Citat:
det har du nog rätt i med tanke på att det bor en hel del ryssar där, du undviker däremot att svara på hur Kiev tänkt kunna ålla ihop Ukraina under de här förutsättningarna. Det talas om någon 'öppen nationalism' i den här tråden men man ser att det är klart att Ryssar inte får vara med i denna. Hur skulle folk reagera om en 'öppen nationalism' lanserades i Sverige och den största gruppen utlänningar inte fick vara med?Poliser och soldater i östra Ukraina, framförallt på Krim, var inte lojala mot Kiev då många var just etniska ryssar. Det är därför som separatister bara kan tåga in på polistationer i Donetsk utan att möta motstånd. De är helt enkelt på samma sida. Det Kiev nu tänkte göra är att skicka soldater från västra Ukraina (där majoriteten är pro-Ukraina) till öst för att möta våldet som håller på att splittra Ukraina.
Att skicka folk från väst till öst kan komma att bli ett stort misstag. Med en befolkning på över 40 miljoner är det knappast troligt att väst Ukrainarna kommer bry sig ett skit om sina släktingar i öst. Tvärt om finns det en stor risk att de ger sig på de egna vilka de nog klassar som Ryska medlöpare i dagsläget. Tänk på att i princip hela armén i Pst har desserterat eller befinner sig i myteri. Det är inte lätt att hantera ett ett sådant läge och att skicka in främmlingar kan göra att arméns status i öst övergår i uppror. Som det är nu gissar jag mig till att det är främst Ryssar som lever runt i öst, hur hanterar man ett läge där Ukrainare tvingas välja sida?
Hur man skall förflytta folk från väst till öst har jag lite svårt att se framför mig. Bussande fungerar för mindre grupper men hur är tanken att man skall flytta alla fordon som måste finnas på plats? Börjar det rulla stridsvaggnar på vägarna i Ukraina tror jag att det kan hända en hel del och frågan är hur stor möjligheten är att man skall kunna ta dessa till öst, det finns redan vägspärrar och ryker en bro kan man bli stående ett tag.
Folk verkar leva i någon illusion av att "det är bara att ..." utan att fundera på hur detta skall göras och hur man skall hantera folkets reaktioner på liknande tilltag. En fråga som man inte får svar på är vad väst tycker om det som sker nu, de vill vad jag förstår gå med i EU, är de intresserade av att öst följer med? Kommer det löften om EU medlemskap om "de bara ...." kanske de funderar påvilken uppoffring de kommer behöva göra. Man får inte missa att det är betydligt lättare för Ryssland att skicka in vad som behövs i öst än vad det är för väst att förfllytta sig till öst. Att ta in vapen via gränserna till EU är inget problem men att tro att Ryssland inte kommer göra det samma är naivt och ryss-vännerna har redan getts en vecka påatt gräva ner sig och bygga upp den logistiska organisationen. Folk försöker få det att framstå som att det är pensionärer som drar ut med en AK från andra världskriget, det kan stämma men det finns redan bilder som talar för att nya ryska vapen finns i öst.