskrivning, ett intressant hus men materialval ger en avsaknad av hemtrevnad och mysfaktor....institutionskänslan är påtaglig i många rum.

Även om bägge husen är rätt stela och saknar en hemtrevlig känsla så är det något med dem som jag verkligen gillar. Funkishus har en väldigt speciell plats i mitt hjärta och jag hade valt bägge dessa husen över merparten av alla nybyggda hus.
Citera
2014-04-15, 15:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Även om bägge husen är rätt stela och saknar en hemtrevlig känsla så är det något med dem som jag verkligen gillar.

Ja, det blir ju ofta så när arkitekter ritar. Det behöver inte vara "bra" ur någon sorts absolut sanning, men det märks när någon har "tänkt till" lite. Man ser när någon har lagt ner själ och tanke, oavsett resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in