2014-04-12, 08:39
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Så du gjorde ett fel. Och nu grinar du för att Avanza återställde ditt fel?

Nej så enkelt är det inte. Men självklart har även jag ett ansvar för att ha koll på exakt aktieantal. Avanza har inte återställt det, de har skapat en rejäl soppa som jag nu får lösa där.
Citera
2014-04-12, 11:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du gjorde ett fel. Och nu grinar du för att Avanza återställde ditt fel?

Han gjorde uppenbarligen fel men det gjorde även Avanza som tillät honom att blanka men sedan själva behöll vinsten av blankningen.

Det enda riktiga är förstås här att systemet säger ifrån och inte tillåter försäljningar som det inte finns täckning för annars blir det en soppa för båda parter i slutändan.

Intressant är också om det finns en uttalad policy om hur de ska hantera i sådana här fall och om de har agerat på motsvarande sätt i andra liknande fall. Så att de alltså inte behåller en vinst när den uppstår men låter kunden ta en förlust när det blir utfallet. Förhoppningsvis är Avanza konsekvent i sådana här fall men peka gärna på en officiell policy om det finns någon sådan.
Citera
2014-04-12, 12:31
Medlem
927s avatar
daniel, tycker att dina svar här är av mycket hög kvalité men... nu över ett halvår senare så finns det fortfarande inga klockslag för rapporterna eller nån info om makro (bristfällig dagsagenda)
https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern.html

och framför allt så är ju nyhetsrutan fortfarande "ej helt optimal"
Citera
2014-04-14, 17:26
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du kan kalla det för att återställa positionen bäst du vill. Ni har i panik gjort en massa åtgärder som lett till problem som jag i tur och ordning har fått ringa er om och då möts man av ett oj, det tänkte vi inte på det fixar vi.

1. Jag tilläts sälja 4x så många aktier som jag hade
2. Ni återköpte dem för likviderna på min depå
3. Jag gjorde en vinst som ska beskattas där skatten hade blivit större än värdet på mitt faktiska innehav
4. Ni plockade åt er blankningsvinsten som uppstod
5. Ni satte ett courtage som var 15x gånger högre än det korrekta courtaget
6. Nu har jag fått en skuldränta som en konsekvens av ert misstag så jag får ringa er igen

Så här håller det på.

Beskedet vi fått är att om vi hade placerat våra oförtjänta likvider i en aktie som backat ett par kronor så hade vi blivit skyldiga er pengar. Ni har alltså inte stått risk för de pengarna som vi inte skulle ha. Vi har stått risken, ni har tagit förtjänsten.

Så här håller det på. Hur kan ni ens i er vildaste fantasi tro att 3 gratis courtage är i närheten av en rimlig kompensation i det här fallet? Jag har varit i kontakt med kundservice 3 gånger och klagomålsansvarig 2 gånger. Klagomålsansvarig verkar ha stängt ärendet nu efter sitt senaste intetsägande svar. Men uppenbarligen är jag fortfarande inte klar då jag nu fått skuldräntor.

Ni är ta mig tusan inte kloka som inte ens tänker på alla konsekvenser från början och utreder ärendet ordentligt utan rättar upp en sak i taget i takt med att kunden ringer in och påtalar era misstag för er. Det är oansvarigt så det förslår.
Jag beklagar som sagt att din upplevelse av hanteringen av detta fall gjort dig så pass missnöjd med oss. Dessvärre så kan jag inte kommentera fallet vidare här på Flashback då banksekretessen gör det omöjligt för mig att kommentera detaljer kring fallet.

Jag hoppas du fortfarande kan ha en dialog med oss via telefon/mail och att detta kan lösa sig så att du återfår ditt förtroende för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Han gjorde uppenbarligen fel men det gjorde även Avanza som tillät honom att blanka men sedan själva behöll vinsten av blankningen.

Det enda riktiga är förstås här att systemet säger ifrån och inte tillåter försäljningar som det inte finns täckning för annars blir det en soppa för båda parter i slutändan.

Intressant är också om det finns en uttalad policy om hur de ska hantera i sådana här fall och om de har agerat på motsvarande sätt i andra liknande fall. Så att de alltså inte behåller en vinst när den uppstår men låter kunden ta en förlust när det blir utfallet. Förhoppningsvis är Avanza konsekvent i sådana här fall men peka gärna på en officiell policy om det finns någon sådan.
Hej!

Det finns en punkt som reglerar detta i avtalen (punkt H6 i de allmänna bestämmelserna för handels- och depå/kontoavtalet). Detta är en standardskrivning för depå-/kontoavtal som är framtagen av Svenska Fondhandlareföreningen och som används av de flesta banker. Denna typ av fel är väldigt sällsynta och vi behöver utreda varje fall var för sig. Vi brukar vara generösa med att ersätta kunder som oavsiktligen tagit positioner till följd av ett fel från vår sida. Som kund är man dock skyldig att påvisa felet direkt när man upptäcker det (även detta enligt villkor), detta då man annars medvetet skulle kunna utnyttja ett uppenbart fel och sedan kräva ersättning ifall positionen inte rör sig i önskad riktning.

Med detta sagt så är det givetvis så att vi strävar efter att fel eller misstag aldrig ska uppstå från första början men tyvärr är vi liksom andra inte helt immuna mot detta även om det är väldigt sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av 927
daniel, tycker att dina svar här är av mycket hög kvalité men... nu över ett halvår senare så finns det fortfarande inga klockslag för rapporterna eller nån info om makro (bristfällig dagsagenda)
https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern.html

och framför allt så är ju nyhetsrutan fortfarande "ej helt optimal"
Kul att höra det! Jag försöker bäst jag kan.

Vad gäller klockslag för rapporterna och makro-info så är det faktiskt någonting vi håller på att se över inom ett projekt just nu. Jag vågar inte svara på när vi kan implementera en förbättring men det är på gång i alla fall. Jag är själv involverad i det projektet så jag pushar för det så gott jag kan, det lovar jag!

Vad gäller nyhetsrutan så håller jag med dig om att det fortfarande finns förbättringar att göra där, som du säkert märkt finns dock en ny "Alla"-flik som gör att du slipper klicka runt bland de olika kategorierna för att se alla. Vi håller även på att kika på att skapa en bättre nyhetswidget till Börsskärmen med bland annat "mina nyheter".

Passar mig nog för att lova för mycket när saker och ting kommer implementeras då det kan ändras beroende på vad som dyker upp emellan.

Vänligen,
Daniel, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-04-14 kl. 17:37.
Citera
2014-04-14, 18:04
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det finns en punkt som reglerar detta i avtalen (punkt H6 i de allmänna bestämmelserna för handels- och depå/kontoavtalet). Detta är en standardskrivning för depå-/kontoavtal som är framtagen av Svenska Fondhandlareföreningen och som används av de flesta banker. Denna typ av fel är väldigt sällsynta och vi behöver utreda varje fall var för sig. Vi brukar vara generösa med att ersätta kunder som oavsiktligen tagit positioner till följd av ett fel från vår sida. Som kund är man dock skyldig att påvisa felet direkt när man upptäcker det (även detta enligt villkor), detta då man annars medvetet skulle kunna utnyttja ett uppenbart fel och sedan kräva ersättning ifall positionen inte rör sig i önskad riktning.

Med detta sagt så är det givetvis så att vi strävar efter att fel eller misstag aldrig ska uppstå från första början men tyvärr är vi liksom andra inte helt immuna mot detta även om det är väldigt sällsynt.

Vänligen,
Daniel, Avanza

Det här är alltså H6.

"6. Felaktig förteckning i depån m m
Om Bolaget av misstag skulle förteckna värdepapper i Kundens depå eller av
misstag sätta in medel på till depån anslutet konto, äger Bolaget korrigera
förteckningen eller insättningen i fråga. Om Kunden förfogat över av misstag
förtecknade värdepapper eller insatta medel, ska Kunden snarast möjligt till
Bolaget återlämna värdepapperen eller återbetala de medel som erhållits vid
avyttring eller insättningen. Om Kunden underlåter detta äger Bolaget rätt att,
vid Kundens förfogande över värdepapper, köpa in värdepapperen i fråga och
belasta Kundens konto med vad som erfordras för betalning av bolagets fordran
i anledning härav samt att, vid Kundens förfogande över medel, belasta Kundens
konto med beloppet i fråga. Om Bolaget vidtagit korrigering enligt ovan, ska
Bolaget utan dröjsmål underrätta Kunden därom. Kunden äger inte rätt att ställa
några krav gentemot Bolaget med anledning av sådana misstag. Vad som angetts
här ovan gäller även när Bolaget eljest förtecknat värdepapper i depån eller satt in
medel på konto, som rätteligen inte skulle ha tillkommit Kunden.

Det är en intressant paragraf då den föreskriver att jag som kund ska återlämna aktierna eller återbetala summan. Det förutsätter att ni kontaktar, eller åtminstone försöker kontakta mig. Något som inte skedde. Jag har aldrig getts en chans att göra rätt för mig på mina villkor då ni helt sonika köpte tillbaka aktierna till vilket pris som helst. Det är först vid min underlåtelse att fullgöra min plikt som ni äger rätt att agera så som ni agerade. Dessutom är ni skyldiga att snarast meddela mig detta om så sker, vilket inte heller skedde utan jag var tvungen att kontakta er. Vad som vidare står är att ni äger rätten att återköpa aktierna och kräva mig på pengarna för dessa när jag underlåtit att fullgöra mina skyldigheter gentemot er, det innebär inte att ni köper aktierna via kundens konto utan att ni köper aktierna som Avanza och sedan kräver betalning för detta från mig. Men detta kan först ske efter att jag inte fullgjort mina skyldigheter enligt paragrafen.

Återigen, om ni i egenskap av avanza hade köpt tillbaka det antal aktier som samtliga som drabbades av detta hade sålt. På det antalet hade ni räknat ut ett GAV multiplicerat det med kundens antal aktier och sen skickat ett meddelande till aktieägaren som förklarade situationen och bad kunden ha en tillgänglig likvid om det beloppet på sitt konto vid en given tidpunkt så hade jag tyckt ni hade handlat korrekt. Utöver det hade ni behövt korrigera en nota för varje kund. Det minsta man kan begära vid en korrigering är väl ändå att man som kund inte ska behöva kontakta er 6 gånger för att påtala näst och nästa fel. hade ni agerat som jag föreslår och som era villkor föreskriver hade ni sluppit försöka korrigera saker i panik som leder till vidare fel. Då hade ni kunnat ta er tiden att reda ut saker innan ni ställer till det för kunden.

Istället har en split, en emission och en sälj (3 transaktioner) nu förvandlats till 8 transaktioner och ett massivt haveri med det mesta på min depå.

Så återigen jag vänder mig inte emot att ni har tagit tillbaka pengarna, jag vänder mig emot hur ni har hanterat ärendet. Som dessutom verkar vara i strid mer ert eget användarvillkor.

Jag har för övrigt inget annat val än att kontakta er igen fast jag helst inte vill ha med er att göra då ni som sagt belastat mitt konto med en skuldränta utöver allt annat strul.
Citera
2014-04-16, 21:10
Medlem
927s avatar
(FB) Aktie: D. Carnegie & Co.
Citera
2014-04-20, 10:53
Medlem
talgoxens avatar
Vissa bolag hos Avanza har ett eget företagsforum andra bolag har inget sådant.

Vad är det som avgör om ett bolag har ett företagsforum eller inte?
Citera
2014-04-22, 12:09
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Vissa bolag hos Avanza har ett eget företagsforum andra bolag har inget sådant.

Vad är det som avgör om ett bolag har ett företagsforum eller inte?

Hej!

De flesta aktier och även en del andra värdepapper ligger upplagda sedan tidigare. De går att finna på forumsidan i bokstavsordning. Du kan även efterfråga bolag som inte finns. Normalt så brukar vi bedöma efterfrågan hos våra kunder och i samband med nyintroduktioner så brukar vi uppdatera forumet manuellt, om det behövs.

Återkom gärna med vilket bolag som du saknar så ska jag ta önskemålet vidare till Placera!

/ Dan, Avanza
Citera
2014-04-23, 03:56
Medlem
Varför kan ni inte lägga upp Pink Sheets-papper på hemsidan?
Citera
2014-04-23, 12:48
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Varför kan ni inte lägga upp Pink Sheets-papper på hemsidan?

Hej!

Vi har gjort en bedömning och kommit fram till att det inte finns en tillräckligt stor efterfrågan för att ha det här på hemsidan. Att ha direkta marknadskopplingar är dyrt samt kräver utvecklingsarbete, och därför har vi valt att fokusera på de marknader som våra kunder framför allt efterfrågar. En stor del av anledningen till varför vi kan hålla våra låga avgifter är på grund av vår kostnadseffektiva organisation.

Vi ser däremot löpande över vårt kunderbjudande och det är ingen omöjlighet att vi implementerar det här i framtiden. Jag har tagit ditt önskemål vidare till våra utvecklingsansvariga så att de vet att intresset finns.

Ha en trevlig dag!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-04-23, 12:58
Medlem
Förbättringsförslag:
Använd blå/röd färg på senaste avslut beroende på om det är köp eller sälj triggat avslut.
Köp / Säjl ratio vore också trevligt att ha.

Ex på hur det ser ut hos andra nätmäklare:
http://www.netfonds.se/quotes/ppaper.php?paper=LUC.ST
Senast redigerad av Asguk 2014-04-23 kl. 13:04.
Citera
2014-04-23, 13:12
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Förbättringsförslag:
Använd röd/blå färg på senaste avslut beroende på om det är köp eller sälj triggat avslut.
Köp / Säjl ratio vore också trevligt att ha.

Ex på hur det ser ut hos andra nätmäklare:
http://www.netfonds.se/quotes/ppaper.php?paper=LUC.ST

Tack för förslaget! Jag har skickat det vidare till vår idéansvarige. Som vanligt gäller dock att vi behöver väga alla förbättringsförslag mot varandra samt se till de projekt som redan finns i huset.

/Hanna, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in