2014-04-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hade beståndet använts på ett klokare sätt hade "bristen" inte varit så stor som den ser ut. Men är hyrorna för lågt satta på attraktiva adresser kommer problemen med en ej fungerande marknad som ett brev på posten.

För övrigt har det nästan alltid varit brist på bostäder i modern tid, så det är inget nytt fenomen. Exakt likadant på 60-70 och 80-talet...

1. Det där är mest ett argument som såldes in av Boverket. Argumentet är däremot förfelat som så att man bara kan dra två slutsatser av det; marknadshyror eller hyresrättsfascism, Där endast marknadshyror är kompatibelt med dagens lagstiftning, även om de ansvariga säkert skulle vilja ha lite uttalanden i riktningen hyresrättsfascism från tex. V och Mp.

2. Det går inte jämföra med dagens problem.
Citat:
Jo det hjälper på det sätt att den som tycker det är mest värt också är den som bor i lgh ifråga. Är man ett pensionerat par kanske man inte sätter sig en 164 kvadratare, utan byter bort den mot en mindre hyresrätt som man har råd med. Problemet är att de som säger sig vilja bygga hyresbostäder (S, V, MP) alltid sätter sig på tvären så fort byggplaner börjar ta form.

Jag har gjort lumpen så jag vet att man absolut kan bo många på en liten yta utan några större problem. Att ett kompispar delar en 2:a är rena drömmen mot det i jämförelse.

1. Alltså marknadshyror löser sådant där.

2. Att jämföra med lumpen är ingen höjdare - det är ren dumhet.
Citera
2014-04-08, 20:15
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Beståndet kommer garanterat att användas bättre med marknadshyror och köerna skulle försvinna helt.

Här är ett exempel från verkligheten på ett par som haft en hyra på ca 12 000 för 164 m^2 mitt på Stureplan. Och gråter ut för att hyran höjs till 20 000, som fortfarande är minst halva priset mot vad det borde kosta.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Samtidigt väntat chockhöjningar i förorten pga alla nödvändiga renoveringar. Snacka om upp och nedvända världen. Vi bor i Sverige och inte i Sovjet...

När tror du en lgh blir ledig om den är underprissatt?

Och vari ligger rättvisan i att förortsborna ska betala överhyra i förhållande till de hyresgäster som bor i populärare stadsdelar?

Det finns mängder av äldre människor som sitter på rena guldgruvor till lägenheter i innerstan som dom fick utan problem för sådär 30 år sen och som dom betalar löjligt lite i hyra för.
Rena rama lyxvåningarna i dagens mått som dom pröjsar spottstyver för.
164 kvadrat vid Stureplan för 12 000 i månaden? Jo jag tackar jag.
Citera
2014-04-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koskela
Från wikipedia.se:
En subvention är ett (statligt) ekonomiskt understöd, d.v.s. pengar som betalas för att sänka priset på en vara eller tjänst. Subventioner kan vara synliga eller dolda. Ett exempel på en synlig subvention är ett direkt bidrag från staten till en viss sektor eller verksamhet. En dold subvention kan vara undantag för en viss sektor att betala skatt eller de fulla kostnader som uppstår för samhället genom sektorns verksamhet. Ordet används också om bidrag i andra sammanhang

Om ett kommunägt bostadsbolag hyr ut en lägenhet till X för 5000 kr per månad trots att både Y och Z med glädje skulle betala 8000 kr per månad för denna lägenhet är det en form av subvention. Mellanskillnaden mellan det kommunen (via sitt bostadsbolag) skulle kunna ta ut i hyra och det man tar ut i verkligheten skulle kunna användas till annan kommunal verksamhet - t.ex. skolan eller äldrevården.
Att man anser att hyresregleringar och verksamheten i kommunala bostadsbolag innebär en subventionering av boendet för vissa hyresgäster innebär däremot inte i sig ett ställningstagande för eller emot marknadshyror.

Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa att acceptera att hyresregleringar finns till just för att i slutänden göra det möjligt för en kommun att subventionera boendet för den som behöver det.

Och inget av det där inte ens det fetmarkerade är applicerbart på det här. Snarare så subventionerar alla som betalar hyror resten av samhället då pengarna som de kommunala bolagen drar in tas av politiker för att användas på andra områden.

Jag förstår inte hur vissa kan tro att en "reglering"(dvs där man betalar för standard istället för läge) är en subvention.
Citera
2014-04-09, 10:01
Medlem
Citat:
Kanske för att du vet innerst inne att jag har rätt. Vissa vill inte se verkligheten och blundar för den tyvärr.

Jo det vet jag absolut. Det är du som inte har en aning om varför skattesystemet ser ut som det gör, då det finns en symmetri i det.

Det många fler än jag som tycker så. Det är inte så kontroversiellt längre och det går mer och mer åt det hållet. Dock är vi inte där än och först när vi får riktiga marknadshyror kommer det bli möjligt att börja bygga hyresrätter för de som vill ha det.

Här är en som har en lite mer sund syn på det hela:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/takpriser-leder-till-brist-koer-och-svartmarknad_3435364.svd

Du har inte rätt någonstans och det är det som gör mig så perplex att du fortfarande lever i nån form av bubbla där alla som vill kan hitta en bostad och att det inte råder brist på bostäder eftersom man bor flera generationer i samma hushåll idag.

Däremot är din kommunistiska avundsjuka rätt lustigt. Du låter verkligen som en rabiat vänstermänniska "HAN HAR MEN JAG KAN INTE ORÄTTVIST!" FOlk har sina "guld" lägenheter idag för att när de skaffade lägenheterna så var det ingen massinvandring som gjorde bostadsbristen så enorm. På 80talet kunde du få en lägenhet i innerstaden utan problem och de i förorten skänktes nästan bort. Men sedan på 90talet så hände något som fortsatt till våra dagar. Kan du gissa vad det är?

Men du som förespråkar rumskompisar och kollektiv kan ju bo med 2 Somalier 3 Kurder och 1 Svensk i en 3a om du vill. Ni kommer ha skitkul och du får uppleva massor av nya kulturella saker.
Senast redigerad av Unbannable 2014-04-09 kl. 10:05.
Citera
2014-04-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej, du har missförstått logiken i rubriken. "Bostadsbrist i Sverige" innebär frihet att debattera även lokal bostadsbrist. Att försöka tolka rubriken som ett krav för att det måste vara ett logiskt "och" mellan Sverige, landet och bostadsbrist innebär att man verkligen kan misstänka att du har fel på hjärnkontoret.
Nu ägnar du dig åt historieförfalskning. Det är väldigt enkelt att gå tillbaka och titta.

Du öser ur dig personangrepp mot mig när jag beaktar hela landet. Och påstår felaktigt att diskussionen handlar om större städer.

Efter att jag flera ggr fått peka på dina fel och brister så försöker du nu lura i omgivningen att jag haft något problem med att folk talar om lokala marknader. Det finns naturligtvis inte.

Problemet är dina personangrepp mot de som diskuterar trådens ämne.

Varför far du ut med personangrepp mot de som håller sig till ämnet? Har du någon förklaring på det? Eller är du helt lost där också?

Citat:
Det där låter mest som att du inte har några argument och försöker dölja det bakom imbecilla påhitt.
Nej, jag har propert beaktat vad du skrivit. Och bett dig redogöra för konsekvenserna av det.

Var är de 9 miljoner kvadratmeter ödegårdar i Stockholms kommun?

Citat:
1. Att bara kunna hitta på saker är en signatur för att du förlorat debatten samt är en dålig förlorare.
Är detta ditt sätt att säga att du medger att du fantiserat ihop att jag skrivit att 68 är ett bra tal. Och du naturligtvis misslyckas med att redogöra för det.

Citat:
1. Att jämföra Sverige med Singapore är ju ren dumhet.
Och det gör jag inte heller. Jag pekar på att med 42 kvm per person ligger bland de med mesta boyta i världen.
Och då finns ingen brist på boyta.

Citat:
2. Man kan också mäta bostadsbristen i priset på lägenheten
Nej, då har man inte förstått begreppet brist.

Och boendekostnaden är inte speciellt hög. I Stockholms län kan man köpa borätter med boendekostnad på drygt 1000 SEK/kvm och år. Dvs motsv ca 3700 i månaden för en bostad på 42 kvm.
Det är ingen hög boendekostnad.

Och i Sverige får man riva bostäder för att de inte går att hyra ut. Betalningsviljan räcker inte ens till kapitalkostnad och underhåll. Så gott om boyta är det.
Citera
2014-04-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Men du som förespråkar rumskompisar och kollektiv kan ju bo med 2 Somalier 3 Kurder och 1 Svensk i en 3a om du vill. Ni kommer ha skitkul och du får uppleva massor av nya kulturella saker.
7 stycken, det blir 7*42= 294 kvadrat. Var hittar du en 3:a som är så stor.
Citera
2014-04-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu ägnar du dig åt historieförfalskning. Det är väldigt enkelt att gå tillbaka och titta.

Du öser ur dig personangrepp mot mig när jag beaktar hela landet. Och påstår felaktigt att diskussionen handlar om större städer.

Efter att jag flera ggr fått peka på dina fel och brister så försöker du nu lura i omgivningen att jag haft något problem med att folk talar om lokala marknader. Det finns naturligtvis inte.

Problemet är dina personangrepp mot de som diskuterar trådens ämne.

Varför far du ut med personangrepp mot de som håller sig till ämnet? Har du någon förklaring på det? Eller är du helt lost där också?

1. Historieförfalskning är att försöka hitta på att lokal bostadsbrist inte existerar pga. tillståndet i hela landet. Ditt babbel om personangrepp är förstås bara svammel för att du inte har några argument alls.

Citat:
Nej, jag har propert beaktat vad du skrivit. Och bett dig redogöra för konsekvenserna av det.

Var är de 9 miljoner kvadratmeter ödegårdar i Stockholms kommun?

1. Helt klart saknar du nu argument och försöker bara hitta på saker för att dölja din argumentsbrist.

Citat:
Är detta ditt sätt att säga att du medger att du fantiserat ihop att jag skrivit att 68 är ett bra tal. Och du naturligtvis misslyckas med att redogöra för det.

Och det gör jag inte heller. Jag pekar på att med 42 kvm per person ligger bland de med mesta boyta i världen.
Och då finns ingen brist på boyta.

1. Du skrev att du tyckte att 2x34 är ett bra tal, vilket det förstås inte är.

2. Men nu är inte statistiken korrekt ur avseendet att "jämföra Stockholm med världen", sedan är det ju trångbott på andra håll också och det innebär inte att Sverige är bra bara för att vi är mindre dåliga än andra. Att jämföra med Singapore är förstås ren galenskap, vilket du de facto ägnar dig åt.

Citat:
Nej, då har man inte förstått begreppet brist.

Och boendekostnaden är inte speciellt hög. I Stockholms län kan man köpa borätter med boendekostnad på drygt 1000 SEK/kvm och år. Dvs motsv ca 3700 i månaden för en bostad på 42 kvm.
Det är ingen hög boendekostnad.

Och i Sverige får man riva bostäder för att de inte går att hyra ut. Betalningsviljan räcker inte ens till kapitalkostnad och underhåll. Så gott om boyta är det.

1. Där har du fel, brist reflekteras direkt i Svenska bostadspriser, däremot är det ju som så i det långa loppet att ifall bristen inte tillses så kommer marknaden att förflytta sig till ställen där bristen tillses, varvid priserna kommer att likna typ ödebygden i inlandet (ungefär som på sextio och sjuttiotalet alltså, eller i typ Norrköping och Linköping 2000-2014).

2. I praktiken bör man göra som bankerna och räkna på 5% ränta i genomsnitt över tiden.

3. Att det finns ett överskott av bostäder i ödebygden är ingen hemlighet och själva anledningen till att hela ditt resonemang stinker.
Citera
2014-04-13, 15:55
Medlem
Citat:
I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla. hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.
Nej marknadshyror kommer troligen att sänka priserna på borätter i central Stockholm.
Skälet till det är att det kommer ut mer bostäder på marknaden. Helt plötsligt kommer det att bli möjligt att hyra istället för att bidda upp borätter.

Däremot kanske inte sänkningen blir så stor. (De nedreglerade hyrorna kommer naturligtvis att stiga i centrala Stockholm. Folk får börja göra rätt för sig).
Hyrorna kommer att hamna på ungefär samma boendekostnad som vi har för borätter och borätterna kommer att lägga sig strax under.

Citat:
Du menar alltså att en barnfamilj skulle ha råd med 50.000 i månaden? Alla barnfamiljer är inte somalier.
Vad talar du om för extrema lägenheter.

Idag kan du köpa borätter i Stockholms län som ger en boendekostnad per månad på ca 1100 SEK/kvm och år. Kanske 20 min från centralen.
Talar vi om 4 personer. Då blir det 34*4= 136 kvm. Vilket då ger en boendekostnad på ca 12'400 per månad. Och det är långt från 50 KSEK. Marknadshyrorna kommer inte att gå över det.

Citat:
En del köar för framtiden en del köar för de fortfarande bor hemma hos mamma och pappa när de är i 30års åldern.
De som köar gör det för att komma över ett förstahandskontrakt då det har ett värde.
För varje år man bor med ett sådant kan man ta skillnaden mot marknadshyra som man då sparat in och investera.
När man sedan skall flytta kan man försöka sälja kontraktet svart och håva in ytterligare pengar. Inte konstigt att folk står i kö för en sådan gåva.
Citera
2014-04-13, 16:37
Medlem
Citat:
7 stycken, det blir 7*42= 294 kvadrat. Var hittar du en 3:a som är så stor.

Vet inte hur du tolkar saker men du borde läsa om saker igen.
Citera
2014-04-13, 16:41
Medlem
Citat:
Nej marknadshyror kommer troligen att sänka priserna på borätter i central Stockholm.
Skälet till det är att det kommer ut mer bostäder på marknaden. Helt plötsligt kommer det att bli möjligt att hyra istället för att bidda upp borätter.

Däremot kanske inte sänkningen blir så stor. (De nedreglerade hyrorna kommer naturligtvis att stiga i centrala Stockholm. Folk får börja göra rätt för sig).
Hyrorna kommer att hamna på ungefär samma boendekostnad som vi har för borätter och borätterna kommer att lägga sig strax under.

Så när marknadshyror införs så kommer trollspöt att viftas med och "BAM!" vi har överskott på bostäder som tydligen byggts av ren magi. Undersökningar visar att det är ungefär 60.000 lägenheter som är "hoggade" och kan bli lediga men det är en piss i havet med vad som behövs.

Citat:
Vad talar du om för extrema lägenheter.

Idag kan du köpa borätter i Stockholms län som ger en boendekostnad per månad på ca 1100 SEK/kvm och år. Kanske 20 min från centralen.
Talar vi om 4 personer. Då blir det 34*4= 136 kvm. Vilket då ger en boendekostnad på ca 12'400 per månad. Och det är långt från 50 KSEK. Marknadshyrorna kommer inte att gå över det.

Jag går på det som Kurt-Sune dillar om hela tiden. Om hyrorna höjs så höjs även bostadsrätternas priser. Folk kommer bli tvingade att antingen köpa eller hyra för extrema priser. Men de flesta kommer bara bli bostadslösa.

Citat:
De som köar gör det för att komma över ett förstahandskontrakt då det har ett värde.
För varje år man bor med ett sådant kan man ta skillnaden mot marknadshyra som man då sparat in och investera.
När man sedan skall flytta kan man försöka sälja kontraktet svart och håva in ytterligare pengar. Inte konstigt att folk står i kö för en sådan gåva.

Du utgår ifrån att alla kan investera och spara. Vilket inte är fallet.
Din idé om hur vanligt svartkontrakt är säger mig att du inte vet något om Stockholms bostadsmarknad.
Citera
2014-04-13, 17:31
Medlem
Citat:
1. Historieförfalskning är att försöka hitta på att lokal bostadsbrist inte existerar pga. tillståndet i hela landet. Ditt babbel om personangrepp är förstås bara svammel för att du inte har några argument alls.
Nej, du fick något slags tokspel när jag redovisade fakta som gällde för landet. (Och sedan för stockholmskommunerna).
När jag pekade på att tråden handlade om landet och att det stod explicit i rubriken får du nytt tokspel. Och nyss när du antagligen insåg att du hade helt fel och att du i vanlig ordning gjort bort dig så ändrade du historien så att det skulle se ut som du bara ville prata regionalt. När det tvärtom var så att du förklarade de som talade om landet som mentalt sjuka.

Kan vi vara överens om följande:
* tråden handlar om landet och du hade rejält fel när du försökte hindra diskussion om landet.
* det går bra att diskutera regioner och du gör fel när du försöker begränsa tråden till det.

Citat:
1. Helt klart saknar du nu argument och försöker bara hitta på saker för att dölja din argumentsbrist.
Nej, det kallas att jag synar dina skriverier. Och då uppstår sådana absurditeter.
Jag frågar dig var du har slarvat bort de 9 miljonerna kvadratmeter ödegårdar i Stockholms kommun.

Jag förstår att frågan är besvärande. Men om du vill slippa den typen av besvärande frågor så får du låta bli att skriva de vanvettigheter du skriver.

Citat:
1. Du skrev att du tyckte att 2x34 är ett bra tal
Det är just det du hela tiden kapitalt misslyckas med att visa.

Och det beror på att du påstår saker som inte har någon grund. Om du skulle sluta upp med att göra fel hela tiden skulle du slippa sådant.

Citat:
2. Men nu är inte statistiken korrekt ur avseendet att "jämföra Stockholm med världen", sedan är det ju trångbott på andra håll också och det innebär inte att Sverige är bra bara för att vi är mindre dåliga än andra. Att jämföra med Singapore är förstås ren galenskap, vilket du de facto ägnar dig åt.
Det jag gjort är att peka på att Sverige ligger bland de högsta i världen vad gäller boyta per person.

Och då går det inte att tala om brist på boyta. När du gör det visar du att du är helt verklighetsfrånvänd. Du måste försöka lära dig att hålla isär botten från toppen.

Citat:
1. Där har du fel, brist reflekteras direkt i Svenska bostadspriser, däremot är det ju som så i det långa loppet att ifall bristen inte tillses så kommer marknaden att förflytta sig till ställen där bristen tillses, varvid priserna kommer att likna typ ödebygden i inlandet (ungefär som på sextio och sjuttiotalet alltså, eller i typ Norrköping och Linköping 2000-2014).
Nej, det jag visade var att boendekostnaden tom i det populära Stockholm är synnerligen överkomliga och är inget problem. Boendekostnaden alltså. Sedan är det ett problem att måste köpa en bostadsrätt, och inte kan hyra men det är en annan fråga.

Citat:
3. Att det finns ett överskott av bostäder i ödebygden är ingen hemlighet och själva anledningen till att hela ditt resonemang stinker.
Tja, du hittar ju tydligen stora områden ödebygd i Stockholms kommun. 9 miljoner kvm ödegårdar menar du finns. Var det inte bl a i Älvsjö du menar att de finns.
De som bor i Älvsjö håller inte riktigt med dig där.
Citera
2014-04-13, 17:33
Medlem
Citat:
Vet inte hur du tolkar saker men du borde läsa om saker igen.
Nja, 42 kvm per person är snittet i Sverige. Då blir det 294 kvm för den bostaden.
Ska man ha mindre får man lägga sig under snittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in