Citat:
Ursprungligen postat av
AvanzaBank
Hej!
Det finns en punkt som reglerar detta i avtalen (punkt H6 i
de allmänna bestämmelserna för handels- och depå/kontoavtalet). Detta är en standardskrivning för depå-/kontoavtal som är framtagen av Svenska Fondhandlareföreningen och som används av de flesta banker. Denna typ av fel är väldigt sällsynta och vi behöver utreda varje fall var för sig. Vi brukar vara generösa med att ersätta kunder som oavsiktligen tagit positioner till följd av ett fel från vår sida. Som kund är man dock skyldig att påvisa felet direkt när man upptäcker det (även detta enligt villkor), detta då man annars medvetet skulle kunna utnyttja ett uppenbart fel och sedan kräva ersättning ifall positionen inte rör sig i önskad riktning.
Med detta sagt så är det givetvis så att vi strävar efter att fel eller misstag aldrig ska uppstå från första början men tyvärr är vi liksom andra inte helt immuna mot detta även om det är väldigt sällsynt.
Vänligen,
Daniel, Avanza
Det här är alltså H6.
"6. Felaktig förteckning i depån m m
Om Bolaget av misstag skulle förteckna värdepapper i Kundens depå eller av
misstag sätta in medel på till depån anslutet konto, äger Bolaget korrigera
förteckningen eller insättningen i fråga. Om Kunden förfogat över av misstag
förtecknade värdepapper eller insatta medel, ska Kunden snarast möjligt till
Bolaget återlämna värdepapperen eller återbetala de medel som erhållits vid
avyttring eller insättningen. Om Kunden underlåter detta äger Bolaget rätt att,
vid Kundens förfogande över värdepapper, köpa in värdepapperen i fråga och
belasta Kundens konto med vad som erfordras för betalning av bolagets fordran
i anledning härav samt att, vid Kundens förfogande över medel, belasta Kundens
konto med beloppet i fråga. Om Bolaget vidtagit korrigering enligt ovan, ska
Bolaget utan dröjsmål underrätta Kunden därom. Kunden äger inte rätt att ställa
några krav gentemot Bolaget med anledning av sådana misstag. Vad som angetts
här ovan gäller även när Bolaget eljest förtecknat värdepapper i depån eller satt in
medel på konto, som rätteligen inte skulle ha tillkommit Kunden.
Det är en intressant paragraf då den föreskriver att jag som kund ska återlämna aktierna eller återbetala summan. Det förutsätter att ni kontaktar, eller åtminstone försöker kontakta mig. Något som inte skedde. Jag har aldrig getts en chans att göra rätt för mig på mina villkor då ni helt sonika köpte tillbaka aktierna till vilket pris som helst. Det är först vid min underlåtelse att fullgöra min plikt som ni äger rätt att agera så som ni agerade. Dessutom är ni skyldiga att snarast meddela mig detta om så sker, vilket inte heller skedde utan jag var tvungen att kontakta er. Vad som vidare står är att ni äger rätten att återköpa aktierna och kräva mig på pengarna för dessa när jag underlåtit att fullgöra mina skyldigheter gentemot er, det innebär inte att ni köper aktierna via kundens konto utan att ni köper aktierna som Avanza och sedan kräver betalning för detta från mig. Men detta kan först ske efter att jag inte fullgjort mina skyldigheter enligt paragrafen.
Återigen, om ni i egenskap av avanza hade köpt tillbaka det antal aktier som samtliga som drabbades av detta hade sålt. På det antalet hade ni räknat ut ett GAV multiplicerat det med kundens antal aktier och sen skickat ett meddelande till aktieägaren som förklarade situationen och bad kunden ha en tillgänglig likvid om det beloppet på sitt konto vid en given tidpunkt så hade jag tyckt ni hade handlat korrekt. Utöver det hade ni behövt korrigera en nota för varje kund. Det minsta man kan begära vid en korrigering är väl ändå att man som kund inte ska behöva kontakta er 6 gånger för att påtala näst och nästa fel. hade ni agerat som jag föreslår och som era villkor föreskriver hade ni sluppit försöka korrigera saker i panik som leder till vidare fel. Då hade ni kunnat ta er tiden att reda ut saker innan ni ställer till det för kunden.
Istället har en split, en emission och en sälj (3 transaktioner) nu förvandlats till 8 transaktioner och ett massivt haveri med det mesta på min depå.
Så återigen jag vänder mig inte emot att ni har tagit tillbaka pengarna, jag vänder mig emot hur ni har hanterat ärendet. Som dessutom verkar vara i strid mer ert eget användarvillkor.
Jag har för övrigt inget annat val än att kontakta er igen fast jag helst inte vill ha med er att göra då ni som sagt belastat mitt konto med en skuldränta utöver allt annat strul.