Citat:
Ursprungligen postat av
Polymorphous
Om jag tolkar krishanteringsexperten rätt här, så anser han det här vara någonting svårare att hantera för en förälder, än att förlora sitt barn i en naturkatastrof. När det gäller de yngsta barnen, så kommer de inte ens komma ihåg vad som har hänt, right? Är det bara jag som tycker att efter den kontakt som är nödvändig med polisen och sjukvården, att föräldrarna skall göra sitt yttersta för att dessa barn inte skall bli stämplade som offer för resten av livet (även fast de är det). Jag menar, hur fan ska du komma över ett sexuellt övergrepp om omgivningen anser att det du varit med om är värre än att dö i en jordbävning. För vi färgas ju något enormt av våran omgivning...
En intressant frågeställning. Jag tror också, precis som krishanteringsexperten, att man som förälder till ett två årigt barn förmodligen känner sig själv mer utsatt än barnet i fråga. Jag är själv förälder och mina egna barn är de enda jag verkligen skulle göra allt för att ta en kula för.
Dock tycker jag att alla brott av den här karaktären måste utredas och ställa den misstänkte till svars om bevis räcker för att väcka talan.
Sedan finns ju även undertryckta minnen eller förträngda minnen där det finns förhållandevis lite forskning kring övergrepp på små barn. Är osäker på huruvida man själv ska ta upp övergreppet med barnet eller om man ska låta barnet själv fråga om det. Chansen finns att om de bor kvar på orten att det kommer att talas om det i lång tid framöver och för barnet skulle det kunna bidra till ännu ett trauma genom att få reda på att hen vart utsatt för ett övergrepp vid ung ålder från exempelvis skolkamrater etc etc.