2014-04-13, 23:40
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Enligt BBC, som citerar ukrainska säkerhetstjänstens chef, så finns det gott om bevis:

http://www.bbc.com/news/world-europe-27011605

Mycket intressanta fakta, detta kommer jag se fram att få se mycket mer om. Det blir roligt att se ryssarna försöka förklara bort reguljära GRU-agenter och diverse material de hade med sig, men de kommer troligen hitta på samma lögnhistorier när det gäller det som allt annat i denna konflikt.

Dock är jag litet orolig för hur de kommer reagera på att sådan information blir offentlig, det löjliga svammel som kommer från Kreml när det gäller att "respektera länders interna angelägenheter" har aldrig varit mer tomt än ni. Kanske dags att börja beväpna ryska islamister?
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-13 kl. 23:45.
2014-04-13, 23:41
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Väst menar du?
Varken Kina eller Indien (2 största länder) har något emot Ryssland

I detta fall ser nog både Indien och Kina på Rysslands agerande med tveksamma ögon...
2014-04-13, 23:43
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Att sätta in soldater mot separatisterna är en riktigt dålig idé, men kanske är det det enda alternativet som kvarstår ifall man skall kunna hävda sig som stat. Mycket tyder ju på att det är en (relativt) liten skara människor, vars uppfattning om att bryta sig loss ifrån Ukraina inte tycks delas av majoriteten i de regionerna som nu är aktuella.

Oavsett ifall denna uppresning är en folklig sådan eller inte, så kommer onekligen civila att hamna i kläm...

Ryssarna gav Kiev inte något alternativ och vice versa. Får vi se ryska trupper korsa gränsen redan i natt tror ni?

Nej tror jag inte utan jag tror att motståndet mot kuppmakarna i Kiev är så stort så att det löser sig internt även om det kommer att ta sin tid, Kiev kommer inte att få all militär på sin sida.
Min tanke är den att Kievkupparna satsade allt på att väst snabbt skulle gå in militärt när det uteblev så faller hela deras maktbas.

Jag tror att Ryssland har tid att vänta ut Kiev och när man följer media så är det numera betydligt sakligare tongångar vilket säger mig att även väst gärna ser en intern lösning med hopp om att vettigare parter kommer till makten.
2014-04-13, 23:43
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Dags för Putin att möta samma öde som Khadaffi

Putin har visat sitt sanna ansikte. Dessutom skyddar han efterlysta brottslingar.
Idag hölls en presskonferens med Janukovytj (f.d. president), Psjonka (f.d. riksåklagare) och Zakharchenko (f.d. polischef). Dessa herrar är efterlysta i Ukraina och har bevisligen gjort sig skyldiga till mord på civila demonstranter och omfattande ekonomisk brottslighet.

Putin skyddar nu dessa herrar, som åtnjuter total frihet i Ryssland. Skandal.

Istället hade Putin kunnat medverka till utlämnande och utredning av dessa herrars brottslighet. Hade Ukraina åtminstone fått hälften av de medel som dessa herrar förskingrat, så hade detta onekligen förstärkt Ukrainas ekonomi, och indirekt också levnadsstandarden för de "etniska ryssar" boendes i Ukraina. Men bara en naiv fåne kan tro på att Putin bryr sig om det vanliga folket....
2014-04-13, 23:45
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Därför att stabliseras sådande situation är det samma sak som att ukraina fortsätter söndras.

Sönderfallet handlar om att radiostyrda pro-ryssar söndrar. Innan de började ta byggnader var situationen stabil.

Det behövs icke-korrupt ordning och stabilitet. Jag tycker det låter som en bra lösning med FN-soldater. Med FN-soldater utanför varje viktig byggnad och på gator och torg blir det svårare att söndra och människor kan känna sig lite tryggare.
2014-04-13, 23:49
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det sker förtryck på båda sidor fast av olika karaktär. Klart att det är förkastligt och måste bekämpas.
Å andra sidan är det väl knappast vår sak att lägga sig i hur andra länder stiftar sina lagar. Ryssland är en demokrati och stiftar sina egna lagar precis som Sverige och andra västländer. Det blir patetiskt att kasta skit på Ryssland när man för handel och samarbeten med länder som Saudiarabien och Azerbajdzjan. Jag kan tycka att man i så fall bör städa framför egen dörr först. Allt annat är hyckleri.

Ju mer skit som kastas desto fler inne i landet får reda på den. Och då folk på insida verkligen förstår hur omvärlden ser på dem det är då först det kan ge utdelning.

Mellanösterns värderingar överlag är i regel just nu skyddat av folks religiositet. Därför kommer det bli väldigt svårt att få dem att ändra sig, men Ryssland har öppnat upp för förändring. Nu gäller det bara att få folket att inse det själva. (Därav pajkastningen)
2014-04-13, 23:51
Avstängd
Det ska bli intressant vad som sägs på mötet i FN:s säkerhetsråd i natt. Förmodligen vill Ryssarna ha in fredsbevarande styrkor och vill ha EU med men att dom inte kan vänta på byråkratin väst har då detta riskerar att bli ett blodbad. Kiev har verkligen satt ryssarna i en rävsax, gör dom inget kommer dom att förlora östra Ukrainas förtroende och gör dom något så blir det mer problem med väst och ännu mer hat i Kiev.

I slutändan står fredsbevarande styrkor från ryssland i öst och EU i väst och ingen vill ha med stackars fattiga och korrupta Ukraina att göra egentligen. Det är trots allt den bästa lösningen nu så att situationen i Ukraina kan lugna ner sig. Man får väl hoppas för folkets skull att dom då gör sig av med dagens regering i Kiev och snabbt får in en folkvald som en gång för alla ges rikligt med resurser för att lappa ihop landet och ge dom en framtid.

Tyvärr ser det mörkt ut då detta skulle ha gjorts tidigare för många veckor sedan. Man förstår inte riktigt EU:s ekonomiska passivitet för vi förlorar ju i slutändan mest på det och det är ju ekonomi och misstro som utlöst detta i östra delen. Att USA leende ser på och att Ryssarna kliar sig i huvudet just nu kan man förstå. Ryssarna vill knappast utöka sin befolkning med 44 miljoner mer eller mindre fattiga människor (nästan 1/4 av Rysslands), erövringar ska man ju tjäna på om man nu inte är galen.
2014-04-13, 23:53
Medlem
fridaynightouts avatar
Stora likheter mellan en viss militärisk pro-rysk herre under oroligheterna i Slovjansk, och kriget i Georgien.

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/455455716908609536/photo/1

Mer av denna herre i Slovjansk:

https://twitter.com/carlbildt/status/455311785755938816/photo/1

Någon som fortfarande är tveksam till den ryska militärens direkta inblandning?
2014-04-13, 23:54
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Troligen. Men det kan nog bli en hel del sagt utöver det. Exempelvis att Ukraina har gripit 18 personer som direkt kan kopplas till ryska subversiva aktiviteter.

Hur vet du att det inte är 8, 118 eller 1018 personer eller till och med noll personer?
2014-04-14, 00:02
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Stora likheter mellan en viss militärisk pro-rysk herre under oroligheterna i Slovjansk, och kriget i Georgien.

Har någon varit ens tveksam till det?
2014-04-14, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Den i Georgien var från Kadirovs styrkors befälhavare .Tjetjener finns i Krim nu , vad jag vet.
2014-04-14, 00:03
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Tuff shit eller hur?

Inte så mycket vi kan göra åt det, någon ville få igång fanstyg och nu är det igång men helt troligen
inte alls så som det var tänkt.
Men vad är målet? När tar det stopp?

Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Om man nu får spekulera hej vilt, som du gör, så skulle jag snarare tippa på att följande områden röstar för att ingå i Ryssland, alternativt bildar en ryssvänlig pseudo-stat: Dagens Ukraina öster om Dnjepr, hela svartahavskusten inklusive nyckelstaden Odessa plus ett par hundra kilometer inåt land. Och så Transnistrien, bara för att man kan. Ser det däremot även i fantasin som rätt otänkbart att ryssen skulle vilja gå in i Karpaterna och Galicien. Vad gäller Kiev så vete fan... man skulle kunna försöka spela nationalistkortet där, för Kiev har en speciell plats i rysk historieskrivning, men det är ju ändå det moderna Ukrainas hjärta...
Halva tråden består ju av spekulationer? Dessutom så tycker jag inte att det verkar helt omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in