Citat:
Hur kan du som expert på både vapen och socialpsykologi vilja förklara saken som ett banalt triangeldrama och typfenomen samtidigt som du medger att varken det ena eller andra blivit riktigt klarlagt men att domen mot församlingen ändå bör anses rimlig? När jag istället vill varna för de maktpyramidernas spel som du ändå medgett förekommer i andra sammanhang så förnekar du genast i detta fall all kännedom.
Hmmm...som jag ser det är mellanmänskliga relationer vilka kan förstås genom dramatriangeln allt annat än "banala", som du säger....speciellt inte om man betraktar de som beskrivs utspelas inom "
tredje gradens spel"...dramatriangeln kan också användas för att "komma ur destruktivitet", som
denna sida säger... dessutom kan dramatriangeln enligt
en annan sida studeras närmare med hjälp av begrepp som kallas "gränssättaren", "stödjaren" och "den ödmjuke"... denna utökning av dramatriangelns beskrivning kan jag således använda mig av när jag sätter gränser för din grundlösa tillskrivning av mig som "expert" på vapen? och socialpsykologi?, vilken enligt föregående logik jag kan förstå som att den tillskrivs mig ur en psykologisk offerposition... denna uppfattning om mig som du bibringat dig själv, stämmer inte med min egen verklighetsuppfattning...samhället vimlar av yrkeskunniga människor, varav ett fåtal kan betraktas som experter inom sitt fackområde, men eftersom jag själv (dessvärre) inte fyller en sådan position i mitt dagliga liv, konstaterar jag endast överdriften i ditt resonemang...
Mitt intresse för Knutbyfallet grundar sig däri att ingen beskrivning av omständigheterna som jag hittills stött på i media, på ett tillfredställande sätt förklarat för mig de underliggande motiven och psykologiska drivkrafterna hos församlingsmedlemmarna och pastorerna inom frikyrkomiljön i Knutby som ledde fram till den mediala bevakningen av mordet(n?) i Knutby...i akt och mening att skapa mig en egen förståelse som verkar rimlig för mig själv, beaktar jag således de olika infallsvinklar på fallet som står mig till buds, och försöker på så sätt lära mig något som ingen annan verkar kunna tala om för mig... ditt sätt att lägga orden när du skriver "domen mot församlingen" antar jag innebär församlingens
förlust av vigselrätten, och den verkar rimlig för mig på basen av att församlingen/kulten av finansiella skäl genomförde en
bluffvigsel för att bruden skulle kunna behålla änkepensionen... "överstatliga maktpyramider" är dock inget begrepp som jag hittills funnit anledning att ta i beaktande för min förståelse av Knutbyfallets underliggande dynamik...