2014-04-09, 20:48
Medlem
Hallå!
Detta kanske har svarats på förut, ber om ursäkt isåfall.
Men det är så att jag ska börja med lastbilskort i Maj, detta är genom arbetsförmedligen. De två första veckorna är en "testmodul" som ska kolla om man är lämplig att jobba inom yrket.
Är det någon som har gått utbildningen genom arbetsförmedlingen och kan säga hur denna testmodul går till? Jag är supernojjig att jag ska misslyckas och inte komma vidare. De som håller i utbildningen är Yrkesakademin.
/Bernt
Citera
2014-04-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulfbernt
Hallå!
Men det är så att jag ska börja med lastbilskort i Maj, detta är genom arbetsförmedligen. De två första veckorna är en "testmodul" som ska kolla om man är lämplig att jobba inom yrket.
Är det någon som har gått utbildningen genom arbetsförmedlingen och kan säga hur denna testmodul går till? Jag är supernojjig att jag ska misslyckas och inte komma vidare. De som håller i utbildningen är Yrkesakademin.
/Bernt
Detta har tagits upp tidigare i tråden. Man måste vara extremt dum i huvudet för att inte klara "test" veckorna. Dem har egentligen dem bara för att sålla ut packet som inte kan ett ord svenska.
Citera
2014-04-10, 13:19
Medlem
Citat:
Hallå!
/Bernt

Du bör läsa några sidor bakåt om vad folk tycker om det där med AF och YA och dess medverkande...
Citera
2014-04-11, 12:48
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Hallå!
/Bernt
Den är extremt lätt, vissa språkkunnigheter är viktiga men kan du prata svenska så fixar du det lätt...
Citera
2014-04-11, 12:51
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Du bör läsa några sidor bakåt om vad folk tycker om det där med AF och YA och dess medverkande...
Folk verkar negativa, jag gick chauföörsutbildning på ett halvår via arbetsförmedlingen. Vi hade praktik andra veckan, fixade en plats själv o blev i princip erbjuden att köra för dem när jag var klar, började samma dag som jag tog ce kortet o nu har jag provanställning. Visst utbildningen är lite flummig och seg men det får man ta. Har man inget jobb när man kommer ut finns det ju alltid norge som alternativ.
Citera
2014-04-14, 20:09
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Alltså, finns det någon här som kan ge mig en idiotförklaring på vad en daglots/nattlots är?
Har aldrig fattat vad det är.

Och vad brukar ingå i en sån tjänst?
Citera
2014-04-14, 22:06
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Alltså, finns det någon här som kan ge mig en idiotförklaring på vad en daglots/nattlots är?
Har aldrig fattat vad det är.

Och vad brukar ingå i en sån tjänst?

Det är negern som levererar/hämtar det linjechauffören inte klarar på egen körtid.
Citera
2014-04-15, 00:45
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det är negern som levererar/hämtar det linjechauffören inte klarar på egen körtid.

Okej så om hans körtid tar slut och bilen inte har nåt målet skall jag alltså hoppa in och fortsätta köra?

Som sagt, idiotförklarar säkert mig själv nu
Citera
2014-04-15, 00:59
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Okej så om hans körtid tar slut och bilen inte har nåt målet skall jag alltså hoppa in och fortsätta köra?

Som sagt, idiotförklarar säkert mig själv nu

Nja, det är sällan så illa. Det brukar snarare vara så att en linje har flera stopp i varje ände som inte hinns av samme chaufför. Nu är jag dålig på hur lång tid olika sträckor tar i Sverige, men jag kan ta ett exempel hos oss.

Vi har två bilar som går Oslo-Stavanger. Chaufförerna lastar på 2-3 platser för att fylla bilarna, kör till Stavanger och lossar på kanske 3-4 olika platser, lastar på 2-3 platser och sätter kurs hemåt. När dom kommer tillbaka till Oslo har dom 4-7 olika platser dom ska lossa på utspridda över hela Oslo/Akershus. Dom väljer då ett par stycken som ligger hyfsat nära varandra och går snabbt att kvitta sig med. Sedan när dom gått och lagt sig kör lotsen ut resten, och om förra resan tagit onormalt lång tid så linjechauffören inte hinner vila och lasta före planlagd avgångstid händer det att lotsen lastar åt honom också för att inte förseningen ska sprida sig vidare till nästa tur.

Blev det lite klarare?
Citera
2014-04-15, 19:41
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nja, det är sällan så illa. Det brukar snarare vara så att en linje har flera stopp i varje ände som inte hinns av samme chaufför. Nu är jag dålig på hur lång tid olika sträckor tar i Sverige, men jag kan ta ett exempel hos oss.

Vi har två bilar som går Oslo-Stavanger. Chaufförerna lastar på 2-3 platser för att fylla bilarna, kör till Stavanger och lossar på kanske 3-4 olika platser, lastar på 2-3 platser och sätter kurs hemåt. När dom kommer tillbaka till Oslo har dom 4-7 olika platser dom ska lossa på utspridda över hela Oslo/Akershus. Dom väljer då ett par stycken som ligger hyfsat nära varandra och går snabbt att kvitta sig med. Sedan när dom gått och lagt sig kör lotsen ut resten, och om förra resan tagit onormalt lång tid så linjechauffören inte hinner vila och lasta före planlagd avgångstid händer det att lotsen lastar åt honom också för att inte förseningen ska sprida sig vidare till nästa tur.

Blev det lite klarare?

Jag tackar dig ödmjukast! ^^
Citera
2014-04-15, 21:00
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Jag tackar dig ödmjukast! ^^

Bara kul att kunna hjälpa till. Kom ihåg att det inte finns dumma frågor, bara idioter som är för stolta att fråga eller för dumma för att förstå den tredje förklaringen.
Har du fått jobb som lots?
Citera
2014-04-15, 21:16
Medlem
Ree81s avatar
Har inte kollat igenom tråden särskilt noggrant, men hur ser det ut med sömnen som chaufför? Jag har vissa sömnproblem. Måste man sova i bilen rätt ofta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in