2014-04-15, 10:51
Medlem
citymormors avatar
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla. Jag tog med han till en bra cykelhandel och vi spanade på fina cyklar av bra kvalitet - riktiga mountinbikes.

Jag åkte tillbaka någon dag senare och bokade samt pyntade 9000:-

När nyfikna personen i min närhet frågar vad den kostade och jag berättar så svimmar dom nästan.
Är jag dum i huvudet eller är folk dumsnåla?

Jag vill köpa bra skit som håller, ungen är envis och kommer kämpa på med cyklandet. Har han bestämt sig så velar han inte. Om han inte vill träna cykel om ett par år så har han ju en ball cykel ströcykla på...
Dom har svårt att förstå mitt resonemang men till sig själva går det bra att handla feta jaktvapen och dyra bilar.

En cykel som kommer användas även som träningsredskap samt kunna användas flera år kan kosta lite enligt mig, hur resonerar ni med inköp till era unga?
Citera
2014-04-15, 10:53
Avslutad
Svensk avundssjuka.

Givetvis bör du köpa bra saker till din son om din ekonomi klarar av det.
Citera
2014-04-15, 10:57
Medlem
Olegskis avatar
De är bara avundsjuka. En cykel skäms man inte bort av då den ger kondition enligt min åsikt och du håller hälsan uppe om du cyklar mycket. Att vara bortskämd är att få allt man vill samtidigt som man inte behöver prestera enligt min åsikt. Fortsätt köp träningsredskap åt din son så spöar han skiten ur dig snart.
Citera
2014-04-15, 10:59
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag tycker du gör helt rätt, bättre att lägga pengar på en sak som håller. Tänk om du betalar 1500 istället så går cyklen sönder under en hård tävling och han skadar sig allvarligt?
Citera
2014-04-15, 11:00
Medlem
Ratis avatar
Inte fasen får man väl en bra mountainbike för under 9000:-. Men det förstår väl inte folk.
Citera
2014-04-15, 11:22
Medlem
Skit i dem och deras åsikter. Om din ekonomi är stabil och du klarar av att köpa lite finare saker till ditt/dina barn så ska du givetvis inte skämmas över det.
Citera
2014-04-15, 11:24
Medlem
kalkys avatar
Jag tycker att du gjorde helt rätt som köpte cykeln till din son för en bra slant. En cykel håller förmodligen väldigt länge, ett jävligt bra transportmedel och investering tycker jag! Tummen upp
Citera
2014-04-15, 11:37
Medlem
Pansarbabians avatar
Lät ju som en idé! Hur ställer sig sonen till moped nästa år? I så fall är det väl kanske en lite "dum" investering, då du kanske hellre lagt dom slantarna på en trevlig moppe?
Citera
2014-04-15, 11:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Nej TS du är inte dum i huvudet, folk är verkligen dumsnåla men framförallt är de ofta oförmögna att tänka. Om man kombinerar deras dumsnålhet och oförmåga att tänka med ett par nävar avundsjuka så får man den typen av reaktion som du beskriver.

När jag var ung (Slutet av 80- och början av 90-talet.) höll jag på med cykling på ganska hög nivå och redan på den tiden kostade en vettig cykel över 10.000sek. Eftersom detta även var under den period då jag växte en hel del så "behövde" jag ju byta cykel lite oftare än vad jag annars skull gjort, jag var alltså tvungen att skaffa ny cykel minst en gång per säsong. Detta ledde i sin tur till så mycket avundsjuka att en av våra grannar anmälde det till polisen som kom för att kolla om vi höll på med cykelstölder/häleriverksamhet...

Poliserna kollade på kvitton, all utrustning, min cykelhistorik och allt sånt, suckade djupt, skakade på huvudena, beklagade att de hade stört och åkte sin väg igen. Så det är väl bara att räkna med att folk är så avundsjuka och pantade att de inte kan förstå varför alla inte resonerar som dem när det kommer till cyklar.

Skit i grannarnas avundsjuka de förstår inte bättre.

Vi hoppas att det går bra med grabbens cyklande så att de kanske inser att du "satsade rätt".
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-04-15 kl. 12:22.
Citera
2014-04-15, 11:42
Medlem
Motfråga: tycker de personerna att det är en bra idé att kasta sig ut ner för en backe med en cykel som kanske inte pallar med? Det är ju livsfarligt i så fall. Ska han bara cykla på gatan är det så klart jävligt dumt, men eftersom han faktiskt cyklar downhill så behöver han en cykel som håller måttet.
Citera
2014-04-15, 11:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Inte fasen får man väl en bra mountainbike för under 9000:-. Men det förstår väl inte folk.

Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa den ny från en butik, begagnat finns som alternativ.
Citera
2014-04-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Klart som fan du får en bra mtb för 9000. Däremot är folk idioter som köper cyklar för 30k+ som nybörjare.

ONT:
Jag tycker du gjorde rätt från dig. Det är en investering och om sonen i fråga kommer att satsa på detta är det en hobby som kommer följa med hela ungdomen istället för drogträsket och häng vid mc donalds som dagens ungdomar gör. Glöm bara inte hjälmen!

Svensk avundsjuka som många sagt, låt dem överkonsumera på sina bilar och vinglas för det är ju raka motsatsen till investering i mitt tycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in