En bra orsak att "tro på det" är att det inte finns någon historiker som lett i bevis hur det hela skulle vara påhittat och en trovärdig förklaring på vad som EGENTLIGEN skulle ha skett om det nu är påhittat.
Jag har heller aldrig sett någon "revisionist" i nån debatt om ämnet göra så mycket annat än att sitta med armarna i kors och såga de bevis som finns och försöka så tvivel i "den officiella versionen", sen komma med påståenden som låter rimliga om man inte sätter dem i rätt kontext och som lätt sågas av sakkunniga vid en närmre granskning (t ex att det var mer gas på väggarna där man avlusade människor än i de gaskammare där man mördade judar, vilket beror på att det krävs mer Zyklon B för att döda löss än människor då de är mer resistenta mot gasen.

.)
Det är så mycket lättare att såga bevis som läggs fram än att lägga fram något eget. 9/11 truthers gör likadant. Vad som egentligen skulle KRÄVAS i form av bevis för att deras världsbild och historieskrivning kring händelsen skulle vara korrekt bortser de ifrån och de presenterar väldigt lite belägg för någon alternativ förklaring och utnyttjar istället folks okunnighet kring hur balkar smälter och byggnader ramlar ihop vid flygplansattacker till att försöka så tvivel kring "the official story".
Det brukar heta att bevisbördan ligger på den som hävdar något, men det förnekare hävdar är att det hela är påhittat (av judar??), vilket jag aldrig sett några bevis för. Sågar man etablerad historia och vetenskap är det upp till en själv att komma med bevis dessutom för hur man menar att verkligheten förhåller sig om man menar att den etablerade teorin är felaktig, det är inte upp till biologer eller forskare inom andra seriösa fält idag att sitta och bevisa för kreationister hur evolutionsteorin är korrekt. Jag beundrar dock ändå de som tar sådana debatter, så som Richard Dawkins.
Jag tror det kan hjälpa revisionister och i synnerhet tvivlare att läsa på om mjuk och tung vetenskap. Man kan inte applicera samma beviskrav på en "soft science" som historia som man kan på tunga naturvetenskaper som kemi eller fysik. Med det sagt, så är förintelsen så bevisad som det går inom ramen för den "soft science" som historia är. Order, dokument, vittnesmål pekar i samma riktning och sen det bästa beviset av dem alla:
"Var tog de annars vägen?". Miljontals judar är borta och de dyker inte upp i andra länders invandringsstatistik, hmmmmmm? Världshistoriens största hoax?
Det som revisionist-sidan har rätt i är att vittnesmål inte är helt tillförlitliga, om det hängde ENBART på vittnesmålen kunde man vara en smula skeptisk (även om antalet vittnesmål och samstämmigheten kring så många av dem stärker vittnesmålens värde som bevisning. Det finns vittnesmål från BÅDA sidor dessutom. Tyskarna förnekar inte heller att de utförde förintelsen, men de vill hjälpa judar att bygga upp Israel och ge judar makt och tycker att det är skitkul att betala enorma skadestånd för nåt som inte hände eller ööh..?) eftersom mänskligt minne är opålitligt, speciellt när man studerat detaljminnet så har det visat sig opålitligt (lättare att komma ihåg ATT det var ett trafikkaos downtown än exakt hur länge man stod i kön, temperaturen i bilen, hur lång kön var, hur mycket folk tutade e t c.), men demografiska belägg m.m. finns också, som är starkare.
Sen är det klart att det finns mycket som är oklart när man kommer ner på detaljnivå, men det gör det alltid vid större skeenden, men det förändrar inte helhetsbilden. Det är även svårare att skapa trovärdiga hypoteser kring
varför? man valde att göra som man gjorde än att bevisa
ATT det hände.
Ifrågasätter man f.ö. att människor är kapabel till sådant vansinne som förintelsen (eller att européer är det eller whatever) föreslår jag att man läser på om
Stanford Prison Experiment, som påvisade att vanliga människor är kapabel att bete sig "psykopatiskt" under vissa omständigheter (lyda auktoriteter, som framgick i SPE, är en psykologisk variabel av ett flertal som möjliggjorde förintelsen och även massmord i kommunistiska regimer o s v). Jag lyssnade på ett avsnitt av Radio Framåt förut där Söderman hävdade att det inte går att tro att ett folk som tyskar vore kapabel till något sådant, vilket ju blir en absurt låg nivå att hålla i sammanhanget. Självfallet har vi fler aspekter i vårt psyke än moral och empati och moralen och empatin ser även olika ut i olika samhällssystem.
Slutligen bör inte förintelserevisionism vara olagligt som det är i vissa länder, dels av det viktigaste skälet: yttrandefrihetsprincipen. Men dels för det andra, det tenderar legitimera det och ge ett sken av "det kanske ligger något i detta eftersom man inte får säga det".