2014-04-14, 09:23
Medlem
Ovcharkas avatar
Får jag fråga vad den allmänna koncensus är? Är folk i här - och i Sverige - för eller emot Ryssland? Jag har hela tiden varit för Ryssland, och hoppas att de tar hela landet. Jag tror inte att de gör det för att EU, NATO och USA kommer sätta stopp, men de kommer deifinitivt ta de geografiskt användbara delarna i öst och den där "korridoren".

Som jag ser det: Östra Ukraina vill vara ryskt. Så låt dom! Det finns ingen civil motståndsrörelse, som jag ser det. Det förs inget gerillakrig mot ryssarna, snarare tvärtom; att ukrainare tar över egna byggnader i öst.

Men... Det kan ett blåögd sätt att se på det. Ser man på hur de "ukrainska ockupanterna" i öst agerar - och ser ut - så är det svårt att inte tänka att det är oidentifierbara ryska specialstyrkor med en vääääldigt klar agenda.

Men huvudfrågan är: Är folk i gemen för eller mot Rysslands övertagande av de östra delarna i Ukraina?

Vad gäller Skandinavien känner jag ingen oro. Putin verkar sikta in sig på rysktalande populationer först och främst. Och sen kan jag förstå att Ryssland plockar delar i Ukraina för att säkra sina egna gränser. Ukraina var i kaos och Ryssland vill inte att Väst kliver in och börjar plantera militär där, så nära Ryssland, så Ryssland gjorde det först.

Ska man vara anti-Ryssland och Pro-väst så borde man klaga på Väst som inte tidigare kom till Ukrainas undsättning och lugnade ner situationen och sedan utlyste folkval. Nu blev det såhär istället. Ryssland tog chansen och inte bara det - de säkrar sina gränser. Helt riktigt.

Tänk om Finland kollapsade. Det hade varit en kaplöpning mellan Väst och Ryssland att säkra upp Finland. Någon kommer göra det. Det finns inga "tomma ytor" i världen.

Tänk om Norge kollapsade. Skulle Sverige sitta lugnt i båten och bara invänta vem som blir nya grannen? Eller skulle man säkra upp befintlig gräns och kanske "ockupera" delar av Norge? Jag får hoppas på det sista.

Sista två delarna i texten är ingen fråga som kräver krav, bara en... liknelse.
2014-04-14, 09:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Får jag fråga vad den allmänna koncensus är? Är folk i här - och i Sverige - för eller emot Ryssland? Jag har hela tiden varit för Ryssland, och hoppas att de tar hela landet. Jag tror inte att de gör det för att EU, NATO och USA kommer sätta stopp, men de kommer deifinitivt ta de geografiskt användbara delarna i öst och den där "korridoren".

Som jag ser det: Östra Ukraina vill vara ryskt. Så låt dom! Det finns ingen civil motståndsrörelse, som jag ser det. Det förs inget gerillakrig mot ryssarna, snarare tvärtom; att ukrainare tar över egna byggnader i öst.

Men... Det kan ett blåögd sätt att se på det. Ser man på hur de "ukrainska ockupanterna" i öst agerar - och ser ut - så är det svårt att inte tänka att det är oidentifierbara ryska specialstyrkor med en vääääldigt klar agenda.

Men huvudfrågan är: Är folk i gemen för eller mot Rysslands övertagande av de östra delarna i Ukraina?

Vad gäller Skandinavien känner jag ingen oro. Putin verkar sikta in sig på rysktalande populationer först och främst. Och sen kan jag förstå att Ryssland plockar delar i Ukraina för att säkra sina egna gränser. Ukraina var i kaos och Ryssland vill inte att Väst kliver in och börjar plantera militär där, så nära Ryssland, så Ryssland gjorde det först.

Ska man vara anti-Ryssland och Pro-väst så borde man klaga på Väst som inte tidigare kom till Ukrainas undsättning och lugnade ner situationen och sedan utlyste folkval. Nu blev det såhär istället. Ryssland tog chansen och inte bara det - de säkrar sina gränser. Helt riktigt.

Tänk om Finland kollapsade. Det hade varit en kaplöpning mellan Väst och Ryssland att säkra upp Finland. Någon kommer göra det. Det finns inga "tomma ytor" i världen.

Tänk om Norge kollapsade. Skulle Sverige sitta lugnt i båten och bara invänta vem som blir nya grannen? Eller skulle man säkra upp befintlig gräns och kanske "ockupera" delar av Norge? Jag får hoppas på det sista.

Sista två delarna i texten är ingen fråga som kräver krav, bara en... liknelse.

Det handlar inte om att vara för eller emot Ryssland utan vad är i sak rätt och riktigt. Att Krims befolkning ville till Ryssland bevisades i en folkomröstning som man i och för sig kan ifrågasätta men ingen icke västpropagandist misstror att det var majoritetens vilja.

När det gäller de Östra delarna verkar det vara så att folket inte vill till Ryssland men de vill var självständigare från Kiev. Då är det det som gäller, folkets vilja.

Tänker på hur vi Svenskar blev inlurade i EU genom en lögnaktig ful propaganda som främst vår föräldrageneration gick på. Ett demokratiskt övergrepp som jag inte vill att andra ska råka ut för.

Och Eu;s utvidgningsfanatiker är mer igång än någonsin. De har lyckats lura en rad mindre tänkande nationalister att hata Ryssland bara för att de inte vill att deras etniska bröder inte vill bli tredjeklassens folk i ett Eu som styrs av byråkrater.
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-04-14 kl. 09:41.
2014-04-14, 09:45
Medlem
fridaynightouts avatar
Ryska upprorsmakare i östra Ukraina.

Citat:
Moscow now offers a how-to guide for Russians who want to raise hell in Ukraine, and it’s working.

But the biggest threat to Ukraine at this moment is not coming so much from Russian tanks as from Russian “tourists,” some of whom, of course, are not tourists at all.

“From the beginning of the Crimea events on March 2 until the present time Ukraine has refused entry to more than 10,000 Russians and the figure is growing every day,” cautions the advisory. “The situation is created artificially to reduce the quantity of people who could be involved in the conflict on the side of Russian-speaking Ukrainians.”

A journalist from Russia’s Moskva FM Radio broadcasting from Donetsk asked a local rebel commander, "Can you tell me your name?" He answered: "Of course, I am Paramonov Pavel Vladimirovytch.”

"Are you from Donetsk?"

"Of course not. I am from Yefremov, Tula region [Russia]."

"What are you doing in Donetsk?"

“I am helping brotherly people to defend their rights, do you have another questions?"

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/04/13/russia-tells-tourists-how-to-go-fight-in-ukraine.html

Några riktmärken som de ukrainska gränsvakterna använder sig av för att vägra ryssarna inresa.

Citat:
1. Lack of the required $600 in cash guaranteeing financial support.

2. Inability to confirm the purpose of the visit to Ukraine or the precise destination.

3. Subject has military bearing, short haircut, brought a military uniform or wears the Cossack chevron insignia.

4. Subject has the certificate of a combat veteran.

5. Subject has athletic build, calloused knuckles, broken nose – characteristics of martial arts practitioners.

6. Subject has “Airborne Troops” tattoo or similar.

7. Border guards discover that subject is a reserve officer of the Russian Federation navy.

8. There is a message on subject’s mobile such as, “Left for Crimea, from there to the front to fight, if something comes up, say I am ill.”

2014-04-14, 09:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det handlar inte om att var för eller emot Ryssland utan vad är i sak rätt och riktigt. Att Krims befolkning vill till Ryssland bevisades i en folkomröstning som man i och för sig kan ifrågasätta men ingen icke västpropagandist misstror att det var majoritetens vilja.

När det gäller de Östra delarna verkar det vara så att folket inte vill till Ryssland men de vill var självständigare från Kiev. Då är det det som gäller folkets vilja.

Tänker på hur vi Svenskar blev inlurade i EU genom en lögnaktig ful propaganda som främst vår föräldrageneration gick på. Ett demokratiskt övergrepp som jag inte att andra ska råka ut för.

Och Eu;s utvidgningsfanatiker är mer igång än någonsin. De har lyckats lura en rad mindre tänkande nationalister att hata Ryssland bara för att de inte vill att deras etniska bröder inte vill bli tredjeklassens folk i ett Eu som styrs av byråkrater.

Om Krims befolkning hade velat till Ryssland hade inget stoppat dom, kanske Ryssland hade ifrågasatt varför pensionärerna ville till ryssland för att få sina lägre ryska pensioner...

Du kan sluta med att gå OT om en EU-debatt, det händer mycket nog i Ukraina för att det ska vara tillåtet att spamma om EU och Sveriges EU-medlemskap.

Ryssarna har inget "rätt och riktigt" att komma med. Listan över lögnerna växer och är synonymt med den fascistiska infiltrationen. Vi andra i Sverige och europa som ser rysslands övergrepp mot sitt broderfolk har all rätt att vara arga på ryssarna, speciellt om de går in och startar kriget de förberett, för risken är stor att vi dras in och om det blir långvarigt och stort kommer även ni förvirrade curlade historielösa att ångra att ni stod på fel sida.

Här är en lista med saker du får byta ståndpunkt i.

Citat:
1. Russia Claims: Russian agents are not active in Ukraine.

2. Russia Claims: Pro-Russia demonstrations are comprised exclusively of Ukrainian citizens acting of their own volition, like the Maidan movement in Kyiv.

3. Russia Claims: Separatist leaders in eastern Ukraine enjoy broad popular support.

4. Russia Claims: The situation in eastern Ukraine risks spiraling into civil war.

5. Russia Claims: Ukrainians in Donetsk rejected the illegitimate authorities in Kyiv and established the independent “People’s Republic of Donetsk.”

6. Russia Claims: Russia ordered a “partial drawdown” of troops from the Ukrainian border.

7. Russia Claims: Ethnic Russians in Ukraine are under threat.

8. Russia Claims: Ukraine’s new government is led by radical nationalists and fascists.

9. Russia Claims: Ethnic minorities face persecution in Ukraine from the “fascist” government in Kyiv.

10. Russia Claims: Russia is not using energy and trade as weapons against Ukraine.
2014-04-14, 09:52
Medlem
DaddyD2s avatar
Edit: Inlägget jag citerade har tagits bort
2014-04-14, 09:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om Krims befolkning hade velat till Ryssland hade inget stoppat dom, kanske Ryssland hade ifrågasatt varför pensionärerna ville till ryssland för att få sina lägre ryska pensioner...

Du kan sluta med att gå OT om en EU-debatt, det händer mycket nog i Ukraina för att det ska vara tillåtet att spamma om EU och Sveriges EU-medlemskap.

Ryssarna har inget "rätt och riktigt" att komma med. Listan över lögnerna växer och är synonymt med den fascistiska infiltrationen. Vi andra i Sverige och europa som ser rysslands övergrepp mot sitt broderfolk har all rätt att vara arga på ryssarna, speciellt om de går in och startar kriget de förberett, för risken är stor att vi dras in och om det blir långvarigt och stort kommer även ni förvirrade curlade historielösa att ångra att ni stod på fel sida.

Här är en lista med saker du får byta ståndpunkt i.

EU utvidgningen är inte OT det är grunden till konflikten i Ukraina. Det började med ett fattigt folks längtan efter välfärd och Eu propagandisters underblåsande av upproret.
2014-04-14, 10:16
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
EU utvidgningen är inte OT det är grunden till konflikten i Ukraina. Det började med ett fattigt folks längtan efter välfärd och Eu propagandisters underblåsande av upproret.

Nej. Majdan började inte för att "gå med i EU". Ukrainarna ser inte EU som någon sorts frälsning och de tror inte heller att medlemskapet i sig skulle ändra på något i landet. Ukraina måste först bli ett europeiskt land av sin egen kraft. Det är så tankarna går där.

EU representerar snarare ett systemskifte, en övergång till civiliserade värderingar. Det har i själva verket inte så mycket med EU som union att göra. Så du kan inte se på situationen som svart eller vitt. Man måste ha lite bakgrundsfaktorer i åtanke.

Först var det visserligen studenter som protesterade mot att Janukovytj sumpade associationsavtalet med EU. Detta för att integrationen med EU ses som ett sätt att komma bort från det sovjetiska arvet (d.v.s. korruption, förtryck etc). Unga människor i Ukraina hör mentalt hemma i Europa, därav också stödet för en utökad integration i den europeiska sociopolitiska civilisationen. Alternativet är Ryssland och allt vad det innebär.

Ukrainarna strävar efter ett land med europeiska värderingarna, och inte EU som sådant. Varför protesterade man för EU-avtalet då? Ukraina var nämligen i det prekära läget att de hade en korrupt och kriminell president och regering och Ryssland som bedrev aktiv kampanj för den Euroasiatiska unionen med Ryssland, Kazakhstan och Vitryssland. När Janukovytj sumpade EU-avtalet så markerade han tydligt vart Ukraina är på väg. Därav protesterna. (Hade presidenten i övrigt skött sig på ett civiliserat och europeiskt sätt under de åren han var president, så skulle ukrainarna inte känna oro för att landet är på väg in i ett svart håll, och då skulle EU-avtalet inte få rollen som en räddning. En vägran att underteckna avtalet hade inte heller lett till sådana protester).

Men sen... när dessa studenter brutalt slogs ner, så kom revolutionen att handla om någonting helt annat, om något mycket större. Läs gärna mer här https://www.gp.se/kulturnoje/1.2298064-majdan-torget-dar-ukraina-formade-sin-framtid
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-14 kl. 10:30.
2014-04-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Sovjetunionen måste återuppstå. Bara så kan världens folk ges hopp om frihet från EU- och USA-imperialismen.

Med det återuppståndna anti-fascistiska bålverket i öst kommer världens förtryckta folk att åter kunna resa sig ur det kapitalistiska slaveriet och alla konflikter som är resultatet av detta folkfientliga system kommer att dö bort.

Men först måste vi ta hand om fascist-nazisterna i Kiev och lära dem en läxa så att alla fascist-nazister runt omkring på denna jord tänker sig för en gång till innan de sticker upp mot kamrat Putin.

Leve den anti-fascistiska kampen och leve kamrat Putin!
Hehe, försök nu vara lite allvarlig istället för att skämta.
2014-04-14, 10:34
Medlem
Givetvis vet säkerhetstjänster i väst att Ryssland ligger bakom oroligheterna och ev, kommande blodbad i Ukraina. När politiker beskyller Ryssland har man i regel rejält på fötterna innan man uttalar sig. Det politiska språket har sina regler även om Putin inte lärt sig det eftersom han inte är en politiker utan en avdankad KGB:are. Därför är han livsfarlig för freden och stabiliteten i Europa. En ny Napolion kanske som fått förvirrade tankar. Hoppas demokratiska väst hittar nya energivägar snabbt
och kan avsluta sina avtal med diktaturen i Kreml. Då imploderar Ryssland totalt eftersom landet inte är högteknologiskt utan förlitar sig på export av råvaror i första hand. Utan gasleveranser till väst kommer ju Ryssland att bli ett u-land relativt snabbt. Risken är att fattigdomen som var under kommunisttiden kommer att göra sig gällande igen .
2014-04-14, 10:38
Medlem
DaddyD2s avatar
10 falska påståenden av Ryssland.
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/04/224759.htm
2014-04-14, 11:00
Medlem
fridaynightouts avatar
Polisstationen i staden Horlivka (Donetsk regionen) ockuperas just nu.

http://www.ustream.tv/channel/06242-com-ua-live

Inge ryska trupper likt de igår i Slovjansk syns till. Men att döma på folket som samlats där så är det minst sagt inte Horlivkas intellektuella elit. Ser ut som en socialt utsatta grupper. Fast ockuperar man polisstationer måndag morgon, så säger det ju ett och annat.

P.S. massa snaggade femtekolonnare i skinnjackor och träningsbyxor som skoningslöst vandaliserar polisstationen och skriker en massa. Verkar misshandla polisen (bilden är lite dålig).
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-14 kl. 11:32.
2014-04-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jämför inte gärna signalspaning med järnspett upp i arslet av polismyndigheter.
Det känns lite absurt.

Plus den debatten vill jag inte ta, utom att jag säger har man inget att dölja vad fan spelar det för roll om en stat kollar in dig. Det är värre när företagen får tillåtelse till det.
Tycker det är ungefär lika illa. Båda sakerna handlar om grova övergrepp.
Jag vill inte leva i ett DDR-samhälle och jag vill inte få ett järnspett i arslet.
Senast redigerad av Kaymano 2014-04-14 kl. 11:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in