2014-04-14, 00:57
  #3289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Liberala Partiet måste också lära sig mer om PR, public relations. Det går inte att klampa in i den offentliga debatten och börja prata om att legalisera knark och vapen, man måste först sätta upp scenen för det och göra åhöraren intresserad - annars blir vi bara avfärdade som ett gäng knarkande galenpannor som med foliehattar på huvudet kallar skatt för stöld (vilket är sant , men som inte gemene man kommer svälja om ni direkt säger till dem att skatt är stöld) och blåser ut marijuanarök i ansiktet på dem.

Man måste få människor att acceptera att skatt är stöld eller att cannabis bör legaliseras INNAN man börjar skrika "SKATT ÄR STÖLD!", annars kommer människor aldrig ens lyssna på VARFÖR skatt är stöld eller cannabis bör legaliseras innan dom vänder på klacken och avfärdar liberalerna som tokstollar.

Jag skulle gärna hjälpa till på området, men då behövs det vilja från partiets sida att faktiskt lyckas.

Det här går jag också och tänker på ibland. Vad man kan göra, och vad jag kan göra för att lyfta partiet och dess frågor. Problemet i detta PK-samhälle är ju att det blir svårt att ens få prata med någon innan de avfärdar en.

Senast sprang tre av sex iväg under diskussionen. Två av de som stannade var liberaler, och den tredje var min mamma. Så bra gick det.
Citera
2014-04-14, 01:40
  #3290
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Du skrev uttryckligen att du efterlyste en andring pa politiken och skapandet av ett mellanting mellan KLP och Folkpartiet. Fast du kanske bara inte ar sa bra pa PR och ordval och menade nagot helt annat?

"Tragiskt att det inte finns ett mellanting mellan Liberala Partiet och Folkpartiet. Liberala Partiet har helt missat vikten av ett socialt skyddsnät för de mest utsatta och för att t.ex. driva förskolor[...]"

Att forbattra det politiska arbetet behover KLP uppenbarligen gora om det skall bli nagot. Att byta det politiska innehallet for att bli mer framgangsrika ar dock helt vansinnigt. Mycket enklare att ga med i sossarna, moderaterna eller nagot i den vagen for den som bryr sig mer om organisationens framgangar an politikens innehall.

Sluta göra dig själv dummare än vad du är. Jag skrev att det är synd att inte ett parti som ligger mellan Liberala Partiet och Folkpartiet finns, jag skrev INTE att Liberala Partiet (eller folkpartiet) ska bli det partiet.

För att driva ER linje med ER politik så behöver ni bättre PR, det handlar inte om att byta linje eller för den delen politik. Det handlar om att skapa goda förutsättningar för sin politik INNAN man börjar gapa om att skatt är stöld och att koppleri är guld när 95% av befolkningen då direkt kommer beteckna er som tokstollar med foliehattar.
Citera
2014-04-14, 04:07
  #3291
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Sluta göra dig själv dummare än vad du är. Jag skrev att det är synd att inte ett parti som ligger mellan Liberala Partiet och Folkpartiet finns, jag skrev INTE att Liberala Partiet (eller folkpartiet) ska bli det partiet.
Istallet for att sitta och marka ord i dina egna skriverier bor du nog fundera pa hur du kan forbattra dina ordval sa att du inte missuppfattas. Du skulle ju vara duktig pa sant, menade du.
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
För att driva ER linje med ER politik så behöver ni bättre PR
Jag ar inte med i KLP. Jag ar inte ens klassiskt liberal. Innan du anklagar folk for att gora sig dumma borde du nog gora de grundlaggande hygienbitarna sjalv. Typ att inte forutsatta en massa saker.
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
, det handlar inte om att byta linje eller för den delen politik. Det handlar om att skapa goda förutsättningar för sin politik INNAN man börjar gapa om att skatt är stöld och att koppleri är guld när 95% av befolkningen då direkt kommer beteckna er som tokstollar med foliehattar.
Om du hade bekvamat dig med att lasa lite i traden innan du skrev i den skulle du sett att den poangen gjorts dussintals ganger redan. Jag har sjalv nog gjort den ett par-tre ganger. Senast for bara nagra sidor sedan.

KLP behover fokusera pa fragor som ar spetsiga nog att ga igang medlemmar och sympatisorer men som samtidigt inte framstar som helknappa for den genomsnittlige valjaren i den omedelbara malgruppen. Det ar uppenbart.

Vad svensson i stugorna (de dar 95% som du pratar om) tycker ar dock inte forsta prioritet, de ligger langre bort. Forst maste en organisation med styrfart byggas av folk som i stort delar partiets ideologi. Langt senare far man fundera pa hur folket skall komma med. Till och med nazisterna i SvP fattar detta och ger sig darfor pa SD med hoppet att locka de mer extrema over till SvP.

Som malgrupp att valja profilfraga for KLP galler det nog att att se vad som gor klassiska moderater forbannade. Reinfeldts vanstersvang och de andras svek (framst stureplanscentern) borde ha lamnat faltet oppet for nagon som kan sta for t ex marknadsekonomi i bostadsfragorna (dvs avskaffad hyresreglering), faktiskt minskat skattetryck, farre myndigheter och meritokrati for de som finns, rattstat pa arbetsmarknaden (avskaffande av kollektivavtal som rattsutfyllnad) och en myriad andra grejor som samtliga ligger som anhalter pa vagen mot det klassiskt liberala samhallet.
Citera
2014-04-14, 07:05
  #3292
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Klassiska Liberal partiet kan altså inte göra några ändringar överhuvud taget för att dom måste gå på sin linje som är nästan som en religös politisk ideologi. Inget får avvika från klassisk liberalism.
Detta är nog anledningen till att inget har hänt med partiet även om tillockmed 170 000 har sett denna tråd sedan 2006.

Jag börjar se klassiska liberal partiet mer som en sekt än ett parti ju mer jag lär mig om partiet.

Förstår ni varför jag gör det ?

Klassisk liberalism är inte en populistisk ideologi, visst finns det utrymme för tolkningar men inte 180 graders svängar.
Citera
2014-04-14, 13:30
  #3293
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Istallet for att sitta och marka ord i dina egna skriverier bor du nog fundera pa hur du kan forbattra dina ordval sa att du inte missuppfattas. Du skulle ju vara duktig pa sant, menade du.

Jag ar inte med i KLP. Jag ar inte ens klassiskt liberal. Innan du anklagar folk for att gora sig dumma borde du nog gora de grundlaggande hygienbitarna sjalv. Typ att inte forutsatta en massa saker.

Om du hade bekvamat dig med att lasa lite i traden innan du skrev i den skulle du sett att den poangen gjorts dussintals ganger redan. Jag har sjalv nog gjort den ett par-tre ganger. Senast for bara nagra sidor sedan.

KLP behover fokusera pa fragor som ar spetsiga nog att ga igang medlemmar och sympatisorer men som samtidigt inte framstar som helknappa for den genomsnittlige valjaren i den omedelbara malgruppen. Det ar uppenbart.

Vad svensson i stugorna (de dar 95% som du pratar om) tycker ar dock inte forsta prioritet, de ligger langre bort. Forst maste en organisation med styrfart byggas av folk som i stort delar partiets ideologi. Langt senare far man fundera pa hur folket skall komma med. Till och med nazisterna i SvP fattar detta och ger sig darfor pa SD med hoppet att locka de mer extrema over till SvP.

Som malgrupp att valja profilfraga for KLP galler det nog att att se vad som gor klassiska moderater forbannade. Reinfeldts vanstersvang och de andras svek (framst stureplanscentern) borde ha lamnat faltet oppet for nagon som kan sta for t ex marknadsekonomi i bostadsfragorna (dvs avskaffad hyresreglering), faktiskt minskat skattetryck, farre myndigheter och meritokrati for de som finns, rattstat pa arbetsmarknaden (avskaffande av kollektivavtal som rattsutfyllnad) och en myriad andra grejor som samtliga ligger som anhalter pa vagen mot det klassiskt liberala samhallet.

Haha, för att vara liberal så är du jävligt jante. Du stör dig hårt på mig för att jag bevisligen kan saker som du inte har en aning om. Oliberalt att sätta krokben för det istället för att unyttja drivkraften.
Citera
2014-04-14, 15:31
  #3294
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Du stör dig hårt på mig för att jag bevisligen kan saker som du inte har en aning om.
Ja, smågrabbar som just gått ut gymnasiet brukar jag vara jävligt avundsjuk på.
Citera
2014-04-14, 16:09
  #3295
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ja, smågrabbar som just gått ut gymnasiet brukar jag vara jävligt avundsjuk på.

Ditt sätt att avfärda unga talanger är verkligen sjukt osexigt och improduktivt. Jag är glad att du inte är en del av partiet.
Citera
2014-04-14, 17:12
  #3296
Medlem
Jag tror att en viktig sak som man eventuellt missar i den här diskussionen om att vara pragmatisk är vårt mål. Vårt mål är att göra samhället mer liberalt, sen om det sker genom att Liberala partiet kommer in i riksdagen eller genom att vi lyckas påverka/stödja/inspirera någon som i sin tur gör samhället mer liberalt känner jag spelar mindre roll.

Jag tror att det på medellång sikt är det bästa om vi lyckas göra bra ifrån oss i ett gäng val, men fram tills att vi tar oss in i riksdagen eller motsvarande är vår roll helt enkelt opinionsbildande.

Rent krasst så är vi hellre ett liberalt alternativ utanför riksdagen än ett gäng sosse-moderater i riksdagen, men i takt med att vi får igång en fungerande organisation, får igång fler aktiva medlemmar och dylikt finns det faktiskt en chans att vi får tillräckligt med röster för att vi inte ska gå att helt ignorera inom några val, trots att vi är ett litet parti ska vi komma ihåg att vi fick 2.5 gånger fler röster i vårt andra val än i vårt första, och vi är mycket bättre organiserade den här gången är då.

Vi som engagerat oss gör det inte för att dra en riksdagslön efter valet utan av just ideologiska skäl, och det gör att vi klarar att göra saker sakta men säkert snarare än att dö ut så fort vi råkar på en motgång.
Citera
2014-04-14, 17:24
  #3297
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Jag tror att en viktig sak som man eventuellt missar i den här diskussionen om att vara pragmatisk är vårt mål. Vårt mål är att göra samhället mer liberalt, sen om det sker genom att Liberala partiet kommer in i riksdagen eller genom att vi lyckas påverka/stödja/inspirera någon som i sin tur gör samhället mer liberalt känner jag spelar mindre roll.

Jag tror att det på medellång sikt är det bästa om vi lyckas göra bra ifrån oss i ett gäng val, men fram tills att vi tar oss in i riksdagen eller motsvarande är vår roll helt enkelt opinionsbildande.

Rent krasst så är vi hellre ett liberalt alternativ utanför riksdagen än ett gäng sosse-moderater i riksdagen, men i takt med att vi får igång en fungerande organisation, får igång fler aktiva medlemmar och dylikt finns det faktiskt en chans att vi får tillräckligt med röster för att vi inte ska gå att helt ignorera inom några val, trots att vi är ett litet parti ska vi komma ihåg att vi fick 2.5 gånger fler röster i vårt andra val än i vårt första, och vi är mycket bättre organiserade den här gången är då.

Vi som engagerat oss gör det inte för att dra en riksdagslön efter valet utan av just ideologiska skäl, och det gör att vi klarar att göra saker sakta men säkert snarare än att dö ut så fort vi råkar på en motgång.




Rekommenderar du partiets Facebook grupp ?
Eller blir man bara besviken för att det inte är någon aktivitet ?

Jag tycker inte att man får så mycket bra svar här på Flashback och vill veta mer men av folk som är kunniga och är bra på att debatera.
Citera
2014-04-14, 18:04
  #3298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Rekommenderar du partiets Facebook grupp ?
Eller blir man bara besviken för att det inte är någon aktivitet ?

Jag tycker inte att man får så mycket bra svar här på Flashback och vill veta mer men av folk som är kunniga och är bra på att debatera.

Alltså, det är ju fristående grupper som partiet inte direkt styr över (tror jag, den ena iaf). Det är rätt aktivt där men sen beror det ju rätt mycket på vilket ämne som debatteras vilken nivå det hela blir på. Tror inte att du blir besviken på brist på aktivitet om du börjar ta upp ett ämne, däremot så finns det ju alltid risk att det spårar lite så fort det handlar vissa frågor. Rent generellt blir det alltid trolligt om någon försöker diskutera följande:

1. Droger: Det finns en person som gillar lättare personangrepp och att få framföra sin teori om att den liberala rörelsen blivit infiltrerad av någon slags ond grupp människor som vill att liberaler ska knarka bort hjärnan för att inte vara ett hot.

2. Israel/Palestina: De flesta är mer sansade än man kan tro, men det finns åtminstone någon/några personer som är fullkomligt rabiata, och det säger jag som någon som rent generellt är mer av en "Israelvän" än genomsnittet. Jag tror dock att de som var värst blivit avstängda från gruppen, men jag har ingen riktig koll.

Det mesta som inte riskerar att ramla in på något av ovanstående ämnen innan någon moderator får hejd på det brukar dock kunna bli skapligt givande.
Citera
2014-04-15, 10:42
  #3299
Medlem
Angående EU-valet, någon som vet något dokument om politik eller någon avsiktsförklaring någonstans? Jag förstår att det inte finns några utförligare grejer men undrar om finns något iallafall. Partiet har inte tagit ställning varken för eller emot EU-medlemskap vad jag förstår? Har sett diskussioner om saken, i någon av FB-grupperna kanske det var, men verkade inte som att det fanns något beslut i den saken, då iallafall.
Citera
2014-04-15, 14:36
  #3300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomiea
Angående EU-valet, någon som vet något dokument om politik eller någon avsiktsförklaring någonstans? Jag förstår att det inte finns några utförligare grejer men undrar om finns något iallafall. Partiet har inte tagit ställning varken för eller emot EU-medlemskap vad jag förstår? Har sett diskussioner om saken, i någon av FB-grupperna kanske det var, men verkade inte som att det fanns något beslut i den saken, då iallafall.

Vi är emot EU-medlemskap. Vi håller på att sammanställa material av den typen du letar efter, men rent allmänt vill vi lämna EU, begränsa EU:s makt och i största allmänhet verka för att det inte ska bli mer dumheter införda för EU-håll samtidigt som vi försöker bli av med en del av de gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in