2014-04-14, 13:17
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det märkliga är att man genomför en statskupp i vetskap om detta. Kuppen har dåligt folkligt stöd i öst och det förutsåg man säkert. Därmed måste ansvaret för splittringen i Ukraina ligga på kuppmakarna och deras uppbackare i Väst.
Exakt vilken kupp pratar du om? De som styr Ukraina idag hade inget med Majdan att göra. Majoriteten av politikerna från Janukovytjs parti sitter till och med kvar i Rada (Ukrainas parlament) idag. Så det där att "kuppmakare" styr Ukraina stämmer inte för 5 öre.
2014-04-14, 13:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Ja, menar det känns lite otroligt att Ryssland inte skulle ha ett finger med i spelet.

Självklart har de flera fingrar med i spelet och till och med initierar protester, men som sagt, det jag observerar de senaste dagarna är en passivitet från lokala myndigheter som jag inte tycker man kan skylla på ryska infiltratörer, utan på att de lokala myndigheterna inte respekterar centralmakten i Kiev. Och om det är som jag tror kan landet tyvärr stå på randen till inbördeskrig nu, oavsett om Ryssland går in eller ej. Jag pratar alltså inte heller om pro-ryska demonstranter, utan framför allt om de som inte protesterar öppet.
2014-04-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
...Ja, menar det känns lite otroligt att Ryssland inte skulle ha ett finger med i spelet.

Visst har Ryssland ett finger med i spelet. Mer än ett finger.

På samma sätt som EU/USA hade det i Maidan. När man med våldsamma demonstrationer tvingade bort den valda presidenten så öppnades pandoras ask.

Ukraina styr inte längre över sitt öde.
2014-04-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Inte folket som gjorde revolutionen som bett EU om miljarder, utan politikerna.

Varför Ukraina är ett ekonomiskt svart håll har mycket att göra med det styret som Ukraina haft. Just det styret som folket gjorde uppror mot. Ukraina är i själva verket ett rikt land, dessvärre har det förskingrats och plundrats alldeles för mycket, vilket fört landet till ett svart håll, vilket också är därför folket gjorde uppror. De vill utrota det korrupta systemet.

Presidenten du talar om har stor delaktighet i landets ekonomiska tillstånd. Jag ska inte gå in på de rekordstora nivåerna av korruption och plundring som han och hans närmaste krets ägnat sig åt. Att köpa in kristallkronor för 30 miljoner euro till sitt eget palats säger redan det en hel del, eller hur? Det är knappast TOP 100 av hans kriminella ekonomiska bedrifter mot det ukrainska folket.

Du verkar inte förstå vare sig det jag skriver eller vad folket i Ukraina vill.

Det handlar som sagt inte om EU. Det handlar om europeiska värderingar. En stat utan korruption och kriminella politiker, en stat med transparens och rättvisa domstolar.

Hur är Ukraina ett rikt land? Dom har väl ett enormt handelsunderskott och brist på massa varor dom måste importera samt en enormt underutvecklad tjänste/it sektor samt total avsaknad på teknik industrier. Eller har jag fel?
2014-04-14, 13:23
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
I den här soppan fattas fortfarande svaret på frågan om vem som skall betala för kalaset, som det ser ut är EU sådär halvt intresserade av att stå för notan och kuppmakarna fattar detta vilket är varför de bett Ryssland om ett lån.

Brukar inte hålla med dig men detta är det helt avgörande problemet nu. Och i takt med att ingen av sidorna är beredd att betala i nuläget kommer det gå allt sämre för Ukraina. Det riktigt allvarliga är att jag inte ens ser någon långsiktig lösning, det finns ingen vilja i EU att ge Ukraina ens det ekonomiska stöd de behöver, eller gå all-in med att bojkotta rysk energi.
Minst lika cyniskt spelar så klart ryssarna och kommer naturligtvis inte ge en rubel till ett Ukraina som de själva inte längre har kontroll över.
Senast redigerad av Savoy 2014-04-14 kl. 13:25.
2014-04-14, 13:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Exakt hur man ska skapa stabilitet i området vet jag inte, och det vet nog ingen just nu. Det bästa vore att på något sätt mötas halvvägs genom diplomati. Men innan man kan föra en diplomatisk dialog så måste ockupationerna upphöra. En lösning vore att kanske på något sätt införa reformer som gynnar östra Ukraina och som får pro-ryska separatister att tänka om.

Allra bäst vore ju att Kiev slapp skicka in militärer, men sätter man inte stopp så kommer det ju bara att sprida sig och till slut så kommer Ukraina se ut så här, något som Kiev knappast kommer tillåta.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Ukraine_einfach_Wahlen_3WG_english.png

Det är viktigt att inte provocera den andre parten i en sån här konflikt, något som både EU/USA och Ryssland just nu är bra på där man slänger ord och hot i munnen på varandra, och jag tror att det kommer trappas upp nu på torsdag då man kommer lägga bevisen på bordet om att Ryssland är delaktig i protesterna.
Stabilitet är lätt att uppnå, man skriver en ny konstitution, röstar fram en ny president och allt är löst. Saken är den att kuppmakarna inte har något intresse av detta utan är mer intresserade av att teckkna lån och sälja ut energibolaget. Det ger knappast en stabilitet om man skall skuldsätta sin nation och sälja ut det enda värdefulla de har. Reformer är i dagsläget helt ointressant att diskutera för det finsn inget att refomera. En stat som i praktiken är obefintlig kan inte reformeras så varför bry sig, en ny konstitution skulle gå förbi alla underliga reformer, projekt och liknande folk tror behövs.

Att Ryssland har ett finger med i spelet förnekar nog ingen men att de skall ha specialförband och "ett tusental ageneter" i Ukraina kommer man inte kunna bevisa för de finns inte. Ryssarna hjälper till med allt arbete bakom aktionerna och låter lokala förmågor ta hand om grovarbetet. Man har troligen redan förberett sig för en eskalering av konflikten och har etablerade kanaler för allt som behövs. Kiev har inte kunnat ena folket och saknar förmåga att agera i öst, det har man tagir fördel av och vi kan nog anta att alla instutitioner i öst står under Rysk kontroll. På samma sätt som vi kan anta att USA och EU tagit kontroll över alla instutitioner i Kiev. Frågan blir då vilka instutitioner som är mest värda, som läget ser har Ryssland en stor fördel och tiden talar inte för Kiev kan man lungt säga...
2014-04-14, 13:26
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Får jag fråga vad den allmänna koncensus är? Är folk i här - och i Sverige - för eller emot Ryssland? Jag har hela tiden varit för Ryssland, och hoppas att de tar hela landet. Jag tror inte att de gör det för att EU, NATO och USA kommer sätta stopp, men de kommer deifinitivt ta de geografiskt användbara delarna i öst och den där "korridoren".

Som jag ser det: Östra Ukraina vill vara ryskt. Så låt dom! Det finns ingen civil motståndsrörelse, som jag ser det. Det förs inget gerillakrig mot ryssarna, snarare tvärtom; att ukrainare tar över egna byggnader i öst.

Men... Det kan ett blåögd sätt att se på det. Ser man på hur de "ukrainska ockupanterna" i öst agerar - och ser ut - så är det svårt att inte tänka att det är oidentifierbara ryska specialstyrkor med en vääääldigt klar agenda.

Men huvudfrågan är: Är folk i gemen för eller mot Rysslands övertagande av de östra delarna i Ukraina?

Vad gäller Skandinavien känner jag ingen oro. Putin verkar sikta in sig på rysktalande populationer först och främst. Och sen kan jag förstå att Ryssland plockar delar i Ukraina för att säkra sina egna gränser. Ukraina var i kaos och Ryssland vill inte att Väst kliver in och börjar plantera militär där, så nära Ryssland, så Ryssland gjorde det först.

Ska man vara anti-Ryssland och Pro-väst så borde man klaga på Väst som inte tidigare kom till Ukrainas undsättning och lugnade ner situationen och sedan utlyste folkval. Nu blev det såhär istället. Ryssland tog chansen och inte bara det - de säkrar sina gränser. Helt riktigt.

Tänk om Finland kollapsade. Det hade varit en kaplöpning mellan Väst och Ryssland att säkra upp Finland. Någon kommer göra det. Det finns inga "tomma ytor" i världen.

Tänk om Norge kollapsade. Skulle Sverige sitta lugnt i båten och bara invänta vem som blir nya grannen? Eller skulle man säkra upp befintlig gräns och kanske "ockupera" delar av Norge? Jag får hoppas på det sista.

Sista två delarna i texten är ingen fråga som kräver krav, bara en... liknelse.

Jävla svamel, nej Sverige skulle aldrig ockupera Finland eller Norge.

Du är ju typmodelen för det som kallas "nyttig idiot".

Av din avatar att dömma så förstår jag att du är lika mycket antifacist som Putin...
2014-04-14, 13:28
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Visst har Ryssland ett finger med i spelet. Mer än ett finger.

På samma sätt som EU/USA hade det i Maidan. När man med våldsamma demonstrationer tvingade bort den valda presidenten så öppnades pandoras ask.

Ukraina styr inte längre över sitt öde.

Men klipp dig för fan...

Fanns det specialstyrkor från något annat land på maidan på oppositionen sida???
2014-04-14, 13:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadSkaDuBli
Har det i modern tid någonsin utfärdats två ultimatum/tidsfrister som inte åtlytts? Ha, ha, ha! Vilka pajasar nynazisterna är. De vet att det inte finns någon stridsmoral hos de som fysiskt ska utföra "rensningarna".

För övrigt kommer nu information om att Insane McCain vill skicka vapen till nazisterna. Var det inte det som det i grund och botten handlar om, som alltid? Som i Libyen, som i Syrien m m.

http://www.usatoday.com/story/news/world/2014/04/13/ukraine-unrest-spreads/7679125/
Kuppmakarna kan morra men inte bita. Varje ultimatum/tidsfrist som förfaller är en inbjudan till folket i Östukraina att resa sig mot juntan. Det lär gå fort nu, kanske inte riktigt så fort så det går att genomföra en folkomröstning redan den 2 maj, men ändå.
2014-04-14, 13:35
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Brukar inte hålla med dig men detta är det helt avgörande problemet nu. Och i takt med att ingen av sidorna är beredd att betala i nuläget kommer det gå allt sämre för Ukraina. Det riktigt allvarliga är att jag inte ens ser någon långsiktig lösning, det finns ingen vilja i EU att ge Ukraina ens det ekonomiska stöd de behöver, eller gå all-in med att bojkotta rysk energi.
Minst lika cyniskt spelar så klart ryssarna och kommer naturligtvis inte ge en rubel till ett Ukraina som de själva inte längre har kontroll över.
Ukraina framstår mer och mer som ett USA initiativ. EU verkar rätt så ointresserade av Ukraina och funderar mer på vem som skall betala, USA säger att de skall stå för allt vilket inte verkar tas emot lika bra som vissa tror. USA har haft en plan för det kommade århundradet/årtusendet som i princip bestått av att isolera Kina och Ryssland och kasta in EU i en recession. Alla känner till denna plan och de enda som verkar vara med USA är Storbrittanien, en medlem i EU som mer eller mindre tackat för sig och möjligen lämnar EU inom kort. Att bojkotta Rysk energi är något kissepojkens gäng ser framför sig, helt omedvetna om hur omfattande denna import är. Man tror att USA kommer kunna sälja energi helt omedvetna om att USA importerar sin energi från Kanada.

EU vill inte forhandla för att alla förhandlingar kommer att sluta med att de skall betala, Ryssarna bryr sig inte om att förhandla för de vill ha gasräkningen betald. Kina, Indien och Brasilien vill inte bli indragna i den här soppan och kvar har vi USA som vill att alla andra skall lyssna på dem utan att ta hänsyn till egna intressen. Sedan har vi knäppgpökarna på flashback som suktar efter att få se upplopp och kravaller via en stream, helst vill de nog se väst Ukrainare som slaktar demonstranter i öst varpå klippet byter till den Ukrainska gränsen och man får se Ryssarna invadera. Kanske roande för någon som sitter tryggt i en sunkig etta i någon förort men hur blir det för folket som bor i Ukraina?
2014-04-14, 13:40
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ja, vad ska man säga. Klientelen hos de pro-ryska protesterna är inte direkt de sorters människor man såg på Majdan:

http://static2.businessinsider.com/i...0/rtr3hb9z.jpg

http://rt.com/files/news/25/13/00/00/donetsk-1.jpg

http://i.alalam.ir/news/Image/origin...36_25f_4x3.jpg

http://www.breakingnews.ie/media/ima...14AP_large.jpg

Västmedia går och väljer ut och fotar de mest efterblivna och sinnessvaga för att visa omvärlden vad de protesterande består av för folk. När man ska visa en positiv bild av något gör man tvärt om man väljer att visa den mest välklädde och redlige person om alla andra 99 ser ut som otvättade mentalpatienter så väljer man att inte visa dem.
2014-04-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Men klipp dig för fan...

Fanns det specialstyrkor från något annat land på maidan på oppositionen sida???

Sansa dig.

Finns många sätt att ha "ett finger med i spelet". Anledningen till att Janukovytj drevs bort av de våldsamma demonstrationerna var att han närmade sig Ryssland. Om inte EU/USA hade haft ett finger med i spelet, så hade Maidan inte lyckats.

Nu demonstrerar östra Ukraina mot regimen i Kiev. Något de inte hade vågat om inte Ryssland haft ett finger med i spelet.

Exakt hur spelet sett ut, och hur det kommer att se ut, kan man tvista om. Men det är ett spel med många inhemska och framförallt utländska aktörer. De inhemska får numera främst ses som brickor som utnyttjas av de utländska. Tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in