2014-04-15, 11:57
Avslutad
Jantelagen i ett nötskal! Bara skit i det. Det finns ingen som helst annan anledning att frågasätta ditt köp, som dessutom är ditt beslut och du har råd med, än att folk avundas dig och din ekonomi. Skulle de vara genuint oroliga över din ekonomi (vilket jag betvivlar starkt) skulle de inte bete sig så.

Jag har inte mkt för sådana destruktiva och avundsjuka människor som inte unnar andra gott. Dessa människor tar varken sig själva lr livet på speciellt stort allvar. De har inte fattat vad som gör livet intressant och värt att leva. De kan inte ta ansvar över sitt eget liv och livsnjutandet.

Samtidigt försöker samma typ av människor göra taffliga försök att njuta lite mitt i sin tråkiga och tragiska vardag, som tex att passa på at "sola lite" när de står å tankar bilen. De lyckas naturligtvis föga 9 av 10 gånger. Sen går de hem å blir ännu surare när de ser att grannen köpt ny bil.

Skratta åt dem å gå vidare. Hoppas han blir en hejare på Cyckling.
Citera
2014-04-15, 12:25
Medlem
Uran233s avatar
Eftersom det främsta syftet med att skaffa barn idag är samma anledning som att skaffa husdjur (till skillnad från bondesamhället där barn var ett måste för att säkra din försörjning), kan det ju knappast vara fel att skämma bort ungarna med de bästa av saker.
Citera
2014-04-15, 12:25
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbabian
Lät ju som en idé! Hur ställer sig sonen till moped nästa år? I så fall är det väl kanske en lite "dum" investering, då du kanske hellre lagt dom slantarna på en trevlig moppe?

Citat:
Min son fyller 14 i veckan, han vill börja cykla mountinbike med en lokal förening och han behöver en större cykel då han vuxit ur sin gamla.

Sonen verkar ju vilja börja tävla eller vad man nu gör i den föreningen så då behöver han ju en cykel oavsett, en moppe kommer inte hjälpa honom så mycket, om han nu inte vill gå med i någon liknande förening fast för moppar.
Citera
2014-04-15, 12:31
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Sonen verkar ju vilja börja tävla eller vad man nu gör i den föreningen så då behöver han ju en cykel oavsett, en moppe kommer inte hjälpa honom så mycket, om han nu inte vill gå med i någon liknande förening fast för moppar.

Du är inte medveten om hur ofta barn ändrar/byter intressen gissar jag?

OnT: Jag tror du mest köpte cykeln för att kunna skryta inför dina bekanta om hur dyra saker du kan köpa till ditt barn och därmed få de med mindre ekonomiska medel känna sig underlägsna och som sämre föräldrar.

typiskt nyrikt beteende där man sedan efter att ha tryckt sitt skryt i trynet på folk börjar härja om jante hit och dit för att någon råkar tröttna på skrytet och säger till alternativt inte bryr sig så mycket som du skulle vilja.

Har grabben inte cyklat en meter och helt ny i sitt "stora" intresse duger en cykel för 4-5k förträffligt första 6-12 månaderna.
Citera
2014-04-15, 12:51
Medlem
spermy91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

OnT: Jag tror du mest köpte cykeln för att kunna skryta inför dina bekanta om hur dyra saker du kan köpa till ditt barn och därmed få de med mindre ekonomiska medel känna sig underlägsna och som sämre föräldrar.

typiskt nyrikt beteende där man sedan efter att ha tryckt sitt skryt i trynet på folk börjar härja om jante hit och dit för att någon råkar tröttna på skrytet och säger till alternativt inte bryr sig så mycket som du skulle vilja.

Har grabben inte cyklat en meter och helt ny i sitt "stora" intresse duger en cykel för 4-5k förträffligt första 6-12 månaderna.

Cykeln kommer han ju kunna ha resten av livet ifall han tar hand om den, tex ifall han köpte en 26" med 16 tums ram kan han ha den i ca ifrån 155-170cm ungefär.
Sen så får du oftast skit under 9k, visst du kan ha tur att hitta något helt ok på rean för 6-7k.

Hade du nekat din son att spela hockey? antagligen inte och det är dyrare än 9k per år kan jag meddela.
Citera
2014-04-15, 12:53
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

Du har absolut ett par bra argument, givetvis hade en cykel för 5k fungerat helt ok, men då måste jag ju eventuellt köpa en till om ett år...va fan skall jag då göra med den gamla? Sälja på blocket? Nej då slänger jag hellre skiten och vips så har lagt ut 15 000. Jag värderar kvalitet över allt annat, jag betalar gärna extra för att skiten skall strula så lite som möjligt.

Jag vill poängtera att jag inte nämt jante hit och dit, jag tycker dock dom är patetiska.
Givetvis är det gött att kunna köpa bra skit när andra nöjer sig med mediokert skit. Det har jag inget problem med att erkänna.

Kul att se så många positiva kommentarer. Köp bra prylar helt enkelt.
Citera
2014-04-15, 12:54
Medlem
Bry dig inte om alla andra finns dem som köper motocrossmotorcycklar, golfset, slalomutrustning osv som är betydligt dyrare till sina barn.

Hoppas ditt barn förstår cykelns värde och tar väl hand om den.
Citera
2014-04-15, 12:58
Medlem
Kuggarns avatar
Folk är avundsjuka och tycker att de har rätt att kommentera sånt där. Råkade ut för samma sak när jag köpte en dator till min grabb för 27000... Vadådå? Jag har ju råd, han är värd den och jag vill...
Citera
2014-04-15, 12:59
Medlem
PermanentVickss avatar
En bra cykel är en bra investering. Smart och omtänksamt!
Citera
2014-04-15, 13:01
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Jag säger som de flesta andra här: Om du vill och har råd att ge pågen en cykel för 9 papp så gör det och be de som klagar sköta sina egna affärer.
Citera
2014-04-15, 13:08
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermy91
Cykeln kommer han ju kunna ha resten av livet ifall han tar hand om den, tex ifall han köpte en 26" med 16 tums ram kan han ha den i ca ifrån 155-170cm ungefär.
Sen så får du oftast skit under 9k, visst du kan ha tur att hitta något helt ok på rean för 6-7k.

Hade du nekat din son att spela hockey? antagligen inte och det är dyrare än 9k per år kan jag meddela.

Det kan ha absolut ha, så länge han inte om något år vill ha moppe eller annan farkost och tröttnar på att cykla.

Nej hade absolut inte nekat dem att spela hockey (gjorde det sjläv under hela min uppväxt) men jag hade inte gått och köpt en komplett utrustning så fort han uttryckt en önskan om att lira hockey.

Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Du har absolut ett par bra argument, givetvis hade en cykel för 5k fungerat helt ok, men då måste jag ju eventuellt köpa en till om ett år...va fan skall jag då göra med den gamla? Sälja på blocket? Nej då slänger jag hellre skiten och vips så har lagt ut 15 000. Jag värderar kvalitet över allt annat, jag betalar gärna extra för att skiten skall strula så lite som möjligt.

Jag vill poängtera att jag inte nämt jante hit och dit, jag tycker dock dom är patetiska.
Givetvis är det gött att kunna köpa bra skit när andra nöjer sig med mediokert skit. Det har jag inget problem med att erkänna.

Kul att se så många positiva kommentarer. Köp bra prylar helt enkelt.

Min poäng var att vara lite raljant och jag anser också att man bör köpa bra saker än skit och låta det kosta därefter (köper ju skinnskor för 5k och folk tycker jag är tokig) och som sagt är det nu så att han verkligen gillar att cykla och fortsätter iaf några år är det absolut en bra investering så tillvida han inte kommer och tycker han cykel är dålig om nå år och vill ha en ny för 15, om man får bra grejer direkt finns risken att man inte uppskattar och inser hur bra de är utan bara vill ha bättre.

Att lära barn insikten av vad saker kostar är också nyttigt och att de tar hand om sina fina saker, annars finns också risk för att det blir lite blasé och man förstår inte värdet av saker och ting.

Men som sagt så länge du har tänkt över det och det inte påverkar ditt liv märkbart ser jag inga problem med det hela. Kommer säkert göra samma sak
Senast redigerad av mastejag 2014-04-15 kl. 13:10.
Citera
2014-04-15, 13:12
Medlem
Låter som ett bra köp, klart man vill att sina barn ska ha det bästa. Min far gav sig aldrig tiden att visa något intresse för mig eller mina hobbys.

Tänk på att inte bara köpa massa prylar utan även att man har ett stort stöd för sina barn och ger dem mycket av sin tid, annars glider man lätt isär, vet av egen erfarenhet
Senast redigerad av Whiskers 2014-04-15 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in