Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
I en marknadsekonomi finns det hela tiden tillgängliga hyresobjekt. Du kommer att kunna få dig ett förstahandskontrakt omgående.
Nu springer du iväg till föreställningar.
Säg att jag har köpt en BR och åker på en boendekostnad på 10 KSEK. Försöker jag hyra ut den för 11 KSEK kommer du fnysa åt det och hyra en som ligger på 10 KSEK.
Jag kommer kanske att kunna hyra ut den för 10 KSEK och då är min profit 0 SEK. Detta är marknadsekonomi.
BR visar var marknadspriset ligger. Den fastighetsägare som lägger sig över det får tomma lägenheter. Och det är inte bra för ekonomin om man säger så.
I en marknadsekonomi finns det hela tiden tillgängliga hyresobjekt. Du kommer att kunna få dig ett förstahandskontrakt omgående.
- Till vilket pris? Det är frågan. Förstå även att utbudet på marknaden spelar en stor roll här.
Säg att jag har köpt en BR och åker på en boendekostnad på 10 KSEK. Försöker jag hyra ut den för 11 KSEK kommer du fnysa åt det och hyra en som ligger på 10 KSEK.
- Fast det går inte när marknaden är hämmad som nu. Beståndet är för litet och för många vill ha bostad.
BR visar var marknadspriset ligger. Den fastighetsägare som lägger sig över det får tomma lägenheter. Och det är inte bra för ekonomin om man säger så.
- I en utopi om Sverige så, ja. Men i dagens verklighet, nej. Det enda som kommer hända är att fler asylanter får dyrare lägenheter i snabbkön.
Alltså jag är inte emot marknadshyror, om det vore riktiga spelregler, men dessa glömmer ni med BR ganska fort, eftersom ni aldrig unnar detta en tanke. Alla invandrare som går före i kön och får hyran betald av dig och mig utgör ett hinder för att en fri marknad ska kunna existera på riktiga villkor. Sen har vi en rad post-kommunistiska regleringar och alla jävlar som ska överklaga när deras favoritträd huggs ner utanför. Marknaden sätts ur gungning.