2014-04-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Så när marknadshyror införs så kommer trollspöt att viftas med och "BAM!" vi har överskott på bostäder som tydligen byggts av ren magi. Undersökningar visar att det är ungefär 60.000 lägenheter som är "hoggade" och kan bli lediga men det är en piss i havet med vad som behövs.
Skulle vi införa marknadshyror så kommer det att gå att få en hyresrätt i Stockholm tämligen omgående. Och det beror på att nivån sätts av vad folk är beredda att betala. Och att ingen kommer att ligga och hålla på en lägenhet i onödan. Idag görs det därför att ett kontrakt har ett ekonomiskt värde.

Och vad menar du med "vad som behövs"? Hur räknar man ut det? Kan man räkna ut hur många Ferrari som behövs på samma sätt?

Citat:
Men de flesta kommer bara bli bostadslösa.
Hur tänkte du nu?
Idag är folk inte bostadslösa. Skulle fastighetsägarna vilja göra förlust???

Citat:
Du utgår ifrån att alla kan investera och spara. Vilket inte är fallet.
Din idé om hur vanligt svartkontrakt är säger mig att du inte vet något om Stockholms bostadsmarknad.
Jag pekar på varför det finns en lång kö till förstahandskontrakt. De har ett ekonomiskt värde. Och det är free money för många i kön.
Jag pekar på att man kan ta skillnaden och investera. Man kan ta skillnaden och konsumera upp den också. T ex köpa tjänster av prostituerade. Det borde du kunna förstå av dig själv.

Jag har inte uttryckt hur vanligt svart betalning av förstahandskontrakt är. Jag skrev "försöka". Och det var avsiktligt just för att inte uttrycka någon uppfattning om hur vanligt det är att man lyckas med det. Jag vet dock att det förekommit mer och mindre iaf sedan 70-talet.

Men det löser man vad jag förstår genom ett byte, där man byter till sig en mindre attraktiv lägenhet och en summa pengar. Man väljer en motpart man litar på. Svårare än så är det inte att profitera på gratis utdelade förstahandskontrakt. Och därför blir det också en lång kö till utdelningen.
Citera
2014-04-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, du fick något slags tokspel när jag redovisade fakta som gällde för landet. (Och sedan för stockholmskommunerna).
När jag pekade på att tråden handlade om landet och att det stod explicit i rubriken får du nytt tokspel. Och nyss när du antagligen insåg att du hade helt fel och att du i vanlig ordning gjort bort dig så ändrade du historien så att det skull
e se ut som du bara ville prata regionalt. När det tvärtom var så att du förklarade de som talade om landet som mentalt sjuka.

Kan vi vara överens om följande:
* tråden handlar om landet och du hade rejält fel när du försökte hindra diskussion om landet.
* det går bra att diskutera regioner och du gör fel när du försöker begränsa tråden till det.

1. Jag tycker att du borde ansöka om en plats på dårhuset. Du hör hemma där, helt enkelt.

2. Tråden handlar om bostadsbristen i Sverige och vi har konstaterat att den bara finns lokalt, i storstäderna samt i vissa gruvorter i Norr, ingenannanstans. Att då hänvisa till siffror för hela landet är ju total galenskap.

Citat:
Nej, det kallas att jag synar dina skriverier. Och då uppstår sådana absurditeter.
Jag frågar dig var du har slarvat bort de 9 miljonerna kvadratmeter ödegårdar i Stockholms kommun.

Jag förstår att frågan är besvärande. Men om du vill slippa den typen av besvärande frågor så får du låta bli att skriva de vanvettigheter du skriver.

Det är just det du hela tiden kapitalt misslyckas med att visa.
Och det beror på att du påstår saker som inte har någon grund. Om du skulle sluta upp med att göra fel hela tiden skulle du slippa sådant.

1. Nu försöker du som vanligt smita från verkligheten, inte bra där.

2. Att trolla mer är sällan lösningen när du har fel, försök göra bättre ifrån dig i debatten så behöver du inte trolla.

Citat:
Det jag gjort är att peka på att Sverige ligger bland de högsta i världen vad gäller boyta per person.
Och då går det inte att tala om brist på boyta. När du gör det visar du att du är helt verklighetsfrånvänd. Du måste försöka lära dig att hålla isär botten från toppen.

Nej, det jag visade var att boendekostnaden tom i det populära Stockholm är synnerligen överkomliga och är inget problem. Boendekostnaden alltså. Sedan är det ett problem att måste köpa en bostadsrätt, och inte kan hyra men det är en annan fråga.

Tja, du hittar ju tydligen stora områden ödebygd i Stockholms kommun. 9 miljoner kvm ödegårdar menar du finns. Var det inte bl a i Älvsjö du menar att de finns.
De som bor i Älvsjö håller inte riktigt med dig där.

1. Du kan inte jämföra svensk boyta med boyta kalkylerad för tex. andra Europeiska länder, tex. Holland, Tyskland osv. osv. Sverige har fortfarande sin jordbruksstruktur kvar i stora delar av landet trots att väldigt få bor där, det gör statistiken ojämförbar med andra länder ifall syftet är att debattera bostadsbrist. Du hänvisar alltså till boyta som inte är tillgänglig eller ens begärlig på bostadsmarknaden. Även om du placerade flyktingar från Syrien där så skulle de flytta vid första bästa möjlighet, pga. av många faktorer, mörker, kyla, brist på arbete, höga skatter, dåligt underhållen offentlig miljö och avvecklingsmentalitet.

2. Det finns ingen anledning till att det ska vara dyrt kostnadsmässigt att bo i Stockholm, detta är särskilt tydligt i äldre stenfastigheter av hög kvalitet och särskilt otydligt i dåligt underhållna miljonprogram. Vad som driver priserna är förstås bostadsbristen & inflationen, inget annat. Eftersom vi haft noll inflation i nära ett år nu med kraftigt höjda bostadspriser så kan man definitivt dra slutsatsen att det handlar om bostadsbrist - efterfrågan är avsevärt högre än tillgången.

3. 9 mkvm är ju något som du bara fantiserat ihop, men det finns massvis med mark i Stockholm, det är bara det att marken antingen är natur, ägd eller bebyggd med annat tex. villor.

4. I övrigt låter det bara som att du svamlar runt, Älvsjö var kommer det in i debatten?
Citera
2014-04-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Skulle vi införa marknadshyror så kommer det att gå att få en hyresrätt i Stockholm tämligen omgående. Och det beror på att nivån sätts av vad folk är beredda att betala. Och att ingen kommer att ligga och hålla på en lägenhet i onödan. Idag görs det därför att ett kontrakt har ett ekonomiskt värde.

jag vet att det här är vad du och kurt-sune tror, men det finns inte tillräckligt många som sitter på onödiga lägenheter att det skule göra någon markant skillnad.

Det som däremot skulle ske, är precis det som sker i er "fria marknad", att priserna skulle stiga otroligt mycket, då bristen är för omfattande. Så alla som idag hyr en lägenhet i en storstad skulle behöva flytta flera mil för att ha råd att bo. Det leder i sin tur till längre pendlingstider och att färre väljer att flytta dit.

Så är det bara. Bara titta på er fri marknad i storstäder i världen och inse att få har råd att bo i stan.
Citera
2014-04-14, 00:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
jag vet att det här är vad du och kurt-sune tror, men det finns inte tillräckligt många som sitter på onödiga lägenheter att det skule göra någon markant skillnad.

Jo då det finns det så visst. Här har vi ett par som sitter och trycker på 164 m^2 för en spottstyver i sammanhanget.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Visserligen blir det lite hyreshöjning, men hyran är långt under halva priset mot vad den borde vara på en fri marknad.

Med marknadshyror används beståndet på ett bättre sätt och det pensionerade paret får helt enkelt bosätta sig i en lgh de har råd med. Det blir nog inga problem att byta bort en sådan lgh mot någon billigare och mindre lgh i samma område. Då kan en arbetande barnfamilj (som tycker att det är mer värt) nyttja bostaden på ett bättre sätt. Och var bodde dom innan? Då frigörs kanske en annan lgh och flyttkedjan är igång.

Citat:
Det som däremot skulle ske, är precis det som sker i er "fria marknad", att priserna skulle stiga otroligt mycket, då bristen är för omfattande. Så alla som idag hyr en lägenhet i en storstad skulle behöva flytta flera mil för att ha råd att bo. Det leder i sin tur till längre pendlingstider och att färre väljer att flytta dit.
Priserna på bostadsrätter skulle troligtvis kunna sjunka med marknadshyror på hyresrätter, eftersom utbudet av hyrbara lgh skulle öka. Då finns det inte samma behov att köpa en bostadsrätt för att ha någonstans att bo.

Citat:
Så är det bara. Bara titta på er fri marknad i storstäder i världen och inse att få har råd att bo i stan.
Ja du titta i Berlin och Bryssel exempelvis. Hur svårt är det att få tag på en bostad snabbt där. Och har folk råd? Ja absolut är svaret.... Men inte i specialfallet Sverige som fortfarande tillämpar kommunistiska bolösningar som skapar enorma köer.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-14 kl. 01:13.
Citera
2014-04-14, 01:45
Medlem
B´stards avatar
Citat:

Eh? Vilka skulle bo i dessa lägenheter då? Rentierer och trustafaries eller? Det är väl ganska självklart att Stockholm till större delen skulle bebos av vanligt folk, vissa guldlägen som strandvägen exempelvis skulle såklart vara oåtkomlig för medelklassen - precis som idag...

Orättvisan är såklart betydligt större nu när det är decennier av köande som gäller, att du/ni skulle få mindre eller pendla några minuter för att kunna bo större är inte nån orättvisa om du nu trodde det. Större delen av de som idag får en hyresrätt i innerstan har fått den via kontakter eller svarta pengar, så på vilket sätt kan "vanligt" folk komma åt en lägenhet idag?

Kan du beskriva vilka som skulle flytta in i de marknadsprissatta lägenheterna då? (Som inte redan bor i Stockholm)
Citera
2014-04-14, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så när marknadshyror införs så kommer trollspöt att viftas med och "BAM!" vi har överskott på bostäder som tydligen byggts av ren magi. Undersökningar visar att det är ungefär 60.000 lägenheter som är "hoggade" och kan bli lediga men det är en piss i havet med vad som behövs.
Nu kommer inte marknadshyror införas på det sättet, då det är politiskt omöjligt att genomföra det. Men visst i teorin skulle det vara så.

Pensionärsparet skulle alltså tvingas flytta från sin paradvåning på stureplan och lämna över den till en arbetande barnfamilj eller någon annan som tycker det är mer värt att bo mitt i smeten. Men det är inte så att de skulle bli utan bostad heller, då det ganska lätt skulle kunna byta bort sin lgh mot en mindre och billigare.

Citat:
Jag går på det som Kurt-Sune dillar om hela tiden. Om hyrorna höjs så höjs även bostadsrätternas priser. Folk kommer bli tvingade att antingen köpa eller hyra för extrema priser. Men de flesta kommer bara bli bostadslösa.
Nix det blir snarare tvärtom. Om vi hade haft lgh att hyra så hade priserna på bostadsrätter inte varit lika upptrissade. Tillgång och efterfrågan? Hört talas om det? Däremot skulle hyreshusen öka rejält i pris på centrala adressen. Men det är en helt annan historia...

Citat:
Du utgår ifrån att alla kan investera och spara. Vilket inte är fallet.
Din idé om hur vanligt svartkontrakt är säger mig att du inte vet något om Stockholms bostadsmarknad.
Svartkontrakt och mygel är vardagsmat. Jag förstår inte hur somliga kan gå på den där enkla om att det kan finnas en möjlighet att knipa en billig hyresrätt i innerstaden. Men tyvärr går inte det. För du måste aningen ha kontakter, köat längre än du levt, eller helt enkelt hosta upp en stor slant.
Citera
2014-04-14, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Det finns mängder av äldre människor som sitter på rena guldgruvor till lägenheter i innerstan som dom fick utan problem för sådär 30 år sen och som dom betalar löjligt lite i hyra för.
Rena rama lyxvåningarna i dagens mått som dom pröjsar spottstyver för.
164 kvadrat vid Stureplan för 12 000 i månaden? Jo jag tackar jag.

Jag blir bara mer och mer irriterad på dessa förbannade jävla banker vars enda jävla syfte är att suga åt sig så mycket pengar som möjligt.

Citat:
– SEB värnar om sina hyresgäster men måste ha en hygglig avkastning på sin investering.

Jag har också pengar i SEB men får ingen jävla avkastning. Bankerna gör hela tiden miljardvinster men ska sedan fortsätta att bara suga ut och suga ut. Nu får det fan vara nog.
Citera
2014-04-14, 14:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag blir bara mer och mer irriterad på dessa förbannade jävla banker vars enda jävla syfte är att suga åt sig så mycket pengar som möjligt.
Sluta klaga och gör som jag. Kör aktier i banken istället. Det är mycket bättre.

Citat:
Jag har också pengar i SEB men får ingen jävla avkastning. Bankerna gör hela tiden miljardvinster men ska sedan fortsätta att bara suga ut och suga ut. Nu får det fan vara nog.

För att du inte har aktier i banken smartass....
Citera
2014-04-14, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo då det finns det så visst. Här har vi ett par som sitter och trycker på 164 m^2 för en spottstyver i sammanhanget.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Visserligen blir det lite hyreshöjning, men hyran är långt under halva priset mot vad den borde vara på en fri marknad.

Med marknadshyror används beståndet på ett bättre sätt och det pensionerade paret får helt enkelt bosätta sig i en lgh de har råd med. Det blir nog inga problem att byta bort en sådan lgh mot någon billigare och mindre lgh i samma område. Då kan en arbetande barnfamilj (som tycker att det är mer värt) nyttja bostaden på ett bättre sätt. Och var bodde dom innan? Då frigörs kanske en annan lgh och flyttkedjan är igång.

Priserna på bostadsrätter skulle troligtvis kunna sjunka med marknadshyror på hyresrätter, eftersom utbudet av hyrbara lgh skulle öka. Då finns det inte samma behov att köpa en bostadsrätt för att ha någonstans att bo.

Ja du titta i Berlin och Bryssel exempelvis. Hur svårt är det att få tag på en bostad snabbt där. Och har folk råd? Ja absolut är svaret.... Men inte i specialfallet Sverige som fortfarande tillämpar kommunistiska bolösningar som skapar enorma köer.

Är du på riktigt eller idiot rakt av? Menar du på fullaste allvar att den lägenheten ska kosta över 40 000 kr i månadshyra, vem fan har råd att bo i en sån hyresrätt, du är fan mentalt efterbliven. Bara 20 000 i månaden är på tok för mycket för en person med normal lön skälig lön. Det där beslutet ska överklagas till högsta domstolen, svårare än så är det inte. Den lägenheten är max värd 15 000 i månaden i hyra. Man ska inte behöva tjäna 150 000 i månaden för att bo i en hyresrätt på Östermalm.
Citera
2014-04-14, 14:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Är du på riktigt eller idiot rakt av? Menar du på fullaste allvar att den lägenheten ska kosta över 40 000 kr i månadshyra, vem fan har råd att bo i en sån hyresrätt, du är fan mentalt efterbliven. Bara 20 000 i månaden är på tok för mycket för en person med normal lön skälig lön. Det där beslutet ska överklagas till högsta domstolen, svårare än så är det inte. Den lägenheten är max värd 15 000 i månaden i hyra. Man ska inte behöva tjäna 150 000 i månaden för att bo i en hyresrätt på Östermalm.
164 kvadratmeter är också på tok för mycket för en (1) vanlig person med en vanlig lön. 30-50 kvadrat är mer lämpligt och är långt ifrån trångbott.
Citera
2014-04-14, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är du som är idiot, men bara för att statuera exempel ska visa dig vad det egentligen kostar med ett räkneexempel.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-ostermalm-stockholms-kommun-floragatan-17-6042185

Denna bostad i samma område ligger ute för 17 750 000 kr och är iof lite större än 164 kvadrat, men du får en idé om vad en lgh faktiskt kostar i området.

bara att låna 17 750 000 kr kostar med dagens räntor på ca 2,6% blir ca 38500 kr i månaden. Sedan ska du även betala någon slags driftskostnad i form av avgift. I det här fallet ca 5800.

Bara där är vi över 40 000 krsgränsen (44300 kr ca) för vad det faktiskt kostar. Sedan ska hyresvärden ha något slags påslag för risken och en ännu högre ränta än den jag räknat på.

Jag tvekar inte en sekund att den lgh kommer att bli såld och säkert för en betydligt höre summa än så. Så uppenbarligen finns det folk som tycker att det är värt det. Vad du tycker det är värt hör inte till saken.
Citera
2014-04-14, 14:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
164 kvadratmeter är också på tok för mycket för en (1) vanlig person med en vanlig lön. 30-50 kvadrat är mer lämpligt och är långt ifrån trångbott.
Nu var det ett pensionerat par som bodde i lgh ifråga, men de har nog inga problem att byta bort den.

och nej jag tycker inte det minsta synd om dom. Hyresadeln ska göra rätt för sig och betala vad det kostar... Sålänge vansinnet får fortgå kommer det aldrig att bli några lgh lediga i innerstaden att hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in